Samsung Galaxy Tab S7 FE WIFI 4/64GB, var det någon som köpte den under mellandagsrean?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tab S7 FE WIFI 4/64GB, var det någon som köpte den under mellandagsrean?

Tjenar, jag gjorde en sökning på "Tab S7 FE Wifi" men fick inte upp något, dock någon tråd om Tab S7 modellen.

Har varit på span efter en platta ett tag som kan agera lite hybridlaptop, jag har en rätt rejäl gaminglaptop som fixar allt jag spelar, men jag orkar inte dra igång den när jag bara vill slösurfa. Och en 17.3" är lite åbäkig att slöa med halvliggandes i soffan.

Plus att det blir lite pyttigt på mobilen, har kass syn på ena ögat, dock bra brillor men ändå, jag är 45.. så.. synen blir inte bättre direkt

Så kollade runt på lite olika, beställde först Tab S6 Lite 2022, för 3200-ish tror jag det var, sen cancellerade jag den och tog denna istället för 3990:-. Man får en del mer för pengarna sett till vad recensioner sade osv, och Dex läget är välutvecklat på plattan, det fungerar mycket bra. Den kan agera trådlös skärm till en Win10 dator via Miracast, väldigt smidigt om man gör något på den huvudsakliga datorn och vill ha en stream eller film igång bredvid.

Man kan flytta över program dit och arbeta med dom osv, precis som en sekundär skärm, bara utan kabel. Skärmen är jättefin, dock ej 120hz som S7 har. Men färgerna är mycket fina, svärtan är bra trots ej Amoled. Plattan är välbyggd, känns väldigt premium. Köpte till book cover keyboard också. Känns väldigt premium det också, saknar dock backlight, men har massa smarta knappar som styr massvis med funktioner. Fungerar riktigt bra och man kan jobba snabbt och ganska effektivt när man väl lär sig det.

Recensioner sade att 4/64gb kunde kännas lite snålt om man multitaskade med mer än 2-3 grejer igång. Jag hade Samsung Internet igång med 3 tabs (fungerar bättre än chrome i DeX), facebook, messenger, filhanteraren, steam chat och nåt annat, 700mb ledigt och den upplevdes inte det minsta trög. har Android 13 och ram plus, nån typ av swap. Kan välja mellan 2-4gb. Har GPS, sdkortplats såklart. 12.4" 1600 x 2560, 16:10 TFT-LCD.

Wifiversionen har en starkare CPU/SoC än 5G versionen. En sån där märklig Samsung grej.

Gav 3990:- på Elgiganten, plus Book cover keyboard. Nu har de höjt den till 8090:-. Helt galet.
Jag är inte van nog med plattor att avgöra, men folk brukade säga att ungefär 5000 men inte mer är ok. Känns som att man gjorts årets kap. Älskar formatet och vad man kan göra med den. Jag använder DeX-läget mer än det vanliga på den faktiskt. Asphalt 9 på max inställningar går hur bra som helst. Ska testa några andra spel också.
Batteritiden är riktigt bra, när jag kollade senast för två timmar sedan hade jag 8h48 skärmtid och av det var ca 7h streaming, SVT appen var igång 3.55h, strömmade även lite streams på den via windowsdatorn i 3 timmar ca.

Den strömningen syntes dock inte i statistiken, bara det som körts av plattan själv så att säga.

Batteriprocent kvar - 48%, total användning 24h då sedan senaste laddning, varav då den legat i standby resten. tycker det är ganska bra. Batteriet är på 10090, Li-Po. verkar finnas duktigt med kräm i det. Från fulladdad till jag tog den på kvällen (legat hela dagen) var den fortf på 100% batteriprocent. Adaptivt batteriäge, den somnar antar jag. Den kan vara lite trög första 1-2 sek när man tar den efteråt. Frontkameran duger utmärkt för videomöte, även i halvskumt ljus.

GSM-arena:

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_tab_s7_fe-10922.php

Någon som har den, vad är era intryck? Och vad säger ni om prishöjningen? Jag tycker det är helt vansinnigt

//P

Lite skrivfel, lade till en del, stavfel, ingen punkt, styckeindelning, förtydligande, stor bokstav, etc etc etc..
Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Kan återkomma med screenshot på statistiken vid typ 1% eller så. Men då är det ca 3h streaming som trådlös skärm som inte syns, mer än som "skärm på". Trådlös skärm-läget har 2 inställningar; video eller spel/rita. Video är jämnare, buffrar mer data så det blir inga frysningar eller kasst ljud. Perfekt smooth. Rita/Spel läget har snabbare respons men buffrar mindre, så videouppspelning gav kasst ljud, knastrigt.

Viss eftersläpning på musrörelserna.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Lite kul att läsa det du skriver. Jag kollade på den igår och sökte efter referenser här men hittade inget vettigt.
Går att få för 3190 via benify direkt från Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Lite kul att läsa det du skriver. Jag kollade på den igår och sökte efter referenser här men hittade inget vettigt.
Går att få för 3190 via benify direkt från Samsung.

Ah, nice. Det var sent igår och jag kollade faktiskt inga andra siter då, gick till elgiganten.se för att skriva en recension på den, men de hade problem med sin inloggning, och andra grejer på sidan då. Det gick inte att läsa tidigare recensioner heller. Men när jag såg priset så höll på att flyga av stolen
Är du sugen på den, eller vad tänker du?
Sitter med den i knäet nu. Tangentbordet är bra, kvalitativt och extremt tunt, men själva stödet på baksidan, man kan bara ha skärmen i ett läge, ganska mycket bakåtlutat. Så det gör att man är låst i en position om man halvslöar i soffan med den, man får ha en mer upprättsittande position, samt om man som jag ibland bara ställer den i sängen och rullar igång något, så kanske det för vissa kan kännas som att bakåtlutningen är för mycket, man vill ju ha en så 90-gradig betraktningsvinkel mot displayen som möjligt, rakt på alltså. Jag tycker det funkar bra ändå, färgerna och allt ser precis ut som om jag tittade rakt på den ändå.

Men det finns andra keyboard cases till den som både kan variera lutningen och har backlight, kollar man amazon så finns det HUR mycket som helst. Sen passar även S8+ keyboard cover till denna, och det har lite andra möjligheter.

I tillägg så tycker jag Elgiganten verkar vansinnigt dyra när det kommer till premium tablets. Jag kollade på tab s8 ultra, det är den jag vill ha i slutändan egentligen, den skärmstorleken gör att man kan arbeta i DeX läget på ett helt annat sätt, det blir behagligt och "rätt" storlek.

De flesta andra låg runt 16000 för 16gb/512gb som jag är ute efter, den har då även en 120hz 14"6 Amoled display, Elgiganten låg på 21 för samma modell. Så 5000kr skillnad. Det är 5G modellen dessutom, där är ingen skillnad mellan 5G/WIFI-modellen utan där är det samma CPU, en Qualcomm SM8450 Snapdragon 8 Gen 1 (4 nm). Då har man med 5Gmodellen även telefonmjukvaran, och då kan du i praktiken köra en liten business, du har en kraftfull "dator" med fantastisk skärm OCH telefonmjukvara, anslut bara bluetoothheadset och du kan lätt sköta all telefonkorrespondens samtidigt som du jobbar på den. Men 16000 är fortfarande mkt pengar. Så jag väntar på S9 släppet innan jag ser. Den har dock Snapdragon 8 Gen2, som har stöd för satellittrafik. Samtal och meddelande. Så oavsett var i världen man är, så kan man alltid meddela sig. Rätt häftigt.

Men vad jag måste säga är att deras kundtjänst är fantastiskt bra, det är aldrig några problem, och de hänvisar en aldrig till något, de bara löser det. Det måste jag ge dom. Varit i kontakt med dom vid flera tillfällen, inte pga det blivit fel utan mestadels jag klantat mig och ångrat och vilja cancellera eller byta produkt, de lade en order åt mig utan problem etc, alltid samma upplevelse. Det måste jag ge dom

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Sitter nu och lyssnar på Spotify halvhögt förr att pressa ner den till 1% från 10% och ta ett screenshot, är just nu uppe i 16h18min skärm på, en del av streamingen syns inte.
Är på 6%

Ljudet är bra, ingen dunka-dunka bas, men högt och klart, hörs bra i hela huset. Jag har ganska öppen planlösning dock, det är bara 3 rum och toaletterna som är slutna.

Snappping windows funkar, och en del andra grejer, låst fast i ovankant etc.

Här är brightnessinställningen jag normalt använder, har jag högre än så brinner mina ögon upp
4% nu, editerade efter en stund.

Nu är den lite seg, den har gått ner vid 5% och dimmat skärmen, jag ställde upp den lite igen dock.
Fick frågan vid 4% om jag ville slå på energisparläge, valde nej.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Okej, slog precis över till 1%, så tog ett screenshot direkt och satte sen i laddaren.
16h49 skärmtid tycker jag är ganska okej.
SVT har gått en del också, sen som jag skrev ovan i förstainlägget, lite annan streaming också som trådlös Windows-skärm där jag rullade Youtube på den, som inte syns, antar att bara det som kör av plattan själv som syns.

Sammanfattningsvis:

Gillar den verkligen. Formatet är supersmidigt, ligger bra i knäet, tycker inte alls att Book cover keyboardet känns ostabilt. Ang formatet, 14.6" skärmen på S8 ultra vill man ju ha pga "ögon-ergonimin" men då kanske man mister lite portabilitet? Har inte bestämt mig, men får känna på det större först, innan jag ser om jag går vidare.

Batteritiden tycker jag är mycket bra. Nu har jag den lågt ställd enligt slidern men för mina ögon är det perfekt. Har inte superljust hemma heller, lite mer åt det dunka hållet. Men funkar bra ute i köket på samma inställning, där man står vid maten under nåt lysrör etc och har den på vasken.

Skärmen är jättefin. Märker inte av att det inte är en Amoled typ. Färgerna är sådär som bara Samsung lyckas med. I min uppfattning iaf. Upplever den som skarp och crisp.

Jag ska dock säga att jag har nästan inte använt den alls i det traditionella surplatteläget. Eller ja, något lite men inte mycket. Pennan har jag inte heller testat något nämnvärt, testade bara skriva lite. Märkte inte av någon eftersläpning som irriterade mig iaf.

Fråga om det är något ni vill veta, så kan jag testa, eller om ni är nyfikna på DeX-läget, använder det nästan uteslutande, så vet en del om hur det fungerar och dess begränsningar och vad man kan göra.

Hoppas det gladde någon

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Ett sista inlägg: Tog ca 2 timmar att fylla den från 1-100 med Samsungs svarta 1-portsladdare, Är osäker på om den är 15 eller 25watt..

Så känner inte direkt något behov av att köpa till 45W laddaren. Jag kan inte säga exakt då jag missade när den gick upp till 100. Men man ser på bilderna.

Felaktigheter om laddare
Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring