Alternativ för längre HDMI kabel till TV?

Permalänk
Medlem

Alternativ för längre HDMI kabel till TV?

Har inte lust eller ork att flytta stationära PC till TV varje gång jag vill lira i 4K på OLED TV. Kör just nu en 10 meter Nördic HDMI kabel som knappt räcker längmässigt och inte är jättepoppis hos sambon. Så om HDMI kabel är ett måste så är det 11-12 meter som gäller. Har sett att det finns HDMI genom nätverks kabel vilket lättare skulle gå att gömma, men vet inte hur bra det funkar i praktiken. Även sett optiska kablar använda i Linustechtips videos men där verkar det behövas en dosa för 15000-20000:- vilket inte är ett alternativ.

Finns det något bättre alternativ än att dra HDMI + USB förlängning? Xbox one kontroller når inte till TVn som det är just nu med USB sändaren.

Har försökt köra Parsec vilket normalt funkar bra för lägre upplösning men 4k 60hz är för mycket för bärbara datorn som tog emot signalen och inte kunde hantera bandbredden.

Röd är hur HDMI är dragen just nu för att "minska" risken för att snubbla.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns aktiva optiska kablar nu som inte ens är dyra.
https://noerdic.se/products/hdmi-fiber-cable-15m
Bara att plugga in.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Fiberoptisk HDMI? Fixar längden utan några som helst problem. Finns i bland annat 15m längd, kan ev. ha en över själv men måste kolla längden i så fall då det kan vara en 10m jag har kvar.

Du har ju även sändare och mottagare för HDMI där du har ethernet-kablage mellan. Black box variant fixar 40m avstånd vid 4K t.ex.
Men en fiberoptisk HDMI är ju betydligt billigare.
https://www.dustinhome.se/product/5011210466/hdmi-extender-ki...

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Finns aktiva optiska kablar nu som inte ens är dyra.
https://noerdic.se/products/hdmi-fiber-cable-15m
Bara att plugga in.

Det är absolut det billigaste alternativet jag sett.

Nästa fråga är ju då förlängningen av USB. Finns en djungel av förlängare av olika slag (passiva, aktiva etc) och har även tänkt på en extra lång antenn kabel till bluetooth (både Xbox kontrollern och PS5 kontrollern kör blueooth) på datorn men även där vet jag inte hur bra det funkar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Fiberoptisk HDMI? Fixar längden utan några som helst problem. Finns i bland annat 15m längd, kan ev. ha en över själv men måste kolla längden i så fall då det kan vara en 10m jag har kvar.

Du har ju även sändare och mottagare för HDMI där du har ethernet-kablage mellan. Black box variant fixar 40m avstånd vid 4K t.ex.
Men en fiberoptisk HDMI är ju betydligt billigare.
https://www.dustinhome.se/product/5011210466/hdmi-extender-ki...

Det är bra mycket dyrare än en HDMI kabel men hur funkar dessa med ljud, HDR etc?

Permalänk
Medlem

Nördic har även AOC-kabel som klarar 48 Gb/s som inte är så mycket dyrare, om ni t.ex. vill kunna köra 4K@120Hz till TVn. Nackdelen med AOC-kabel är att det är fiberoptik, så man får vara lite försiktig med att böja den för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Det är absolut det billigaste alternativet jag sett.

Nästa fråga är ju då förlängningen av USB. Finns en djungel av förlängare av olika slag (passiva, aktiva etc) och har även tänkt på en extra lång antenn kabel till bluetooth (både Xbox kontrollern och PS5 kontrollern kör blueooth) på datorn men även där vet jag inte hur bra det funkar i praktiken.

Körde aktiv USB-förlängning från Deltaco för typ 10 år sedan när jag drog 15 meter HDMI-kabel och USB för att använda just datorn från rack till vardagsrum. Aktiv förlängning är helt klart det du ska använda dig av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Det är bra mycket dyrare än en HDMI kabel men hur funkar dessa med ljud, HDR etc?

Bra mycket dyrare? Vet inte det. Förr fick man i varje fall komma upp en bra bit över tusenlappen om inte mer för att ens klara 1080P över längderna du pratar om. Tyckte själv det såg oerhört billigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Bra mycket dyrare? Vet inte det. Förr fick man i varje fall komma upp en bra bit över tusenlappen om inte mer för att ens klara 1080P över längderna du pratar om. Tyckte själv det såg oerhört billigt ut.

Man får 48 Gbit/s för runt tusenlappen nu. Så nästan 6 ggr dyrare och bara 4k@30Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Du har ju även sändare och mottagare för HDMI där du har ethernet-kablage mellan. Black box variant fixar 40m avstånd vid 4K t.ex.
Men en fiberoptisk HDMI är ju betydligt billigare.
https://www.dustinhome.se/product/5011210466/hdmi-extender-ki...

Lite tunt med detaljer hos Dustin, men det ser ut att vara denna Black Box det handlar om. Att den klarar 4K är i så fall tekniskt sant, men bara 4K@30Hz. Så det är väl mer en lösning för när det av någon anledning inte går att dra en AOC-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Det är bra mycket dyrare än en HDMI kabel men hur funkar dessa med ljud, HDR etc?

Rätt överkomligt skulle jag säga. Den fungerar precis som en vanlig hdmi men är okänslig för distanser och störningar på samma sätt som en traditionell hdmi.

Däremot så är den riktningskänslig. Du har en kontakt för källan och en för visning. Sätter du den fel så får du ingen bild. Står på kontakterna.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nördic har även AOC-kabel som klarar 48 Gb/s som inte är så mycket dyrare, om ni t.ex. vill kunna köra 4K@120Hz till TVn. Nackdelen med AOC-kabel är att det är fiberoptik, så man får vara lite försiktig med att böja den för mycket.

Och denna som länkades ovan har inte "problemet" med fiberoptik och böjning?
https://noerdic.se/products/hdmi-fiber-cable-15m

Kabeln ska nämligen "böjas" när jag är klar med spelandet på TVn för dagen/kvällen och då trycks in mellan väggen och skrivbordet (har funkat perfekt med den tjocka Nördic kabeln jag har nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Man får 48 Gbit/s för runt tusenlappen nu. Så nästan 6 ggr dyrare och bara 4k@30Hz.

Ah, trodde det var kabeln som var länkad så den jag svarade på. 6 papp är ju inte så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Och denna som länkades ovan har inte "problemet" med fiberoptik och böjning?
https://noerdic.se/products/hdmi-fiber-cable-15m

Kabeln ska nämligen "böjas" när jag är klar med spelandet på TVn för dagen/kvällen och då trycks in mellan väggen och skrivbordet (har funkat perfekt med den tjocka Nördic kabeln jag har nu)

Alla optiska kablar av alla slag är rätt känsliga för att böjas, tror man brukar säga att man ska inte böja mer än en snusdosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Och denna som länkades ovan har inte "problemet" med fiberoptik och böjning?
https://noerdic.se/products/hdmi-fiber-cable-15m

Kabeln ska nämligen "böjas" när jag är klar med spelandet på TVn för dagen/kvällen och då trycks in mellan väggen och skrivbordet (har funkat perfekt med den tjocka Nördic kabeln jag har nu)

Alla AOC-kablar har det problemet. Att rulla ihop kabeln är inget problem, vad man vill undvika är skarpa böjar på 90° eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Lite tunt med detaljer hos Dustin, men det ser ut att vara denna Black Box det handlar om. Att den klarar 4K är i så fall tekniskt sant, men bara 4K@30Hz. Så det är väl mer en lösning för när det av någon anledning inte går att dra en AOC-kabel.

Ja sändare mottagare är ingen optimal lösning utan snarare last resort. De finns absolut dom som klarar 60Hz, men oftast med lägre sampling pga bandbreddsrestriktioner.

Fiberoptisk är absolut mest bang for the buck och går ju att dra väldigt långt. Även snävare än de flests tror utan att den går sönder. Har använt rätt mycket av dom i mitt tidigare arbete.

TS: Tyvärr var den jag hade liggandes bara en 10m

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Alla AOC-kablar har det problemet. Att rulla ihop kabeln är inget problem, vad man vill undvika är skarpa böjar på 90° eller mer.

Då bör det inte vara några problem. Jag brukar rulla ihop den och sen trycka mellan bordet och väggen. Inte jättetight eller så, men ja den är rund då när den är ihoprullad. Då blir det nog en sån kabel. Tack

Permalänk
Bildexpert 📺

Rulla ihop den långa AOC-kabeln på samma sätt som den kommer levererad. Det brukar vara enklast eftersom (1) den klarar det och (2) den är ju "förböjd" på det sättet.

Aktiv förlängning över cat-kablage var en nödlösning från förr – eller en avancerad, komplex och rätt dyr professionell lösning. I båda fallen är det begränsat till själva produkten vad som fungerar eller inte.

AOC-kablar har precis som vanliga HDMI-kablar och behöver inget extra lager av teknik som kan krångla. De har verkligen kommit in på marknaden och löst ett gammalt problem bättre och billigare än vad jag kunde hoppas. När jag testade de första AOC-modellerna kunde de kosta flera tusen kronor för 10 meter. Nu är det sällan någon tvekan om vare sig funktion eller pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rulla ihop den långa AOC-kabeln på samma sätt som den kommer levererad. Det brukar vara enklast eftersom (1) den klarar det och (2) den är ju "förböjd" på det sättet.

Aktiv förlängning över cat-kablage var en nödlösning från förr – eller en avancerad, komplex och rätt dyr professionell lösning. I båda fallen är det begränsat till själva produkten vad som fungerar eller inte.

AOC-kablar har precis som vanliga HDMI-kablar och behöver inget extra lager av teknik som kan krångla. De har verkligen kommit in på marknaden och löst ett gammalt problem bättre och billigare än vad jag kunde hoppas. När jag testade de första AOC-modellerna kunde de kosta flera tusen kronor för 10 meter. Nu är det sällan någon tvekan om vare sig funktion eller pris.

Tack! La en beställning på en Nördic 15 meter 4k 60 kabel då TVn inte har stöd för HDMI 2.1
https://noerdic.se/products/hdmi-fiber-cable-15m