Permalänk

55” TV för ca 6000 kr

Är på jakt efter 55” TV helst under 6000 kr till vardagsrum. Har i dagsläget en gammal LG Led. Kör främst Xbox series s, fotboll/hockey och film. Ambilight kan va kul men inget måste. Har ingen ljudlimpa i dagsläget. Vore trevligt om Viaplay och Hbo Max fanns som app.

Jag har jämfört alternativ med hjälp av Ytterbergs guide och fastnade för två alternativ:

Philips PUS8057 för 6000kr:
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/philips-55pus805712/1...

Tydligen ganska lik sin storebror PUS8507 enligt guiden vilket låter lovande. Har dock aldrig sett 8057 rekommenderas här.

TCL P735 för 5000kr:
https://www.webhallen.com/se/product/347586-TCL-55-55P735-LED...

Rekommenderad vid minst två tillfällen på forumet. Läst positivt om bild och ljud men att appar laggar och HDR funktionen svag.

Hur ser ni på alternativen och är det något annat under 6000kr (7000 kr om skillnaden verkligen gör skäl för det) som är vettigare?

Permalänk
Medlem

Jag känner inte till din ekonomiska situation och inte heller behovet, men tolkar utav kraven att du sitter en del framför tv.

Jag skulle därför starkt rekommendera dig en LG Oled 55” som ligger ute för 9990kr. Det är över din budget, men definitivt värt de pengarna. Det är så mycket i en Oled som man verkligen inte får missa.
Jag brukar resonera när det är sååå nära till nästa nivå att ”jag får käka nudlar ett tag” 🙈

Men överväg för min skull om inte för din skull att kika upp oled för lite mer 😆

Permalänk

OLEDen rekommenderat över är väldigt prisvärd men samtidigt en ökning på 50% över budgeten så förståeligt om den inte är aktuell.

Har själv en TV från Philips PUS8-serien, ett par år äldre men ändå väldigt nöjd med den. Köpte en 2022" TV som vi lämnade tillbaka då vi kände att bilden, ljudet och användargränssnittet var en nergradering, har sen dess inte känt något behov av att uppdatera. Har haft våran sedan 2018 och den är still standing strong. Apparna funkar snabbt och fläckfritt, ljud och bild är bra i ett ljust vardagsrum med fönster bakom.

Den tekniska delen lämnar jag till någon annan men min åsikt är iaf att Philips PUS8x är prisvärda och bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralph Guillaume:

Jag har jämfört alternativ med hjälp av Ytterbergs guide

Om du läst Laxpuddings guide och befintliga trådar i denna forumsektion så är standardsvaret att det mesta inom den prisnivån är same shit different label. Det är apparater som ofta tillverkas av godtycklig billigast möjliga underleverantör och inte i en fabrik som tillhör varumärket på lådan. Köp en 2-3 år gammal. Skulle jag tvunget köpa något sprillans nytt i den prisnivån hade jag valt Samsung eller LG, som tillverkar paneler själva och kanske även fler av de billigare apparaterna. Men en bättre deal är nog att titta på något kanske 2-3 år begagnat.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Undvik NoN:s egna skitmärken Andersson å Skantic.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag känner inte till din ekonomiska situation och inte heller behovet, men tolkar utav kraven att du sitter en del framför tv.

Jag skulle därför starkt rekommendera dig en LG Oled 55” som ligger ute för 9990kr. Det är över din budget, men definitivt värt de pengarna. Det är så mycket i en Oled som man verkligen inte får missa.
Jag brukar resonera när det är sååå nära till nästa nivå att ”jag får käka nudlar ett tag” 🙈

Men överväg för min skull om inte för din skull att kika upp oled för lite mer 😆

Alternativt en beggad OLED. Köpte själv en beggad LG B7 55" för 8000kr för ett par år sen som fortfarande ser helt fantastiskt bra ut, kan tänka mig att dom säkert går att finna för runt en 5-6kkr nu.

Permalänk
Medlem

Webhallen har en TCL 75" för 9990kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayhem SWE:

Skulle jag tvunget köpa något sprillans nytt i den prisnivån hade jag valt Samsung eller LG, som tillverkar paneler själva och kanske även fler av de billigare apparaterna.

Så bättre att välja valfri Samsung eller LG framför Philips i den prisklassen? T.ex. LG 55" UQ75 eller Samsung UE55AU7105 framför Philips 55PUS8057?

Har problem med en Skantic (kör Apple TV) så funderar på vad jag ska köpa istället om jag lyckas reklamera den.

Inga höga krav alls mer än att den funkar och då specifikt med nya Apple TV.

Ev. att jag kan överväga att gå ner i storlek för bättre TV.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ralph Guillaume:

TCL P735 för 5000kr:
https://www.webhallen.com/se/product/347586-TCL-55-55P735-LED...

Rekommenderad vid minst två tillfällen på forumet. Läst positivt om bild och ljud men att appar laggar och HDR funktionen svag.

Ingen TV i den här klassen har stark HDR-funktion. Måste öka budgeten ganska ordentligt för att få bra HDR med 55 tum.

Finns alltid någon som klagar på "lagg" och det är svårt att avgöra vad de jämför med. En TV för 6000 kr kan inte rymma alla komponenter som krävs för att det ska fungera som en TV och samtidigt kunna möta exempel en Nvidia Shield Pro eller AppleTV i fråga om kapacitet och responsivt handhavande.

TCL C735 har 4K/120 och det i sig självt är fortfarande en bra indikator. Även om man inte alls behöver 4K/120 och spelegenskaperna är det fortfarande så att för att få till den tekniska nivån måste man använda komponenter som är steget över det allra enklaste. De sämre panelerna av den typ som ofta sitter i basmodeller finns ännu inte med 120 Hz-kapacitet. Det finns en anledning till att jag rankar C735 högre än basklass – har helt enkelt träffat på så många modeller som är märkbart sämre framför allt runt panelens kvalitet.

Jag har testat 55C735 och har den fortfarande hemma och har haft möjlighet (den är plastig och lätt att flytta runt) att jämföra med andra TV av mer mellanklass. TCL C735 är bättre än tidigare nämnda Samsung och LG:s basmodeller i fråga om panel- och bildkvalitet. LG:s UQ-serie är dessutom om möjligt ännu plastigare.

Philips PUS80/81 har fortfarande Ambilight, vilket tyder på att det mer av det som Philips själva anser vara tillräckligt bra kvalitet. Jag har tyvärr inte sett några av just PUS80/81 så svårt att säga vilken nivå det är på.

Permalänk

Stort tack för alla svar! Lutade mot Philipsen efter att ha läst tråden. Inspelen om OLED gav mig dock en funderare och jag kände mig nödgad att läsa på ytterligare. Insåg att så mycket som tvn används så är det nog värt det ändå. Det verkar ju vara ett väldigt bra pris på LGs OLED nu så rådet om att ”käka nudlar” kanske inte var så dumt ändå 😀 En LG OLED55B2 levereras nästa vecka