Permalänk
Medlem

Lång LAN kabel

Dottern och hennes sambo har ett hus med två våningar. Fiber kommer in till en router på andra våningen i ena änden av huset. Det har fugerat fram till nu. Nu har de köpt en stor 4K TV som står på första våningen i andra änden av huset och det är problem med att tal och bild inte vill hänga ihop. En inköpt repeter har inte hjälpt.
Jag föreslår att vi ska dra en kabel från routern ner till en switch där TV står. Då kan både TV, Cromecast 4K och repetern kopplas in i switchen. Låter det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Dottern och hennes sambo har ett hus med två våningar. Fiber kommer in till en router på andra våningen i ena änden av huset. Det har fugerat fram till nu. Nu har de köpt en stor 4K TV som står på första våningen i andra änden av huset och det är problem med att tal och bild inte vill hänga ihop. En inköpt repeter har inte hjälpt.
Jag föreslår att vi ska dra en kabel från routern ner till en switch där TV står. Då kan både TV, Cromecast 4K och repetern kopplas in i switchen. Låter det bra?

Kabel är alltid att föredra över trådlöst, men är det verkligen anslutningen som är problemet? Låter som att det skulle kunna vara synkningen mellan ett ljudsystem och TVn. Spelas ljudet upp via högtalarna på TVn eller via ett separat ljudsystem?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@CGD jag hade samma problem med en nyare TV som köptes in under jul när det var lite REA. Allt funkade med Chromecast och även inbyggd WiFi i TVn men jag märkte snabbt att 2.4Ghz WiFi inte orkade med riktigt. Testade tillfälligt med en kabel jag lade ut, vips var det 100Mbit och allt funkade prima. Det kanske hade fungerat över 5Ghz men TVn har inte det plus jag har inte 5Ghz WiFi. Testade förut med en modernare router jag hade lånat och 5Ghz täcker inte hela bostadsytan. Endast 2.4Ghz funkar tillräckligt bra för att man ska få täckning men man får sämre hastighet. För min del var täckningen viktigare och mitt WiFi duger för min smartphone, youtube osv, men det var inte tillräckligt bra för smart-TV och att streama 4k material. Kabel löste problemet direkt.

Det bästa är om du fixa en kabel och bara lägga ut på golvet ner (eller upp) för trappan och koppla in allt för att testa. Hur pass mycket bättre blir det, responsen på TVn och att streama saker. Blev det mycket bättre så kan man därefter fixa en mer permanent lösning. Om problemet kvarstår är det något annat som är knas och måste fixas först.

En Chromecast kan kopplas in via kabel om man skaffar en adapter, då behöver man inte använda den över WiFi vilken kan vara en fördel om man har dåligt WiFi eller mycket störningar. Många smart-TVs har inbyggt iofs men vill man använda Chromecast går det också.

Permalänk
Medlem

Om det är en chromecast som används så tar den emot en stream och har en del förbuffrat. Streamen har färdigt ljud och bild och påverkas inte separat om det är dålig signal.

Om det är osync så är det inte dålig hastighet eller störningar i Wifi som är orsaken utan mer troligt Tvn och enheten som spelar upp ljudet. Går det genom en reciever kan det även vara den som bråkar.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

En nätverkskabel kommer inte ha någon som helst påverkan av synkroniseringen mellan bild och ljud.

Vilken TV är det? Hur spelas ljudet upp (TVns inbyggda högtalare, soundbar, förstärkare, modell)?

Det finns säkert någon inställning i Chromecast för att synkronisera ljud och bild, samt att det brukar finnas någon inställning på TVn för att lägga till fördröjning av ljudet om ljudet kommer först.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack för olika förslag.
Jag vet inte hur de kopplat, om det är 2,4 eller 5 GHz.
Det är en Samsung 65 QN95B TV. De hade lite problem med ljudet på den. Det verkade som det var något som "skramlade" vid låga toner. Enligt Internet ett inte helt ovanligt problem. De löste det genom att ändra på ljudet.
Jag får titta lite mer och höra vad de själva vill nästa gång jag kan komma på besök.