Ny webbläsare från Mullvad och Tor skyddar användardata

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Man får redan bevaka nästan hur mycket som helst, speciellt vid brottsmisstanke. Problemet är som vanligt att alla med saker att gömma ser till att inte övervakas vilket gör sådanna här lagar helt värdelösa. De stora tillslag som görs är när rättsväsendet gör ordentligare operationer ofta med såkallade honeypots eller som senast knäckta telefoner. Inte random span på alla möjliga personer. Det är därav man nu vill börja lukra upp möjligheterna att kryptera saker, såklart under lögnen om att det är för att skydda barnen.

Det hela är lite som piratkopieringsskydd. Väldigt effektivt på att förstöra för reko kunder inte så bra på att hindra pirater.

Fast jag måste protestera mot att du säger att det är under lögnen för att skydda barnen. Visst är det ett argument ingen kan motsätta sig utan att riskera att låta som en snuskig gubbe, men hur många pedofilringar har man inte sprängt och det är inte direkt ett ovanligt brott, tyvärr. Det är en verklighet att dessa brott finns, även fast du vill hävda att man använder det som ett icke kritiserbart argument. Skulle det innebära att alla brott mot barn elimineras skulle jag med glädje säga ifrån mig alla integritetsrättigheter. Det säger jag som förälder till barn som börjar upptäcka onlinecommunities. Det är ett jävla jobb att se till att allt sköts rätt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Privatlivsblottare.

e-blottare?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Fast jag måste protestera mot att du säger att det är under lögnen för att skydda barnen. Visst är det ett argument ingen kan motsätta sig utan att riskera att låta som en snuskig gubbe, men hur många pedofilringar har man inte sprängt och det är inte direkt ett ovanligt brott, tyvärr. Det är en verklighet att dessa brott finns, även fast du vill hävda att man använder det som ett icke kritiserbart argument. Skulle det innebära att alla brott mot barn elimineras skulle jag med glädje säga ifrån mig alla integritetsrättigheter. Det säger jag som förälder till barn som börjar upptäcka onlinecommunities. Det är ett jävla jobb att se till att allt sköts rätt.

med det uttalandet menade jag att målet med lagarna är inte att skydda barnen utan att ha ett svepskäl som vanligt folk har svårt att säga något emot. Typ tvinga alla krypteringstjänster att scanna all info som skickas innan kryptering pga "skydda barnen". Det är sällan det som är det egentliga målet.

Permalänk
Medlem

Kul med alternativ men jag upplever den som laggig och inte lika rapp som de stora aktörerna, får hoppas de blir bättre med tiden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vad bygger den på för kod? Det är knappast en ny webläsare ifrån scratch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Vad bygger den på för kod? Det är knappast en ny webläsare ifrån scratch.

Firefox

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av weawer:

med det uttalandet menade jag att målet med lagarna är inte att skydda barnen utan att ha ett svepskäl som vanligt folk har svårt att säga något emot. Typ tvinga alla krypteringstjänster att scanna all info som skickas innan kryptering pga "skydda barnen". Det är sällan det som är det egentliga målet.

Jag börjar förstå hur fasciststater uppstår och vad som menas med "banality of evil".
Med samma logik som privatlivsblottare kommer med så gör ju putin ett bra jobb som jagar "desinformatörer"

Folk är så lätta att lura.