AMD skruvar upp spelprestanda med ny drivrutin

Permalänk
Medlem

Som vanligt då precis som vin ^^ skulle va intressant att se ett test på hur mycket prestandan gått upp efter 1, 2 och 3 år efter release dom senaste 3-4 generationerna =p

Skrivet av Lussarn:

Jag skulle tro att anledningen till att folk väljer 3060 framför 6700XT är för att det fungerar bättre. Första gången dom får höra att dom skall använda DDU i safe mode har AMD förlorat en kund, vad fan är DDU? Safe Mode? Folk vill spela på sina datorer. 20-30% skillnad i framerate är av noll värde om det inte fungerar som det skall. Datorer har blivit bortslängda för sånt här.

Jag fick en gratis trasig 3 år gammal IMac för ett par år sedan, den bootade inte upp. Det enda som krävdes var att hålla en trefinngerskombo när den startade så drogs senaste OS hem och installerades, noll fel på datorn.

Och så här fungerar folk. En dator som inte bootar upp som verkar hända för vissa med denna drivisen är förödande. Om AMD vill sälja kort gör man inte dessa misstag, dom förlorar kunder på sånt här och deras rykte blir ännu sämre.

Det har ingenting med Raytracing att göra.

Vill du få AMD att sälja kort så ställ högre krav på dom.

Fast har mer eller mindre just det problemet med nvidia xD 3 uppdateringar sen behöver jag köra ddu då fpsen går i botten (spelar visserligen bara tarkov) och inte tala om första halvan första året när varannan release bokstavligen inte fungerade alls (då på en Lenovo laptop)

Kan visserligen vara kombon nvidia och just tarkov men då har ändå bsg och nvidia haft ett ganska tajt samarbete iom releasen av dlss förra året.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Som vanligt då precis som vin ^^ skulle va intressant att se ett test på hur mycket prestandan gått upp efter 1, 2 och 3 år efter release dom senaste 3-4 generationerna =p

Fast har mer eller mindre just det problemet med nvidia xD 3 uppdateringar sen behöver jag köra ddu då fpsen går i botten (spelar visserligen bara tarkov) och inte tala om första halvan första året när varannan release bokstavligen inte fungerade alls (då på en Lenovo laptop)

Kan visserligen vara kombon nvidia och just tarkov men då har ändå bsg och nvidia haft ett ganska tajt samarbete iom releasen av dlss förra året.

Är det så att du känner att Nvidia inte fungerar bra för dig är det ingen som stoppar dig att prova AMD, det är precis vad dom behöver så att säga och förhoppningsvis blir det bra. Jag talar lite mer i allmänna termer, förtroende, mindshare, osv. och inte om specifika problem för specifika användare.

Vad krävs egentligen för att AMD skall få typ 40%, vad jag förstår ligger dom på kanske 20% idag, som bäst. Jag har inte svaret, men jag tror inte alls det hänger på specifika implementationer som mer raytracing eller mer minne.

Jag hörde i någon intervju (men jag kan inte komma ihåg vart) att Nvida har hela serverfarmer som automatiskt testar drivisarna i varje spel, för regression testing. Sånt är nog väldigt värdefullt t,ex. Och har AMD inte något liiknande ligger dom efter. Det ger högkvalitativa drivisar.

Exempel:
Jag köpte 4090 på release dagen, release-drivern var A+++, den hängde med i nästan en månad. Kortet uppförde sig exakt som ett dubbelt så snabbt 3080 som jag hade innan, annars var det ingen skillnad - noll problem för mig. Vad tror vi att det kostar att ha en sådan kvalité i en värld där företag brukar ha kunder som beta-testare? Väldigt mycket skulle jag tro. AMD behöver vara precis lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skruvar upp prestandan vet jag inte om de stämmer så bra de påstod upp 20% prestanda ökning f1 22 men ändå så gick min fps från 211 i snitt till 192 i snitt på benchmark läget på Bahrain banan.

Ominstallerad om windows igår och provade precis f1 22 och nu låg fps i snitt på 262 i benchmark läget.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Ominstallerad om windows igår och provade precis f1 22 och nu låg fps i snitt på 262 i benchmark läget.

damn nice.. kör du win 11 eller win 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

damn nice.. kör du win 11 eller win 10?

Windows 11.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Sägs även att den ska ge högre Raytracing prestanda.

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-6000-rdna-2-gpus-40-percen...

Edit: Vore ju kul att se ett snabbtest?!

Gjorde en snabb test här i 3DMark. I DXR Feature test ser jag ca 40% ökning, i Port Royal kanske 5% så det haltar en del. Enda spelet jag har med RT är Control och det var så längesedan jag testade där så minns inte vilka FPS jag hade så meningslöst testa nu för att jämföra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag skulle tro att anledningen till att folk väljer 3060 framför 6700XT är för att det fungerar bättre. Första gången dom får höra att dom skall använda DDU i safe mode har AMD förlorat en kund, vad fan är DDU? Safe Mode? Folk vill spela på sina datorer. 20-30% skillnad i framerate är av noll värde om det inte fungerar som det skall. Datorer har blivit bortslängda för sånt här.

Jag fick en gratis trasig 3 år gammal IMac för ett par år sedan, den bootade inte upp. Det enda som krävdes var att hålla en trefinngerskombo när den startade så drogs senaste OS hem och installerades, noll fel på datorn.

Och så här fungerar folk. En dator som inte bootar upp som verkar hända för vissa med denna drivisen är förödande. Om AMD vill sälja kort gör man inte dessa misstag, dom förlorar kunder på sånt här och deras rykte blir ännu sämre.

Det har ingenting med Raytracing att göra.

Vill du få AMD att sälja kort så ställ högre krav på dom.

Varför skulle man använda DDU?

Har använt det EN gång på den här datorn och det var när jag uppgraderade grafikkortet, mest bara för att vara säker det skulle fungera felfritt. Det hade antagligen inte behövts. I övrigt har jag bara uppgraderat drivrutinerna när nya kommit. För mig bara fungerar det, precis som du tycker det ska göra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Verkar av det jag sett kunna bli problem om man inte gör en ren installation

Inga problem här med uppgradering av drivrutinen. Ingen avinstallation eller DDU utan rakt av bara installerat över den gamla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Varför skulle man använda DDU?

Har använt det EN gång på den här datorn och det var när jag uppgraderade grafikkortet, mest bara för att vara säker det skulle fungera felfritt. Det hade antagligen inte behövts. I övrigt har jag bara uppgraderat drivrutinerna när nya kommit. För mig bara fungerar det, precis som du tycker det ska göra.

Jag vet inte varför man skulle behöva använda DDU. Jag vet att supportfrågor om AMD kort ofta resulterar i ett svar att man skall köra DDU, och det är det som är problemet.

Jag vet att många gillar att köra DDU på just AMD-GPU av någon anledning. Två i denna tråden har förklarat att dom gjort det redan, för att installera ny drivrutin, och troligtvis är det i onödan. Precis som du säger. Det är en fråga om förtroende. Det är det AMD måste jobba jättehårt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inga problem här med uppgradering av drivrutinen. Ingen avinstallation eller DDU utan rakt av bara installerat över den gamla.

Installerat det på 2 stationära + 1 laptop. enda buggen jag råkat ut för är att ena av stationära inte fick catalyst knappen högst upp under högerklick på skrivbordet. men det löste sig genom att göra en ren installation

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag vet inte varför man skulle behöva använda DDU. Jag vet att supportfrågor om AMD kort ofta resulterar i ett svar att man skall köra DDU, och det är det som är problemet.

Jag vet att många gillar att köra DDU på just AMD-GPU av någon anledning. Två i denna tråden har förklarat att dom gjort det redan, för att installera ny drivrutin, och troligtvis är det i onödan. Precis som du säger. Det är en fråga om förtroende. Det är det AMD måste jobba jättehårt med.

Hur ska AMD övertyga folk detta när det finns så många som sprider runt osanningar, ofta sådana som aldrig ens ägt något från AMD eller möjligen för väldigt längesedan?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur ska AMD övertyga folk detta när det finns så många som sprider runt osanningar, ofta sådana som aldrig ens ägt något från AMD eller möjligen för väldigt längesedan?

Som jag har sagt hela tiden, det tar åratal att bygga upp. Nvidia kom på någonstans runt sin Detonator driver för 20 år sedan att hårdvara är ingenting utan perfekt mjukvara. Och det är så dom jobbar. När du köper ett grafikkort gör 25.000:- måste det fungera perfekt direkt, det måste kännas premium. Dom har ett försök till ett första intryck. Nvidia vet om detta.

AMD vet också detta, men dom är inte på den nivån. t.ex. 5700xt är ju ett gott exempel på ett katastrofalt släpp ur förtroendesynpunkt. Många hade verkliga problem med det kortet och det tar lång tid att få tillbaka kunderna.

Perfekta släpp utan fuckups i kanske tre generationer i sträck. Det är en bra början för att ta sig an Nvidia. Sedan måste ju förståss korten vara bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Som jag har sagt hela tiden, det tar åratal att bygga upp. Nvidia kom på någonstans runt sin Detonator driver för 20 år sedan att hårdvara är ingenting utan perfekt mjukvara. Och det är så dom jobbar. När du köper ett grafikkort gör 25.000:- måste det fungera perfekt direkt, det måste kännas premium. Dom har ett försök till ett första intryck. Nvidia vet om detta.

AMD vet också detta, men dom är inte på den nivån. t.ex. 5700xt är ju ett gott exempel på ett katastrofalt släpp ur förtroendesynpunkt. Många hade verkliga problem med det kortet och det tar lång tid att få tillbaka kunderna.

Perfekta släpp utan fuckups i kanske tre generationer i sträck. Det är en bra början för att ta sig an Nvidia. Sedan måste ju förståss korten vara bra också.

Jag har byggt ihop datorer åt många i bekantskapskretsen och de två som ringer mig angående problem är de med amd kort.

De hade köpt amd på eget bevåg och helt ärligt är det priset som var avgörande för båda så jag la ingen som helst värderingen i detta.

Vid hjälp med deras datorer har jag behövt köra ddu åt dem alternativt lägga tid på felsöka enskilda spel eller i mjukvaran för kortet.

Skulle någon kompis be mig bygga en ny så skulle jag berätta om problemen jag stött på med amd.

För egen del skulle det inte vara någon dealbreaker att köpa amd för att jag orkar felsöka och hitta lösningar.

Men för den som inte är tekniskt lagd utan bara vill kunna spela på de få timmar de har över så blir det problematiskt om de måste ringa en vän för att ens få ett spel att starta.

Mitt nästa kort kommer vara det som ger mest prestanda för pengarna och det kan vara Amd eller Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

När det gäller grafikkort är nog det som gäller att hålla en jämn hög nivå. Det är lätt att fumla, men NV har inte gjort det på ett tag. Kontakten kanske var ett litet minus. Men som sagt åratal av hög nivå. AMD är inte där än, tyvärr. Senast jag ägde AMD var RX580. Ansågs vara helt ok, men det var lite krascher, VR prestanda. Overlay som inte funkade,. Kunde inte mäta GPU användning. Och kankse lite mer än så. Och det var inte så länge sedan. Men precis som nu ansågs det vara ett riktigt bra kort i vissa kretsar. Jag kan inte uttala om nya AMD kort då jag inte har ett. Och den bollen ligger hos AMD, dom måste på något sätt få mig att prova igen.

Men raytracing tror jag är ytterst få som på riktigt är impade av. Jag personligen är världens största RT nörd men jag vet inte om jag träffat en enda person i verkliga livet som bryr sig när jag pratar reflektioner i cyberpunk.

Well, kan inte hålla med där. Tyckte launch av Turing var en shitshow- hade precis gjort mig av med ett 1080Ti, hade ett rejält klockat Vega 64 vid lansering och 2080 var ett ytterst minimalt steg framåt (särskilt jämfört med 1080Ti) för samma pris som 1080Ti mer eller mindre. Skaffade ett 2060 i princip enbart för att testa raytracing i BFV- men var givetvis ospelbart så skickade tillbaka det på garanti. Löste sig några veckor senare men skakig start, inte som att det fanns många andra "riktiga" spela att testa heller. Körde igenom första dagarna av cyberpunk med 2080S och var en riktig skitupplevelse just för att jag liksom kände att jag "borde" köra RTX on och det fungerade hemstk dåligt. Spelade resten utan RT, men återbesökte det många timmar igen när jag försökte besluta vilket 3090 jag skulle sälja först och konstaterade att även med 3090 kändes RT bara för instabilt för min smak.
Skulle säga att nvidia hade tur att AMD inte kunde leverera något high-end under denna period, det funkade pga ingen konkurrens.

Aldrig haft VR issues med AMD specifikt, overlay har jag haft strul med båda sidor, men vet att 480 och 580 ansågs vara okej för VR- jag uppgraderade från 1070 till 1070Ti och vidare till 1080Ti specifikt för VR men stannade sedan på Vega 64, även med de korten som var topp för generation så såg jag fram emot något rejälare framöver för VR.

Skulle inte säga att de behöver få dig att prova dock- det är ingen poäng att övertala de som "behöver övertalas" med annat än pris/prestanda och reviews, rent generellt. Om din villighet att testa hänger på socialt/kulturellt sentiment så kommer det ju lösa sig om de levererar bra nog länge nog för att marknaden ska skifta, att försöka tvinga fram sådant brukar mest resultera i oerhört cringe marknadsföring IMO.

Gillar RT som koncept obviously, det är coolt och räknar med att det rör sig ditåt, gillar bara inte att faktiskt spela med det påslaget för det mesta och det har aldrig matchat sina "tech demos". Var enormt frustrerande med typ BFV där väldigt begränsad visuell impact kostade väldigt mycket prestanda och inte ens egentligen krävde RT cores utan bara tensor cores men ändå lyftes fram som showcase för framtiden. Sådant anser ajg 100% vara "snubblande" från nvidia- känner att de snackat stort och inte levt upp till det i ett par år med undantag för absolut prestanda vilket även det är befläckat av skitdåligt prestanda/krona och allt fuffens runt lanseringspriser osv.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200