Permalänk

Laddare till Asus RT-AX86U

Hej
Min laddare till min router har gått sönder och jag behöver införskaffa en ny. Har lite svårt att identifiera vilken laddare jag behöver till just den routern (ASUS RT-AX86U). Hade föredragit original laddare, men finns det inte så funkar vilken laddare som helst, så länge den är godkänd och det inte börjar brinna.

Allt hjälp uppskattas

Permalänk
Rekordmedlem

Du letar inte en laddare utan en nätdel för det finns inget att ladda i routern. Men troligen så kan du använda en nätdel (laddare) till en laptop för väldigt många matas med 19V utifall du har någon liggande hemma.
RT-AX86U : 19 V with max. 2.37 A current / 19.5 V with max. 2.31 A current
https://www.asus.com/networking-iot-servers/wifi-routers/asus...

Annars har du tex
https://adaptrarbutik.se/asus-rt-ax86u-zaku-ii-edition-laddar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du letar inte en laddare utan en nätdel för det finns inget att ladda i routern. Men troligen så kan du använda en nätdel (laddare) till en laptop för väldigt många matas med 19V utifall du har någon liggande hemma.
RT-AX86U : 19 V with max. 2.37 A current / 19.5 V with max. 2.31 A current
https://www.asus.com/networking-iot-servers/wifi-routers/asus...

Annars har du tex
https://adaptrarbutik.se/asus-rt-ax86u-zaku-ii-edition-laddar...

Tack, ska kika på annat håll, det där adaptrarbutik såg lite shady ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantalzade:

Tack, ska kika på annat håll, det där adaptrarbutik såg lite shady ut

Jag letat också efter exakt samma sak. Har du hittat någon?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av corb06:

Jag letat också efter exakt samma sak. Har du hittat någon?

Kolla denna, jag är lite försiktig av mig när jag handlar på nätet men Kjell & Co är ett säkert kort

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Permalänk
Medlem

Den du länkade från Kjell ger 19V 3A - jag hade inte kört på den om du inte vill pajja routern.

Om produkten på adaptrarbutik.se ovan har rätt specifikationer så är det 5,5 x 2,5 mm på kontakten. Den borde här från Amazon borde fungera bättre MTXtec nätdel för FSP FSP045-RHC med kontakt 5,5 x 2,5 mm

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Den där har för liten pin. Som jag förstod det så har AX86U en 5.5mm / 2.5mm pin. Trodde jag gjorde ett kap på Tradera när jag fick en för 800 utan nätadapter... Eller ja, det blir ju ett kap ändå, även om en nätadapter kostar 400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Den du länkade från Kjell ger 19V 3A - jag hade inte kört på den om du inte vill pajja routern.

Om produkten på adaptrarbutik.se ovan har rätt specifikationer så är det 5,5 x 2,5 mm på kontakten. Den borde här från Amazon borde fungera bättre MTXtec nätdel för FSP FSP045-RHC med kontakt 5,5 x 2,5 mm

Tack! Den där får det nog bli för mig. Verkar stämma helt över spec:arna också. Ska göra ett sista försök med Asus Supporten imorgon se om de kan rota fram en original men annars var Amazon-adaptern ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Den du länkade från Kjell ger 19V 3A - jag hade inte kört på den om du inte vill pajja routern.

Om produkten på adaptrarbutik.se ovan har rätt specifikationer så är det 5,5 x 2,5 mm på kontakten. Den borde här från Amazon borde fungera bättre MTXtec nätdel för FSP FSP045-RHC med kontakt 5,5 x 2,5 mm

Går alldeles utmärkt att köra på den så länge det är 19V och MINST 2.37A, förutsatt att kontakten passar såklart.

Att använda en adapter som kan leverera mer ström (Ampere) än vad som krävs är inget problem, betydligt värre om du försöker dra mer än av trafon klarar, då den kan brinna upp i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Den du länkade från Kjell ger 19V 3A - jag hade inte kört på den om du inte vill pajja routern.

Så länge det är en DC adapter och den har rätt spänning spelar det inte någon roll om den ligger på 2.31A eller 10A. Routern drar inte mer än den behöver.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oggelito:

Den du länkade från Kjell ger 19V 3A - jag hade inte kört på den om du inte vill pajja routern.

Vad är problemet ? Om det är strömkapaciteten du tänker på så är det vad den max kan avge inte vad den hela tiden avger, Ohms lag gäller.
En nätdel med fel spänning eller för låg strömkapacitet kan ge problem så om kontakten går att få att passa så funkar det utmärkt elektriskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är problemet ? Om det är strömkapaciteten du tänker på så är det vad den max kan avge inte vad den hela tiden avger, Ohms lag gäller.
En nätdel med fel spänning eller för låg strömkapacitet kan ge problem så om kontakten går att få att passa så funkar det utmärkt elektriskt.

Det du skrev sades redan av de två före dig. Jag har pluggat el på gymnasiet men det var 18 år sen. Sorry. Dock verkar jag lyckats hitta en ok adapter trots mitt korkade uttalande...

Tack för rättningarna. Fel ska rättas såklart

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Skrivet av corb06:

Tack! Den där får det nog bli för mig. Verkar stämma helt över spec:arna också. Ska göra ett sista försök med Asus Supporten imorgon se om de kan rota fram en original men annars var Amazon-adaptern ett alternativ.

Hojta om du lyckas få köpa en genom ASUS, så kanske gör jag ett försök också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantalzade:

Hojta om du lyckas få köpa en genom ASUS, så kanske gör jag ett försök också.

Var i kontakt med dem igen idag. Tydligen var det någon mer som hade samma problem som varit i kontakt med dem också.
Vilket fall som helst, så skulle de försöka återkomma med artikelnummer på den adapter som passar som man kan köpa från asusparts.eu. Fanns ju oändligt med 19V 45W:are där och alla har samma produktbild.
De kostar 400 plus 100 kr frakt, så under tiden har jag beställt en från Amazon och hoppas på att den funkar. Borde anlända på tisdag.

45W på AsusParts.eu

Köpte denna på Amazon.se

Permalänk
Skrivet av corb06:

Var i kontakt med dem igen idag. Tydligen var det någon mer som hade samma problem som varit i kontakt med dem också.
Vilket fall som helst, så skulle de försöka återkomma med artikelnummer på den adapter som passar som man kan köpa från asusparts.eu. Fanns ju oändligt med 19V 45W:are där och alla har samma produktbild.
De kostar 400 plus 100 kr frakt, så under tiden har jag beställt en från Amazon och hoppas på att den funkar. Borde anlända på tisdag.

45W på AsusParts.eu

Köpte denna på Amazon.se

Tackar så mycket, har också beställt en från Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantalzade:

Tackar så mycket, har också beställt en från Amazon

Har kört MTXtec-adaptern snart ett dygn nu, fungerar klockrent. Fick till slut ett svar från Asus Supporten som var rätt intetsägande, då de bara nämnde att adaptern måste ha de värden och mått som jag redan hade gett dem.
Rätt nöjd i all fall med tradera-köpet som landade på 800 för routern.