Krönika: Priserna på grafikkort dödar mitt intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Ja det är så jag menar, i alla fall om man har barn och äger sitt boende.

Om man inte har säkrat att man kan bo kvar i sin bostad efter pensionen och bibehålla samma inkomst efter pensionen, ordnat kontantinsats till sina barns kommande boende, bör man hålla inköp av kapitalvaror på en så låg nivå som möjligt. Kläder finns på Dressmann/ H&M och liknande tills dess att man nått den nivån av sparande.

De flesta slösar för mycket pengar men det här låter låter extremt försiktigt. Dessutom undrar jag varför du vill leva på mer pengar under pensionen än som ung? Med amorterat boende, inget fortsatt sparande och osv. En lägre inkomst är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

De flesta slösar för mycket pengar men det här låter låter extremt försiktigt. Dessutom undrar jag varför du vill leva på mer pengar under pensionen än som ung? Med amorterat boende, inget fortsatt sparande och osv. En lägre inkomst är inget problem.

Jag och min fru har kommit överens om att vi ska kunna gå i pension vid 50-55 års ålder och då krävs restriktiv
ekonomi även om man har en helt ok inkomst vi har 10-15 år kvar dit.

Att vara en låne och jobbslav fram till 69 eller nått för att ha råd med lyxkonsumtion är inte något jag
är intresserad av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag och min fru har kommit överens om att vi ska kunna gå i pension vid 50-55 års ålder och då krävs restriktiv
ekonomi även om man har en helt ok inkomst vi har 10-15 år kvar dit.

Att vara en låne och jobbslav fram till 69 eller nått för att ha råd med lyxkonsumtion är inte något jag
är intresserad av.

Blir det kolsyrat vatten på hemmafesten med lite saltade kottar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag och min fru har kommit överens om att vi ska kunna gå i pension vid 50-55 års ålder och då krävs restriktiv
ekonomi även om man har en helt ok inkomst vi har 10-15 år kvar dit.

Att vara en låne och jobbslav fram till 69 eller nått för att ha råd med lyxkonsumtion är inte något jag
är intresserad av.

Då låter det märkligt att ha ett så stort sparkonto där pengarna ruttnar bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Då låter det märkligt att ha ett så stort sparkonto där pengarna ruttnar bort.

Vem har sagt att pengarna ligger på ett sparkonto iofs kanske uttryckte mig fel tidigare med ordet cash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Ja det är så jag menar, i alla fall om man har barn och äger sitt boende.

Om man inte har säkrat att man kan bo kvar i sin bostad efter pensionen och bibehålla samma inkomst efter pensionen, ordnat kontantinsats till sina barns kommande boende, bör man hålla inköp av kapitalvaror på en så låg nivå som möjligt. Kläder finns på Dressmann/ H&M och liknande tills dess att man nått den nivån av sparande.

Dagens konsumtionshets och slösaktiga beteende måste stoppas för att det skall vara långsiktigt hållbart. Just nu är vi på god väg rakt ner i avgrunden när 3 miljarder Kineser och Indier också vill köpa nya grafikkort, mobiltelefoner och nya bilar vart 3e år.

De flesta kan inte uppnå det du föreslår. Det är få förunnat.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Det är synd att lågprissegmentet verkar totaltdödat. Jag har alltid kört ganska billiga kort, mest för att jag inte behöver bättre. Men det har varit kul att se hur mycket bättre man kan få för samma peng när man byter kortet var fjärde till femte år.

2017 köpte jag mitt nuvarande kort. Nu var det iofs innan GPU priskraschen men det har ändå passerat 6 år sedan dess.

Det smärtar lite att gå in på komplett eller inet nu och kolla att den kategorin är körd, det går inte köpa något som ens har samma prestanda. Om jag inte vill klättra över 2000 kr är det enda alternativet ett 1030?! Varför det kortet ens finns kvar på marknaden är märkligt i sig.

Nu är jag nog en sjuk människa men hade gärna sett hur ett 3030 eller 4030 presterat. Något lågprisat men med en modern effektiv arkitektur.

Det trista är ju att mitt kort presterar fortfarande bra nog så behov finns ju inte där. Men det kanske är bra idag egentligen att inte ha ett konstant behov av att köpa nytt. Att det är tråkigt att köpa något nytt kan vara en positiv och hållbar sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Ja det är så jag menar, i alla fall om man har barn och äger sitt boende.

Om man inte har säkrat att man kan bo kvar i sin bostad efter pensionen och bibehålla samma inkomst efter pensionen, ordnat kontantinsats till sina barns kommande boende, bör man hålla inköp av kapitalvaror på en så låg nivå som möjligt. Kläder finns på Dressmann/ H&M och liknande tills dess att man nått den nivån av sparande.

Dagens konsumtionshets och slösaktiga beteende måste stoppas för att det skall vara långsiktigt hållbart. Just nu är vi på god väg rakt ner i avgrunden när 3 miljarder Kineser och Indier också vill köpa nya grafikkort, mobiltelefoner och nya bilar vart 3e år.

Jag antar att du vet det du beskriver ovan är en utopi. Inte så klädsamt när man humble bragar med sjusiffrig lön.

Hint: medianlönen i Sverige var 33200:- 2021.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Det är främst vissa enstaka AAA-titlar som driver upp kraven. För dem flesta spel duger äldre grafikkort. Jag och frugan spelar co-op mycket. Dying Light 2, Sons of The Forrest, Generation Zero mfl...mitt gamla 970 som sitter i hennes dator med 4770k duger för det fortfarande.

Folk stirrar sig blinda på benchmarks som alltid körs i i "ULTRA" settings och får panik över att deras 1080 bara får 40fps. ULTRA settings är typ HELT onödigt, det är mer en framtiddsäkring av spelet så det ska se OK ut om 5 år när man kan maxxa ut det på sin laptop.

Tror PC-spelande i många fall fortfarande är billiga än konsol. Äger en PS5 också. Där måste du 1. Dels betala för att ens kunna spela online co-op, dels kostar spelen typ 40% mer i inköp, speciellt om man går via PSN-store, och det är olika versioner oftast på PS4 och PS5 som måste köpas separat (med vissa undantag)

PS5 är dock kul för vissa PS-exklusiva titlar och for couch-co-op.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Jag antar att du vet det du beskriver ovan är en utopi. Inte så klädsamt när man humble bragar med sjusiffrig lön.

Hint: medianlönen i Sverige var 33200:- 2021.

Går att spara ihop 5 MSEK på ett arbetsliv för de flesta. 3000 kr i månaden, så 10% av lönen enligt din statistik, i 40 år är (ungefär) vad det krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Går att spara ihop 5 MSEK på ett arbetsliv för de flesta. 3000 kr i månaden, så 10% av lönen enligt din statistik, i 40 år är (ungefär) vad det krävs.

Jo, och då kan man unna sig ett grafikkort.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Går att spara ihop 5 MSEK på ett arbetsliv för de flesta. 3000 kr i månaden, så 10% av lönen enligt din statistik, i 40 år är (ungefär) vad det krävs.

3000*12=36 000 *40 = 1.44m

Eller räknar du kallt med historisk avkastning?

Sen är väl 5m väldigt lite att leva på vid en tidigt pension? Med tanke på att pensionens utdelning växer som mest efter 63

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sen är väl 5m väldigt lite att leva på vid en tidigt pension? Med tanke på att pensionens utdelning växer som mest efter 63

Går du i pension vid 65 och räknar på 20 år kvar att leva är det 250k extra per år exkl eventuell vidare avkastning under de åren.
Ganska bra tillskott.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Går du i pension vid 65 och räknar på 20 år kvar att leva är det 250k extra per år exkl eventuell vidare avkastning under de åren.
Ganska bra tillskott.

Menade mot 50-55 år då du inte får plocka ut pensionen speciellt lukrativt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Ja det är så jag menar, i alla fall om man har barn och äger sitt boende.

Om man inte har säkrat att man kan bo kvar i sin bostad efter pensionen och bibehålla samma inkomst efter pensionen, ordnat kontantinsats till sina barns kommande boende, bör man hålla inköp av kapitalvaror på en så låg nivå som möjligt. Kläder finns på Dressmann/ H&M och liknande tills dess att man nått den nivån av sparande.

Dagens konsumtionshets och slösaktiga beteende måste stoppas för att det skall vara långsiktigt hållbart. Just nu är vi på god väg rakt ner i avgrunden när 3 miljarder Kineser och Indier också vill köpa nya grafikkort, mobiltelefoner och nya bilar vart 3e år.

Hur många tror du har möjlighet spara ihop så mycket pengar? Väldigt många har inte utrymme att spara något över huvud taget. Din verklighet är verkligen inte representativ för svenska folket. Det är försvinnande få som har möjlighet göra det du säger.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Hur många tror du har möjlighet spara ihop så mycket pengar? Väldigt många har inte utrymme att spara något över huvud taget. Din verklighet är verkligen inte representativ för svenska folket. Det är försvinnande få som har möjlighet göra det du säger.

Beror ju på var man bor. I Fagersta föds man med kontantinsats till boendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

3000*12=36 000 *40 = 1.44m

Eller räknar du kallt med historisk avkastning?

Sen är väl 5m väldigt lite att leva på vid en tidigt pension? Med tanke på att pensionens utdelning växer som mest efter 63

Sparar man i madrassen för pensionen så får man skylla sig själv...

Skulle man räkna på uttag utan avkastning så blir det ca 21 000 kr /månad (Tänker uttag 55-75, därefter kanske man börjar bli lite "hängig"). Har inga problem att leva väl på ett sådant belopp själv men beror som allt annat på sin behov, boende osv.

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag är utan lån på villan
Bil har jag tjänstebil så inget lån där
Jag är inte hela vägen till 5 miljoner än, men på god väg.
Innan jag är där, är det viktigare att spara till buffert / pension än att slösa pengar på onödigt dyr lyxkonsumtion.

Jag är glad för din skull då jag tror att det är ganska få förunnat att kunna ha en sådan ekonomisk trygghet, kul för dig och starkt jobbat!

Jag håller med dig med undantaget att det du gör går att dra hur långt som helst om man så skulle vilja.
T.ex köp bara den billigaste maten som finns, gå aldrig ut och ät, köp bara second-hand när du handlar kläder osv.. Ja du fattar.
Vilka strategier och barriärer du sätter upp för dig själv för att kunna vara tillfreds med dina elektronikköp är nog högst individuella och jag kunde inte undgå att uppfatta ditt tidigare inlägg som en aning nedlåtande för dem som inte har samma förutsättningar som dig.

Nåväl, lycka till på vägen mot 5 miljoner!
Glöm inte att det ska vara kul att leva.

Permalänk

Jag minns när jag flyttat hemifrån. Jag flyttade bara ca 400 meter. Min mamma fick hem en Pentium 75 MHz . Jag köpte ett Woodo 2, som kopplades till 2d kortet i datorn. Och man kunde se saker i 3D. Det var dock med det första GeForce 256 DDR för 2500kr, spelen blev en upplevelse hos mamma. Minns "Janes ww2 fighters" med glada miner. Då hade dock mamma en Pentium 2 på 450 MHz..

Min första egna blev en P3 coppermine, på 866 MHz, med ett GeForce 2, eller 3 i?

Sen fick man dator till överpris från jobbet, men på bruttolön. Så netto blev det vinst för både mig, och företaget som levererade. En P4 med Hyper Threading. Och ett GF 4200Ti. Bytte grafikkort till ett GF 6800Gt i halvtid.

Nästa jobbdator, tre år efter den första. Var en AMD X2 4200 processorvärldens första dual core. Mnns inte grafikkortet, bara att den var ruskigt snabb. Datorn efter det köpte jag själv, då erbjudanden från jobbet slutat pga politiken.

Det blev en Core i7 Nehalem 950 (första Core CPU'n) , med ett GeForce GTX 470. Och hela 6GB ddr3 RAM i tre kanaler. Den uppgraderades ett flertal gånger. Och hade vid sin bortgång 18GB RAM, och ett GF GTX 970 i sig.

Nu sitter jag och funderar på vad jag ska ersätta min 9900k med. Men bolånen rusar, Riksbanken hotar med högre ränta i April. Och Svenska kronan är historiskt låg, mot dollarn. Vilket gör att jag blir tvungen att vänta, allt medan vi i familjen äter den billigaste pastan. Och handlar den ost som är på rea 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur många tror du har möjlighet spara ihop så mycket pengar? Väldigt många har inte utrymme att spara något över huvud taget. Din verklighet är verkligen inte representativ för svenska folket. Det är försvinnande få som har möjlighet göra det du säger.

Finns säkert en hel del ensamstående 3 barnsmammor som lever på marginalen. Men det finns också en hel del DINKare som lever loppan med dubbla inkomster och inga barn. Det är klart du kan skippa utelunchen och köpa en kyckling för halva priset (kort datum) cirka 40kr. Men så fort någon föreslår att man ska dra ned på något så kommer kommentaren (man kan dö imorgon och det gäller att leva NU NU NU). Då blir inte heller några pengar över som kan användas för att investera och därför blir man löneslav 4 life.

Handlar om val och vad man prioriterar. Fast det är fel målgrupp här egentligen. FIRE-rörelsen existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Finns säkert en hel del ensamstående 3 barnsmammor som lever på marginalen. Men det finns också en hel del DINKare som lever loppan med dubbla inkomster och inga barn. Det är klart du kan skippa utelunchen och köpa en kyckling för halva priset (kort datum) cirka 40kr. Men så fort någon föreslår att man ska dra ned på något så kommer kommentaren (man kan dö imorgon och det gäller att leva NU NU NU). Då blir inte heller några pengar över som kan användas för att investera och därför blir man löneslav 4 life.

Handlar om val och vad man prioriterar. Fast det är fel målgrupp här egentligen. FIRE-rörelsen existerar.

Förutsättningarna varierar. Vill man leva som beskrivet så får man självklart göra det, vi väljer alla hur vi lever våra liv utifrån de förutsättningar vi har. Tycker dock det är lite väl magstarkt när någon som har så goda förutsättningar moraliserar och ger uttryck för att bara dennes sätt att leva är det rätta. "Jag väljer att leva såhär" vore helt okej att skriva men "jag tycker man ska" är att moralisera och se ner på de som inte väljer leva så.

Det finns dessutom fler än ensamstående mammor som har det tufft, att skriva som du gör sätter också pekpinnar på de som kämpar och försöker hålla näsan över ytan. Det är lite föraktfullt uttryckt kan jag tycka.

Jag kritiserar alltså inte valet att spara sig till en förmögenhet utan moraliserandet att det är så alla borde göra. Att jag själv väljer leva i nuet tycker jag således inte att någon annan har att göra med. Visst skulle jag kunna leva snålt och spara en hel del pengar men hur roligt är det livet? Jag har själv en hel del sjukdomar som gör att jag troligen inte kommer bli särskilt gammal, att då bli kritiserad för att jag lever livet så gott jag kan, medan jag kan, gör mig heligt förbannad rent ut sagt. Jag säger dessutom inte att någon annan borde leva så, jag bara säger att jag lever så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Jag är glad för din skull då jag tror att det är ganska få förunnat att kunna ha en sådan ekonomisk trygghet, kul för dig och starkt jobbat!

Jag håller med dig med undantaget att det du gör går att dra hur långt som helst om man så skulle vilja.
T.ex köp bara den billigaste maten som finns, gå aldrig ut och ät, köp bara second-hand när du handlar kläder osv.. Ja du fattar.
Vilka strategier och barriärer du sätter upp för dig själv för att kunna vara tillfreds med dina elektronikköp är nog högst individuella och jag kunde inte undgå att uppfatta ditt tidigare inlägg som en aning nedlåtande för dem som inte har samma förutsättningar som dig.

Nåväl, lycka till på vägen mot 5 miljoner!
Glöm inte att det ska vara kul att leva.

Uppskjuten belöning. Varför spendera 100kr idag. När du har 200kr om 7 år. Jag kan tänka mig att många har ont i magen när räntan är rörlig på 5 miljonerslånet där man samtidigt ska amortera 2%. Levde man på marginalen när räntan var 1,18% och idag är den 3 ggr högre. Då har man drygt 10k mindre per månad att röra sig med.

Jag ser inte alls att det är något nedlåtande. Alla har olika förutsättningar och kan man välja bort alkoholen, tobaken, utelunchen, utlandsemester och gör det. Då ska det vara skillnad. Det är inte för inte undersökningar visar att var 3:e svensk inte fixar en oplanerad räkning på 10K eller var det 20K? Det blir riktigt skakigt när det ligger på den här nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Förutsättningarna varierar. Vill man leva som beskrivet så får man självklart göra det, vi väljer alla hur vi lever våra liv utifrån de förutsättningar vi har. Tycker dock det är lite väl magstarkt när någon som har så goda förutsättningar moraliserar och ger uttryck för att bara dennes sätt att leva är det rätta. "Jag väljer att leva såhär" vore helt okej att skriva men "jag tycker man ska" är att moralisera och se ner på de som inte väljer leva så.

Det finns dessutom fler än ensamstående mammor som har det tufft, att skriva som du gör sätter också pekpinnar på de som kämpar och försöker hålla näsan över ytan. Det är lite föraktfullt uttryckt kan jag tycka.

Jag kritiserar alltså inte valet att spara sig till en förmögenhet utan moraliserandet att det är så alla borde göra. Att jag själv väljer leva i nuet tycker jag således inte att någon annan har att göra med. Visst skulle jag kunna leva snålt och spara en hel del pengar men hur roligt är det livet? Jag har själv en hel del sjukdomar som gör att jag troligen inte kommer bli särskilt gammal, att då bli kritiserad för att jag lever livet så gott jag kan, medan jag kan, gör mig heligt förbannad rent ut sagt. Jag säger dessutom inte att någon annan borde leva så, jag bara säger att jag lever så.

Jag har levt fattigt hela mitt liv. Jag minns 90-tals krisen, konkurserna som mina föräldrar varit med om. Inga pengar. Jag vill inte vara med om det igen. Därför lägger jag undan när det är goda tider för att parera dåliga tider.

Men ditt inlägg visar inte att du håller näsan ovanför ytan. Du har ju till och med valet att leva livet nu istället för att lägga undan. Det är för att det finns ett skyddsnät. Där jag har rötter ifrån. Där finns det inga skyddsnät. Din familj är ditt skyddsnät. Så du vet inte hur det är att vara utan pengar, på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Även om man tjänar strax över 100k/ mån så har man
Knappt 60k netto.

25k är mycket pengar ändå på något så trivialt som ett grafikkort, Innan man har minst fem årslöner netto sparat i cash för oförutsedda utgifter ska man inte spendera en spänn på annat än det mest grundläggande såsom mat och bostad i mina ögon.

Att springa och köpa massa prylar innan man amorterat av bostadslån är i mina ögon även mycket korkat.

Dags för människor att vakna upp och inse att man inte kan leva på lånade pengar utan spara ihop till det man vill köpa innan man spenderar, inklusive bil och bostad.

Agreed.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

3000*12=36 000 *40 = 1.44m

Eller räknar du kallt med historisk avkastning?

Sen är väl 5m väldigt lite att leva på vid en tidigt pension? Med tanke på att pensionens utdelning växer som mest efter 63

Det går inte att räkna riktigt som ni gör. 1 mille låter mycket idag. Men om 40år kommer det motsvara kanske 100k i köpkraft. Vilket betyder att du behöver öka sparandet årligen, i samma takt som inflationen. Inflation gör att pengars värde minskar. Börsen har vid tillbakablick stigit med 7-8% om året, men det betyder inte att den fortsätter att göra det. Men långsiktigt sparande bör vara utspritt där. Kortsiktigt på sparkonton med ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag har levt fattigt hela mitt liv. Jag minns 90-tals krisen, konkurserna som mina föräldrar varit med om. Inga pengar. Jag vill inte vara med om det igen. Därför lägger jag undan när det är goda tider för att parera dåliga tider.

Men ditt inlägg visar inte att du håller näsan ovanför ytan. Du har ju till och med valet att leva livet nu istället för att lägga undan. Det är för att det finns ett skyddsnät. Där jag har rötter ifrån. Där finns det inga skyddsnät. Din familj är ditt skyddsnät. Så du vet inte hur det är att vara utan pengar, på riktigt.

Jodå, det vet jag. Been there. Verkligen. Så var vänlig och tala inte om för mig vad jag vet och inte.

Nu var det dock inte min poäng med inlägget utan att det är rätt ofräscht att diktera hur andra ska leva sina liv. Om du sedan tolkar mitt inlägg som att jag sätter sprätt på varenda krona så tolkar du fel. Jag sparar, jag sparar bara inte allt utan tillåter mig själv att leva också. Jag är däremot skuldfri så jag sitter inte i någon annans fälla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Du kanske kan skaffa ett RTX 4060 framöver och köra allt i DLAA.

Kör med ett 3060 Ti nu och DLAA löser typ allt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jodå, det vet jag. Been there. Verkligen. Så var vänlig och tala inte om för mig vad jag vet och inte.

Nu var det dock inte min poäng med inlägget utan att det är rätt ofräscht att diktera hur andra ska leva sina liv. Om du sedan tolkar mitt inlägg som att jag sätter sprätt på varenda krona så tolkar du fel. Jag sparar, jag sparar bara inte allt utan tillåter mig själv att leva också. Jag är däremot skuldfri så jag sitter inte i någon annans fälla.

Alla får självklart leva som de vill. Med det följer konsekvenserna också, over and out. Du är fri med andra ord.

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt förstått grejen med att vara intresserad av hårdvara på detta sätt. Det är ju vad man använder hårdvara till som rimligtvis är intresset. Man köper rimligen hårdvaran för att göra något med den, varför annars?

Är intresset annars att pynta ut pengar på det senaste och sen då?

Jag är förmodligen mer datornörd än de flesta, både privat och som dataingenjör och sitter på ett 1660 Ti. Absolut det duger kanske inte till allt men det tillåter mig att göra det jag vill och behöver med min dator. Ett grafikkort för 20 laxar skulle inte göra det roligare.

Samma gäller med ex. fotografi. Man kan sitta och tycka att en Leica kamera är för dyr och fundera på hur man någonsin ska ha råd med den. Eller så köper man en kamera i rimlig prisklass och njuter av vad den har att erbjuda, man blir trots allt inte bättre fotograf av en dyr kamera.

Ska jag lessna på mitt boende för diskmaskinen är 7 år gammal? Ska mitt intresse för bilar dö bara för jag inte har råd med en Lamborghini? Känns onödigt.

Slår vad om att många av er som är förkrossade över GPU-priserna hade haft lika kul med en billigare GPU.

Permalänk
Skrivet av Julkatten:

Du menar alltså att man som snittsvensson ska ha minst 2,2-2,3 milj i likvida medel innan man kan köpa ett grafikkort? Eller kläder? Vad mer ingår i triviala inköp?

Bor du ens på planeten Tellus?

🤣Exakt min tanke också. Hahaha
Helt otroligt med vissa människor