AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det bästa programmet att mäta energianvändning, fps, gpu använding respektive cpu cores och använding?

msi afterburner

https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Du verkar ha fått allt om bakfoten? Realism är ju bland högsta prio i en simulator. Ju mer hjärnan luras desto roligare.

Tänk dig att komma runt kurvan och upptäcka att du blir bländad av solens reflektioner på den våta körbanan. Eller någons helljus under nattkörningen...

I en e-sport fps.. nja. Då går rutorna förre. Om man inte kan nyttja speglingar på något nytt coolt sätt förstås.

EDIT: Rätt läckert även i GTA 5
https://www.youtube.com/watch?v=u4ZdvW9QVy8

Ja det gör lite skillnad i GTA 5 till konsoler men gör att du är tvungen spela i fidelity mode. Att spela spel i 30fps är bra mycket värre än om RT är aktiverat eller ej. Spel ska minst upplevas i 60fps helst 120hz på en oled tv.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Du ska se att det finns många av oss som uppskattar när ett racingspel ser realistiskt ut. Och det handlar knappast om reflektioner.

Köper det fortfarande inte även ifall du älskar RT. Spelar hellre mina spel i 4k ultra 120hz på min Lg oled tv än behöva ha RT aktiverat & låst till 60fps om man vill maxa allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo81:

Köper det fortfarande inte även ifall du älskar RT. Spelar hellre mina spel i 4k ultra 120hz på min Lg oled tv än behöva ha RT aktiverat & låst till 60fps om man vill maxa allt.

Först säger du att RT i ett racingspel är helt meningslöst för man stannar inte upp och beundrar reflektionerna. Nu vill du få det till att handla om FPS. Alltså, när man argumenterar sin sak kan det vara en bra idé att hålla sig till samma fråga och samma kontext. Annars kan vi ju alla börja slänga ur oss slumpmässiga påståenden

"Jaha, amen alltså, vem bryr sig 120Hz? Jag vill ha smör. Kopiöst med smör."

Blev det bättre så, tycker du?

Permalänk
Medlem

Jag tycker 7900XTX har ett fantastiskt pris sett till prestanda per krona jämfört med Nvidia.Dock förutsätter det att man köper ett kort för 13000 kr.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite om hur dom tänkt bli av med sin 6800/6900 kort som finns kvar i lager än, det borde ju brinna i knutarna för om dom släpper ett 7800 kort för en 8-9k blir det jävligt jobbigt. Det enda som är intressant än är ju de 6700xt kort som börjar dyka upp under 5k, några år efter lansering, och som jag tycker borde kosta typ 4k nu.

Nu tycker jag dock inget av de nya kort som är ute nu är väda sina pengar, ett 7900 xtx är väl det som är närmast om man kan få tag i ett för 13k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Man undrar ju lite om hur dom tänkt bli av med sin 6800/6900 kort som finns kvar i lager än, det borde ju brinna i knutarna för om dom släpper ett 7800 kort för en 8-9k blir det jävligt jobbigt. Det enda som är intressant än är ju de 6700xt kort som börjar dyka upp under 5k, några år efter lansering, och som jag tycker borde kosta typ 4k nu.

Nu tycker jag dock inget av de nya kort som är ute nu är väda sina pengar, ett 7900 xtx är väl det som är närmast om man kan få tag i ett för 13k.

I lite mer normala valuta tider med en krona på ~8kr/dollar så borde 6700 XT ha kostat 4k nu men oavsett är ändå 4800kr för ett 6700 XT ett riktigt bra köp.

Sen är det nog så att 7800 kort kommer dröja ett bra tag till. Förra gången dröjde det till mars 2021 innan vi fick deras midrange alternativ aka Navi22. Tror det blir en lika lång väntan igen innan vi får se Navi32, speciellt om AMD inte får ordning på sina drivers.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Nja det var en mindre besvikelse. Det här kommer inte bidra till något priskrig som de flesta av oss hoppades på iaf. Att betala några tusen mer för ett 4080 med mycket bättre RT är ett självklart val om man värdesätter det, precis som att 7900XTX är det självklara valet för den som inte använder RT.

Känns ju som att mellanklasskorten kan bli de riktigt intressanta. De som har lite för svag RT-prestanda för Nvidia för att det ska vara mycket mening med att aktivera ray tracing men man måste ju ändå betala för det på transistornivå. Mellanklasskorten är ju också de riktiga storsäljarna. Om AMD kan lansera prisvärda alternativ till Nvidias xx60- och xx70-serie har de större möjligheter att öka sina marknadsandelar. Inget ont om toppmodellerna, men ser vi på 1080/Ti, 2080/Ti och 3080/Ti utgör de sammanlagt cirka 6 procent av korten på Steam Hardware Survey. Uteslutande GTX 1650 har lika stor marknadsandel.

Permalänk

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du ska se att det finns många av oss som uppskattar när ett racingspel ser realistiskt ut. Och det handlar knappast om reflektioner.

Jag tror inte du kan lyckas få alla att hålla med. Men jag håller med dig.
RT inte behöver alls betyda att allt skulle bli snyggare heller. Det handlar om så mycket mer också, som ljussättning och färgsättning också. Kollar jag på jämförelse videor så tycker jag att det varierar ibland ser det bättre ut med RT och ibland sämre.

RT är överlägset på att skapa exakta reflektioner och eventuellt bättre ljussättning men sen ser jag inte så mycket mer fördelar.

För bättre spelupplevelse nej, men för ögongodis ja då funkar det.

Dessutom är jag rätt säker på att RT är en riktig strömtjuv också.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller... men var är alla midrange kort från rtx4000 / amd 7900? Alla typ försvann strax innan pandemin och aldrig kpm tillbaka känns det som...det är kanske bara min föreställning dock....det är inflation visst men hur i h-e har det kunnat bli norm att betala 10-20k för ett grafikkort...jag kanske lever i det förflutna men då får jag va utan helt enkelt. Har betalt 24k för en bil i fantastisk skick...hur kan man köpa en bit pcb för 20k typ är bortom mitt förstånd faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Är det bara jag eller... men var är alla midrange kort från rtx4000 / amd 7900? Alla typ försvann strax innan pandemin och aldrig kpm tillbaka känns det som...det är kanske bara min föreställning dock....

Mellan segments korten släpps senare 70 serien from nvidia och 700XT serien from AMD brukar väll kom ut på våren efter att värsting korten har kommit ut. Så var det iallafall med 30 serien och 6000 serien.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Galna priser oavsett lag!

Mitt 1080 får tuffa på. Sagt det tidigare och säger det igen, topp-segment lär jag aldrig köpa i mitt liv igen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Galna priser oavsett lag!

Mitt 1080 får tuffa på. Sagt det tidigare och säger det igen, topp-segment lär jag aldrig köpa i mitt liv igen.

Finns ju ingen anleding att köpa top segmented längre mellanstegs kort klara sig hur bra som helst även i 1440p kan liksom maxa nästa intill alla spel i 1440p med mitt RX 6700XT med långt över 60 fps. Så om du inte har några behov av 4k så räcker mellan-segments korten hur bra som helst.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Finns ju ingen anleding att köpa top segmented längre mellanstegs kort klara sig hur bra som helst även i 1440p kan liksom maxa nästa intill alla spel i 1440p med mitt RX 6700XT med långt över 60 fps. Så om du inte har några behov av 4k så räcker mellan-segments korten hur bra som helst.

Jo, jag vet.

Men det sitter långt inne att gå ned i segment (även om 1080 inte är direkt top-segment längre), den gamla entusiasten i mig skriker!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det bästa programmet att mäta energianvändning, fps, gpu använding respektive cpu cores och använding?

kolla också in hwinfo

Permalänk
Medlem

Måste väl komma 7950XTX längre fram? Eller ha man fel?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Måste väl komma 7950XTX längre fram? Eller ha man fel?

Ja det skulle jag också tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Måste väl komma 7950XTX längre fram? Eller ha man fel?

Absolut, de kan ju inte lämna $1099-prislappen helt oanvänd så där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Absolut, de kan ju inte lämna $1099-prislappen helt oanvänd så där.

Tror nog närmare 1299$ så att dom ändå ligger med marginal under 4090 =)... sen kommer 4090 Ti för 1999$ förmodligen...
4080Ti på 1299$

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Tror nog närmare 1299$ så att dom ändå ligger med marginal under 4090 =)... sen kommer 4090 Ti för 1999$ förmodligen...
4080Ti på 1299$

Tror inte AMD kan ta så bra betalt...

Tror oxå på 80Ti för 1299. Och därmed 4080 @ $999. Tom Nvidia själva borde ju fatta att det är det enda vettiga nästa år. Om det händer lär nog AMD behöva agera lite.

Permalänk
Medlem

Utbilda mig när det kommer till AMD...

Dessa 7000 serie är high end sett till priset....
Kommer dom släppa likvärdiga exempelvis 3060Ti osv i samma serie? Ja kan inte hitta nån info om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_kenzo:

Utbilda mig när det kommer till AMD...

Dessa 7000 serie är high end sett till priset....
Kommer dom släppa likvärdiga exempelvis 3060Ti osv i samma serie? Ja kan inte hitta nån info om det

Ja det kommer senare dessa är som 4080 och 4090 för Nvidia som kommer först sen så kommer det lägre segmenten av kort senare under nästa år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja det kommer senare dessa är som 4080 och 4090 för Nvidia som kommer först sen så kommer det lägre segmenten av kort senare under nästa år.

Sweet, blir att hålla koll ... Prissättningen är det som kommer att avgöra om de blir Team grön eller rött...

Nåt speciellt datum då det kan tänkas släppas ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_kenzo:

Sweet, blir att hålla koll ... Prissättningen är det som kommer att avgöra om de blir Team grön eller rött...

Nåt speciellt datum då det kan tänkas släppas ??

Förra gången dröjde AMD med att släppa hela lineupen. Bortser vi från skräpkortet 6500xt så tog det ca 9 månader för AMD, Nvidia ca 7.

Finns rätt stor chans att det dröjer betydligt längre den här gången beroende på hur stora lager som finns kvar. Så räkna med ett halvår innan nvidias och AMDs 300-400$ kort släpps.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Förra gången dröjde AMD med att släppa hela lineupen. Bortser vi från skräpkortet 6500xt så tog det ca 9 månader för AMD, Nvidia ca 7.

Finns rätt stor chans att det dröjer betydligt längre den här gången beroende på hur stora lager som finns kvar. Så räkna med ett halvår innan nvidias och AMDs 300-400$ kort släpps.

300-400 dollar som översätts till 6-9lax )))))) men men hamnar 7800 runt åtta lök och presterar bättre än 6900 blir det nog ett sådant. Jag gillar ändå av1 och stream förbättringarna som finns i 7000 serien så mitt vr headset fortsätter lira på bra.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Bör nog inte köpas med AMD referensmodell. :/
Der8auer
https://www.youtube.com/watch?v=26Lxydc-3K8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revener:

Bör nog inte köpas med AMD referensmodell. :/
Der8auer
https://www.youtube.com/watch?v=26Lxydc-3K8

Jag har ett 7900 XTX med referenskylare och högsta temperaturen jag har noterat på hotspot är 86c efter cirka en timme i Warzone 2.0

Alla kort påverkas ej och det är ej 100% klarlagt att det är kylaren, dock så verkar det onekligen så. Förhoppningsvis är det ett QC problem, då kan de kort som når 110c bytas ut.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har ett 7900 XTX med referenskylare och högsta temperaturen jag har noterat på hotspot är 86c efter cirka en timme i Warzone 2.0

Alla kort påverkas ej och det är ej 100% klarlagt att det är kylaren, dock så verkar det onekligen så. Förhoppningsvis är det ett QC problem, då kan de kort som når 110c bytas ut.

Mvh

Skönt att höra att inte alla har problem. Men det här kommer svida för AMD känns det som tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Får hoppas att denna infon gör att priserna håller sig till introduktions nivåer så vi framöver kan få rimligt satta grafikkort. Sämsta som kan hända är att AMD slutar med egna referentkort och att det endast finns eftermarknads kort som har ett högre pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090