Förstår inte varför kvalitet blir så himla dåligt på Twitch och hur kan man göra det bättre?

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför kvalitet blir så himla dåligt på Twitch och hur kan man göra det bättre?

Hej. Jag har försökt i dagar nu med att fixa min kvalitet till Twitch. När man tittar i OBS samtidigt som man streamar då ser det klockrent ut, precis som på min spelskärm. Men när man tittar via Twitch då är kvalitet jättedålig?: https://www.twitch.tv/videos/1681636052

Jag har följande internet och datordelar.

100/100 mbits.

16 GB RAM
AMD Ryzen 6 1600 AF
Gigabyte Geforce GTX 1650 Super WF OC 4GB
SSD 120 GB
SSD 1 TB

Följande inställningar som jag har i OBS just nu

Såhär ser det ut från OBS om man väljer projector

Så här ser det ut på stream och när man rider runt så ser man hur kvaliteten på bilden är lite suddigare och sämre.

I övrigt hade jag problem med DROPS som jag inte får nu längre. Men bilden är riktigt usel och vill verkligen göra något så att det blir bättre. När jag streamar också då är enda alternativet 1080P i listan, borde det inte vara flera alternativ?

I alla fall, vilka förslag har ni på en lösning så bilden blir lika bra som i OBS som på streamen?

OBS: Har inte provat spela in ännu samtidigt som jag streamar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Video bitrate 2200 Kbps är nog inte direkt hjälpsamt, de flesta kör med minst det dubbla.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Video bitrate 2200 Kbps är nog inte direkt hjälpsamt, de flesta kör med minst det dubbla.

Jag testar och återkommer. Tror dock för hög bitrate kan orsaka drops och lags?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Video bitrate 2200 Kbps är nog inte direkt hjälpsamt, de flesta kör med minst det dubbla.

Testat nu men samma sak, även om jag ändrade bits.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon347081:

Jag testar och återkommer. Tror dock för hög bitrate kan orsaka drops och lags?

Bitrate har ett direkt förhållande till kvaliteten så det är ju bara att välja. Du skriver att du har 100 Mbps uppkoppling så det bör ju inte vara några problem på din sida.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Bitrate har ett direkt förhållande till kvaliteten så det är ju bara att välja. Du skriver att du har 100 Mbps uppkoppling så det bör ju inte vara några problem på din sida.

Yes. Fast jag testade med 4500 bits nu och det var samma kvalitet. Finns det något annat man kan ändra också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347081:

Testat nu men samma sak, även om jag ändrade bits.

Vad ändrade du till?

For 1080p at 30 fps, you can get by with a low 3,500 kbps, but 4,500 to 5,000 kbps will look better.
https://www.videomaker.com/how-to/shooting/files-and-formats/...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Vad ändrade du till?

For 1080p at 30 fps, you can get by with a low 3,500 kbps, but 4,500 to 5,000 kbps will look better.
https://www.videomaker.com/how-to/shooting/files-and-formats/...

Jag ändrade till 4500.

Permalänk
Medlem

Twitch är helt värdelöst med video kvalité, jag har testat alla olika settings. 6000 bitrate är det stora problemet, det är på tok för lågt för att få en video med bra kvalité.

Jag kör 1440p och 20k bitrate på youtube och där ser det bra ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av clappen:

Twitch är helt värdelöst med video kvalité, jag har testat alla olika settings. 6000 bitrate är det stora problemet, det är på tok för lågt för att få en video med bra kvalité.

Jag kör 1440p och 20k bitrate på youtube och där ser det bra ut.

Ska jag prova 6000 och se om det hjälper?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@anon347081: Har du testat att använda NVENC istället för x264 och se om det blir någon skillnad?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crazytoeee:

Ska jag prova 6000 och se om det hjälper?

6K testat inte bättre.

Skrivet av NordhNet:

@crazytoeee: Har du testat att använda NVENC istället för x264 och se om det blir någon skillnad?

Ska testa nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

@crazytoeee: Har du testat att använda NVENC istället för x264 och se om det blir någon skillnad?

Ser ut att vara samma även med NVENC.

EDIT: Laggade smått också. Körde även 6K på bitrate där också. Inga drops dock.

Permalänk
Medlem

Du har massor med komprimeringsartefakter i videon, vilket inte är så konstigt med preset veryfast (minsta möjliga effort att göra en bra komprimering) och endast 2200kbps. Bumpa video bitrate 2-6x av vad du har nu och byt encoder preset till typ slow eller medium. Kort och gott, höj båda så högt som din dator och internetuppkoppling klarar. Byt till en hårdvaruencoder för att kunna ha bättre inställning utan allt för stor kostnad i prestanda.

Permalänk
Medlem

Problem #1 är att du inte riktigt har rätt hårdvara för att få en snygg stream på 6000 bitrate.
Din NVENC är av äldre version och kräver högre bitrate än nyare NVENCs encoding för att se bra ut.
X264 veryfast preset är fruktansvärt dåligt och kräver också väldigt mycket bitrate för att se bra ut.

För referens körde jag dedikerad streamingdator förr som partner på twitch. Körde 1080p60, 8000 bitrate och medium preset på X264 och då såg det rätt schyst ut, men även det är inte perfekt och blocking/blurring uppstår fortfarande framförallt i snabba scener. Detta maxade i princip en ryzen 1700x som endast skötte streamingdelen.

Din processor är väldigt trött med dagens mått mätt gällande X264-encoding. Hade jag varit du hade jag tryckt 6000 bitrate, NVENC encoding med quality preset, sänkt resolution till 900p under output > scaled resolution.

För att köra 1080p60 eller liknande skulle du behöva ett RTX 30-serie kort med nyare nvenc encodern, alternativt köra X264 och preset på fast eller medium, men det kräver en bättre CPU än vad du har i dagsläget också. Värt att nämna är att NVENC tar resurser från din GPU också vilket i sin tur kommer påverka din FPS ingame.

För att göra en tråkig summering så kommer du aldrig kunna få perfekt bildkvalitet med dina datordelar med en limit på 6000 bitrate, det krävs mer helt enkelt. Ett alternativ är att streama på youtube istället och öka bitraten till 10-12000 med nvenc, då kommer din 1080p-stream se fin ut.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Du har massor med komprimeringsartefakter i videon, vilket inte är så konstigt med preset veryfast (minsta möjliga effort att göra en bra komprimering) och endast 2200kbps. Bumpa video bitrate 2-6x av vad du har nu och byt encoder preset till typ slow eller medium. Kort och gott, höj båda så högt som din dator och internetuppkoppling klarar. Byt till en hårdvaruencoder för att kunna ha bättre inställning utan allt för stor kostnad i prestanda.

Han kan inte köra slow/medium preset på X264 på en ryzen 1600 och fortfarande spela, tar alldeles för mycket resurser. Kommer bli bildspel i RDR2.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kheldan:

Problem #1 är att du inte riktigt har rätt hårdvara för att få en snygg stream på 6000 bitrate.
Din NVENC är av äldre version och kräver högre bitrate än nyare NVENCs encoding för att se bra ut.
X264 veryfast preset är fruktansvärt dåligt och kräver också väldigt mycket bitrate för att se bra ut.

För referens körde jag dedikerad streamingdator förr som partner på twitch. Körde 1080p60, 8000 bitrate och medium preset på X264 och då såg det rätt schyst ut, men även det är inte perfekt och blocking/blurring uppstår fortfarande framförallt i snabba scener. Detta maxade i princip en ryzen 1700x som endast skötte streamingdelen.

Din processor är väldigt trött med dagens mått mätt gällande X264-encoding. Hade jag varit du hade jag tryckt 6000 bitrate, NVENC encoding med quality preset, sänkt resolution till 900p under output > scaled resolution.

För att köra 1080p60 eller liknande skulle du behöva ett RTX 30-serie kort med nyare nvenc encodern, alternativt köra X264 och preset på fast eller medium, men det kräver en bättre CPU än vad du har i dagsläget också. Värt att nämna är att NVENC tar resurser från din GPU också vilket i sin tur kommer påverka din FPS ingame.

För att göra en tråkig summering så kommer du aldrig kunna få perfekt bildkvalitet med dina datordelar med en limit på 6000 bitrate, det krävs mer helt enkelt. Ett alternativ är att streama på youtube istället och öka bitraten till 10-12000 med nvenc, då kommer din 1080p-stream se fin ut.

Var det så du menade? Hittade inte quality preset bland alternativen. Jag har nyaste versionen av OBS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Problem #1 är att du inte riktigt har rätt hårdvara för att få en snygg stream på 6000 bitrate.
Din NVENC är av äldre version och kräver högre bitrate än nyare NVENCs encoding för att se bra ut.
X264 veryfast preset är fruktansvärt dåligt och kräver också väldigt mycket bitrate för att se bra ut.

För referens körde jag dedikerad streamingdator förr som partner på twitch. Körde 1080p60, 8000 bitrate och medium preset på X264 och då såg det rätt schyst ut, men även det är inte perfekt och blocking/blurring uppstår fortfarande framförallt i snabba scener. Detta maxade i princip en ryzen 1700x som endast skötte streamingdelen.

Din processor är väldigt trött med dagens mått mätt gällande X264-encoding. Hade jag varit du hade jag tryckt 6000 bitrate, NVENC encoding med quality preset, sänkt resolution till 900p under output > scaled resolution.

För att köra 1080p60 eller liknande skulle du behöva ett RTX 30-serie kort med nyare nvenc encodern, alternativt köra X264 och preset på fast eller medium, men det kräver en bättre CPU än vad du har i dagsläget också. Värt att nämna är att NVENC tar resurser från din GPU också vilket i sin tur kommer påverka din FPS ingame.

För att göra en tråkig summering så kommer du aldrig kunna få perfekt bildkvalitet med dina datordelar med en limit på 6000 bitrate, det krävs mer helt enkelt. Ett alternativ är att streama på youtube istället och öka bitraten till 10-12000 med nvenc, då kommer din 1080p-stream se fin ut.

Jag kör 3070 med 6k bitrate och streamen ser förfärlig ut. Jag har pillat med detta i flera timmar och kollat på flertalet tutorials.

Youtube å andra sidan med 20k bitrate och 1440p ser bra ut.

Twitch är SKIT.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av clappen:

Jag kör 3070 med 6k bitrate och streamen ser förfärlig ut. Jag har pillat med detta i flera timmar och kollat på flertalet tutorials.

Youtube å andra sidan med 20k bitrate och 1440p ser bra ut.

Twitch är SKIT.

Tror inte detta hjälper TS så mycket med sitt problem
Men visst hade det varit bra om Twitch kunde erbjuda högre bitrate, det är nog alla överens om.
Dock går det få bra kvalitet på streamen även på twitch, vilket vi försöker hjälpa TS med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clappen:

Jag kör 3070 med 6k bitrate och streamen ser förfärlig ut. Jag har pillat med detta i flera timmar och kollat på flertalet tutorials.

Youtube å andra sidan med 20k bitrate och 1440p ser bra ut.

Twitch är SKIT.

Twitch är inte skit. Utan det är för att du inte är Affiliate eller Partner. Om något så är Youtube skit då deras största streamers som drdisrespect och timthetatman kan usel kvalitet i 1440p jämfört med twitch's 1080p 6000kbps i scener med mycket grönska som tex Tarkov.

Och dessutom är NVENC aningen sämre än x264 (cpu) och för mig äter NVENC mer prestanda än x264 (13600K)

TS har en lite äldre dator så de kan nog inte få det så mycket bättre ihop med att de inte är partner/affiliate med twitch.

Kör själv med x264, CBR, 6000kbps, keyframe 2s, veryfast, main och ser rätt bra ut för att vara Twitch och utan aff/partnerskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tror inte detta hjälper TS så mycket med sitt problem
Men visst hade det varit bra om Twitch kunde erbjuda högre bitrate, det är nog alla överens om.
Dock går det få bra kvalitet på streamen även på twitch, vilket vi försöker hjälpa TS med

Alltså jag berättar ju till TS att man inte kan få bra kvalité på twitch med 6k bitrate, även om man sänker till 936p eller liknande, när man spelar spel där saker rör sig snabbt. Jag har testat med grafikkortet, och med CPU, även med de högsta settings så är det artefakter över hela streamen.

Skrivet av Nozomi:

Twitch är inte skit. Utan det är för att du inte är Affiliate eller Partner. Om något så är Youtube skit då deras största streamers som drdisrespect och timthetatman kan usel kvalitet i 1440p jämfört med twitch's 1080p 6000kbps i scener med mycket grönska som tex Tarkov.

Märkligt eftersom att jag får en betydligt skarpare stream när jag kör 20k bitrate 1440p på youtube jämfört med twitch. Det var någon som tom någon som sade, wow, hur får du en så bra bild på din stream.

Skrivet av Nozomi:

Och dessutom är NVENC aningen sämre än x264 (cpu) och för mig äter NVENC mer prestanda än x264 (13600K)

Jag har inte märkt att nvidia encodern äter prestanda, kanske någon fps maximum, och både NVENC och x264 har samma kvalité, med skillnaden att med x264 blir varenda spel ospelbart med hur mycket CPU den tuggar.

Hade jag haft de nya 40xx grafikkorten hade jag kört av1 codec, för det hade nog gett en trevlig stream kvalité.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av clappen:

Alltså jag berättar ju till TS att man inte kan få bra kvalité på twitch med 6k bitrate, även om man sänker till 936p eller liknande, när man spelar spel där saker rör sig snabbt. Jag har testat med grafikkortet, och med CPU, även med de högsta settings så är det artefakter över hela streamen.

Fast man kan få bra kvalitet med rätt inställningar till rätt maskin, twitch är ju faktiskt fullt med streamers som bevisar detta.

Sen är det ju såklart synd att du inte var nöjd med kvaliten men detta är inte en tråd om youtube vs twitch utan om hur man ställer in OBS optimalt för just twitch

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clappen:

Märkligt eftersom att jag får en betydligt skarpare stream när jag kör 20k bitrate 1440p på youtube jämfört med twitch. Det var någon som tom någon som sade, wow, hur får du en så bra bild på din stream.

Jag har inte märkt att nvidia encodern äter prestanda, kanske någon fps maximum, och både NVENC och x264 har samma kvalité, med skillnaden att med x264 blir varenda spel ospelbart med hur mycket CPU den tuggar.

Hade jag haft de nya 40xx grafikkorten hade jag kört av1 codec, för det hade nog gett en trevlig stream kvalité.

Alla har dock 6-6400 bitrate på Twitch.
Jämför du XQC på Twitch när han lirar Warzone mot DrDisrespect så ser det sämre ut på Youtube. Problemet är att Youtube re-encodar oavsett om du är en Partner eller inte, därav flera val av upplösningar för tittaren, medans Twitch kör Source som standard för de som inte är partners och endast re-encodar lägre upplösningar.

NVENC droppade min FPS i Warzone från låst 140 till en ostadig 100-130 medans jag får en låst 140 i x264.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Alla har dock 6-6400 bitrate på Twitch.

Nej, är man en stor streamer kan man få upp till 8.5k bitrate

Skrivet av Nozomi:

NVENC droppade min FPS i Warzone från låst 140 till en ostadig 100-130 medans jag får en låst 140 i x264.

Intressant, jag får verkligen inga såna stora drops på mitt 3070. Jag ser ärligt talat ingen skillnad på fpsen, så kanske ett par maximum. När jag drar igång x264 däremot, då kommer dropsen och stutters på medium eller snabbare på 5800x3d.

Men ja, till TS, kör på 6000 bitrate, testa på 1080, 936p, eller tillochmed 720p. B-frames 2, keyframe 2, sharpened scaling (lanczos), och bästa presets (high profile, max quality) du kan köra utan att streamen blir laggig. Om du fortfarande inte är nöjd med kvalitén, kanske en ny dator isådanafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clappen:

Nej, är man en stor streamer kan man få upp till 8.5k bitrate

Intressant, jag får verkligen inga såna stora drops på mitt 3070. Jag ser ärligt talat ingen skillnad på fpsen, så kanske ett par maximum. När jag drar igång x264 däremot, då kommer dropsen och stutters på medium eller snabbare på 5800x3d.

Kollar på Forsens nu och i Stats får jag inte ut mer än 6.4Mbits

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av clappen:

Nej, är man en stor streamer kan man få upp till 8.5k bitrate

Ja, det är därför hen skriver att ”alla” har tillgång till 6400. Är man större så har man tillgång till högre men även lägre

Men snälla, försök fokusera på TS frågeställning nu istället.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Ja, det är därför hen skriver att ”alla” har tillgång till 6400. Är man större så har man tillgång till högre men även lägre

Men snälla, försök fokusera på TS frågeställning nu istället.

Ser du bilden jag bifogade till Kheldan ? Vart det så han menade?

EDIT: Jag har försökt nu med det han sa men det funkar ju inte. Blir bara lagg och 6000k orsakar drops. Jag kan inte göra NVECN då den också börjar lagga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag kör 3070 med 6k bitrate och streamen ser förfärlig ut. Jag har pillat med detta i flera timmar och kollat på flertalet tutorials.

Youtube å andra sidan med 20k bitrate och 1440p ser bra ut.

Twitch är SKIT.

Det är självklart att 20k bitrate och 1440p alltid kommer se betydligt bättre ut än 6k bitrate. Dock har nyaste versionen av nvenc encoding som i princip motsvarar X264 medium/fast, vilket är otroligt bra sett till hur pass lite det påverkar prestandan.
Ska dock påpeka att hoppet från 6k > 8k som partner gör en hel del skillnad och fixar många av problemen om man kör nvenc eller X264 medium. Man måste i princip ner på slow för att det ska bli OK på 6k.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347081:

Var det så du menade? Hittade inte quality preset bland alternativen. Jag har nyaste versionen av OBS.

https://i.imgur.com/JrZ5Wfv.png

https://i.imgur.com/T2nlnJs.png

Du måste ändra output mode från simple till advanced för att kunna byta preset.

Du får drops för att din hårdvara inte klarar av det samtidigt som du spelar ett så pass tungt spel som RDR2. Det du kan prova göra är att försöka cappa FPSen så du ligger runt 90-95% GPU usage som max istället för att låta den gå till 100%.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kheldan:

Du måste ändra output mode från simple till advanced för att kunna byta preset.

Jag provar imorgon. Funkar det inte bättre köper jag ny dator då denna har jag haft sen 2019 och börjar sjunga på sina sista varv