Sony Xperia 10 IV för 3490kr, bra köp?

Permalänk
Medlem

Sony Xperia 10 IV för 3490kr, bra köp?

Är det här ett bra köp för er som kan lite mer om telefoner?

Sony Xperia 10 IV för 3490kr
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Jag gillar att den är något mindre och har hörlursuttag.

Permalänk
Medlem

Helt ok lur för pengen, rent komponentmässigt.
Man kan få samma prestanda eller bättre för mindre pengar om man kan tänka sig en större skärm - men det är svårt att hitta lurar neråt 6" så är det ett måste så är det inte mycket att välja på.

Jag skulle dock hellre köpa Google Pixel 6a för de pengarna, den har 6.1" skärm 20.9 istället för 6" 21:9 som Sony kör. Dock så saknar Pixel 3.5mm hörlursuttag.
Pixel 6a droppar ner under 3000:- då och då och för de pengarna är det en no-brainer.

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/6469430,7004518?cate...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Avstängd

Som ovan säger så hade jag nog valt en Pixel 6A istället. Men Sonyn har ju några saker som kanske väger över, som 3,5mm och bättre manuella kontroller av kameran, dock har Pixel ett mycket bättre auto-läge och så.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör Pixel till ett bättre val? Är den snabbare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Vad är det som gör Pixel till ett bättre val? Är den snabbare?

Snabbare är den. Pixel 6a är den billigare varianten men den har samma SoC som övriga Pixel från samma årgång. Xperia 10 är budgetmodellen för Sony men den har inte samma SoC utan ett mer budgetbetonat. Sammantaget ger Pixeln nästan dubbla poängen i Antutu Bench.

Men den stora fördelen med just Pixel är ju mjukvaran. Dels får man ett rent Android utan bloatware, och man får uppdateringar under lång tid och kort efter release (så "november-uppdateringen" kommer i början av november exempelvis). Sen är kameramjukvaran väldigt bra på att ge bra bilder utan pill i de flesta situationer. Sony har ju gått åt helt motsatt håll med sin kamera-app och försöker efterlikna gränssnitt och funktion från deras systemkameror med massa manuella inställningar och så, men kanske inte lika bra på att automatiskt få bra bilder. Sen vet jag inte hur bra själva kamera-hårdvaran är på denna Sony, jag har en Xperia 5 IV och den är rätt bra men 10 är ju mer budgetbetonad. Har jag tid att göra inställningar och pilla så skulle jag säga att min Sony kan ge bättre bilder än min Pixel (dock 5 men det är väl samma kamera som 6a, dock sämre på AI-grejer så den kanske är snäppet vassare i en del situationer), men för snabba bilder eller vardagen så är Pixeln överlägsen. Men jag är inte direkt ett proffs när det gäller fotoinställningar heller.

Kolla här för lite mer djupgående koll på skillnaderna: https://nanoreview.net/en/phone-compare/sony-xperia-10-iv-vs-...

Permalänk
Medlem

Sony Xperia 10 IV får enligt Google säkerhets uppdateringar till Juni 2025 och Android 13 .Att jämföra med Pixel 6a ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Sony Xperia 10 IV får enligt Google säkerhets uppdateringar till Juni 2025 och Android 13 .Att jämföra med Pixel 6a ex.

Pixel 6a får nya Android-versioner till juli 2025, och säkerhetsuppdateringar till juli 2027 (enligt Google).