VHD som går att boota från och köra i VirtualBox

Permalänk

VHD som går att boota från och köra i VirtualBox

Har testat runt ett tag med att skapa VHD som man kan boota in i direkt via bootloadermenyn och att arbeta med VirtualBox

Operativsystemet jag testar är Windows 11 och borde således ha alla sina drivrutiner på plats.

Av någon anledning så kan jag inte göra så att samma VHD går att boota i båda systemen. Det går antingen eller.
Vad beror det på?

Så här ser det ut när jag via bootloadern bootar in i en VHD jag har skapat i VirtualBox

kan det ändp vara så det finns drivrutiner som inte kommit med i VirtualBox och som krävs av min riktiga dator (kontra virtuella maskinen)?
Sen kvarstår ju även frågan varför VHDn som fungerar i bootloadern inte fungerar i VirtualBox.

Permalänk
Medlem

Du har inte UEFI-stöd i den BIOS du valde för instansen för VM-imagen i VirtualBox (fins flera att välja mellan - dock har man bara chansen att välja medans du konfigurerar VM-instansen - kan inte editeras efteråt utan det blir att ta bort och börja på nytt med ny instans).

För WIN11 bör det också vara en BIOS med en emulerad TPM 2.0 stöd - kommer inte ihåg om det var ytterligare paket som måste installeras i det fallet.

För just win11 kommer jag inte ihåg men du behöver allt som oftast också installera en paket som emulerar olika skärmar/drivrutiner i samband med installationen av Windows - ofta då som en insatt 'DVD-skiva' (kopplad till en iso-fil som du får leta fram vilken typ det exakt skall vara för Virtual-box) som windows installationsprogram skall hitta i början av win-installationen - det brukar man få lirka med innan det hittas av win-installationsprogrammet och kan vara rätt frusterande...

Gör man inte det kommer man sitta fast med en VM-skärm på max 1024x768 som max storlek i VM-maskinen.

Har för mig att om man installerar server-versioner av Windows så slipper man böket med skärmstorlek då de förutsätts att ändå installeras på headless-servrar utan skärm inkopplad.

Permalänk

tack @xxargs

1 UEFI
Är det denna som ska vara aktiverad när jag skapar VM-imagen?

Om ja så har varit av intrycket att man INTE skulle ha den ibockad.

Nu skapade jag en helt ny VM och aktiverade EFI. När jag bootar in i en disk som fungerar att boota from i datorn, så får jag denna i virtualbox:

2 Ang Windows 11 och TPM 2-stödet, bara som en notis så var jag faktiskt tvungen att stänga av helt för att få det att funka i Virtualbox

Permalänk

edit: kan UEFI-shell problemet vara orsakat av MBR?

om ja, så har jag även här varit av uppfattningen att VirtualBox bara stödjer MBR och inte GPT, eller blandar jag ihop saker nu?