HP säger stopp för tredjepartsbläck i skrivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast då är frågan hur ofta man egentligen behöver skriva ut foton. '
Jag menar att de flesta tittar på en bra skärm eller tom TV:n (suveränt med OLED) och de få gånger man vill ha något på papper så är det inte lönt att ha en bläckstråleskrivare för det.
Sen har vid dom där fotoalbumen, kalendrarna etc som man smidigt kan få också.
Men är man någon "gammaldags" som ska ha ut allt på fotopapper så, javisst.

Det är förvisso inte speciellt ofta som jag skriver ut bilder. Men det är ganska trevligt att kunna få ut en bild på papper för att sätta i en ram på väggen.
Jag sätter inte in några bilder i fotoalbum numera. Vill jag titta på foton så gör jag det på TV:n. Men det är fortfarande lite trevligt att ha några bilder i ramar på väggen tycker jag. Men var och en är ju olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jej, inte med deras "nya" maskin (Vertuo) som kan göra större koppar. Den fungerar bara med deras egna kapslar.

Ja. Dom måste ju såklart hämta hem det faktum att dom säljer kaffemaskinen för underpris någonstans och det måste ju bli på kapslarna.
Jag gjorde en överslagsräkning när jag köpte kaffemaskin och kom fram till att kapslar är såpass dyrt att även om maskinen är betydligt mycket billigare än en helautomatisk som själv maler bönor så är det inte ekonomiskt försvarbart.
Faktum är att jag konstaterade att om jag dricker 2 koppar kaffe om dagen så kan jag köpa min kaffemaskin (som kostade ca 9000 kr) och använda den i 2 år och sedan kan jag på ren djävulskap slänga den även om den fortfarande fungerar felfritt och köpa en ny och det blir ändå billigare än att köpa en nespresso och köpa kapslar.

I praktiken gör vi betydligt mer kaffe än så och den håller oerhört mycket längre så det är inte på något vis ekonomiskt försvarbart att köpa en kapselbryggare. På bara 2 år så skulle en kapselbryggare vara ca 4 ggr dyrare än den maskin jag har nu även om jag väljer att köpa relativt dyra kaffebönor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Ja. Dom måste ju såklart hämta hem det faktum att dom säljer kaffemaskinen för underpris någonstans och det måste ju bli på kapslarna.
Jag gjorde en överslagsräkning när jag köpte kaffemaskin och kom fram till att kapslar är såpass dyrt att även om maskinen är betydligt mycket billigare än en helautomatisk som själv maler bönor så är det inte ekonomiskt försvarbart.
Faktum är att jag konstaterade att om jag dricker 2 koppar kaffe om dagen så kan jag köpa min kaffemaskin (som kostade ca 9000 kr) och använda den i 2 år och sedan kan jag på ren djävulskap slänga den även om den fortfarande fungerar felfritt och köpa en ny och det blir ändå billigare än att köpa en nespresso och köpa kapslar.

I praktiken gör vi betydligt mer kaffe än så och den håller oerhört mycket längre så det är inte på något vis ekonomiskt försvarbart att köpa en kapselbryggare. På bara 2 år så skulle en kapselbryggare vara ca 4 ggr dyrare än den maskin jag har nu även om jag väljer att köpa relativt dyra kaffebönor.

De skulle naturligtvis tjäna in det även om det fanns tredjepartskapslar. Men det är ju upp till oss konsumenter att välja andra märken om det spelar roll. När denna går sönder kanske jag kollar på en Dolce Gusto (billigare kapslar). Hur mycket kostar en kopp om man kör med en maskin som maler bönor?

Angående skrivare så kör jag numera HP-laser efter att ha haft bläck som torkat igen, flertalet gånger. Köpte ett gäng tredjepartstoners på prisfel från Amazon så den är billig i drift.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gissar dock att jag tänker för mycket rik västerländstank. I fattiga länder skriver de säkerligen ut mycket med bläckstråle och sedan färg från dunkar som de fyller på med spruta.

Det ligger nog en hel del i det här, plus ytterligare en faktor som ingen verkar ha nämnt...

Jag vet från andra produktkategorier att det kan bli stora problem för en tillverkare när användare använder (undermåligt) förbrukningsmaterial från tredje part som orsakar driftstörningar. Jag har ett exempel från en leverantör med 98% av marknaden i Rumänien men noll försäljning av förbrukningsmaterial där. Får hantera mängder av klagomål när undermåligt förbrukningsmaterial orsakat utebliven funktion. "Utebliven funktion" innebär här att personer som annars kanske skulle ha överlevt dör...

I fallet med skrivarna skulle det kunna vara att många kunder i ett land köper usla bläckpatroner från tredje part. Utskrifterna blir dåliga och kunderna vill/kräver att HP ska fixa problemet.
HP blir överhopade med "trasiga" skrivare som behöver felsökas utan att något fel blivit begånget. Kostar massor både i form av resurser för service och badwill för att de har en "dålig" produkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

De skulle naturligtvis tjäna in det även om det fanns tredjepartskapslar. Men det är ju upp till oss konsumenter att välja andra märken om det spelar roll. När denna går sönder kanske jag kollar på en Dolce Gusto (billigare kapslar). Hur mycket kostar en kopp om man kör med en maskin som maler bönor?

Angående skrivare så kör jag numera HP-laser efter att ha haft bläck som torkat igen, flertalet gånger. Köpte ett gäng tredjepartstoners på prisfel från Amazon så den är billig i drift.

Det är ju lite svårt att veta exakt pris eftersom jag inte vet exakt hur mycket maskinen faktiskt doserar och jag har inte orkat räkna exakt hur många koppar jag får ur ett kilo kaffe.
Kaffet har ju också stigit betydligt i pris sedan jag räknade på det men med dagens priser på kaffe så ligger det på ca 1 kr/kopp. När jag räknade på det innan jag köpte maskinen så låg det på ungefär 50 öre. Kapslar verkar ha legat ungefär stilla i pris om man inte köper storpack. Storpacken verkar ha gått ner i pris för kapslar. (nespresso tar exempelvis fortfarande ca 5 kr/kapsel om man köper 10 pack medan storpacken om man köper 100 kapslar är billigare vilket dom inte var då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Det är ju lite svårt att veta exakt pris eftersom jag inte vet exakt hur mycket maskinen faktiskt doserar och jag har inte orkat räkna exakt hur många koppar jag får ur ett kilo kaffe.
Kaffet har ju också stigit betydligt i pris sedan jag räknade på det men med dagens priser på kaffe så ligger det på ca 1 kr/kopp. När jag räknade på det innan jag köpte maskinen så låg det på ungefär 50 öre. Kapslar verkar ha legat ungefär stilla i pris om man inte köper storpack. Storpacken verkar ha gått ner i pris för kapslar. (nespresso tar exempelvis fortfarande ca 5 kr/kapsel om man köper 10 pack medan storpacken om man köper 100 kapslar är billigare vilket dom inte var då)

Okej, tack för info. Jag kör bara stora koppar så blir lite dyrare, både bönor och kapslar. Men kör max fem koppar i veckan så får väl utvärdera längre fram när maskinen lägger av.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av walkir:

Eller kanske ännu mer Microsoft gällande Microsoft/Office 365, AD, Exchange och Azure.

Inte helt säker på hur du menar med Office, Azure och Exchange. Finns en uppsjö office-paket som alla är fullt kompatibla med Microsofts egna system. Azure är bara en molntjänst av flera att välja mellan.

Men som sagt, att låsa in kunder är "framgångssagan för flera andra företag", inte bara Apple. Ur ett finansiellt perspektiv är upplägget en kanonbra lösning för företaget. Företagens huvudsakliga uppgift är ju att tjäna så mycket som möjligt på de som använder deras produkter.

Skrivet av walkir:

Känns som Apple hade tur att Microsoft missade hela mobilmarknaden med Windows Phone.

Haha ja, det var absolut flyt från Apples sida att Windows Phone inte blev en hit. Och tur för oss andra också för den var verkligen inte så kul att använda

Permalänk
Hedersmedlem

HP är det alltså man inte skall köpa nästa gång man behöver en ny skrivare. Bra att lägga på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Okej, tack för info. Jag kör bara stora koppar så blir lite dyrare, både bönor och kapslar. Men kör max fem koppar i veckan så får väl utvärdera längre fram när maskinen lägger av.

Ja. Om du gör så pass lite som 5 koppar i veckan så är det nog svårt att motivera ett inköp på 8000-9000 för en helautomatisk maskin som mal bönorna.
Köper du dessutom kapslar i storpack så kommer ju priserna ner en del per kopp.
då är det svårt att motivera en dyrare maskin för att få ner kostnaden per kopp till 1 kr.
så hade jag den förbrukningen av kaffe så skulle jag nog också köra kapselbryggare misstänker jag.
Man ska ju inte glömma att även om det är hela bönor så blir dom ju sämre om dom ligger framme väldigt länge och med bara 5 kommar i veckan så skulle en full bönbehållare i min maskin innebära att bönorna lätt ligger framme i över en månad. Och då blir ju inte kaffet lika gott heller även om bönor tål mer än malet kaffe.

För min del så jobbar jag en del hemifrån och summerar jag ihop dom dagar jag jobbar hemifrån och helgerna så är det nog säkert 25 koppar i veckan. Det betyder 1300 koppar om året som med nuvarande maskin då kostar 1300 i kaffe.
Skulle jag istället köpa kapslar i 10 pack så skulle det med 5,50/kopp vara över 7000 kr i kaffe.
Även kapslar i storpack som får ner priset på kapslarna blir tillräckligt stor skillnad för att det ska vara försvarbart för mig att ha en dyrare maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Kom igen nu EU, lös det här.

EU? Mindre stat tack! Låt bli att uppdatera eller rulla tillbaks till förra versionen, eller sök lite på nätet efter andra mer 'permanenta' lösningar, o köp inte en HP nästa gång. Ja tittade på nya skrivare bara häromdan, tur jag inte beställde en, men nu är det bestämt att min gamla HP kommer pensioneras iaf och den nya blir inte en HP.

Nästa printer blir en Epson, Brother eller Canon. Får undersöka deras 'tendenser' att försöka hindra sina kunder från att använda sina produkter hur dom vill. Någon som redan har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

EU? Mindre stat tack! Låt bli att uppdatera eller rulla tillbaks till förra versionen, eller sök lite på nätet efter andra mer 'permanenta' lösningar, o köp inte en HP nästa gång. Ja tittade på nya skrivare bara häromdan, tur jag inte beställde en, men nu är det bestämt att min gamla HP kommer pensioneras iaf och den nya blir inte en HP.

Nästa printer blir en Epson, Brother eller Canon. Får undersöka deras 'tendenser' att försöka hindra sina kunder från att använda sina produkter hur dom vill. Någon som redan har koll?

Är stat alltid dåligt? Jag säger inte att EU bara gör bra saker men det här är EN sådan sak som de kan göra bra.

HP tar täten och visar de andra företagen hur de ska maximera vinsterna och hämma konkurrensen. Absolut, rösta med plånboken men när Epson, Brother och Canon gjort likadant, vad köper du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

EU? Mindre stat tack! Låt bli att uppdatera eller rulla tillbaks till förra versionen, eller sök lite på nätet efter andra mer 'permanenta' lösningar, o köp inte en HP nästa gång. Ja tittade på nya skrivare bara häromdan, tur jag inte beställde en, men nu är det bestämt att min gamla HP kommer pensioneras iaf och den nya blir inte en HP.

Nästa printer blir en Epson, Brother eller Canon. Får undersöka deras 'tendenser' att försöka hindra sina kunder från att använda sina produkter hur dom vill. Någon som redan har koll?

Skrivet av Superolle:

Är stat alltid dåligt? Jag säger inte att EU bara gör bra saker men det här är EN sådan sak som de kan göra bra.

HP tar täten och visar de andra företagen hur de ska maximera vinsterna och hämma konkurrensen. Absolut, rösta med plånboken men när Epson, Brother och Canon gjort likadant, vad köper du då?

Tänkte precis säga det, de andra tillverkarna kommer nog snarare följa efter än att de skulle vara bättre än HP

Kolla bara på hörlursporten

Permalänk

Haha

Vem köper HP nu? Inte många, och det är bra efter såna här tilltag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, och detta är välkänt. Förr så gick alla skrivartillverkare riktigt back på de enklaste skrivarna. Att köpa en sprillans ny färgskrivare för 199kr, där butiken ska tjäna en slant, transport av den stora enheten som är tung. Ja, det hade inte blivit mycket pengar kvar för tillverkaren.

Jo, sen var det ju nåt tv-program där en snubbe köpte en ny skrivare när tonern tog slut eftersom ny skrivare med toner var billigare än nya patroner. Var kanske lite för många som gjorde så...

Permalänk

Hade en HP fotoskrivare förr den käkade gul färgpatron trots att nästan allt var svartvitt som jag skrev ut.
Nu för tiden kör jag med svartvit laser av annat fabrikat

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Är det så stor skara som kör bläck? Trodde "alla" körde laserskrivare

Det är nog bara en tidsfråga innan samma sak rullas ut på laserskrivarna, inte som att de är först med det, Epson körde liknande på vissa modeller för 10 år sen, var enkelt att komma runt genom att nolla Chippen (eller köpa nollade) men jäkligt irriterande

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Inga bläckpatroner

Jag kör Epson Ecotank 2650, man köper bläck ist. patroner. Mycket billigare och räcker hur länge som helst. Går att köra med andra tillverkarnas bläck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bogg:

Det är nog bara en tidsfråga innan samma sak rullas ut på laserskrivarna, inte som att de är först med det, Epson körde liknande på vissa modeller för 10 år sen, var enkelt att komma runt genom att nolla Chippen (eller köpa nollade) men jäkligt irriterande

Tänkte precis skriva detta. Har ingen skrivare nu men hade en svartvit laserskrivare när jag bodde hemma. Har tankar på att köpa en ny laserskrivare fast med färg. Den svartvita hemma var från HP. När vi satte i en tredjepartspatron så kom det upp en varningsskylt men det funkade bra att skriva ut ändå.

Tänker att jag kanske bör välja laserskrivare av annat märke men som nån skrev, om inte EU sätter stopp för dessa dumheter så är det inget som hindrar andra tillverkare från att göra detsamma.

Permalänk
Skrivet av ProdusentArbetaren:

många arbetsplatser står på spel.

HP verkar ju inte direkt intresserade av sina anställda heller, om man säger så, så det kanske inte vore någon jätteförlust på det stora hela taget om det blev lite mer påtvingad konkurrens inom bläckmarknaden…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

EU? Mindre stat tack! Låt bli att uppdatera eller rulla tillbaks till förra versionen, eller sök lite på nätet efter andra mer 'permanenta' lösningar, o köp inte en HP nästa gång. Ja tittade på nya skrivare bara häromdan, tur jag inte beställde en, men nu är det bestämt att min gamla HP kommer pensioneras iaf och den nya blir inte en HP.

Nästa printer blir en Epson, Brother eller Canon. Får undersöka deras 'tendenser' att försöka hindra sina kunder från att använda sina produkter hur dom vill. Någon som redan har koll?

Epson gjorde förr i tiden iallafall, på vissa av deras laserskrivare fick man flasha en modifierad firmware för att slippa skiten (deras system var att tonern hade ett chip som höll koll på tonernivån och när det var tomt vägrade den skriva ut om man inte stoppade in ett ”nollat” chip, många tredjepartstoners hade inte chippet i början så man fick flasha skrivaren istället).

Detta var runt 2011, skrivaren ifråga hette något liknande CLP-320N om jag minns rätt.

Vet inte alls hur Epson är nu dock

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Intressant såg precis en TV reklam för HP Smart Tank en skrivare som verkar vara av samma typ som Epson Eco Tank fast bättre då den också har scanner dvs multifunktion till ungefär samma pris. Säljs för 2000 hos netOnNet. Konstig utveckling detta, å ena sidan väldigt strikt med bläckpatronerna å andra sidan har de mer konsumentvänliga produkter som Smart Tank. Does not compute...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Intressant såg precis en TV reklam för HP Smart Tank en skrivare som verkar vara av samma typ som Epson Eco Tank fast bättre då den också har scanner dvs multifunktion till ungefär samma pris. Säljs för 2000 hos netOnNet. Konstig utveckling detta, å ena sidan väldigt strikt med bläckpatronerna å andra sidan har de mer konsumentvänliga produkter som Smart Tank. Does not compute...

Min Epson Ecotank har scanner dvs. multifunktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Är stat alltid dåligt? Jag säger inte att EU bara gör bra saker men det här är EN sådan sak som de kan göra bra.

HP tar täten och visar de andra företagen hur de ska maximera vinsterna och hämma konkurrensen. Absolut, rösta med plånboken men när Epson, Brother och Canon gjort likadant, vad köper du då?

Stat är bra när den förstärker individers möjlighet att skydda sig själva, inte när den 'beskyddar' individer, om du förstår skillnaden.
Stat är bra när den finner vägar att avreglera, dåligt när den finner nya vägar att reglera.

Det finns värdeskapande o det finns värdeförstörelse, något som tenderar att gå hand i hand med frihetsskapande och frihetsberövande... Vad som är vad är det gemene man borde ha lite bättre koll på, om någon är intresserad av min åsikt dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

Stat är bra när den förstärker individers möjlighet att skydda sig själva, inte när den 'beskyddar' individer, om du förstår skillnaden.
Stat är bra när den finner vägar att avreglera, dåligt när den finner nya vägar att reglera.

Det finns värdeskapande o det finns värdeförstörelse, något som tenderar att gå hand i hand med frihetsskapande och frihetsberövande... Vad som är vad är det gemene man borde ha lite bättre koll på, om någon är intresserad av min åsikt dvs

I egenskap av gemene man så tycket jag att detta är frihetsskapande och värdeskapande

Men jag är intresserad av din åsikt! Vad tycker du om "right to repair" rörelsen?
Borde det lagstadgas att tillverkarna inte försvårar reparationer samt förser allmänheten med instruktioner för hur man byter t ex en mobilskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

I egenskap av gemene man så tycket jag att detta är frihetsskapande och värdeskapande

Men jag är intresserad av din åsikt! Vad tycker du om "right to repair" rörelsen?
Borde det lagstadgas att tillverkarna inte försvårar reparationer samt förser allmänheten med instruktioner för hur man byter t ex en mobilskärm?

Rättighetsmäsigt tror jag inte man bör lagstadga mot att företag får producera och försöka sälja sin produkt bäst de vill, lika lite som man bör lagstadga mot att någon gör va de vill med en produkt de köpt, privatäganderätten bör ju stå sig rätt stark tycker man.

Problemen uppstår generellt vid iden om sk intelektuella rättigheter. Har nog ingen absolut åsikt i den frågan, men jag tror att marknaden skulle bli 'friskare' utan den sortens 'beskydd' än de varianter vi har idag. Det ser ju onekligen ut att ha gynnat den kinesiska marknaden iaf... Frågan tål att lyftas iaf, så mycket är säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

I egenskap av gemene man så tycket jag att detta är frihetsskapande och värdeskapande

Ville kommentera den biten separat, någon som med hot och tvång ger dig större frihet och mer värde på bekostnad av någon annan ägnar sig inte åt frihetsskapande och värdeskapande, utan korruption av systemet, dom lägger handen på vågen så att säga.

Det är iaf teoretiskt lättare att själv agera enligt några få grundprinciper än det är att micromanagera ett samhälle med ett konstant flöde av nya regleringar, dessa tillåter av sin natur och i sin mångfald allt fler kryphål för de med resurserna att utforska dem och allt fler sätt att hålla dem över människorna utan dessa resurser, som ett damokles svärd hängandes över allas huvuden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

Rättighetsmäsigt tror jag inte man bör lagstadga mot att företag får producera och försöka sälja sin produkt bäst de vill, lika lite som man bör lagstadga mot att någon gör va de vill med en produkt de köpt, privatäganderätten bör ju stå sig rätt stark tycker man.

Problemen uppstår generellt vid iden om sk intelektuella rättigheter. Har nog ingen absolut åsikt i den frågan, men jag tror att marknaden skulle bli 'friskare' utan den sortens 'beskydd' än de varianter vi har idag. Det ser ju onekligen ut att ha gynnat den kinesiska marknaden iaf... Frågan tål att lyftas iaf, så mycket är säkert.

Har du några exempel på där marknaden fått reglera sig helt utan förhinder där det blivit en positiv utveckling?

Jag kan ge dig åtskilliga där motsatsen skett, t ex mediciner, glasögon och läkarvård i USA. Där har marknaden fått agera fritt och genom att köpa upp andra företag helt förintat dina möjligheter till andra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

Ville kommentera den biten separat, någon som med hot och tvång ger dig större frihet och mer värde på bekostnad av någon annan ägnar sig inte åt frihetsskapande och värdeskapande, utan korruption av systemet, dom lägger handen på vågen så att säga.

Jag ser inte företag som "någon annan".
Jag är mer höger än vänster (på den svenska skalan) men kan ändå se skillnaden på multimiljards företag och på person.
Du ser inte Intels agerande på den Europiska marknaden som likställd korruption? Hur många tillverkare av halvledare har vi att välja mellan? Så om AMD gått under när Intel härskade med fulknep, vad tror du att du valt för CPU till din x86 platform idag (än så länge den mest dominerade tekniken på PC)?

Skrivet av Nimuel:

Det är iaf teoretiskt lättare att själv agera enligt några få grundprinciper än det är att micromanagera ett samhälle med ett konstant flöde av nya regleringar, dessa tillåter av sin natur och i sin mångfald allt fler kryphål för de med resurserna att utforska dem och allt fler sätt att hålla dem över människorna utan dessa resurser, som ett damokles svärd hängandes över allas huvuden.

I detta fall blir det väl exakt tvärtom? Ingen kan ta sig in på marknaden för om du inte tillverkar hela skrivaren med utveckling av mjukvara och hårdvara så får du inte ta del av kakan?
Vilket nystartat företag har musklerna att göra något sådant? Inget. Det slutar med att Amazon tar en titt på den delen av marknaden och BOOM så har Beezos en ny Yacht med landningsplatta för sitt rymdskepp.

Sen angående att det skulle vara teoretiskt lättare att förlita sig på att alla dina medmänniskor i världen skulle agera enligt dessa grundprinciper och inte enligt vad som gynnar dem exakt här och nu... Jag håller helt enkelt inte med bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Har du några exempel på där marknaden fått reglera sig helt utan förhinder där det blivit en positiv utveckling?

Jag kan ge dig åtskilliga där motsatsen skett, t ex mediciner, glasögon och läkarvård i USA. Där har marknaden fått agera fritt och genom att köpa upp andra företag helt förintat dina möjligheter till andra val.

Du ser det utspela sig varje dag, det finns ett oändligt antal transaktioner som sker precis framför näsan på dig som inte ens registreras för att du inte ser dem som transaktioner.

Problemet är att du redan i utgångspunkten antagit och köpt det system som jag menar inte riktigt fungerar, det roliga är att du beskriver verkligheten som den är nu, där marknaden inte är fri är ju där detta du beskriver pågår, med _hjälp_ av topstyrda regleringar. För det du beskriver kan bara ske, eller möjliggörs i högre utsräckning, med hjälp av just den här typen av regleringar. Vad jag verkar se så föreställer du dig en marknad helt utan reglering när du hör 'fri marknad', men vad som istället infinner sig är att marknaden reglerar sig själv, och gör det bra, när den inte är toppstyrd.

Om du känner till konceptet Tragedy of the Commons, kolla upp exempel på lösningar på dessa.

Frågan är ju hur du kan säkra att marknaden förblir fri från toppstyrning/manipulation. Och där ser jag en möjlig roll för stat, om nu inte stat drogs med precis samma problem och tryck från särintressen och korruption. Så för mig är inte detta en ideologisk fråga, utan mer en praktisk och filosofisk. Alla har inte samma förutsättningar, och alla förutsättningar är inte likadana.

Ser det inte ens som en höger vänster fråga, gör man det då bör man nog se sig i spegeln o inse att man svalt lite väl mycket cool-aid och ta sig en tänkare på vad det är man egentligen vet, vad det är man vill veta, o vad det är man egentligen sysslar med?

Skrivet av Superolle:

Jag ser inte företag som "någon annan".
Jag är mer höger än vänster (på den svenska skalan) men kan ändå se skillnaden på multimiljards företag och på person.
Du ser inte Intels agerande på den Europiska marknaden som likställd korruption? Hur många tillverkare av halvledare har vi att välja mellan? Så om AMD gått under när Intel härskade med fulknep, vad tror du att du valt för CPU till din x86 platform idag (än så länge den mest dominerade tekniken på PC)?

Skrivet av Superolle:

I detta fall blir det väl exakt tvärtom? Ingen kan ta sig in på marknaden för om du inte tillverkar hela skrivaren med utveckling av mjukvara och hårdvara så får du inte ta del av kakan?
Vilket nystartat företag har musklerna att göra något sådant? Inget. Det slutar med att Amazon tar en titt på den delen av marknaden och BOOM så har Beezos en ny Yacht med landningsplatta för sitt rymdskepp.

Blanda inte ihop korten här nu, du har väll läst "I, Pencil"?

Skrivet av Superolle:

Sen angående att det skulle vara teoretiskt lättare att förlita sig på att alla dina medmänniskor i världen skulle agera enligt dessa grundprinciper och inte enligt vad som gynnar dem exakt här och nu... Jag håller helt enkelt inte med bara.

Det handlar inte om att 'människor' skulle agera enligt vissa grundprinciper, det är inte vad principer är. Att utgå ifrån grundprinciper betyder att man förstår vad dessa är, och bryter inte mot dem _utan undantag_ (undantag = regleringar). Det är altså en fråga om att andra inte har rätt att hindra dig från att delta i marknaden. En toppreglerad marknad håller aktörer ute. Det är ju liksom dess funktion (återigen en referens till tragedy of the commons och dess lösningar).

Så precis, varför skapa ett regelverk som gynnar korruption? Det är här det blir lite upp och ner tror jag. Om du skapar en reglering som få kan påverka, har du antagligen åtminstånde fördubblat risken för korruption i systemet, vad du definitvt har gjort är att ha försvårat en självkorrigering (därav ett korrupt system).

Tänker lämna detta här, inte rätt forum för denna diskurs Men pratar mer än gärna om det, har varit mitt huvudintresse de senaste tio åren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

Du ser det utspela sig varje dag, det finns ett oändligt antal transaktioner som sker precis framför näsan på dig som inte ens registreras för att du inte ser dem som transaktioner.

Problemet är att du redan i utgångspunkten antagit och köpt det system som jag menar inte riktigt fungerar, det roliga är att du beskriver verkligheten som den är nu, där marknaden inte är fri är ju där detta du beskriver pågår, med _hjälp_ av topstyrda regleringar. För det du beskriver kan bara ske, eller möjliggörs i högre utsräckning, med hjälp av just den här typen av regleringar. Vad jag verkar se så föreställer du dig en marknad helt utan reglering när du hör 'fri marknad', men vad som istället infinner sig är att marknaden reglerar sig själv, och gör det bra, när den inte är toppstyrd.

Om du känner till konceptet Tragedy of the Commons, kolla upp exempel på lösningar på dessa.

Frågan är ju hur du kan säkra att marknaden förblir fri från toppstyrning/manipulation. Och där ser jag en möjlig roll för stat, om nu inte stat drogs med precis samma problem och tryck från särintressen och korruption. Så för mig är inte detta en ideologisk fråga, utan mer en praktisk och filosofisk. Alla har inte samma förutsättningar, och alla förutsättningar är inte likadana.

Ser det inte ens som en höger vänster fråga, gör man det då bör man nog se sig i spegeln o inse att man svalt lite väl mycket cool-aid och ta sig en tänkare på vad det är man egentligen vet, vad det är man vill veta, o vad det är man egentligen sysslar med?

Till att börja med så är själva DEFINITIONEN, i alla fall enligt wikipedia (och eftersom jag inte pluggat ekonomi utan lär mig genom att söka reda på information as I go så är wikipedia min go to) av en "Fri marknad" att den inte på något sätt är reglerad av något mer än tillgång och efterfrågan.

För det andra så sade jag så för att många kopplar det till en höger och vänster fråga då man pratar om till vilken grad statens inblandning ska vara lämplig. Vill du säga att jag har druckit för mycket cool-aid, aldrig druckit det men jag antar att det som alla andra drycker är massa socker och inte så mycket annat som påverkar min mentala förmåga, så visst. Bra argument.

Vad jag egentligen vet är det jag lär? Ganska säker på att min gissning är nog så god som din då direkt nedan tar upp "I, Pencil"?
"I, Pencil" förenklar allt vad produktionsprocesser heter 2023. Som jag nämnde: Hur kan ett nystartat företag slå sig in på marknaden av skrivare?

I, Pencil är också ett typ exempel på hur tillgångar centraliseras och är exakt det jag vill motverka? Eller har jag missförstått något i din poäng?

Skrivet av Nimuel:

Blanda inte ihop korten här nu, du har väll läst "I, Pencil"?

Skrivet av Nimuel:

Det handlar inte om att 'människor' skulle agera enligt vissa grundprinciper, det är inte vad principer är. Att utgå ifrån grundprinciper betyder att man förstår vad dessa är, och bryter inte mot dem _utan undantag_ (undantag = regleringar). Det är altså en fråga om att andra inte har rätt att hindra dig från att delta i marknaden. En toppreglerad marknad håller aktörer ute. Det är ju liksom dess funktion (återigen en referens till tragedy of the commons och dess lösningar).

Så precis, varför skapa ett regelverk som gynnar korruption? Det är här det blir lite upp och ner tror jag. Om du skapar en reglering som få kan påverka, har du antagligen åtminstånde fördubblat risken för korruption i systemet, vad du definitvt har gjort är att ha försvårat en självkorrigering (därav ett korrupt system).

Tänker lämna detta här, inte rätt forum för denna diskurs Men pratar mer än gärna om det, har varit mitt huvudintresse de senaste tio åren...

Jag förstår verkligen inte din definition av grundprinciper... Det handlar inte om att agera PÅ dem utan att inte agera EMOT dem..?
Varför skulle gemene man inte agera emot dem om det gynnar dem vilket var min poäng?

På vilket sätt skapar ett regelverk som hindrar tillverkare från att låsa ute andra aktörer korruption. Kan du förklara och förtydliga det för mig. Min "cool-aid"-påverkade hjärna verkar inte förstå.

Det här är väl om något det BÄSTA forumet för den här typen av diskussion när det gäller en politisk fråga om teknik? Jag är GANSKA säker på att jag tolkar reglerna rätt:

Citat:

1.7 Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande. Mer om SweClockers regler och policy om politik.

Så länge du kan hålla dig ifrån att gå till angrepp om vad för sötdryck jag häller i mig (Dricker mest vatten om du nu är intresserad), så fortsätter jag gärna diskussionen här. Det är inte ett av mina favoritämnen men jag gillar att få min världssyn utmanad. Enda sättet att utvecklas.