Permalänk
Medlem

PS5 digitalt eller disc?

Hejsan,

Läste någonstans att nästa all PS5 spel behöver kopieras till den interna disken. Att 2 stora spel tar i princip hela disken.

Varför ska man köpa disc edition? Enbart för att kunna sälja spelet efteråt eller har jag missat något annat?

Tack för svaren

Permalänk
Medlem

Förutom det uppenbara att köpa spel billigare än i PSN shoppen, samt sälja vidare.

PS5 fungerar även som uppspelare av UHD/4K-filmer vilket kan vara intressant för vissa filmintresserade.

Permalänk
Medlem

Har du en skivläsare kan du alltid låna spel från nån, eller om du köper nåt spel billigare på skiva oftast eftersom digitala spel inte får vara billigare än på skivor och dels att fysiska butiker inte ska bli utkonkurrerade från digital only. Hellre ha en skivläsare och en dag vilja använda än att aldrig om du köper digital only versionen...

Men om du absolut inte vill ha med skivor att göra utan du bryr dig bara om att köpa spel från psn butiken ja då behöver du inte en skivläsare såklart för alla spel måste laddas ner till hårddisken oavsett om det är från skiva eller inte.

xd

Permalänk
Medlem

Spel på skiva är billigare och du kan sälja dem

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Skiva, 100 % det uppenbara valet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Möjlighet till att köpa billiga spel och sälja de man är klar med. Är nog den största fördelen.
Kan ju vara bra ifall man har ett gäng ps4 spel på skiva liggande.
Se på dvd och bluray går ju också.
Valde själv Xbox series x över s mest för att den hade skivspelaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja, spelen tar lika stort utrymme oavsett om de köps digitalt eller på skiva.
Fördelen med att köpa spel på skiva är att de oftast är billigare samt att man kan sälja spelet vidare om man vill.

Påståendet "2 stora spel tar i princip hela disken" upplever jag som felaktigt. Jag har CP2077, GoW, GoW Ragnarök, HFW, RDR2, Death Stranding + fler mindre indie spel installerade samtidigt.

Permalänk

Jag har köpt disc versionen då prisskillnaden inte är så stor. 6690 vs 5990kr, d.v.s runt 11% extra,
Men alla spel köper jag digitalt och om man väntar ut kan man få dem billigt.

Min uppfattning är spel på skiva är bra för man kan göra riktigt bra fynd och sälja spelen vidare.
Men spel på ssd är tusan så mycket bättre, man slipper hålla på och byta skiva varje gång man ska byta spel och man slipper höra blu-ray spelaren varva upp ibland.
Men har man köpt disc versionen så kan man ju köpa digialt, så enda nackdelen med disc version är att man lägger ut 700kr som man kanske inte använder.

Permalänk
Medlem

Ta med Disc, köpte Last of Us Part 1 för 399 kr fysiskt medans digitala var dubbelt så dyr.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil