Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Asus utmanar Steam Deck – lovar dubblerad prestanda

Permalänk
Melding Plague

Asus utmanar Steam Deck – lovar dubblerad prestanda

Den 1 april körde Asus dubbel luring när de avtäckte handhållna speldatorn ROG Ally, som inte alls var på skoj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är en av de två sakerna jag hoppades på med Steam Deck. Givetvis var de inte först med en switchaktigt format på PC.

Denna ser bra ut. Undrar vad batteritiden blir.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kan nog bli en rolig enhet att köra Cemu och andra konsollemulatorer på.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Är väl bra att det blir mer konkurrens/alternativ.
Om folk köper spel på Steam så är det väl inte dåligt för Steam heller, även om det görs på annan hårdvara.
Så tror inte Steam är så ledsna över hårdvarukonkurrens.

Permalänk
Medlem

Jag är lite rädd för batteritiden med högre refreshrate, upplösning och prestanda

Om det nu ryktas om att den inte ens blir dubbla priset (känns optimistiskt) så hamnar den ju liknande 512GB Deck

Låter verkligen som ett bra köp, nästan en Deck2 redan nu!

Bara windows som default är ju bara bra att få på köpet

Permalänk
Medlem

"Konkurrenten Steam Deck varierar i pris beroende på val om lagring, där värstingen med 256 GB SSD-lagring går loss på cirka 7 800 kronor. "

Antar att ni menar 512Gb 😀

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är lite rädd för batteritiden med högre refreshrate, upplösning och prestanda

Om det nu ryktas om att den inte ens blir dubbla priset (känns optimistiskt) så hamnar den ju liknande 512GB Deck

Låter verkligen som ett bra köp, nästan en Deck2 redan nu!

Bara windows som default är ju bara bra att få på köpet

Med tanke på hur Steam Deck får kämpa för 60Hz, 1280x720/800 och vad detta gör med batteritiden blir jag nyfiken på hur Asus löser detta. Skulle nog tro på ett femsiffrigt belopp personligen, Asus tar fram hårdvaran men Valve drar in de lätta pengarna.

Intressanta specs och äntligen någon mer som visar upp något. Bortsett från Valve förstås men också den där Alienware-grejen som aldrig blev av. Ser svårt ut men ändå sp ännande att se vad det hela resulterar i.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Kan nog bli en rolig enhet att köra Cemu och andra konsollemulatorer på.

Spontant bör väl en Steamdeck för 5000kr räcka istället för denna som sannolikt landar norr om 10?

Skrivet av anders190:

Intressanta specs och äntligen någon mer som visar upp något. Bortsett från Valve förstås men också den där Alienware-grejen som aldrig blev av. Ser svårt ut men ändå sp ännande att se vad det hela resulterar i.

GPD, Aya mfl har pumpat ut massvis med alternativ, men de syns sällan i svensk handel (antagligen pga priset på 6-1000$)

En stor nackdel är ju att den verkar lira Windows vilket kan sätta käppar i hjulet för Valve, men om man släpper S.OS3.0 öppet så alla kan köra det om man känner för det så kan det bli en bra effekt av det med...

Personligen så dödar XG-kontakten intresset direkt. Att sätta en propretär kontakt istället för USB4 / Öppen lösning med bara 2x4 lanes för samma prestanda känns lite Aliwnware och det är nog fel väg att gå...speciellt när man _måste_ köpa Nvidia som tvingar på mobila GPUer istället för en öppen låda där du stoppar i vilket grafikkort du vill

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Dyrt, dyrare och dyrast.
Vi är i ett stadie där mycket elektronikprylar är dyra. Även om man har gått om pengar så är ens bärutrymme i väskan begränsad. Om man jämför emot en iPad så kan man använda iPaden till så mycket inklusive spela, Asus Steam Deck är just bara spela..

Vi får se hur det går för Asus spelkonsol ROG Ally, jag tycker den verkar skitgrym. Men jag tror dens största hinder är att det finns så annat mycket extremt dyrt som den tävlar om idag att få kunder att köpa.

Permalänk
Medlem

Såg Daves video tidigare idag och det verkar vara en grym enhet. Hade nog dock föredragit en 720p oled skärm istället.

Permalänk
Testpilot

Från Dave2D:s reaktion där han pratar om dubbla prestandan är jag väldigt nyfiken och intresserad personligen.

Är galet nöjd med min Steam Deck redan, men mer prestanda i samma formfaktor klagar jag inte på - nya Steam Big Picture är nästan som att köra SteamOS dessutom redan, så Windows är ingen nackdel nödvändigtvis heller.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Tycker knapp layouten ser sämre ut än steam deck där jag tycker knappar och spakar sitter perfekt.
Sen verkar "musplattorna" saknas.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

"Konkurrenten Steam Deck varierar i pris beroende på val om lagring, där värstingen med 256 GB SSD-lagring går loss på cirka 7 800 kronor. "

Antar att ni menar 512Gb 😀

Antar att du menar 512GB? 😀

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Går ju att analysera lite vad Linux sa i sin video.

Snarligt stort batteri som steam deck, Maxar vid 35W ( steam vid 25W ), Vid 35W så ska det vara dubbla prestanda över steam deck samt vid 15W ska det vara 50% prestanda vs steam deck ( antar maxad steam deck så 25W )

Överlag låter det som att enheten på max kommer hålla ca 1 timme. Dock maxar man den inte utan snarare kör titlar som drar runt 15W så antar jag att man kan få ut lika mycket batteri med bättre prestanda.

Nu är dock frågan, är det 50% prestanda i högre upplösning eller 50% prestanda i samma upplösning som steam deck?, med tanken på att den inte har FSR och andra scalers som steam deck så antar jag att upplösningen i sig kommer käka all extra prestanda man får, och upplösningen i sig är inte något jag stör mig på idag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Kommer bli dubbla priset från Steam Deck och ASUS skatt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Spontant bör väl en Steamdeck för 5000kr räcka istället för denna som sannolikt landar norr om 10?

GPD, Aya mfl har pumpat ut massvis med alternativ, men de syns sällan i svensk handel (antagligen pga priset på 6-1000$)

En stor nackdel är ju att den verkar lira Windows vilket kan sätta käppar i hjulet för Valve, men om man släpper S.OS3.0 öppet så alla kan köra det om man känner för det så kan det bli en bra effekt av det med...

Personligen så dödar XG-kontakten intresset direkt. Att sätta en propretär kontakt istället för USB4 / Öppen lösning med bara 2x4 lanes för samma prestanda känns lite Aliwnware och det är nog fel väg att gå...speciellt när man _måste_ köpa Nvidia som tvingar på mobila GPUer istället för en öppen låda där du stoppar i vilket grafikkort du vill

Sant, jag noterade tidigare idag att Taki Udon hade en ny video med något från Aya men dessa "filtreras" bort för mig då de inte syns här. Men som du skriver, det finns ju konkurrans förstås, även om de lätt försvinnere när Steam Deck finns.
Just GPD var jag sugen på tidigare men nu när iallafall Steam Deck hittat hit så känns det intressantare. Även om jag gärna ser att handhållet datorspelande ökar i populäritet. Och även där bör utrymme finnas för dyrare modeller för de som vill ha det lilla extra.

Kör inte Steam Deck fortfarande Windows-klienten för Steam? Det var i början inte Linux-versionen utan Windows Steam under Linux. En funktion som Steam Deck har jag riktigt gillar är att kunna suspenda spelet och fortsätta senare. Likt exempelvis Switchen. Något som saknas i övrigt på PC. Annars hade nog Windows varit lika bra för min del. Högre kompatibilitet, i teorin iallafall.

Sedan trodde jag att Valve redan släppt den version av Steam Decks mjukvara öppen, den är ju rätt fin trots allt.

Missade XG-kontakten, kollade aldrig på videon och hoppade det segmentet i texten. Håller med, hade varit att föredra en befintlig standard och inte en propretiär lösning. En vanlig dockningsstation som du nämner hade varit så mycket intressantare. Men inte lika portabelt. Men måste ju säga att det är fint att docka Steam Decken till en USB-C skärm också.

Spännande att se vad det blir med denna, men känns som de lovar lite för mycket.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Sötast

Yikes....
Lägre vikt? Mindre batteri?
Dubbelt så hög uppdateringsfrekvens (högre batteridrain?)
Dubbelt så hög upplösning (högre batteridrain?)

Steamdecks största svaghet är väl redan batteritiden?

Om man vill ha en "deck killer" så tror jag att man helt enkelt bara bör fokusera på att köra en väloptimerad windows-enhet.

Älskar faktumet att steamdeck kör linux, men blind är man inte. Hade man kört en exakt kopia av steamdeck fast optimerad för windows så hade ju spelen helt enkelt generellt fungerat bättre, eller åtminstone fungerat överhuvudtaget.

Bara att hoppas att Valve lägger i 12-13 växlar till och får upp kompatibiliteten i linux annars så lär de bli omsprungna på ett faktiskt "farligt" vis för sin produkt inom kort.

Varför köra linux och förlora spelkompatibilitet om man kan köra en konkurrerande produkt med full kompat?
Såklart hoppas jag att det inte sker då det bästa som kan ske gaming-världen ur konsumentsynpunkt är att windows förlorar sitt gaming-monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Yikes....
Lägre vikt? Mindre batteri?
Dubbelt så hög uppdateringsfrekvens (högre batteridrain?)
Dubbelt så hög upplösning (högre batteridrain?)

Steamdecks största svaghet är väl redan batteritiden?

Om man vill ha en "deck killer" så tror jag att man helt enkelt bara bör fokusera på att köra en väloptimerad windows-enhet.

Älskar faktumet att steamdeck kör linux, men blind är man inte. Hade man kört en exakt kopia av steamdeck fast optimerad för windows så hade ju spelen helt enkelt generellt fungerat bättre, eller åtminstone fungerat överhuvudtaget.

Bara att hoppas att Valve lägger i 12-13 växlar till och får upp kompatibiliteten i linux annars så lär de bli omsprungna på ett faktiskt "farligt" vis för sin produkt inom kort.

Varför köra linux och förlora spelkompatibilitet om man kan köra en konkurrerande produkt med full kompat?
Såklart hoppas jag att det inte sker då det bästa som kan ske gaming-världen ur konsumentsynpunkt är att windows förlorar sitt gaming-monopol.

Steam deck spelar windows spel utan problem.
Och skulle det behövas en liten fix är det oftast lätt fixat med att testa ett annat proton protokoll.
Det är INTE så att det bara är linux spel som fungerar på steam deck.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått mig på varför man ska ha så dyra bärbara, de duger (värdelös upplevelse) ju ändå inte att spela på i bärbart. Att spela 2D-spel som SMB1, 3, SMW (Västvärldens SMB2 suger, lika så Yoshis Island ) funkar väl, men em längre stund sitta ner och stirra i en liten skärm. Haft Switch i ~5 år. Har provat spela bärbart, men nej, usch. Max 1h totalt. Gärna avstått från den funktionen för bättre specs.

Fast sen finns det ju folk som spelar i mobilen...

Lider med er som måste kasta bort avsevärd tid på pendling varje dag så ni nöjer er att spela spela på dessa maskiner
Flytta eller byt jobb och få ut mer av icke arbetstiden under dygnet.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Molotov:

Steam deck spelar windows spel utan problem.
Och skulle det behövas en liten fix är det oftast lätt fixat med att testa ett annat proton protokoll.
Det är INTE så att det bara är linux spel som fungerar på steam deck.

Men....
Om nu steam deck spelar windows spel utan problem....

Varför har då valve en specifik lista på windows spel som steamdeck kan spela, till varierande grad från inte alls till perfekt?
https://www.steamdeck.com/en/verified ...

Samt varför är det inte the year of linux om det nu hade stämt?
Linux kör ju helt enkelt inte alla windows spel med proton, wine eller något annat som stöd... tyvärr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Men....
Om nu steam deck spelar windows spel utan problem....

Varför har då valve en specifik lista på windows spel som steamdeck kan spela, till varierande grad från inte alls till perfekt?
https://www.steamdeck.com/en/verified ...

Samt varför är det inte the year of linux om det nu hade stämt?
Linux kör ju helt enkelt inte alla windows spel med proton, wine eller något annat som stöd... tyvärr!

Alla spel som inte är markerade not supported fungerar.
För att ett spel ska få grön markering så behövs allt vara perfekt.
En del spel kan tex ha nån text som upplevs som liten, inte oläsbar. Det gör att den "nedgraderas".
Det lär ju inte enhet med windows "göra bättre".
Samma sak om spelet till majoriteten spelas med handkontroll men behöver en input av musen eller bara indikerar det (fast det funkar med kontrollen) gör att det "nedgraderas".
En sån här enhet som Asus utan musplattor lär ju få mer problem om man inte kan göra inputs med musen.
Skulle spel lida av microstutter eller prestandaproblem brukar ett byte av proton protokoll hjälpa. Man kan även kolla upp dwt på tex protondb där en stor community slriver hur man får ett spel som är "untested" eller tom "not supported" att fungera. (Spel som senare kan få officiell certifiering"

Jag pratar ut från egna erfarenheter, jag bokade Steam deck när den släpttes. Enheten har bara blivigt bättre med tiden.
Det finns INGEN anledning att förbise Steam deck som en handheld spelenhet pga det är Linux det är då en sak som är säker.
Att enheten är som den är ger bara mervärde i funktioner än vad en Windows enhet klarar av.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Har aldrig förstått mig på varför man ska ha så dyra bärbara, de duger (värdelös upplevelse) ju ändå inte att spela på i bärbart. Att spela 2D-spel som SMB1, 3, SMW (Västvärldens SMB2 suger, lika så Yoshis Island ) funkar väl, men em längre stund sitta ner och stirra i en liten skärm. Haft Switch i ~5 år. Har provat spela bärbart, men nej, usch. Max 1h totalt. Gärna avstått från den funktionen för bättre specs.

Fast sen finns det ju folk som spelar i mobilen...

Lider med er som måste kasta bort avsevärd tid på pendling varje dag så ni nöjer er att spela spela på dessa maskiner
Flytta eller byt jobb och få ut mer av icke arbetstiden under dygnet.

Du behöver inte lida med folk, för det är miljoner människor som älskar att spela bärbart på dessa konsoler. Visst hade det varit trevligt med 10x prestanda och oändligt batteri, men man kan inte få allt. Runt 15% av Switch försäljningen är Lite som enbart är bärbar.

Ligger själv oftast och spelar bärbart på min Switch istället för att docka den.

Permalänk
Medlem

Är de inte bra att de släpps mer alternativ på de handhållna marknaden? Känns som allt som inte är steamdeck blir mött med onödigt mycket negativ energi.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Nu är dock frågan, är det 50% prestanda i högre upplösning eller 50% prestanda i samma upplösning som steam deck?, med tanken på att den inte har FSR och andra scalers som steam deck så antar jag att upplösningen i sig kommer käka all extra prestanda man får, och upplösningen i sig är inte något jag stör mig på idag.

Jag förutsätter att Asus menar att allt lika så presterar den 50% bättre vid 15W, allt annat skulle vara vilseledande. Är det Ryzen 7040 som sitter i så är det fullt rimligt med tanke på att Zen 4 + RDNA 3 är ett bra steg upp från SOCen i Deck.

Angående FSR på Deck, tyckte jag mig se en "RSR"-toggle i menyn på Linus video.

Permalänk
Medlem

Bärbart är inget för mig, men det är bra med alternativ för er som är villiga att betala pengar för att spela spelen på en liten skärm med sämre prestanda, trots att 95% av er befinner er hemma när ni spelar.

Permalänk

Hoppas dessa konkurrenter lyckas tillräckligt bra för att fortsätta utvecklas. Jag kommer nog inte byta min Steam Deck mot den här, men gillar verkligen konceptet och hoppas det är något som inte dör ut.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är väl bra att det blir mer konkurrens/alternativ.
Om folk köper spel på Steam så är det väl inte dåligt för Steam heller, även om det görs på annan hårdvara.
Så tror inte Steam är så ledsna över hårdvarukonkurrens.

Valve vill ju ha en utväg om/när Microsoft får för sig att låsa Windows, en konkurrent som använder sig av Windows 11 är kanske inte vad de vill ha, speciellt om det nu skulle vara så att den blir så mycket bättre hårdvarumässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Bärbart är inget för mig, men det är bra med alternativ för er som är villiga att betala pengar för att spela spelen på en liten skärm med sämre prestanda, trots att 95% av er befinner er hemma när ni spelar.

För egen del är det myskänslan. Tycker det är supermysigt att lira på Steam Decken.
Har en bra dator men spelar ändå spel på min Steam Deck med jämna mellanrum. Då är det dock en annan typ av spel. Oftast
Indiespel, peka klicka äventyrs-spel, plattformspel osv. Det blir en trevlig variation från vanliga "AAA" titlarna med fläskig grafik på storbildskärmen.

Det ena utesluter inte det andra så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Antar att du menar 512GB? 😀

Ja där fick du mig.. 😉

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal