Permalänk

Skrivare hittar inte Nätverk

Hoppas tråden ligger rätt!

Hej kära Sweclockers, första gången jag startar en tråd så var snälla, har ett konstigt problem.

På jobbet har vi 2st Skrivare som båda var uppkopplade till WIFI, den ena skrivaren kopplades bort en dag helt random och kan nu inte hitta nätverket igen.

När jag felsökte så starta jag om routern ( Vet inte om det heter så, se bild ), efter omstart så kopplades den andra skrivaren också bort och kan inte heller få signal på nätverket.
Så just nu hittar ingen av våra skrivare nätverket men det hittar alla våra grannars nätverk!
Mobiler, datorer, xbox och surfplattor hittar vårat nätverk utan problem och går att koppla upp.

Vad gör jag för fel, eller vad är fel?

Har redan betalt 2st Olika personer för att fixa det men utan framgång.

Otroligt tacksam för hjälp.

Vad har jag testat?

- Starta om Router
- Starta om skrivare
- Resetta skrivarna till Factory settings

- Jag har testat ansluta med interkabel till ena skrivaren, då får den nätverk och vi kan skriva ut, men den funktionen vi använder mest fungerar inte, dvs - Scan to E-post.

Nedan är vad den ena skrivaren visar på displayen, den andra hittar inte vårt nätverk alls.

Detta är "routern" jag startade om.

Permalänk
Medlem

Nätverket kanske inte sänder ut ett 2.4ghz nät som skrivaren behöver?
Vem är det som hanterar ert trådlösa, ni gör inte det själv vad jag kan utläsa?

Kan ju vara så att dom som "bestämmer" har stängt av 2.4 och enbart kör på 5ghz.

Routern i fråga har inget med trådlösa att göra.

Att scanna till e-post kräver ibland ett e-postkonto, SPF uppsatt i DNS och andra tjafsgrejer som er IT-ansvarige borde ha koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Nätverket kanske inte sänder ut ett 2.4ghz nät som skrivaren behöver?
Vem är det som hanterar ert trådlösa, ni gör inte det själv vad jag kan utläsa?

Kan ju vara så att dom som "bestämmer" har stängt av 2.4 och enbart kör på 5ghz.

Routern i fråga har inget med trådlösa att göra.

Att scanna till e-post kräver ibland ett e-postkonto, SPF uppsatt i DNS och andra tjafsgrejer som er IT-ansvarige borde ha koll på.

^detta hade jag kollat på. Jag hade kört skrivarna på ethernet och löst scan-to-mail problemet istället, troligtvis bara DNS eller någon connector som behöver uppdateras.
Du kan testa WiFit genom att tvinga ditt nic att endast nyttja 2,4GHz. Sen ställer du dig på samma ställe och ser om du hittar WiFit.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Nätverket kanske inte sänder ut ett 2.4ghz nät som skrivaren behöver?
Vem är det som hanterar ert trådlösa, ni gör inte det själv vad jag kan utläsa?

Kan ju vara så att dom som "bestämmer" har stängt av 2.4 och enbart kör på 5ghz.

Routern i fråga har inget med trådlösa att göra.

Att scanna till e-post kräver ibland ett e-postkonto, SPF uppsatt i DNS och andra tjafsgrejer som er IT-ansvarige borde ha koll på.

Tack för svar!

Det beror på vad du menar med hanterar, vi har en kille från macforum som har satt upp allt åt oss och sköter det mesta. Men han kunde inte fixa detta problem.

Konto och allt sådant är fixat redan, detta problem uppstod i samband med övrig problematik.
Då detta är en funktion vi använder dagligen.

Permalänk
Skrivet av Skippy:

^detta hade jag kollat på. Jag hade kört skrivarna på ethernet och löst scan-to-mail problemet istället, troligtvis bara DNS eller någon connector som behöver uppdateras.
Du kan testa WiFit genom att tvinga ditt nic att endast nyttja 2,4GHz. Sen ställer du dig på samma ställe och ser om du hittar WiFit.

Tack för svar!

Jag är ledsen men vad betyder nic?

Vill tillägga att ena skrivaren har ingen Ethernetport så det funkar inte på den, men om det är lättare att lösa det så, är det inga problem att köpa en ny skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennet590:

Tack för svar!

Jag är ledsen men vad betyder nic?

Vill tillägga att ena skrivaren har ingen Ethernetport så det funkar inte på den, men om det är lättare att lösa det så är det inga problem att köpa en ny skrivare.

Network Interface Controller/Card, dvs nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennet590:

Tack för svar!

Det beror på vad du menar med hanterar, vi har en kille från macforum som har satt upp allt åt oss och sköter det mesta. Men han kunde inte fixa detta problem.

Konto och allt sådant är fixat redan, detta problem uppstod i samband med övrig problematik.
Då detta är en funktion vi använder dagligen.

När du nollställde skrivaren så har du ju nollställt Scan to email inställningarna också, lätt att vara efterklok men hade du bara gjort det på en så hade man haft en ledtråd till vad inställningarna kan vara.

Gissa sig fram till det fungerar tyvärr inte, någon måste ju ha satt upp tjänsten åt er, har man satt upp allting så bör man ju kunna göra det igen...

Men får ni nätverk med kabel, koppla in det och försök få killen att konfigurera om scan to email.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

När du nollställde skrivaren så har du ju nollställt Scan to email inställningarna också, lätt att vara efterklok men hade du bara gjort det på en så hade man haft en ledtråd till vad inställningarna kan vara.

Gissa sig fram till det fungerar tyvärr inte, någon måste ju ha satt upp tjänsten åt er, har man satt upp allting så bör man ju kunna göra det igen...

Men får ni nätverk med kabel, koppla in det och försök få killen att konfigurera om scan to email.

Tack för svar!
Ska kolla på direkten och återkommer!

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

När du nollställde skrivaren så har du ju nollställt Scan to email inställningarna också, lätt att vara efterklok men hade du bara gjort det på en så hade man haft en ledtråd till vad inställningarna kan vara.

Gissa sig fram till det fungerar tyvärr inte, någon måste ju ha satt upp tjänsten åt er, har man satt upp allting så bör man ju kunna göra det igen...

Men får ni nätverk med kabel, koppla in det och försök få killen att konfigurera om scan to email.

Scan to Email funkar nu!

Ska jag bara skita i den andra skrivaren och köpa en med ethernet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennet590:

Scan to Email funkar nu!

Ska jag bara skita i den andra skrivaren och köpa en med ethernet?

Kabel är ju alltid bäst då det är minst saker på vägen som kan sluta fungera.

Men är det prioritet så bör ni ju få ut någon som kollar trådlösa nätverket åt er, antagligen är det som någon annan nämnt att 2.4GHz bandet är avstängt.

Men kan du koppla in en kabel så lär ju problemet vara löst på den andra också?

Permalänk
Medlem

Skrivare vill man nog alltid ha på kabel. WIFI är mer för mobila enheter, inte stationära.

WIFI är en nödlösning och i min erfarenhet alltid mer ett problem än en fördel iaf när det gäller skrivare som är helt värdelösa att hantera trådlöst. Lösenord kan ju ändras, namn på SSID likaså. Jobbigt då att springa runt o ställa om alla skrivare tex.

Ställen där du har en fysisk människa funkar WIFI bra

Permalänk
Hedersmedlem

Ni måste ha några separata accesspunkter för trådlös kommunikation? Om du skulle starta om något så är det de du ska starta om och inte routern i detta fallet.

Ibland kan skrivare sätta upp ett ad-hoc nätverk för konfigurering och utskrifter. Det kan hända att det finns en programvara från tillverkaren som du kan använda för att installera skrivaren från din dator. Nu skriver du inte vad det är för skrivare du vill ha hjälp med, så det är svårt att vara mer specifik.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för alla svar!

Hur menar du? Har kopplat in den skrivaren i en ethernetport, den andra har inget ethernet. så 1/2 är på nätet just nu.

Ok! Inga problem o köra med ethernetkablar!

Ja, vi har massa olika accesspunkter.