Proshop vägrar sälja produkt genom klarna?

Permalänk
Medlem

Det här är så smaskigt att det borde hamna på förstasidan!

Proshop har alltid känts lite grå men nu blir det inte mer tid på dom.

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat Proshop men visst har de haft en och annan produkt till bra pris.
Det här skriker låg omsättning, konkurs nära.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Haha det där är det sjukaste jag läst på länge.

Synd att det är danskt, låter ju som något man hade kunnat dra med något Diskrimineringsombud. Kanske går ändå?

Jag handlar sällan av Proshop, men nu kommer jag nog sluta helt.

Ska du anmäla bilverkstaden som inte vill jobba på din rostiga skrotbil också? Företag får välja. Något belägg för diskriminering finns inte.

Kan vara intressant för Klarna och andra betallösningar att ha regler mot detta däremot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ska du anmäla bilverkstaden som inte vill jobba på din rostiga skrotbil också? Företag får välja. Något belägg för diskriminering finns inte.

Det är inte ens nära samma sak?

Om bilverkstaden inte vill arbeta på min bil (potentiellt pga mitt namn) när grannen hade en likadan bil inne nyss så kan det vara diskriminering.

Företag får faktiskt inte välja helt fritt. Att neka en kvinna anställning för att hon är gravid till exempel är diskriminering, detsamma gäller att anställa eller inte anställa någon p.g.a. dess kön.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är inte ens nära samma sak?

Om bilverkstaden inte vill arbeta på min bil (potentiellt pga mitt namn) när grannen hade en likadan bil inne nyss så kan det vara diskriminering.

Företag får faktiskt inte välja helt fritt. Att neka en kvinna anställning för att hon är gravid till exempel är diskriminering, detsamma gäller att anställa eller inte anställa någon p.g.a. dess kön.

Du gör inte affärer med dina anställda.

Diskrimineringslagen är ganska smal, vill en företagare inte göra affärer med dig behöver de inte. Är anledningen däremot exempelvis etnicitet är det diskriminering.

Vill en mekaniker bara jobba på rostiga bilar om det är deras polare som förstår att det kan ta längre tid och neka dig som okänd kommer in från gatan är det inte diskriminering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du gör inte affärer med dina anställda.

Diskrimineringslagen är ganska smal, vill en företagare inte göra affärer med dig behöver de inte. Är anledningen däremot exempelvis etnicitet är det diskriminering.

Vill en mekaniker bara jobba på rostiga bilar om det är deras polare som förstår att det kan ta längre tid och neka dig som okänd kommer in från gatan är det inte diskriminering.

Ifall Proshop har satt det i system att neka Klarna till nya kunder med icke skandinaviska klingade namn så kan det vara diskriminering dock är det svårt att bevisa det utan mer data ifall det bara en anställd egna påhitt så är det inte företags fel dock så bör företaget ta tag i det.

Ifall det är slumpmässigt så det inte heller diskriminering men låter som en dålig bortförklaring varför har men ett system som inte flaggar alla nya kunder och nekar faktura köp ifall det är ett problem.

Saxat från DO

Exempel på direkt diskriminering

"Om du vill tanka på en bensinmack måste betala i förskott medan en annan kund får betala efteråt. Skillnaden i behandling ska ha samband med en diskrimineringsgrund, till exempel din etniska tillhörighet eller sexuella läggning"

Skulle säga att det är ungefär samma situation Proshop kräver förskott betalning av TS och nekar TS att betala i efterhand (faktura) men andra kunder får betala köp i efterhand (faktura)

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall Proshop har satt det i system att neka Klarna till nya kunder med icke skandinaviska klingade namn så kan det vara diskriminering dock är det svårt att bevisa det utan mer data ifall det bara en anställd egna påhitt så är det inte företags fel dock så bör företaget ta tag i det.

Ifall det är slumpmässigt så det inte heller diskriminering men låter som en dålig bortförklaring varför har men ett system som inte flaggar alla nya kunder och nekar faktura köp ifall det är ett problem.

Saxat från DO

Exempel på direkt diskriminering

"Om du vill tanka på en bensinmack måste betala i förskott medan en annan kund får betala efteråt. Skillnaden i behandling ska ha samband med en diskrimineringsgrund, till exempel din etniska tillhörighet eller sexuella läggning"

Skulle säga att det är ungefär samma situation Proshop kräver förskott betalning av TS och nekar TS att betala i efterhand (faktura) men andra kunder får betala köp i efterhand (faktura)

Vart har Proshop påstått att det är p.g.a. TS etnicitet, kön, funktionsnedsättning, sexuella läggning eller religiösa övertygelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vart har Proshop påstått att det är p.g.a. TS etnicitet, kön, funktionsnedsättning, sexuella läggning eller religiösa övertygelse?

Ah, juste, vi glömde den viktigaste punkten, alla som diskriminerar berättar tydligt varför de diskriminerar någon

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vart har Proshop påstått att det är p.g.a. TS etnicitet, kön, funktionsnedsättning, sexuella läggning eller religiösa övertygelse?

Hade de påstått det hade det varit solklart.

TS nämnde det som en möjlig anledning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vart har Proshop påstått att det är p.g.a. TS etnicitet, kön, funktionsnedsättning, sexuella läggning eller religiösa övertygelse?

Proshop säger självklart det inte i klar text men Proshop har nekat TS köp men andra har fått genomföra ett köp fast de också varit nya kunder då TS har ett icke skandinaviskt klingade namn så misstänker jag att det kan vara diskriminering dock som jag skrivit tidigare så är det svårt att avgöra utan mer data.

Proshop bortförklaring att man bara flaggar några personer slumpmässigt låter inte vettigt helt enkelt ifall man har problem med nya kunder och faktura köp då bör man neka faktura köp till alla nya kunder över en viss summa.

Citat från TS

"De säger att folk med nya konton brukar göra detta och även om mitt konto är från 2017 så har jag aldrig köpt gjort något köp hos de så mitt konto behandlas som ett nytt konto eftersom jag aldrig köpt nått från de och därför menar de att jag inte ses som en pålitlig individ. Jag nämnde att jag skulle se om detta stämde med andra kunder de haft för att se om någon annan haft samma problem varpå de svarade att det kan hända att de godtar dyrare köp från nya konton ändå och att jag nog kommer hitta andra som inte blivit stoppade fastän deras konton har blivit flaggade som nya av systemet. Så folk väljs ut lite slumpmässigt om de är pålitliga eller inte när det kommer till klarna köp."

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Proshop säger självklart det inte i klar text men Proshop har nekat TS köp men andra har fått genomföra ett köp fast de också varit nya kunder då TS har ett icke skandinaviskt klingade namn så misstänker jag att det kan vara diskriminering dock som jag skrivit tidigare så är det svårt att avgöra utan mer data.

Proshop bortförklaring att man bara flaggar några personer slumpmässigt låter inte vettigt helt enkelt ifall man har problem med nya kunder och faktura köp då bör man neka faktura köp till alla nya kunder över en viss summa.

Citat från TS

"De säger att folk med nya konton brukar göra detta och även om mitt konto är från 2017 så har jag aldrig köpt gjort något köp hos de så mitt konto behandlas som ett nytt konto eftersom jag aldrig köpt nått från de och därför menar de att jag inte ses som en pålitlig individ. Jag nämnde att jag skulle se om detta stämde med andra kunder de haft för att se om någon annan haft samma problem varpå de svarade att det kan hända att de godtar dyrare köp från nya konton ändå och att jag nog kommer hitta andra som inte blivit stoppade fastän deras konton har blivit flaggade som nya av systemet. Så folk väljs ut lite slumpmässigt om de är pålitliga eller inte när det kommer till klarna köp."

Sidospår, det räckte med att jag själv nämnde vad som är diskriminering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ah, juste, vi glömde den viktigaste punkten, alla som diskriminerar berättar tydligt varför de diskriminerar någon

En del gör faktiskt det, i andra fall finns det belägg som tas fram på annat sätt. Det är inget som hindrar företag att skydda sig mot bedrägerier på mindre bra sätt.

Flera e-handlare portar t.ex. folk som utnyttjar returer godtyckligt hög utsträckning och har inte råkat illa ut för det.

Permalänk
Medlem

Ja det blir då inga köp från Proshop, helt klart. Har bara köpt småsaker där från och till iofs.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En del gör faktiskt det, i andra fall finns det belägg som tas fram på annat sätt. Det är inget som hindrar företag att skydda sig mot bedrägerier på mindre bra sätt.

Flera e-handlare portar t.ex. folk som utnyttjar returer godtyckligt hög utsträckning och har inte råkat illa ut för det.

Det stämmer att företaget har rätt att sälja lite hur de vill. Dock är det nu inte företaget som tar beslutet. Det är helt vanliga människor som mig och dig som jobbar på proshop som tar detta beslut. Det är ju aldrig kul att veta att ens köp bestäms av en slumpmässig individ på deras företag som tar ett beslut utifrån hur dem mår den dagen. Är de hungriga, är de glada, har de haft strul med bilen senaste veckan? Proshop har ju inga direkta riktlinjer på när ett nytt konto får köpa och när det inte får köpa med tanke på att de låter folk med nya konton göra stora köp ibland. Det är ju oklart hur de anställda bestämmer detta, om det nu är genom lappdragning ur en hatt eller möjligtvis drar strån eller till och med singlar slant (vilket i så fall hade varit helt okej) .

Mest trolig är det ju dock som jag sa att de får ta helt egna beslut fritt när den anställde ser över kontot på sin skärm vilket leder till att man aldrig kommer få veta just den anställdes anledning till varför de finner någon pålitlig/ icke pålitlig. Det kan vara vilken anledning som helst, vare sig det mitt namn eller att personen just där och då inte kunnat gå på toa paus och är skitnödig och bara nekar så de kan få det överstökat och gå på toa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vart har Proshop påstått att det är p.g.a. TS etnicitet, kön, funktionsnedsättning, sexuella läggning eller religiösa övertygelse?

I det här fallet väcker då jag misstänkta antydningar hur Proshop gjort ett urval att singla ut en kund.

TS har argumenterat med ett väldigt sakligt sken, som verkar för att lösa sitsen eller komma till försoning med sitsen. Hen har inte gjort sig själv till ett offer, det är min upplevelse. Ett sådant beteende gör människor trovärdiga.

För mig känns det som att situationen har uppstått för Proshop har färdiga meningar om folk, vilket är oacceptabelt. Proshop har rätt att neka vilka de gör affärer med, men på detta sätt? Fåfängt. Och det sänker tilliten, åtminstone min tillit för att göra fortsatta affärer med dem.

För saken är att en banköverföring endast gynnar dem, och försvårar för mig att få till en återbetalning vid problem då produkten landat i mina händer - om produkten ens når fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Då har jag idag ringt in och fått svar från proshop. Nu har de äntligen bara gett ett rakt svar. De menar att om de säljer produkten genom klarna så är dem oroliga över att jag ska ta emot produkten sedan kontakta klarna och säga att jag inte fått produkten fastän jag har fått den. Så att Klarna i sin tur tar bort fakturan och jag behåller produkten utan att behöva betala. De säger att folk försöker göra detta hela tiden.

De säger att folk med nya konton brukar göra detta och även om mitt konto är från 2017 så har jag aldrig köpt gjort något köp hos de så mitt konto behandlas som ett nytt konto eftersom jag aldrig köpt nått från de och därför menar de att jag inte ses som en pålitlig individ. Jag nämnde att jag skulle se om detta stämde med andra kunder de haft för att se om någon annan haft samma problem varpå de svarade att det kan hända att de godtar dyrare köp från nya konton ändå och att jag nog kommer hitta andra som inte blivit stoppade fastän deras konton har blivit flaggade som nya av systemet. Så folk väljs ut lite slumpmässigt om de är pålitliga eller inte när det kommer till klarna köp.

Då är det ju riktigt härligt att veta att deras anställda gör individuella bedömningar vid sån här tillfällen om de ska sälja produkt till kund eller inte. Jag vet inte om det tillfällighet eller ej att jag samtidigt ska ha ett väldigt osvenskt tilltalsnamn och fått den trevliga turen att deras anställda har gjort den individuella bedömningen att just jag inte ska få göra köpet.

Då är allt löst då, tack alla för erat engagemang i denna tråd men allt löste sig tillslut och kom ner till en så enkel sak som att det sitter en eller fler individer bakom en skärm på proshop och bestämmer vem som ska få beställa en produkt och vem som inte ska få göra det.

Rätt säker på att detta bryter mot Klarnas policy, tycker du ska vända dig till Klarna och berätta hur Proshop behandlat dig som kund.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Klarna tillåter dock endast "säkra" leveranser vad jag vet, alltså med krav på identifiering vid utlämning, och de är så hårda att de inte godkänner instabox och liknande till den kategorin

Nej handlar man från tex matsmart.se och använder klarna så kan man välja leverans mellan utlämningsställe heller hemleverans utan kvittens.
Och det verkar inte ha med hur mycket man handlar för heller vi var några stycken som beställde en massa ihop för över 5000:- o det vart samma sak.

Är även säker på att jag handlat från ett par olika elektronik butiker för nån/några tusenlappar med klarna och fått hemleverans utan kvittens som alternativ.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Det stämmer att företaget har rätt att sälja lite hur de vill. Dock är det nu inte företaget som tar beslutet. Det är helt vanliga människor som mig och dig som jobbar på proshop som tar detta beslut. Det är ju aldrig kul att veta att ens köp bestäms av en slumpmässig individ på deras företag som tar ett beslut utifrån hur dem mår den dagen. Är de hungriga, är de glada, har de haft strul med bilen senaste veckan? Proshop har ju inga direkta riktlinjer på när ett nytt konto får köpa och när det inte får köpa med tanke på att de låter folk med nya konton göra stora köp ibland. Det är ju oklart hur de anställda bestämmer detta, om det nu är genom lappdragning ur en hatt eller möjligtvis drar strån eller till och med singlar slant (vilket i så fall hade varit helt okej) .

Mest trolig är det ju dock som jag sa att de får ta helt egna beslut fritt när den anställde ser över kontot på sin skärm vilket leder till att man aldrig kommer få veta just den anställdes anledning till varför de finner någon pålitlig/ icke pålitlig. Det kan vara vilken anledning som helst, vare sig det mitt namn eller att personen just där och då inte kunnat gå på toa paus och är skitnödig och bara nekar så de kan få det överstökat och gå på toa.

Ingen har sagt att godtycklighet och stela riskmodeller är bra, men det är något annat än diskriminering om det inte omfattar någon av de sju diskrimineringsgrunder.

Det är inte troligt att vem som helst får ta godtyckligt beslut, den anställde får nog bara ett ärende tilldelat om att skicka detta förskräckliga felstavade e-postmeddelandet till dig – utan möjlighet att lägga tillbaka dig så köpet går igenom med Klarna. Någon annan bestämmer över kriterierna som fått systemet att stoppa köpet och det är osannolikt att de varit inne i ditt ärende/din order och pillat. Olika roller har olika behörigheter, både i vad de får följa för rutiner och vad systemen låter de att göra.

Du kan givetvis inte ha insyn i hur företag fungerar, men du borde se att du inte är saklig i ditt inlägg här. Affekt förstår jag, jag tycker inte att man ska få använda tjänster som Klarna om man inte tycker alla ska ha samma villkor, jag har själv ingen koppling till Klarna eller ÅFs som använder Klarna så jag vet inte vad deras regler faktiskt säger däremot.

Permalänk
CS-mästare

Jag fick också mail från Proshop efter beställning med Klarna

Jag hamnade i en liknande situation och jag har ett nordiskt klingande namn ifall det är av intresse.

Jag hade för avsikt att införskaffa ett 4090 FE, och då Proshop var de enda som levererade detta kort till Sverige så var valet enkelt. Då jag läst mycket negativt om Proshop på forumet valde jag Klarna som betalningsalternativ, faktura 30 dagar på 21 319:-.

Då fick jag detta mail:

Jag ringde dem så snart jag såg mailet och samtalet utspelade sig (jag parafraserar):

Rajmo - Hej, jag har fått mail från er där ni önskar att jag kontaktar er angående ordernummer 5.

Proshop - Hej, vad bra att du ringer. Jag ser att du är ny kund hos oss och det gäller ett stort belopp. Skulle du kunna börja med att ange ditt personnummer?

Rajmo - 123456-7890

Proshop - Tack, du verkar inte ringa från det nummer du angett i din beställning?

Rajmo - Jag ringer från min jobbtelefon men jag håller min privata telefon i handen så jag kunde läsa upp ordernumret från min privata mail.

Proshop - Tack så mycket, vi skickar vi din beställning idag.

Min upplevelse av detta förfarande var inte alls negativ, även om detta genererade en extra leveransdag. Jag är inte insatt i Klarnas och Proshops samarbete. Men uppenbarligen finns det en genuin oro hos Proshop om utebliven betalning eller annat bedrägligt beteende från min sida. De hade haft min fulla förståelse om de ändrat betalsätt. Att handla för den summan som ny kund via Klarna ser jag inte som en “mänsklig rättighet”.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Jag hamnade i en liknande situation och jag har ett nordiskt klingande namn ifall det är av intresse.

Jag hade för avsikt att införskaffa ett 4090 FE, och då Proshop var de enda som levererade detta kort till Sverige så var valet enkelt. Då jag läst mycket negativt om Proshop på forumet valde jag Klarna som betalningsalternativ, faktura 30 dagar på 21 319:-.

Då fick jag detta mail:

<Uppladdad bildlänk>

Jag ringde dem så snart jag såg mailet och samtalet utspelade sig (jag parafraserar):

Rajmo - Hej, jag har fått mail från er där ni önskar att jag kontaktar er angående ordernummer 5.

Proshop - Hej, vad bra att du ringer. Jag ser att du är ny kund hos oss och det gäller ett stort belopp. Skulle du kunna börja med att ange ditt personnummer?

Rajmo - 123456-7890

Proshop - Tack, du verkar inte ringa från det nummer du angett i din beställning?

Rajmo - Jag ringer från min jobbtelefon men jag håller min privata telefon i handen så jag kunde läsa upp ordernumret från min privata mail.

Proshop - Tack så mycket, vi skickar vi din beställning idag.

Min upplevelse av detta förfarande var inte alls negativ, även om detta genererade en extra leveransdag. Jag är inte insatt i Klarnas och Proshops samarbete. Men uppenbarligen finns det en genuin oro hos Proshop om utebliven betalning eller annat bedrägligt beteende från min sida. De hade haft min fulla förståelse om de ändrat betalsätt. Att handla för den summan som ny kund via Klarna ser jag inte som en “mänsklig rättighet”.

Då får Proshop helt enkelt sluta erbjuda Klarna, om dom är så oroliga att bli blåsta.
Verkar omständligt att man ska behöva ringa in för att få igenom sin order. Då beställer jag hellre från någon annan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Typiskt Danska ÅF som kör marginalen ner i botten för att vara billigast på prisjakt och sen vill dom inte sälja för att dom går back på det.

Tips handla inte från danskar som förstör den svensk marknaden.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Då får Proshop helt enkelt sluta erbjuda Klarna, om dom är så oroliga att bli blåsta.
Verkar omständligt att man ska behöva ringa in för att få igenom sin order. Då beställer jag hellre från någon annan.

Håller helt med dig här.
Detta krånglande får mig att nog avstå dom i framtiden.
Faktiskt aldrig hört om nåt liknande förut från någon annan butik, inte när det gäller klarna åtminstone.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Jag hamnade i en liknande situation och jag har ett nordiskt klingande namn ifall det är av intresse.

Jag hade för avsikt att införskaffa ett 4090 FE, och då Proshop var de enda som levererade detta kort till Sverige så var valet enkelt. Då jag läst mycket negativt om Proshop på forumet valde jag Klarna som betalningsalternativ, faktura 30 dagar på 21 319:-.

Då fick jag detta mail:

<Uppladdad bildlänk>

Jag ringde dem så snart jag såg mailet och samtalet utspelade sig (jag parafraserar):

Rajmo - Hej, jag har fått mail från er där ni önskar att jag kontaktar er angående ordernummer 5.

Proshop - Hej, vad bra att du ringer. Jag ser att du är ny kund hos oss och det gäller ett stort belopp. Skulle du kunna börja med att ange ditt personnummer?

Rajmo - 123456-7890

Proshop - Tack, du verkar inte ringa från det nummer du angett i din beställning?

Rajmo - Jag ringer från min jobbtelefon men jag håller min privata telefon i handen så jag kunde läsa upp ordernumret från min privata mail.

Proshop - Tack så mycket, vi skickar vi din beställning idag.

Min upplevelse av detta förfarande var inte alls negativ, även om detta genererade en extra leveransdag. Jag är inte insatt i Klarnas och Proshops samarbete. Men uppenbarligen finns det en genuin oro hos Proshop om utebliven betalning eller annat bedrägligt beteende från min sida. De hade haft min fulla förståelse om de ändrat betalsätt. Att handla för den summan som ny kund via Klarna ser jag inte som en “mänsklig rättighet”.

Det stämmer, men vem på proshop var det som tog beslutet att du är pålitligt som ny kund och får göra ett klarna köp. Och vem tog beslutet att jag inte är pålitlig som ny kund och inte får göra ett klarna köp. Det väll ingen skillnad på mig och dig som köpare. Just att anställda på proshop gör den här sorteringarna på köpare som använder klarna är helt fel. Det ingen rättighet för mig att handla för stor summor genom klarna hos proshop men det gör det inte mindre skevt att dem ger vissa den rättigheten och andra inte. Att det ens existerar någon sådan rättighets sortering hos dem gör mig rakt av förbannad. Men det bättre att det här hände, än att det inte gjorde det, för nu vet man exakt vad för slags återförsäljare proshop är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Det stämmer, men vem på proshop var det som tog beslutet att du är pålitligt som ny kund och får göra ett klarna köp. Och vem tog beslutet att jag inte är pålitlig som ny kund och inte får göra ett klarna köp. Det väll ingen skillnad på mig och dig som köpare. Just att anställda på proshop gör den här sorteringarna på köpare som använder klarna är helt fel. Det ingen rättighet för mig att handla för stor summor genom klarna hos proshop men det gör det inte mindre skevt att dem ger vissa den rättigheten och andra inte. Att det ens existerar någon sådan rättighets sortering hos dem gör mig rakt av förbannad. Men det bättre att det här hände, än att det inte gjorde det, för nu vet man exakt vad för slags återförsäljare proshop är.

Det som gör detta ännu värre är Rajmo kunde genomföra ett köp för ett ännu större belopp bara genom att ringa in och verifiera sig. Fick du den möjligheten?

Permalänk
Medlem

Detta är minst sagt anmärkningsvärt. Hela principen med Klarna faller så här borde Klarna avsluta sammarbetet med Proshop då de mest sannolikt bryter mot avtalsvillkor om kunden nu valt Klarna som betalningsmetod. Att de verkar behandla kunder olika är ännu mer anmärkningsvärt. Avbeställ och välj en annan leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Detta är minst sagt anmärkningsvärt. Hela principen med Klarna faller så här borde Klarna avsluta sammarbetet med Proshop då de mest sannolikt bryter mot avtalsvillkor om kunden nu valt Klarna som betalningsmetod. Att de verkar behandla kunder olika är ännu mer anmärkningsvärt. Avbeställ och välj en annan leverantör.

Utan att ha koll på lagarna, är detta tillåtet? Antingen via klarnas egna regler och villkor, eller i nån köpelag av nåt slag som man inte har koll på?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så här säger GPT4

Ett företag kan i vissa situationer neka att utföra en tjänst eller sälja en vara till en kund, men det finns lagar och regler som begränsar när och hur detta får göras.

Enligt diskrimineringslagen i Sverige är det förbjudet för företag att diskriminera kunder på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, eller ålder. Om nekandet av tjänsten eller varan grundar sig på någon av dessa faktorer, bryter företaget mot lagen.

Företag kan dock neka att utföra en tjänst eller sälja en vara av andra skäl, till exempel om:

Kunden inte uppfyller företagets ålderskrav, t.ex. för att köpa alkohol eller tobak.
Kunden inte kan betala för tjänsten eller varan.
Kunden uppvisar aggressivt eller olämpligt beteende mot personalen eller andra kunder.
Företaget har begränsad kapacitet och kan inte tillgodose alla kunders behov vid en viss tidpunkt.
Tjänsten eller varan är i strid med företagets värderingar, policy eller lagar och regler.
Det är viktigt att företag följer lagar och regler och agerar etiskt när de väljer att neka en tjänst eller sälja en vara till en kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Det som gör detta ännu värre är Ramjo kunde genomföra ett köp för ett ännu större belopp bara genom att ringa in och verifiera sig. Fick du den möjligheten?

Ja dem skickade mail om att de ville att jag skulle ringa de. Jag är ingen främling till att detta kan hända då det skedde under scalping tiderna när 3000 serien släpptes att inet ville att jag skulle ringa dem angående min gpu order för att se till att jag inte är en scalper förmodligen. Det funkade felfritt.

När jag ringde proshop frågade han bara efter namn samt personnummer vilket jag gav honom. Han sa att faktureringsadressen inte va samma som min leveransadress och jag förklarade att jag nyligen flyttat hemifrån för ett par månader sen. Han undrade om han skulle ändra faktureringsadressen till min nya adress vilket jag sa att det skulle va bra om han kunde göra det. Han sa efteråt att allt va i sin ordning och att dem nu skulle skicka ut min beställning och vi tackade för samtalet så var det ingenting mer med det.

Sen dagen efter bara så får jag mail igen om att de inte godtar klarna och säger att jag ska betala med bank överföring om jag vill att köpet ska gå igenom.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DunderFarre:

Ja dem skickade mail om att de ville att jag skulle ringa de. Jag är ingen främling till att detta kan hända då det skedde under scalping tiderna när 3000 serien släpptes att inet ville att jag skulle ringa dem angående min gpu order för att se till att jag inte är en scalper förmodligen. Det funkade felfritt.

När jag ringde proshop frågade han bara efter namn samt personnummer vilket jag gav honom. Han sa att faktureringsadressen inte va samma som min leveransadress och jag förklarade att jag nyligen flyttat hemifrån för ett par månader sen. Han undrade om han skulle ändra faktureringsadressen till min nya adress vilket jag sa att det skulle va bra om han kunde göra det. Han sa efteråt att allt va i sin ordning och att dem nu skulle skicka ut min beställning och vi tackade för samtalet så var det ingenting mer med det.

Sen dagen efter bara så får jag mail igen om att de inte godtar klarna och säger att jag ska betala med bank överföring om jag vill att köpet ska gå igenom.

Detta känns en central detalj att utelämna. Många gånger tidigare när jag har handlat så har det varit krav på Lev- och fakturaadress är samma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta känns en central detalj att utelämna. Många gånger tidigare när jag har handlat så har det varit krav på Lev- och fakturaadress är samma.

Det är nog olika viktigt för olika butiker, detta har inte varit ett problem förut för mig. Av alla gånger jag ringt till proshop speicellt igår när jag pratade med 3 olika personer så nämndes inte detta en enda gång. De hade bara stått fast vid att nya konton flaggas för större köp och att mitt konto som inte gjort köp förut ses som inte pålitligt. Dem har mitt namn samt personummer, att hitta min folkbokföringsadress är inte så svårt. Åtminstone så kan dem dubbelkolla med klarna om det är just av den Anledningen dem nekat mig. Jag har gjort ett enda mindre köp för ett par år sen på 300kr för rsrxhet and clank på ps4 med mitt konto. hade dem kollat på det köpet med leveransadress samt faktura adress så hade dem sett att det matchar min tidigare adress.