Känner mig vilsen angående köp av första bil

Permalänk
Medlem

Om man skulle spendera upp till 200k på en bil, vad skulle ni säga om en 2019 mazda 3? Av vad jag läst runt så är mazda pålitliga bilar. Tycker även att den är väldigt fin. Så vad skulle ni säga om den som kanske är lite mer kunniga än mig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Om man skulle spendera upp till 200k på en bil, vad skulle ni säga om en 2019 mazda 3? Av vad jag läst runt så är mazda pålitliga bilar. Tycker även att den är väldigt fin. Så vad skulle ni säga om den som kanske är lite mer kunniga än mig själv?

Hade en Mazda cx-5 i mitt företag som tyvärr följde med företaget när jag sålde det. Hade en volvo XC60 innan och personligen så slår Mazdan volvon på nästan alla punkter. Bra kvalitet på allt, går otroligt fint och väldigt pålitlig, billig att serva.

Det är absolut inte ett dåligt köp. Mazda får även väldigt höga betyg i krocktester, Cx-5 slog XC60 på fingrarna i dom årsmodellerna jag kollade på då som var 2018-2019.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

En sån där Auris är väl helt ok?
Toyota, inte för gammal, borde väl vara ett säkert kort!

Permalänk
Medlem

Nu hoppar jag in lite i tråden igen. Många avråder från franskt men vad är åsikten om Renault Clio?

Permalänk
Medlem

Kia alla dagar i veckan, har haft Volvo, Audi, vw, Kia etc. Bra garantier och bra standardpaket med android auto, adaptiv farthållare, backkamera etc. För 150- 200’ får du en nyare med garanti. Dock måste man se till att den är servad rätt. https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/kia_ceed_sw_1_0_...
https://www.kia.com/se/aga/kias-servicelofte/7-ars-nybilsgara...
Åk och provkör! Visst inte lika trevlig och bekväm som Volvo v60 etc men skönt med garantier.

Alternativt en Auris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Kia alla dagar i veckan, har haft Volvo, Audi, vw, Kia etc. Bra garantier och bra standardpaket med android auto, adaptiv farthållare, backkamera etc. För 150- 200’ får du en nyare med garanti. Dock måste man se till att den är servad rätt. https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/kia_ceed_sw_1_0_...
https://www.kia.com/se/aga/kias-servicelofte/7-ars-nybilsgara...
Åk och provkör! Visst inte lika trevlig och bekväm som Volvo v60 etc men skönt med garantier.

Är det inte väldigt onödigt med en kombi om man i princip aldrig kommer ha någon last i bagaget? För är det någon annan skillnad mellan halvkombi och kombi förutom bagageutrymmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Är det inte väldigt onödigt med en kombi om man i princip aldrig kommer ha någon last i bagaget? För är det någon annan skillnad mellan halvkombi och kombi förutom bagageutrymmet?

Bara bagaget vad jag vet, personligen ser jag det inte som en nackdel med stort bagage. Snart vill du åka på roadtrip med polarna, köra till flygplatsen eller köra hem prylar från Ikea då är det skönt med bagage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Nu hoppar jag in lite i tråden igen. Många avråder från franskt men vad är åsikten om Renault Clio?

Vanligt med elfel på franska bilar. Svårt att felsöka vilket leder till dyra verkstadsbesök. Av de franska brukar Peugeot vara de bättre valet.

Toyota är alltid säkert kort. Honda lika så. Tyska bilar har dyr service.

Angående prisklasser på bilar så skulle jag säga att 150-200k är en bra prisklass för en större bil. Småbilar mindre såklart. En 3-4 år gammal bil med bara en privat ägare är sweet spot om du vill ha mycket bil för pengarna och lite problem. Sämsta prisklassen är 40-50k. Bilen börjar bli så gammal att kostsamma fel kan uppstå med hög reparationskostnad vilket ger dilemmat hur mycket det lär värt att lägga på en gammal bil.

Permalänk
Medlem

Mina 5 cent:

Börja med en OK bil, det går alltid att uppgradera och det är ganska kul att uppgradera steg för steg till något bättre allt eftersom.
En bil i klassen under Golf, dvs Polo, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Ford Fiesta är om man köper någon från 2005 och uppåt ganska stora bilar med bra komfort. Köper du ingen stor motor brukar försäkring och skatt vara helt ok.

Börjar du med något sådant och testkör lite så får du en känsla för vad du uppskattar samt att nästa uppgradering, som kanske blir till en nyare och större bil, känns som ett steg upp.

Saker att kolla är som vanligt besiktningsprotokoll, antal ägare, serviceprotokoll osv.
Köper du en halvkombi även i dom mindre klasserna så sväljer dom rätt mycket då man kan fälla säten.

Har du en mindre dyr bil så gör heller inte den första repan så ont, köper du en nyare så tänker jag att man automatiskt blir mer rädd om den då den har ett värde man vill behålla.

Att generalisera vilket land bilar kommer ifrån funkade kanske på våra föräldrars tid men är inte riktigt helt relevant idag då märken ofta delar komponenter.
Bästa är att kolla specifika modeller och kanske se vilka verkstäder som finns i närheten.

Permalänk

Köp inte en bil som kostar mer än hälften av din årsinkomst.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag kör en gammal Renault -02 och går i samma tankar då jag är orolig för dess fortsatta hälsa.
Själv tittar jag mest på Toyota, Hyndai, Kia, Opel, kanske Skoda då jag inte känner ett stort behov av en dragbil eller kombi, men det är klart att det är trevligt med utrymme och dragkula.

Opel verkar ofta ha kamkedja, jag vet inte om alla har det, även Toyota men det är väl inte alla i deras fall.
De asiatiska bilmärkena kanske inte har billigare delar än Europeiska, men de verkar statistiskt sett inte ha så frekventa behov av verkstadsbesök.

Min budget ligger kring 40000-60000 kr, för det kan man få en inte så gammal bil i gott skick, men för de med tunnare plånböcker finns det ju billigare än så som funkar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag kör en gammal Renault -02 och går i samma tankar då jag är orolig för dess fortsatta hälsa.
Själv tittar jag mest på Toyota, Hyndai, Kia, Opel, kanske Skoda då jag inte känner ett stort behov av en dragbil eller kombi, men det är klart att det är trevligt med utrymme och dragkula.

Opel verkar ofta ha kamkedja, jag vet inte om alla har det, även Toyota men det är väl inte alla i deras fall.
De asiatiska bilmärkena kanske inte har billigare delar än Europeiska, men de verkar statistiskt sett inte ha så frekventa behov av verkstadsbesök.

Min budget ligger kring 40000-60000 kr, för det kan man få en inte så gammal bil i gott skick, men för de med tunnare plånböcker finns det ju billigare än så som funkar.

Kamkedja är ingen garanti för att bilen kommer att fungera väl. Däremot så kanske du slipper den dyra servicen OM den ska bytas.
Många remmar är idag tänkta att hålla väldigt mkt längre än som det var förr.
Tror VWs nya remmar är tänkt att hålla bortom 20K mil

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kamkedja är ingen garanti för att bilen kommer att fungera väl. Däremot så kanske du slipper den dyra servicen OM den ska bytas.
Många remmar är idag tänkta att hålla väldigt mkt längre än som det var förr.
Tror VWs nya remmar är tänkt att hålla bortom 20K mil

Nepp, verkligen ingen garanti och jag har hört om en BMW vars drev/kedja small när en köpare var ute och provkörde den.
Det här har jag bara hört, men Volvo ska ha sänkt tiden som behövde gå mellan kamremsbyte vid service på årsmodeller som ursprungligen hade ett längre spann, men det kan ju ha visats sig att det var bäst så kanske.

Huvudargumentet med kamrem är väl att det är "tyst", det tycker jag är ointressant när det gäller en del vars livslängd och hållbarhet är viktig. Om en kamkedja förväntas hålla längre så låter det bra i mina öron, no pun intended.

20K mil på en rem? Det låter bra.

Skrivet av Gx rade:

Nu hoppar jag in lite i tråden igen. Många avråder från franskt men vad är åsikten om Renault Clio?

Min morsa kör en Clio, jag tror det är modell 2014 eller 2016.
Hon hade även en äldre från 2004 eller nåt sånt innan.
Själv kör jag en Megane från 2002.

Vi har haft ganska få problem med dem, den gamla Clion fick lite startproblem innan den pensionerades men de har varit tacksamma i underhåll och reparationer. Jag tycker de nyare modellerna har mycket bättre komfort och körupplevelse också.

Allt håller inte premiumkänsla, blåtanden till radion och att ringa samtal är lite smäckigt i Clion och på panelerna runt radion slits färgen på plasten lätt. Men i övrigt bra kvalite tycker jag.

Angående renault
Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Vad brukar det kosta runda slängar för nya vinterdäck? Ser att dom flesta bilar, i alla fall längre söderut, sällen inkluderar vinterdäck i priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad brukar det kosta runda slängar för nya vinterdäck? Ser att dom flesta bilar, i alla fall längre söderut, sällen inkluderar vinterdäck i priset

Det beror ju helt på däck och dimension. Säg 5 till 25 tkr monterat, plus ev fälgar och/eller däcktrycksgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad brukar det kosta runda slängar för nya vinterdäck? Ser att dom flesta bilar, i alla fall längre söderut, sällen inkluderar vinterdäck i priset

Räkna inte med mindre än 6000-8000 kr plus montering.

För fälg minst lika mycket för något random, räkna med minst 15-20k om du ska ha original.

Nu tänker jag på typ 17-tum däck och fälg för vanligt förekommande bilmodeller, det kan givetvis dra iväg mer och du kan nog räkna med 3000-4000 kr per dubbdäck eller mer på många SUVs. Nu tänker jag märkesdäck från billigaste återförsäljare, det kan säkert bli mer om du bara rullar in någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad brukar det kosta runda slängar för nya vinterdäck? Ser att dom flesta bilar, i alla fall längre söderut, sällen inkluderar vinterdäck i priset

Köper du bil hos en större säljare brukar man kunna deala till sig vinterhjul. Alternativt kan du köpa kompletta hjul till ett förmånligt pris genom handlaren.

Brorsan köpte en ny Opel Astra tex. Fick ge 7k för 16" fälgar med sensorer och vettiga friktionsdäck.

Permalänk
Medlem

Det du letar efter är en 2007 eller tidigare kia/hyundai diesel (1.5 crdi) Har kamkedja och ingen avgasrening/dpf som kan strula. Inget abs inget antispinn eller elektrisk handbroms...eller eldrivna fönsterhissar som kan pajja...Fanns massor med 8.000-15.000mil på mätarn för 20-40000kr. Rekomenderas, enkla att serva, billiga reservdelar. Köp elbil eller nyare volvo om du är miljomär....undvik elektrisk handbroms vad du än väljer!