Defekt bildskärm på sprillans ny bärbar dator?

Permalänk
Medlem

Defekt bildskärm på sprillans ny bärbar dator?

Hej,

Jag har köpt en bärbar dator från HP, och blir ganska besviken när jag ser hur mycket backlight bleed det är på skärmen. Nu önskar jag rådfråga er på Sweclockers om det här är helt normalt (acceptabelt) på skärmar med denna specifikation (se nedan) eller om det har blivit något fel vid tillverkningsprocessen, frakten eller liknande?

Det kanske syns "dåligt" på bilden - men alla de röda fälten är egentligen vita - men de framstår som röda av kameran. Se exempelvis backlight bleed i mitten av den övre kanten - så får ni ett tydligt hum om hur det ser ut. Även när man har datorn igång (och jobbar i ex. Word) är det tydliga färgförändringar i dessa fält.

Skärmen i fråga har följande speccs: 17,3 tum (43,9 cm) 4K UHD IPS-bildskärm med kant-till-kant-glas, mikrokant och Low Blue Light, 400 cd/m², 100 % DCI-P3, (3840 x 2160)

Permalänk
Medlem

du har ju alltid rätt till öppetköp. Jag tror inte blb är något man kan reklamera för utan det är bättre/sämre på enhet till enhet. Ser ju ut att vara ganska mycket men bilden är väl missvisande för hur det faktiskt upplevs.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att jag hade en exakt likadan dator, men med äldre specifikationer (samma skärm dock!) på mitt gamla jobb. Där var det inga som helst problem med blb, varvid jag nu skapade denna tråd ty skillnaden mellan gamla och nya datorn är enorm! Denna kommer absolut åka tillbaka - men frågan är om det är mer (eller mindre?) vanligt med blb på en bärbar med skärmtyp enligt speccsen ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

du har ju alltid rätt till öppetköp. Jag tror inte blb är något man kan reklamera för utan det är bättre/sämre på enhet till enhet. Ser ju ut att vara ganska mycket men bilden är väl missvisande för hur det faktiskt upplevs.

Öppet köp är inget man har rätt till utan är något som butiker kan erbjuda frivilligt.
Däremot så har man ångerrätt via distansköpslagen ifall det är beställt på nätet, vilket jag antar är fallet här.