Permalänk

TP link controller?

Tänkte uppgradera nätverket i huset för bättre täckning och högre hastighet och har fastnat för TP links EAP serie som känns prisvärd. Har en Asus router som får vara kvar och tänker tex en EAP653 eller EAP670 per våning. Det jag inte förstår är om jag behöver köpa deras controller, tex OC200 för att få övergången mellan AP (mesh-aktigt) att fungera bra?

Behövs controller för alla deras modeller eller har vissa inbyggd funktionalitet som ersätter det?

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker. Vad gäller t.ex. Zyxel så kan du köra deras APs som standalone vilket innebär att man kan använda den som en helt vanlig AP och konfigurera via webinterface. Om jag inte minns fel så går det med TP-Link produkterna också men om det gäller alla enheter dom har vet jag inte.

Vad gäller t.ex. Ubiquiti kan man konfigurera dessa via programvara i datorn, man behöver inte köra programvaran hela tiden på datorn men du måste använda den för att konfigurerar enheterna etc. Ubiquiti enheterna kan inte köras i stand alone mode, tror bara det är PtP länkarna som klarar det. Om jag inte minns fel har TP-Link också programvara för detta och du behöver inte controllern. Är inte helt hundra på att det jag skrev ovan men det ska gå att hitta den informationen. En fördel med TP-Link är att priset för enheterna och en enkel controller är billigare än Ubiquiti.

Ubiquiti anser jag är bättre men kostar också därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag är lite osäker. Vad gäller t.ex. Zyxel så kan du köra deras APs som standalone vilket innebär att man kan använda den som en helt vanlig AP och konfigurera via webinterface. Om jag inte minns fel så går det med TP-Link produkterna också men om det gäller alla enheter dom har vet jag inte.

Vad gäller t.ex. Ubiquiti kan man konfigurera dessa via programvara i datorn, man behöver inte köra programvaran hela tiden på datorn men du måste använda den för att konfigurerar enheterna etc. Ubiquiti enheterna kan inte köras i stand alone mode, tror bara det är PtP länkarna som klarar det. Om jag inte minns fel har TP-Link också programvara för detta och du behöver inte controllern. Är inte helt hundra på att det jag skrev ovan men det ska gå att hitta den informationen. En fördel med TP-Link är att priset för enheterna och en enkel controller är billigare än Ubiquiti.

Ubiquiti anser jag är bättre men kostar också därefter.

Skitsnack! man behöver INTE programvara på dator till Unifi AP om du inte ska ha aktiv loggning eller gästportal, använder app för installation bara.
Vad menar du med "Ubiquiti enheterna kan inte köras i stand alone mode", jag kör min unifi AP UTAN övervakningsprogram vid normaldrift och det rullar på.

Permalänk
Medlem

Jag undvek Ubiquiti just för att man behöver någon jävla app för att konfigurera skiten. Det känns som en sån där grej som tillverkarna lägger till bara för att få data över hur grejerna används och sedan sälja den vidare eller använda den mot dig på olika sätt, och som tack får du på köpet lida för deras dåliga säkerhet.

Istället valde jag TP-Link eftersom accesspunkterna kan konfigureras via webb-gränssnitt, men jag ser inga alternativ för roaming (802.11k, r, och v), så jag antar att det bara är saker som funkar om man har deras programvara ("Omada") igång på en dator eller köper någon slags hårdvarukontroller. Jag har inte gjort några tester med roaming här hemma heller. Det är något jag ska sätta mig in i någon gång framöver.

Permalänk
Medlem

@Lloyd5 värst vad du var sur ?

Det blev lite fel i det jag skrev. Du behöver någon form av programvara för att konfigurera Ubiquiti enheterna, den jag använt kör man på PC. Det kanske finns appar numera, men det har jag ingen koll på. Du kan inte använda någon AP i ett nätverk utan att konfigurera den vilket jag antar dom flesta förstår.

Sedan blev det såklart megafail. Det går att köra i standalone mode och utan programvaran. Jag tror det blev dubbel skrivet och jag syftade på att man inte kan konfigurera enheten genom att logga in i t.ex. ett inbyggt webinterace. Den metod som man ofta använder på billigare enheter som inte har kontroller och liknande. Det här finns inte på enheterna (vad jag vet) som man står med en kontroller eller programvara.

En del enheter och tillverkare har även detta i enheterna, mer flexibilitet kanske ? Men det gäller inte alla enheter från olika tillverkare.

jag får skylla på att det var nyårsafton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Tänkte uppgradera nätverket i huset för bättre täckning och högre hastighet och har fastnat för TP links EAP serie som känns prisvärd. Har en Asus router som får vara kvar och tänker tex en EAP653 eller EAP670 per våning. Det jag inte förstår är om jag behöver köpa deras controller, tex OC200 för att få övergången mellan AP (mesh-aktigt) att fungera bra?

Behövs controller för alla deras modeller eller har vissa inbyggd funktionalitet som ersätter det?

Hej! Du kan konfigurera den utan en controller dvs som standalone.
Rekommenderation är att köra controllern på en pc eller docker container på en raspberry pi om du vill ha flera AP’s för att förenkla konfigurationen.
Du kan installera SDN mjukvaran på en dator som du sen kan stänga av när du inte ska göra förändringar.
Köp eap653 om du ska ha den synlig, 670in är kraftfull men stor och ful.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Tänkte uppgradera nätverket i huset för bättre täckning och högre hastighet och har fastnat för TP links EAP serie som känns prisvärd. Har en Asus router som får vara kvar och tänker tex en EAP653 eller EAP670 per våning. Det jag inte förstår är om jag behöver köpa deras controller, tex OC200 för att få övergången mellan AP (mesh-aktigt) att fungera bra?

Behövs controller för alla deras modeller eller har vissa inbyggd funktionalitet som ersätter det?

Det behövs ingen kontroller för att hantera eller konfigurera accesspunkterna. Om du har många accesspunkter så kan det vara smidigt att kunna konfigurera alla samtidigt och då behöver du en kontroller.

Dom anslutna enheterna ska i teorin byta accesspunkt automatiskt när det finns en annan med bättre signal, men i praktiken så brukar många enheter hålla kvar vid den första accesspunkten så länge det går - och ibland även när det är så dålig signal så att det inte ens går att surfa.

Om du känner att du har ovanstående problem så behöver du en kontroller som hanterar handoff istället. Övergången mellan accesspunkterna sköts då av kontrollern istället.

Kontrollern kan du antingen köpa som du har nämnt eller så kan du installera mjukvaran på en dator eller t.ex. Raspberry Pi som är igång dygnet runt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om du känner att du har ovanstående problem så behöver du en kontroller som hanterar handoff istället. Övergången mellan accesspunkterna sköts då av kontrollern istället.

Bara en liten rättning eller förtydling här. Det är fortfarande enheterna som bestämmer vilken accesspunkt de vill prata med, och 802.11k, r, och v hjälper inte nödvändigtvis mot trilskande klienter. Protokollen ger bara mer information till klienten för att den ska "våga" hoppa till en annan accesspunkt. T ex kan de tala om för klienten vilka andra accesspunkter som finns på samma nätverk och vilka kanaler de ligger på, att accesspunkterna inte är överbelastade, ge möjlighet till förenklad (snabbare) autentisering till den nya accesspunkten osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Bara en liten rättning eller förtydling här. Det är fortfarande enheterna som bestämmer vilken accesspunkt de vill prata med, och 802.11k, r, och v hjälper inte nödvändigtvis mot trilskande klienter. Protokollen ger bara mer information till klienten för att den ska "våga" hoppa till en annan accesspunkt. T ex kan de tala om för klienten vilka andra accesspunkter som finns på samma nätverk och vilka kanaler de ligger på, att accesspunkterna inte är överbelastade, ge möjlighet till förenklad (snabbare) autentisering till den nya accesspunkten osv osv.

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar rent tekniskt, det enda jag vet är att när 802.11k, r och v inte hjälper så har lösningen varit en kontroller som hanterar övergången.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar rent tekniskt, det enda jag vet är att när 802.11k, r och v inte hjälper så har lösningen varit en kontroller som hanterar övergången.

Såvitt jag förstår är en kontroller samma sak som programvara som kör på en dator (t ex Omada vad gäller TP-Link), och det enda de gör är att göra det möjligt att köra 802.11k, r, och v, och att göra det lite enklare att konfigurera accesspunkterna (eller i Ubiquitis fall, att öht göra det möjligt att konfigurera accesspunkterna).

Det är inget magiskt i dem som får saker att fungera bättre. Men som med allt modernt så är det svårt att felsöka och man provar sjuttielva grejer tills det till slut beter sig som man tänkt sig, och vet då kanske i slutändan inte riktigt vad det var som fick saker att fungera och vilken effekt de där andra sjutitio åtgärderna hade.

Permalänk

Google säger att controller behövs för Fast roaming men basic fungerar utan. Så åtminstone någon feature utöver att bara enklare administrera fler enheter samtidigt. Att konfigurera 3 enheter individuellt ser jag inte som ett stort jobb så jag testar helt enkelt utan först och hoppas på icke märkbart glapp i övergångarna.

Synd att EAP670 är gigantisk för den känns väldigt prisvärd. Slår tex Ubiquitis U6 pro och LR på det mesta i jämförande tester, tex detta https://www.mbreviews.com/tp-link-eap670-wifi-6-access-point-...

Realistiskt så är en EAP670 per våning overkill för mitt hus, EAP653 duger garanterat men börjar man väl googla så är man ju körd då vill man ha det bästa för pengen 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Google säger att controller behövs för Fast roaming men basic fungerar utan. Så åtminstone någon feature utöver att bara enklare administrera fler enheter samtidigt. Att konfigurera 3 enheter individuellt ser jag inte som ett stort jobb så jag testar helt enkelt utan först och hoppas på icke märkbart glapp i övergångarna.

Nej, det är fel. Ingen controler behövs för roaming.
Se tex här https://community.ui.com/questions/Roaming-without-UnifiContr...

Citat:

Synd att EAP670 är gigantisk för den känns väldigt prisvärd. Slår tex Ubiquitis U6 pro och LR på det mesta i jämförande tester, tex detta https://www.mbreviews.com/tp-link-eap670-wifi-6-access-point-...

Realistiskt så är en EAP670 per våning overkill för mitt hus, EAP653 duger garanterat men börjar man väl googla så är man ju körd då vill man ha det bästa för pengen 😂

Har inte kört TP-link accesspunkter. Men det hade varit kul att testa. Det har även pratats lite om Grandstream här på forumetm, vet att det är någon som kör det. Ubiquiti har fördelen att det är stort community runt dem.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nej, det är fel. Ingen controler behövs för roaming.
Se tex här https://community.ui.com/questions/Roaming-without-UnifiContr...

Det där är ju ett Unifi forum, jag pratar om TP Link. Dessutom som jag skrev så är det just Fast roaming som kräver controller, vilket som jag förstår det är en mer komplex lösning för dom som tex går runt med videosamtal mellan noder och stör sig på en halv sekunds glitch när den skiftar. Jag gissar att dom flesta hemmaanvändare klarar sig utan det men jag får väl se när jag testar.

Permalänk
Skrivet av Alexxander:

Det där är ju ett Unifi forum, jag pratar om TP Link. Dessutom som jag skrev så är det just Fast roaming som kräver controller, vilket som jag förstår det är en mer komplex lösning för dom som tex går runt med videosamtal mellan noder och stör sig på en halv sekunds glitch när den skiftar. Jag gissar att dom flesta hemmaanvändare klarar sig utan det men jag får väl se när jag testar.

Beskrivning av Fast vs Basic roaming https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/544652

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Det där är ju ett Unifi forum, jag pratar om TP Link. Dessutom som jag skrev så är det just Fast roaming som kräver controller, vilket som jag förstår det är en mer komplex lösning för dom som tex går runt med videosamtal mellan noder och stör sig på en halv sekunds glitch när den skiftar. Jag gissar att dom flesta hemmaanvändare klarar sig utan det men jag får väl se när jag testar.

Förlåt, vet att ubiquity kallar det fast roaming så gjorde fel koppling. Ser att även tp-link kaller det så, vilket iofs inte är så konstigt.

Permalänk
Medlem

Ville bara flika in med tips om några inställningar för Omadas Fast Roam.

Utöver placering av accesspunkterna, signalstyrka (Tx Power) och kanalinställningar finns det extra inställningar. Jag har läst att en del har behövt använda "RSSI Threshold" för att få Fast Roam att funka bra.

Med "RSSI Threshold" kan man på varje AP ställa in gränsen på signalstyrkan för när den ska byta AP. Inställningen ligger under Advanced i APns inställningar.

Citat:

RSSI Threshold: Enable this function and enter the threshold of RSSI (Received Signal Strength Indication). When the clients' signal is weaker than the RSSI Threshold you've set, the clients will be disconnected from the EAP
https://www.tp-link.com/ae/support/faq/2093/

Du kan också tvinga klienter att koppla ifrån med "Force-Disassociation"

Citat:

Normally, the AP only issues an 802.11v roaming suggestion when a client's link quality drops below the predefined threshold and there is a better option of AP, but whether to roam or not is determined by the client. With this feature enabled, the AP will force disassociate the client if it does not re-associate to another AP.

Jag har inte behövt använda någon av ovanstående än men jag tycker det är bra att dom finns för dom som kan behöva det för sin installation.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Ville bara flika in med tips om några inställningar för Omadas Fast Roam.

Utöver placering av accesspunkterna, signalstyrka (Tx Power) och kanalinställningar finns det extra inställningar. Jag har läst att en del har behövt använda "RSSI Threshold" för att få Fast Roam att funka bra.

Med "RSSI Threshold" kan man på varje AP ställa in gränsen på signalstyrkan för när den ska byta AP. Inställningen ligger under Advanced i APns inställningar.

Du kan också tvinga klienter att koppla ifrån med "Force-Disassociation"
Jag har inte behövt använda någon av ovanstående än men jag tycker det är bra att dom finns för dom som kan behöva det för sin installation.

Tack för tipsen! Jag antar det är just den typen av inställningar som kräver controller eller finns dom tillgängliga även utan?

Läser att många ställer ner signalstyrkan så att fälten från dom olika överlappar precis lagom. Antar det är ett annat sätt att få korrekt överlämning, kanske i kombination med RSSI som du tipsar om då. Något du trixat med? Känns lite klurigt att få till faktiskt.

Permalänk

Jag vacklar lite kring Omada eller om jag bara ska göra det enkelt för mig och köra på tex Deco X50. Någon som har en åsikt i ämnet? Hastighet och antennstyrka Deco X50 vs EAP653 verkar vara samma? Så då är det "bara" mer avancerade features man får med EAP653?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Jag vacklar lite kring Omada eller om jag bara ska göra det enkelt för mig och köra på tex Deco X50. Någon som har en åsikt i ämnet? Hastighet och antennstyrka Deco X50 vs EAP653 verkar vara samma? Så då är det "bara" mer avancerade features man får med EAP653?

Olika produktkategorier, EAP653 är gjord för att monteras på tak och har stöd för POE+.
Deco X50 är enklare att köra roaming på.
Jag har faktiskt en EAP653, köpte en för att utvärdera om jag behövde köpa en till. Räckte gott med 1. Har inte testat OC200 för att kunna svara hur enkelt det är att köra roaming. Finns säkert fler skillnader så som EAP har stöd för flera Vlan osv.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Skrivet av broschi:

Olika produktkategorier, EAP653 är gjord för att monteras på tak och har stöd för POE+.
Deco X50 är enklare att köra roaming på.
Jag har faktiskt en EAP653, köpte en för att utvärdera om jag behövde köpa en till. Räckte gott med 1. Har inte testat OC200 för att kunna svara hur enkelt det är att köra roaming. Finns säkert fler skillnader så som EAP har stöd för flera Vlan osv.

Ja olika produktkategorier, men jag är ändå lite förvånad över att dom prestandamässigt är såpass likvärdiga det gör det svårt att välja. Om det inte är skillnad i praktiken pga saker som inte nämns i förenklade datablad.

Synd att EAP670 är orimligt stor för den hade annars varit självklara valet med tanke på att alla alternativen kostar runt samma. Frågan om det är en mindre version 2 på gång, det kom ju ut en mindre EAP610 efter nåt år som jag förstår det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Ja olika produktkategorier, men jag är ändå lite förvånad över att dom prestandamässigt är såpass likvärdiga det gör det svårt att välja. Om det inte är skillnad i praktiken pga saker som inte nämns i förenklade datablad.

Synd att EAP670 är orimligt stor för den hade annars varit självklara valet med tanke på att alla alternativen kostar runt samma. Frågan om det är en mindre version 2 på gång, det kom ju ut en mindre EAP610 efter nåt år som jag förstår det.

Allt beror på vad man föredrar, jag tog en AP för att ha en kabel samt ev. trådad backhaul utöver det. X50 blir en mycket enklare lösning för de flesta.

Jag skulle köpt en EAP670 innan jag köpte min EAP653, men dessa var slut vid köp av AP. Jag håller med dig där, den är löjligt stor. Enda fördelen som jag kunde se var 4 antenner istället för 2 antenner på 5GHz-bandet med mer kapacitet på köpet. Men storleken på EAP653 fick mig att köra på den istället.
Men nu har jag kört EAP653 sen i somras, är nöjd med enbart en AP. Hade jag kört 2 så hade jag faktiskt kört Omada-controller i en docker istället, men självklart blir det mer pill därtill.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W