Facebook-ägaren Meta släpper lös Llama

Permalänk
Melding Plague

Facebook-ägaren Meta släpper lös Llama

Microsoft och Google får ny konkurrent när Facebook-ägaren Meta presenterar språkfokuserade Llama.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Winamp borde ge sig in i AI-matchen och verkligen köra stenhårt på sitt motto då.

Permalänk
Medlem

Har det precis kommit något nytt inom AI som gör att alla stora företag kan släppa sin AI's eller fick alla panik efter chatGPT och släpper det dom har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Har det precis kommit något nytt inom AI som gör att alla stora företag kan släppa sin AI's eller fick alla panik efter chatGPT och släpper det dom har nu?

Antagligen det senare för att jaga marknadsandelar.

Hoppas de slösar extra resurser på det, för jag anar att intresset kommer svalna rätt fort för de flesta.

Permalänk
Medlem

Denna modellen ska tydligen gå att köra i lägre precision på t.ex. 3090. Inte helt rättfram att få tag på vikterna nu, man måste vara någon from av "researcher", men modellen är tillgänglig.

Skrivet av jehuty:

Har det precis kommit något nytt inom AI som gör att alla stora företag kan släppa sin AI's eller fick alla panik efter chatGPT och släpper det dom har nu?

Mest en förändrad marknadssituation efter ChatGPT. Mycket har hänt de senaste två åren, men just denna vinter är det ChatGPT som driver på.

Meta är förövrigt en av de större aktörerna inom AI. PyTorch, som är det främsta ramverket för neurala nätverk inom forskning och konkurrerar med TensorFlow för produktion, är utvecklat av dem. https://en.wikipedia.org/wiki/PyTorch

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Har det precis kommit något nytt inom AI som gör att alla stora företag kan släppa sin AI's eller fick alla panik efter chatGPT och släpper det dom har nu?

Media har nog ett finger med i spelet även om det inte är meningen. För oss som nyhetskonsumenter förstoras detta upp än mer av att det så frekvent skrivs om ämnet.

Lite som SaaS och Big Data haft sin tid i rampljuset.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Likheten är slående! 🤔

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

"Till skillnad från liknande satsningar från Open AI och Google siktar Meta primärt på att erbjuda Llama till forskare och för icke-kommersiell verksamhet."

Nån annan som blir orolig? Meta gör något för att vara "snäll" :S

Allt är inte svart och vitt här i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Likheten är slående! 🤔

<Uppladdad bildlänk>

/Lifooz

Det är samma bild fast i profil

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

Meh,
Bara meta som måste gå ut med något AIrelaterat för att inte investerarna ska få panik.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Nu måste ju Winamp återuppstå och lansera en ny spelare med inbyggd AI som är bättre än metas AI.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på: "till forskare och för icke-kommersiell verksamhet" Känns som "Alternativ-fakta-gänget" (läste nyheten på DN att Sverige håller på att bli ett nytt USA där "tilltron till vetenskap minskar") <-- lite läskigt. O i samma veva så får jag flashbacks from Idiocracy och ler hehe...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Uttalet skulle bli helt fel, Dalle är ju Dalí.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Bara jag som reagerade på: "till forskare och för icke-kommersiell verksamhet" Känns som "Alternativ-fakta-gänget" (läste nyheten på DN att Sverige håller på att bli ett nytt USA där "tilltron till vetenskap minskar") <-- lite läskigt. O i samma veva så får jag flashbacks from Idiocracy och ler hehe...

Jag läste det som att Llama inte är färdig nog för kommersiell verksamhet och att de kör en Early Access och hoppas få feedback av språkforskare

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig någonsin använda någon AI som har någon koppling till META. De är lömska bovar som kommer utnyttja och missbruka all data de samlar in. Om Mark Zuckerberg är inblandad i något vet man att man ska passa sig

Permalänk

"erbjuda Llama till forskare och för icke-kommersiell verksamhet"

eller om man läser mellan raderna:

"vår modell är inte lika bra som chatGPT, så för att undvika att bli offentligt hånade så får ingen se den".

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Jag vill se en ny VD i Meta och kanske kan denna AI ta över där sen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Uttalet skulle bli helt fel, Dalle är ju Dalí.

De får väl byta till DALL·AI då

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Likheten är slående! 🤔

<Uppladdad bildlänk>

/Lifooz

Robot-llama confirmed

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Skulle aldrig någonsin använda någon AI som har någon koppling till META. De är lömska bovar som kommer utnyttja och missbruka all data de samlar in. Om Mark Zuckerberg är inblandad i något vet man att man ska passa sig

Men att microsoft och/eller google gör detsamma är ok?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellspawned:

Winamp borde ge sig in i AI-matchen och verkligen köra stenhårt på sitt motto då.

Microsoft kan köra med sin nya slogan då:
BING AI!! It really whips the llama’s ass!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

It Really Whips the Llama's Ass

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Men att microsoft och/eller google gör detsamma är ok?

Absolut men det är lite som att jämföra en småtjuv med en mördare.
Jag vet inte hur insatt du är men META är absolut värst i branschen, enligt mig.

"Meta har upprepade gånger blivit kritiserat för bristande integritet när det gäller användarnas personliga data och integritet. Flera incidenter har uppstått där Meta inte har skyddat användarnas data ordentligt, vilket har lett till att miljontals användares personliga information har blivit läckt och gjorts tillgänglig för obehöriga. Ett exempel på detta är Cambridge Analytica-skandalen 2018."

Jag har således svårt att se att deras AI skulle vara utan några bakomliggande tvivelaktiga motiv.

Permalänk

Ingen av AIna på bilden lurar iaf mig i ett "Turing-test"

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Absolut men det är lite som att jämföra en småtjuv med en mördare.
Jag vet inte hur insatt du är men META är absolut värst i branschen, enligt mig.

"Meta har upprepade gånger blivit kritiserat för bristande integritet när det gäller användarnas personliga data och integritet. Flera incidenter har uppstått där Meta inte har skyddat användarnas data ordentligt, vilket har lett till att miljontals användares personliga information har blivit läckt och gjorts tillgänglig för obehöriga. Ett exempel på detta är Cambridge Analytica-skandalen 2018."

Jag har således svårt att se att deras AI skulle vara utan några bakomliggande tvivelaktiga motiv.

Att tro att Microsoft eller Google inte är lika jävliga som Facebook är naivt anser jag. De är bara bättre på att dölja det.

Permalänk
Medlem

Lämpligt djur, lamor spottar på folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Winamp borde ge sig in i AI-matchen och verkligen köra stenhårt på sitt motto då.

Och papperskorgen (i Windows) också!

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Meta inte ger sig på Jeff Minter och hans Llamasoft.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var Llamasoft som gjorde flera spel till bl.a. C64.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8