Putsa datorn på den årliga datorstädardagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Vad är det för något till höger om GPUn?

GPU stöd, för att kortet inte ska hänga ner onödigt mycket

Denna modell: https://www.inet.se/produkt/6905101/deepcool-gh-01-a-rgb-gpu-...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ajabaja inte städa datorn när allt är statiskt pga låga temperaturer.
När bilen slutat dra åt sig damm på torra vägar kan man köra igång storstädningen av datorns insida. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Köpte en burk tryckluft idag faktiskt

Skrivet av SLINKY95:

Vad är egentligen det mest effektiva att rengöra datorn på?

"Räcker det med tryckluft på burk"

Mvh.

Skrivet av Knotvillage:

Kan verkligen rekommenderas. Ett jävla drag. Använder den till det mesta som drar åt sig damm.

https://www.webhallen.com/se/product/356246-IT-Dusters-CompuC...

Ja, jag köpte en sådan förra året. Den är väldigt bra, om än lite dyr. Fast, tryckluft på burk är inte gratis heller. Men, med den här behöver man inte snåla med tryckluften.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kör dammsugaren, framförallt på fläktarna så de varvar upp ordentligt, då släpper dammet snabbt!

kör diskmaskinen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att tömma papperskorgen?

Permalänk
Medlem

Jag rengör datorn var fjärde månad.
Grafikkortet kommer ut och fläktarna tas bort och dammas sedan med en borste
Sedan får hela chasis en damning med en pensel och sedan avlägsnas allt damm med en dammsugare
CPU/GPU får ny kylpasta varje år
Datorn kommer att hålla väldigt länge om regelbunden rengöring görs

Har jobbat på en massa datorer som aldrig har sett en damning, det är ärligt talat äckligt.
Varför komponenter slutar dö snabbt , Speciellt grafikkortet

Rent rent rent

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem

Detta får så många att bli rädda och klaga LOL!
Det är 100% säkert. Folk inser inte att moderkort tvättas på fabriken efter lödningsprocessen
Det är säkert att jag gör detta hela tiden, särskilt med komponenter som har funnits i närheten av rökare
Komponenterna ser ut som nya efter diskmaskinen

På sommaren planerar jag att rengöra brädor och hänga dem på tvättlinan utanför

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem

Trodde det var så alla vattenkyler sina byggen. Vad är annars poängen med E-ATX? Man måste ju ha plats att fylla alla slots

Permalänk
Medlem

fick hem faktiskt idag från inet en IT Dusters CompuCleaner Xpert. Ska bli spännande o testa det imorgon på burken

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashley98:

Detta får så många att bli rädda och klaga LOL!
Det är 100% säkert. Folk inser inte att moderkort tvättas på fabriken efter lödningsprocessen
Det är säkert att jag gör detta hela tiden, särskilt med komponenter som har funnits i närheten av rökare
Komponenterna ser ut som nya efter diskmaskinen

På sommaren planerar jag att rengöra brädor och hänga dem på tvättlinan utanför

Yupp sålänge man låter det torka och inte kör några starka frätande medel så är det lugnt

Kanske inte skulle kört nätaggregatet precis i diskmaskinen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

bättre än vilken luft på burk som helst! Skulle man känna för det så kan man även blåsa löv i mindre skala med denna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Ja, jag köpte en sådan förra året. Den är väldigt bra, om än lite dyr. Fast, tryckluft på burk är inte gratis heller. Men, med den här behöver man inte snåla med tryckluften.

Tack, skall testa en sådan.

Permalänk
Medlem

Städa?????? Bygger nytt varje gång det kommer något nytt istället

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk

Jag använder Biltemas Fordonstork https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/biltvattstillbehor/fo...

Permalänk

Två gånger per år siktar jag på.
En städning på våren, en på hösten.
Ser numera in i burken efter att ha skaffat chassi med tempererat glas, o det hinner inte bli så värst dammigt mellan blåsningarna

Permalänk
Medlem

Bah, latmaskar, jag fick hem 2 av denna idag:

27:50 styck.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Köpte en m2 disk förra månaden,så passade på att blåsa rent när man ändå var där och grejade. Står för övrigt ganska högt upp och kör övertryck.så bli inte så dammigt 🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

När jag strajpat fast fläktarna på diverse kylflänsar så får de sitta. Var tredje år kanske är lagom att blåsa rent. Byte av kylpasta på grafikkort kanske en gång under grafikkortets hela livslängd. Använder bara datorn till quake nu för tiden. Allt som jag kan göra, gör jag på mobilen. Och youtube glor jag via chromecasten från mobilen så sitter ju inte mer än två-tre timmar framför datorn kanske 4 dagar i veckan i snitt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

3-4 månader sedan. Blev två gånger förra året tror jag.

Har en biltemakompressor, som följde med en luftmadrass, som funkar prima för ändamålet.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Varva inte fläktarna till höga varvtal med tryckluft/dammsugare !

Permanentmagnetmotorn i dessa fungerar också som generator och kan inte strömmen avledas och kortslutas pga. halvledare är stängd för att leda strömmen (och därmed hålla ned spänningen) när datorn är avstängd så kan spänningen bli ganska hög när man tokvarvar fläkten med dammsugaren och senare kanske upptäcker att fläktstyrningen inte fungerar som väntat längre pga. att styrkrestarna på moderkortet/grafik-kortet eller separata fläktsyrningsmodulen eller fläkten i sig har tagit skada av de höga spänningarna. - även om man rycker bort fläktsladden från moderkortet/GPU-kortet så kan fläktens kommuterings-kretsar[1] i sig bli skadade för att ingen ström avleds och spänningen stiger högt vid hög varvning.

Tokvarvar man fläkten med dammsugaren kan spänningen som bildas i spolarna av outrunner-magneten bli långt högre än den ordinarie matningsspänningen, kanske tom. över 50 volt medans halvledare i dessa sammanhang kanske bara tål absolut max 35 Volt innan genombrott och eventuell förstörelse.

[1]
hall-element och transistorer (numera mer intelligenta drivchip med skyddsfunktion tex. vid låst rotor för att inte brinna och ge tachometersignal tillbaka) istället för kolborstar som släpar på kommutatorn och som ser till att rikta strömmen rätt i rätt tidpunkt och ordningsföljd för de olika spolarna i statorn för att det skall snurra.

Permalänk
Medlem

Blåser ur burkarna med kompressorn en gång varje vår, kör luftrenare så blir inte så mycket damm.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Ååååh nej, jag missade att städa. Får försöka igen om ett år helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Varva inte fläktarna till höga varvtal med tryckluft/dammsugare !

Permanentmagnetmotorn i dessa fungerar också som generator och kan inte strömmen avledas och kortslutas pga. halvledare är stängd för att leda strömmen (och därmed hålla ned spänningen) när datorn är avstängd så kan spänningen bli ganska hög när man tokvarvar fläkten med dammsugaren och senare kanske upptäcker att fläktstyrningen inte fungerar som väntat längre pga. att styrkrestarna på moderkortet/grafik-kortet eller separata fläktsyrningsmodulen eller fläkten i sig har tagit skada av de höga spänningarna. - även om man rycker bort fläktsladden från moderkortet/GPU-kortet så kan fläktens kommuterings-kretsar[1] i sig bli skadade för att ingen ström avleds och spänningen stiger högt vid hög varvning.

Tokvarvar man fläkten med dammsugaren kan spänningen som bildas i spolarna av outrunner-magneten bli långt högre än den ordinarie matningsspänningen, kanske tom. över 50 volt medans halvledare i dessa sammanhang kanske bara tål absolut max 35 Volt innan genombrott och eventuell förstörelse.

[1]
hall-element och transistorer (numera mer intelligenta drivchip med skyddsfunktion tex. vid låst rotor för att inte brinna och ge tachometersignal tillbaka) istället för kolborstar som släpar på kommutatorn och som ser till att rikta strömmen rätt i rätt tidpunkt och ordningsföljd för de olika spolarna i statorn för att det skall snurra.

50V är nybörjarnummer, jag ser alltid till att komma upp i minst 100 så det bränner igenom orentligt, man vill ju inte ha skit kvar i ledningarna

Permalänk

Ni som har någon form av kompressor bor alla i villa/radhus? Jag hade gärna haft en kompressor men jag vill inte att det är mycket mer högljutt än en dammsugare.

Annars är lufttryck på burk tyst men den går inte att hålla i alla vinklar som är nödvändigt för att komma åt alla skrymslen.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blir en genomblåsning med Compucleaner Xpert Pro någon gång i månaden. Aldrig tryckluft på burk igen.

Är sådan elektrisk blås skonsamt mot esd ?
Tänkte man ska ju inte använda dammsugare som också går på el .
Fungerar den bra ?

Funderar på att köpa en faktiskt .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Ni som har någon form av kompressor bor alla i villa/radhus? Jag hade gärna haft en kompressor men jag vill inte att det är mycket mer högljutt än en dammsugare.

Annars är lufttryck på burk tyst men den går inte att hålla i alla vinklar som är nödvändigt för att komma åt alla skrymslen.

Finns en hel del kompressorer som inte låter så farligt idag

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1640198-hur-blaser-man...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Är sådan elektrisk blås skonsamt mot esd ?
Tänkte man ska ju inte använda dammsugare som också går på el .
Fungerar den bra ?

Funderar på att köpa en faktiskt .

Det har jag bara antagit eftersom I alla fall Compucleaner marknadsförs just som lämplig för datorer och jag själv inte haft några problem. Det och att ingen annan verkar ha rapporterat att de fått problem heller.

Själva rengöringen fungerar mycket bättre än burk. Rejält mycket högre tryck plus att man inte är begränsad till korta puffar utan kan blåsa på samma ställe tills det är rent. Komponenterna ser ut som om de nyss monterats ur kartong efteråt. Sen är det i övrigt precis som burk att dammet måste ju ta vägen någonstans. Så är bra om man har en damsugare eller luftrenare en bit ifrån som samlar upp, eller är utomhus eller vad man nu föredrar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har jag bara antagit eftersom I alla fall Compucleaner marknadsförs just som lämplig för datorer och jag själv inte haft några problem. Det och att ingen annan verkar ha rapporterat att de fått problem heller.

Själva rengöringen fungerar mycket bättre än burk. Rejält mycket högre tryck plus att man inte är begränsad till korta puffar utan kan blåsa på samma ställe tills det är rent. Komponenterna ser ut som om de nyss monterats ur kartong efteråt. Sen är det i övrigt precis som burk att dammet måste ju ta vägen någonstans. Så är bra om man har en damsugare eller luftrenare en bit ifrån som samlar upp, eller är utomhus eller vad man nu föredrar

Blev en order måste va suveränt på tangentbordet också 👍

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Jag rengör tangentbordet betydligt oftare än datorn (med undantag av dammfiltret på framsidan fär det är lätt att komma åt). Den är fortfarande i princip helt tyst så det blir när jag byter komponenter vilket inte är ofta!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Blev en order måste va suveränt på tangentbordet också 👍

Tangentbordet och alla ställen i huset där det är svårt att komma åt. Det blev lite av en städrevolution för mig för det var helt plötsligt lite kul att städa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.