Aktivitetsfältet överst i Win11

Permalänk
Medlem

Aktivitetsfältet överst i Win11

Tjo. Har precis installerat win11 och sitter och försöker få det att se ut som jag är van vid. Har i evigheter haft aktivitetsfältet överst och skulle vilja fortsätta med det. Men kan bara välja nederst eller på sidorna. Hur gör jag för att få det överst?

Hittade någon guide där man skulle in i regedit och ändra någon parameter. Men när jag gjort det och sedan startat om datorn är det gamla värdet tillbaka. Så det funkar inte. Finns det någon annat sätt att få bukt på detta? Är denna guide jag följde.

Tar gärna emot tips på fler grejer man kan ändra för att det ska fungera som man är van vid. Tex hur man i Utforskaren kan högerklicka på en packad fil och få upp menyn i 7zíp där man kan välja att packa upp till en mapp med samma namn som filen. Väldigt trevlig funktion. Nu måste man klicka på "Visa fler alternativ" för att kunna gå vidare. Irriterande men har hört att man ska kunna komma runt detta på något sett. Någon av er kanske har koll.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Tar gärna emot tips på fler grejer man kan ändra för att det ska fungera som man är van vid. Tex hur man i Utforskaren kan högerklicka på en packad fil och få upp menyn i 7zíp där man kan välja att packa upp till en mapp med samma namn som filen. Väldigt trevlig funktion. Nu måste man klicka på "Visa fler alternativ" för att kunna gå vidare. Irriterande men har hört att man ska kunna komma runt detta på något sett. Någon av er kanske har koll.

Det du vill gör är att "Disable new context menu", se länk nedan:

https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/pu5aa3/howto_disa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

Det du vill gör är att "Disable new context menu", se länk nedan:

https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/pu5aa3/howto_disa...

Funkar detta med den senaste uppdateringen? Läste precis att efter att den installerats funkar inte ändringarna i regedit utan man måste ha ett tredjepartsprogram för att få till det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Funkar detta med den senaste uppdateringen? Läste precis att efter att den installerats funkar inte ändringarna i regedit utan man måste ha ett tredjepartsprogram för att få till det.

Jag har senaste uppdateringarna av Windows 11 och "New context menu" har inte kommit tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

Jag har senaste uppdateringarna av Windows 11 och "New context menu" har inte kommit tillbaka.

Ok. Fick det inte att fungera. Men provar programmet jag länkade till. Får se om det funkar bättre. Knasigt att de valt bort detta dock.

Visa signatur
Permalänk

Du kanske måste öppna kommando-prompten som Admin

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

Du kanske måste öppna kommando-prompten som Admin

Gjorde ingen skillnad Aja ni har jag installerat det där programmet och fått upp den så det problemet är löst. Nu återstår bara allt annat Får se om jag hittar någon lösning på dessa.

Men tack för att du försökte. Det värmer att folk är vakna så tidigt (eller sent beroende på när du gick upp).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är senaste nytt här, behöver göra nyinstallation och kan ju lika hoppa på Windows 11-tåget. Men BARA om det går att flytta taskbaren till vänsterkant på skärmen! Fungerar det bra? Inga problem efter senaste update heller?
Har läst lite av varje men inte blivit klok på detta så bäst att fråga här

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Vad är senaste nytt här, behöver göra nyinstallation och kan ju lika hoppa på Windows 11-tåget. Men BARA om det går att flytta taskbaren till vänsterkant på skärmen! Fungerar det bra? Inga problem efter senaste update heller?
Har läst lite av varje men inte blivit klok på detta så bäst att fråga här

Det går inte att flytta den utan 3:e parts program

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det går inte att flytta den utan 3:e parts program

...det är ju helt stört tycker jag har man en widescreenskärm kanske man inte vill att hela nedre partiet ska vara dödyta. Jaja, får fundera på det där lite.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

...det är ju helt stört tycker jag har man en widescreenskärm kanske man inte vill att hela nedre partiet ska vara dödyta. Jaja, får fundera på det där lite.

Själv har jag typ aldrig flyttat den så för mig spelar det ingen roll.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig