Xbox Series X blir 500 kronor dyrare

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Jag påstår konsolkriget runt år 2003 var störst. Vissa gjorde t.om. dumma recensioner, där de i recensionerna avslöjade att de inte ens hade sett en sådan konsol i verkligheten.

Sega vs. Nintendo på slutet av 80-talet. The shit was real. Där fegades det inte anonymt bakom ett tangentbord på internet. Där var kriget på gatorna.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Sega vs. Nintendo på slutet av 80-talet. The shit was real. Där fegades det inte anonymt bakom ett tangentbord på internet. Där var kriget på gatorna.

Javisst. Jag har hört detta. Jag själv bodde i en byhåla och typ alla hade nintendo eller commendore 64. Och då pratade jag aldrig med någon Sega ägare, men jag har hört andra.

Permalänk

Tycker det är märkligt att rekommenderat pris för Xbox Series X och PS5 är samma i USA, men att det av någon märklig anledning blir 500-1000 kr dyrare att köpa en ps5:a i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Tycker det är märkligt att rekommenderat pris för Xbox Series X och PS5 är samma i USA, men att det av någon märklig anledning blir 500-1000 kr dyrare att köpa en ps5:a i Sverige.

Ehh, kronkursen.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Javisst. Jag har hört detta. Jag själv bodde i en byhåla och typ alla hade nintendo eller commendore 64. Och då pratade jag aldrig med någon Sega ägare, men jag har hört andra.

Dom var få, dom var få...
Och lite som fight club. First rule of fight club, you don't talk about fight club
Skämt åsido, men lite outsider när det pratades om tv-spel fick nog sega-ägarna känna sig. Även det fanns sanslöst många riktigt bra spel.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, kronkursen.

Säljs inte xbox i kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag tycker är unikt idag är att konsolerna trots denna ålder fortfarande är lite svåra att få tag på trots detta höga pris.

Fast om man jämför med ny dator för gaming är det ganska attraktivt pris tycker jag
lägstapris på en "gaming dator" från tex webhallen, komplett, inet etc ligger på minst 8000kr och då är det verkligen inga monster om man säger så...
utöver det ska du ha skärm (förvisso en TV till konsol men vi kan bortse skärm för båda)
mus/tangentbord, högtalare eller hörlurar...

Sen känns det som att yngre generationer inte kan något om datorer idag så bidrar nog en del till att konsol blir lättare för de flesta som ska köpa till barnen etc...

med tanke på att du knappt kan få ett mid-range grafikkort för vad hela ps5/xbox kostar idag så tycker jag inte priserna är alltför konstiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit2*
En annan som kallar den för floppbox. Men det var framförallt innan prissänkningen från 5000kr som folk kallade xboxen för detta. Vi pratar som sagt runt år 2003.
https://www.gamereactor.se/Forum/?forum=2&thread=13731&page=5...

den tråden var väl från 2006 samt att hen pratade om xbox 360?
samt på ett Playstation 3 forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Säljs inte xbox i kronor?

Ahh, jag läste ditt inlägg fel. My bad.

Att PS är dyrt kan enkelt förklaras med "Nordisk Film-skatt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var det inte bara några månader sedan de skrattade åt sony och lovade att inte göra samma? Precis lika falska som samsung var med hörlurskontakten…

https://www.sweclockers.com/nyhet/34817-microsoft-xbox-priser...

Skrivet av Ozzed:

Ja det är väldigt tråkigt. Man kan liksom inte både äta kakan och ha den kvar.

Antingen får man håna konkurrenternas dumheter och låta bli att implementera dem själva-.

Eller så håller man käften om man ändå tänkt vara lika grisig själv. Man kan inte både håna och vara lika grisig själv sedan.

Nu gäller det väl främst Samsung. Vad jag vet så lovade inte Microsoft att inte höja priserna utan red bara lite på att "inga sådana planer finns just nu", och nu är det just nuet tydligen ett nyss

Så charmigt. Uttalandet är alltså

Citat:

We are constantly evaluating our business to offer our fans great gaming options. Our Xbox Series S suggested retail price remains at $299 (£250, €300) the Xbox Series X is $499 (£450, €500). – Talesperson för Microsoft

I augusti förra året. Nu har de höjt priserna på den svenska marknaden för att vår valuta är påväg mot botten. Knappast något microsoft bör belastas för.

Att ni får detta till ”grisigt”, ”skrattade åt sony”, etc är ju charmigt. Ni får gärna förtydliga hur microsoft har hånat sony. Jag upplever det som att ni läser in väldigt mycket extra i deras ord. Främst riktat till medbor.

Särskilt när priset på amerikanska microsofts hemsida är samma som uttalandet. Det är till och med en kampanj på xbox one series S just nu på 239 usd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Xbox 1 när den kom runt 2002 kostade runt 5000kr, den fick snabbt namnet flopbox och Microsoft sänkte priset till runt 3500kr. De som hade köpt konsolen innan fick välja 2 spel om jag minns rätt.

Det jag tycker är unikt idag är att konsolerna trots denna ålder fortfarande är lite svåra att få tag på trots detta höga pris.

OG XB var grym för att den var så lätt att modda. Många kör de fortfarande för att få mediacenter och liknande, trots att den inte har HDMI eller så. Det är nog en stor orsak till att den är svår att få tag i idag. Jag har kvar min även om den stått på vinden i rätt många år nu.

Skrivet av MrRunaway:

Vill inte betala mer än 5000-5500 kr för konsol med två kontroller. Inte med tanke att lagringsutrymmet räcker till en handfull spel. Då behöver man minst 250/250, helst snabbare, för att få hem spel snabbt igen. Eller om det gått att flytta till extern hårddisk.

När GTA VI får ett lanseringsdatum kommer budgeten att förhandlas om.

OT: Corsair har släppt en ny M2 SSD på 8 TB. Om man nu har 17 000 kr över. Osagt om den är kompatibel med PS5. Annars kommer det på sikt.

Det går att flytta spel till en extern disk. Dock inte spela spel som är utvecklade för Series från en extern disk, men man kan flytta dem, till den interna. Och det finns de där minneskorten som ju är externa men funkar som intern lagring. Min Series X har närmare 300 spel installerade spritt på den interna disken, en extern SSD och en extern HDD. Enda platsen det är lite tight är just den interna lagringen, så jag väntar på att minneskorten ska bli lite billigare, men så farligt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Xbox 1 när den kom runt 2002 kostade runt 5000kr, den fick snabbt namnet flopbox och Microsoft sänkte priset till runt 3500kr. De som hade köpt konsolen innan fick välja 2 spel om jag minns rätt.

Det jag tycker är unikt idag är att konsolerna trots denna ålder fortfarande är lite svåra att få tag på trots detta höga pris.

Ja eller Xbox Done.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så charmigt. Uttalandet är alltså
I augusti förra året. Nu har de höjt priserna på den svenska marknaden för att vår valuta är påväg mot botten. Knappast något microsoft bör belastas för.

Att ni får detta till ”grisigt”, ”skrattade åt sony”, etc är ju charmigt. Ni får gärna förtydliga hur microsoft har hånat sony. Jag upplever det som att ni läser in väldigt mycket extra i deras ord. Främst riktat till medbor.

Särskilt när priset på amerikanska microsofts hemsida är samma som uttalandet. Det är till och med en kampanj på xbox one series S just nu på 239 usd.

<Uppladdad bildlänk>

Tack, hade samma reaktion. Att de båda lyckades förvränga rena fakta samt mer eller mindre ljuga var ju charmigt (oavsett om man gillar bolaget i fråga eller ej), men det mest häpnadsväckande var dystert nog de över 40 gillamarkeringarna på medbors inlägg. :facepalm:

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av epple:

Tack, hade samma reaktion. Att de båda lyckades förvränga rena fakta samt mer eller mindre ljuga var ju charmigt (oavsett om man gillar bolaget i fråga eller ej), men det mest häpnadsväckande var dystert nog de över 40 gillamarkeringarna på medbors inlägg. :facepalm:

Ljuga är väl att ta i. De har inte höjt priset generellt, bara på några marknader där valutan har försvagats mycket, så ingen central prishöjning. Tråkigt ändå förstås, för oss och japanerna, men så är det. Det är ändå fortfarande väldigt billigt jämfört med att köpa en dator med liknande prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Dags att gå med i euro snart. Jävla piss till valuta vi har.

Det var annat ljud i skällan under eurokrisen…

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Det var annat ljud i skällan under eurokrisen…

Alla valutor går upp och ner, om inte för detta så tycker jag att det känns lite förlegat och väldigt opraktiskt att ha en liten valuta, så fort man vill handla någonstans utanför sverige så blir det påslag, svårt att kunna växla osv om man ska till ett land som inte ligger i tid med kort/mobilbetalningar.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vad är detta för system? Jag som distributör importerar varor jag betalar för i dollar, euro och schweizerfranc m.m
Det vanligaste är att man kommer överens om en valuta genom avtal. Tillverkare vill gärna använda egen valuta för att slippa stå en extra risk för valutan.

Vårt nuvarande internationella finansiella system där den Amerikanska dollarn är viktig för länder, banker, internationell handel samt handel av specifika varor som bland annat olja (petrodollar).

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Släktingar från Schweiz bryr sig inte ett dugg priset i SEK då CHF är urstark. Så teorin med en svag SEK gynnar Sverige är bara bullshit. Svensken är fattigare än någonsin och importerad inflation. Annars skulle inte priserna på på Xbox och ps5 stiga mer jämfört med priset mot USD. Dags att lämna skvalpvalutan SEK till förmån till euro tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Vårt nuvarande internationella finansiella system där den Amerikanska dollarn är viktig för länder, banker, internationell handel samt handel av specifika varor som bland annat olja (petrodollar).

Det är ändå inte så relevant. Hade Microsoft haft sitt säte i ex Schweiz hade vi handlat i CHF eller EUR lite beroende på hur deras avtal ser ut. Det kan vara så att Microsoft handlas i EUR för Sverige, det beror lite på vilken setup de har.
Vissa av våra amerikanska varumärken som vi importerar har europeiska filialer med egna lager där vi handlar i EUR. Andra betalar vi i dollar såklart.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är ändå inte så relevant. Hade Microsoft haft sitt säte i ex Schweiz hade vi handlat i CHF eller EUR lite beroende på hur deras avtal ser ut. Det kan vara så att Microsoft handlas i EUR för Sverige, det beror lite på vilken setup de har.
Vissa av våra amerikanska varumärken som vi importerar har europeiska filialer med egna lager där vi handlar i EUR. Andra betalar vi i dollar såklart.

Elektronik handlas för det mesta i USD. Det prissätts i USD och sen konverteras till andra valutor. Försök och producera en pryl i Kina. Priset du kommer få är i USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Elektronik handlas för det mesta i USD. Det prissätts i USD och sen konverteras till andra valutor. Försök och producera en pryl i Kina. Priset du kommer få är i USD.

Kan vara olika för olika branscher absolut. Vi har några varor som produceras i Kina, som vi handlar i Eur eftersom tillverkaren är fransk.

Sen att de betalar fabriken i dollar stämmer säkert.
Min poäng är att svenska priser kan ha flera faktorer. Om varornas kostnad beräknas i dollar så är det klart att dollarns värde styr kostnaden. Men om tillverkaren säljer i ex EUR till Sverige så har också EUR en inverkan på priset. Generellt när man förhåller sig till rekpriser så brukar man titta på EUR + svensk moms. Iaf i de branscher jag verkar (dock ej elektronikbranschen).

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Det här är så jäkla sniket asså. Hela gaming-segmentet har blivit utpressare känns det som eftersom dom vet att folk inte har nått alternativ.

Också en av anledningarna varför Activision-Blizzard dealen inte är bra för övrigt. Höjda priser pga mindre konkurrens

Permalänk
Skrivet av ipac:

Ehh, kronkursen.

Ja precis. 500 dollar vs 500 dollar bör ju bli lika många nordiska lire?