Permalänk
Medlem

Problem med Disney Plus på Android Tv

Sony KD-65AG9
Android Tv
Vad jag än startar i Disney Plus ger "Något gick fel, försök igen".
Ingen felkod.
Rensat data och cache, installerat om appen.
Fungerar på min telefon.
Allt annat fungerar.

Nästa är att nolla Tvn, någon som känner igen problemet?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SirMacke:

Nästa är att nolla Tvn, någon som känner igen problemet?

Ja, detta är väldigt vanligt. Har inget specifikt med just din TV att göra och det finns ingen "tryck-på-den-knappen"-lösning, utan det är helt typiskt krångel som kommer av den specifika tjänsten/appen i kombination med alla hundratals (om inte tusentals) hårdvaruplattformar som förväntas köra denna tjänst/app.

En strömlös natt följt som första försök, följt av en återställning av TV:n kan vara lösningen. Men även då händer det att krånglet fortsätter då just den hårdvaran man har i sin TV ligger längre ned på prioritetslistan över tjänstens/appens lista med buggfixar.

En del löser problemen mer långsiktigt genom att välja en plattform som är stor och betydande så att den hamnar överst på prioritetslistan när hårdvarutillverkaren och tjänsteleverantören tillsammans försöker lösa de problem som kommer. Till exempel AppleTV eller Chromecast. I den mån dessa måste nollas slipper man också nolla hela TV:n.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att bara starta om TV'n? Jag hade liknande problem med HBO på min flickväns TV. Omstart löste biffen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, detta är väldigt vanligt. Har inget specifikt med just din TV att göra och det finns ingen "tryck-på-den-knappen"-lösning, utan det är helt typiskt krångel som kommer av den specifika tjänsten/appen i kombination med alla hundratals (om inte tusentals) hårdvaruplattformar som förväntas köra denna tjänst/app.

En strömlös natt följt som första försök, följt av en återställning av TV:n kan vara lösningen. Men även då händer det att krånglet fortsätter då just den hårdvaran man har i sin TV ligger längre ned på prioritetslistan över tjänstens/appens lista med buggfixar.

En del löser problemen mer långsiktigt genom att välja en plattform som är stor och betydande så att den hamnar överst på prioritetslistan när hårdvarutillverkaren och tjänsteleverantören tillsammans försöker lösa de problem som kommer. Till exempel AppleTV eller Chromecast. I den mån dessa måste nollas slipper man också nolla hela TV:n.

Tanken var att slippa externa enheter, men ska testa med strömlöst/nollställa.

Skrivet av giplet:

Har du provat att bara starta om TV'n? Jag hade liknande problem med HBO på min flickväns TV. Omstart löste biffen.

Ja, flera gånger.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SirMacke:

Tanken var att slippa externa enheter, men ska testa med strömlöst/nollställa.

Och detta du och så många andra upplever är exakt och precis nackdelen med den strategin.

Försöker inte omvända dig utan skriver mer generellt för alla som läser tråden. Har varit några dussin liknande frågor senaste månaderna om problem på sitt specifika exemplar. Disney+ verkar ha en del växtvärk.

Väljer man att köra Smart-systemet i TV:n hänger tillförlitligheten på den enskilda TV-tillverkaren och den hårdvara de en gång valde för massproduktion. I TV:n är smartfunktionerna endast är en av väldigt många funktioner vilka måste till för att en TV ska bli en TV.

Sony AG9:n är från 2019 (står sig än idag i toppklass i fråga om bildkvalitet) vilket innebär att mediachip är från 2018 och alltså fem år gammal. Med åren minskar TV-tillverkarnas vilja och förmåga att hålla tekniken ajour och reda ut buggar, inklusive hur de kommunicerar med app-makarna/tjänsteleverantörerna om att lösa buggar – om det ens är möjligt. Där går prioriteten till 2022-modellerna först, 2021-modellerna i andra hand och så vidare.

Tjänsten/appen i sin tur måste prioritera hårdvaruplattformar när de buggfixar och då får en fem år gammal teknikplattform med kanske bråkdelar av procent i användarbasen naturligtvis en lägre prioritet.

AppleTV, Chromecast, Nvidia Shield med flera är byggda för en enda sak och att göra det den ska så bra som möjligt. Stor spridning, stor användarbas och de är alltid aktuella. Överst på priolistan. Där fixas problemen först och oftast innan app/tjänst genomför ändringar. Högst rimligt sitter utvecklarna på just AppleTV, Chromecast och Nvidia Shield när de faktiskt testar sina ändringar i koden.

Men då måste man också acceptera en extra pryl.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Och detta du och så många andra upplever är exakt och precis nackdelen med den strategin.

Försöker inte omvända dig utan skriver mer generellt för alla som läser tråden. Har varit några dussin liknande frågor senaste månaderna om problem på sitt specifika exemplar. Disney+ verkar ha en del växtvärk.

Väljer man att köra Smart-systemet i TV:n hänger tillförlitligheten på den enskilda TV-tillverkaren och den hårdvara de en gång valde för massproduktion. I TV:n är smartfunktionerna endast är en av väldigt många funktioner vilka måste till för att en TV ska bli en TV.

Sony AG9:n är från 2019 (står sig än idag i toppklass i fråga om bildkvalitet) vilket innebär att mediachip är från 2018 och alltså fem år gammal. Med åren minskar TV-tillverkarnas vilja och förmåga att hålla tekniken ajour och reda ut buggar, inklusive hur de kommunicerar med app-makarna/tjänsteleverantörerna om att lösa buggar – om det ens är möjligt. Där går prioriteten till 2022-modellerna först, 2021-modellerna i andra hand och så vidare.

Tjänsten/appen i sin tur måste prioritera hårdvaruplattformar när de buggfixar och då får en fem år gammal teknikplattform med kanske bråkdelar av procent i användarbasen naturligtvis en lägre prioritet.

AppleTV, Chromecast, Nvidia Shield med flera är byggda för en enda sak och att göra det den ska så bra som möjligt. Stor spridning, stor användarbas och de är alltid aktuella. Överst på priolistan. Där fixas problemen först och oftast innan app/tjänst genomför ändringar. Högst rimligt sitter utvecklarna på just AppleTV, Chromecast och Nvidia Shield när de faktiskt testar sina ändringar i koden.

Men då måste man också acceptera en extra pryl.

Bra sammanfattat. Detta är precis varför jag skaffade en AppleTV. Apple är mycket bättre på att hålla liv i sina enheter, plus att det finns många färre att hålla reda på för apputvecklarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

extra pryl.

Och fjärren till externa enheten räcker dessutom oftast att ha framme. TVns stora fjärr kan ligga i någon låda.

En till fördel tycker jag är att alla TVs i hemmet då ser likadana ut och beter sig likadant även om det är olika tillverkare. Slipper lära hela familjen hur varje TV fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Och detta du och så många andra upplever är exakt och precis nackdelen med den strategin.

Försöker inte omvända dig utan skriver mer generellt för alla som läser tråden. Har varit några dussin liknande frågor senaste månaderna om problem på sitt specifika exemplar. Disney+ verkar ha en del växtvärk.

Väljer man att köra Smart-systemet i TV:n hänger tillförlitligheten på den enskilda TV-tillverkaren och den hårdvara de en gång valde för massproduktion. I TV:n är smartfunktionerna endast är en av väldigt många funktioner vilka måste till för att en TV ska bli en TV.

Sony AG9:n är från 2019 (står sig än idag i toppklass i fråga om bildkvalitet) vilket innebär att mediachip är från 2018 och alltså fem år gammal. Med åren minskar TV-tillverkarnas vilja och förmåga att hålla tekniken ajour och reda ut buggar, inklusive hur de kommunicerar med app-makarna/tjänsteleverantörerna om att lösa buggar – om det ens är möjligt. Där går prioriteten till 2022-modellerna först, 2021-modellerna i andra hand och så vidare.

Tjänsten/appen i sin tur måste prioritera hårdvaruplattformar när de buggfixar och då får en fem år gammal teknikplattform med kanske bråkdelar av procent i användarbasen naturligtvis en lägre prioritet.

AppleTV, Chromecast, Nvidia Shield med flera är byggda för en enda sak och att göra det den ska så bra som möjligt. Stor spridning, stor användarbas och de är alltid aktuella. Överst på priolistan. Där fixas problemen först och oftast innan app/tjänst genomför ändringar. Högst rimligt sitter utvecklarna på just AppleTV, Chromecast och Nvidia Shield när de faktiskt testar sina ändringar i koden.

Men då måste man också acceptera en extra pryl.

Den dagen den sorgen!
Jag bootade om hela min Ubiquiti-sfär från jobb, när jag kom hem så lät jag TVn vara strömlös en bra stund.
Appen fungerar igen, tack!
Så får vi se hur länge det håller.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det fungerade inte länge.
Samma fel nu.
Men det går om jag ställer ned kvalitén till lägsta i appen.
Fullt blås på t.ex. Netflix= 250+Mbit/s
Plex rullar 4K problemfritt med mera.

Får väl testa med kabel, och utanför min utrustning med mera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det fungerade inte länge.
Samma fel nu.
Men det går om jag ställer ned kvalitén till lägsta i appen.
Fullt blås på t.ex. Netflix= 250+Mbit/s
Plex rullar 4K problemfritt med mera.

Får väl testa med kabel, och utanför min utrustning med mera.

Hade liknande bekymmer med just Disney Plus, var hopplöst med WiFi, fungerar felfritt med kabel inkopplad till TVn
Har bra WiFi men funkade helt enkelt inte...
Detta var slutet på 2020... men kanske fortfarande är samma problem idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Hade liknande bekymmer med just Disney Plus, var hopplöst med WiFi, fungerar felfritt med kabel inkopplad till TVn
Har bra WiFi men funkade helt enkelt inte...
Detta var slutet på 2020... men kanske fortfarande är samma problem idag

Får testa, fungerar det så är det bara fram med flexrören och börja dra i väggen, det som är så roligt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fungerade på första försöket med kabel, får utvärdera någon dag.
Segt när man inte har uttag i närheten.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Så slutade det att fungera på kabel.
Frågan är då om man ska testa förbi mina Ubiquiti-prylar, eller dags att backa versioner på appen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Tanken var att slippa externa enheter, men ska testa med strömlöst/nollställa.

Ja, flera gånger.

Tänk på att starta om för det mesta inte är samma sak som att trycka på av och sen på utan man behöver göra något mer. På min Samsung får jag hålla in av-knappen några sekunder så blir det en riktig omstart exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tänk på att starta om för det mesta inte är samma sak som att trycka på av och sen på utan man behöver göra något mer. På min Samsung får jag hålla in av-knappen några sekunder så blir det en riktig omstart exempelvis.

Det vet jag, hålla inne och välja omstart.
Ska testa kabel direkt till fibern idag och backa version på appen.

EDIT: Backat FW på alla inblandadet Ubiquiti-prylar så får se när jag kommer hem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]