Tips på 4K-spelare med DV och möjlighet att omkoda region?

Permalänk
Medlem

Tips på 4K-spelare med DV och möjlighet att omkoda region?

Hej, jag är på jakt efter en BluRay-spelare med stöd för 4K samt DolbyVision, och möjligheten att koda om regionen. Obs jag söker inte en regionsfri spelare, planen är att ha flera spelare inställda på olika regioner. Är det någon som är insatt i utbudet på marknaden och möjligtvis har några tips?

Permalänk
Bildexpert 📺

Senast jag kollade behövdes det fristående tredjeparts chip-modifieringar för att kunna ändra region. Spelare med den funktionen att kunna ändra region inbyggd men "dold" rapporteras vara Raveon:s spelare. Samtidigt är inte UHD BD regionskodad utan de kraven finns bara för BD och DVD. Du skulle kunna köra med flera spelare om så krävs då renodlade BD-spelare inte är lika kostsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Senast jag kollade behövdes det fristående tredjeparts chip-modifieringar för att kunna ändra region. Spelare med den funktionen att kunna ändra region inbyggd men "dold" rapporteras vara Raveon:s spelare. Samtidigt är inte UHD BD regionskodad utan de kraven finns bara för BD och DVD. Du skulle kunna köra med flera spelare om så krävs då renodlade BD-spelare inte är lika kostsamma.

Tack, det var bra info och en bra poäng. Jag har redan PS5 som klarar UHD men saknar Dolby vision, därav kravet på UHD, men det är kanske mer realistiskt att skaffa en billig spelare som bara klarar region A BD och att vid senare tillfälle skaffa ”inhemsk” spelare med UHD/DV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lebear:

Tack, det var bra info och en bra poäng. Jag har redan PS5 som klarar UHD men saknar Dolby vision, därav kravet på UHD, men det är kanske mer realistiskt att skaffa en billig spelare som bara klarar region A BD och att vid senare tillfälle skaffa ”inhemsk” spelare med UHD/DV.

Jag har en 4K Sony UBP - X700 Blu ray som har Dolby Vision (man får själv aktivera det i inställningarna i spelaren).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Sony UBP-X800m2, sen ett chip från Rattlebyte gör att det blir regionfritt på DVD och BD. UHD är ett regionfritt format.

Kör den på landet, hemma finns en regionfri Oppo UDP-203. Numera finns ju kinakloner som Reavon på Oppon, men sparade pengarna till film och streaming.

Rätt URL till Sony hos Rattlebyte
Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks