Internetoperatörer tvingas blockera piratsajter

Permalänk
Medlem

finns ju gott om proxy sidor så inget problem här för de som vill fortsätta pirata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Än så länge är ju utbudet på piratsidorna mycket bättre än på streamingtjänsterna.

Kill Bill 1 och 2
The Thing
Escape from New York
La Haine
Stranger Than Paradise
The Raid: Redemption
Bloodsport
Repo Man
Reservoir Dogs
Eraserhead

Detta är 10/11 slumpmässigt valda men ändå välkända filmer. Jag kontrollerade och kunde enkelt hitta samtliga på en välkänd torrentsida i flera olika kvalitetsnivåer och med många som delar. Hur många hittar du på din streamingtjänst?

Man kan alltid ställa frågan vem som egentligen har slutanvändarens bästa i åtanke.

Vem som ger ett stabilt och brett utbud, vem som slösar bort din tid eller inte, vilka krav som finns när/var/hur du får titta eller lyssna på något och så vidare...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fanns det någon som gick in och laddade ner utan VPN innan det här beslutet?

Skrivet av HazZarD:

Trodde dom flesta gått över till att streama filmer billigt idag ? så antalet som tanker filmer är väl väldigigt lågt idag eller?

Inte kostnad, handlar snarare om krånglighet igen med 49376549702437234095 streamingtjänster. Alternativet är plex+torrent i samma tak, allt finns där...har jag hört.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Pirate bay funkar för mig via tre än så länge. När börjar de stänga ner?

Permalänk
Medlem

jag hoppas verkligen internetleverantörerna fakturerar tid och kostnad detta tar till filmbolagen.
Då det är dom som efterfrågar detta, för någon måste ju ta kostnaden. Den ska ju inte ligga hos internetleverantörerna. Om det är så dom får ta konstnaden själv, hoppas jag dom är så smarta och överklaga detta för att få den som efterfrågade detta att ta konstaden.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag alltid använt Google's DNS servrar, tycker både att det ofta går snabbare än att använda ISP'ernas egna DNS samt så blir det inga sådana här blockeringar då ju blockeringen bara är en re-direct i deras DNS look up och inget mer.

Med tanke på ekonomin och de ständigt ökande priserna på streamingtjänsterna med sitt försämrade utbud så ligger det alltmer i "farans" riktning att TPB och andra pirattjänster kan komma bli allt mer relevanta igen. Den senaste försämringen kommer ske i maj i USA och nån gång 2024 här i Sverige det gäller HBO MAX samt Discovery+ som går samman och blir bara MAX med gemensamt utbud. Det är idag oklar vad som kommer hända med Kanal 5 och de andra svenska kanalernas utbud i denna tjänst. I alla fall om man vill få ut 4K och bästa ATMOS ljudet i denna tjänst kommer det kosta över 200 Kr per månad en fördubbling mot idag. För motsvarande dagens pris på 89KR per månad får man bara 1080P upplösning, maximalt 2 samtidiga streams samt endast 5.1 sourroundljud vilket är kasst om man jämför mot ATMOS.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd

förstar inte dessa boomers att vpn finns. eller mirror sites poppar upp pa tor, eller att man kan dela magnet länkar direkt i slutna telegram grupper?
lösningen är att samla alla stream tjänster hos en leverantör och ha netflix pris pa 100kr som det va för 5 ar sen
man kan inte jaga folk för skit deals för varje streamtjänst och ockerpriser pa 2000kr för spel som är trasiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Än så länge är ju utbudet på piratsidorna mycket bättre än på streamingtjänsterna.

Kill Bill 1 och 2
The Thing
Escape from New York
La Haine
Stranger Than Paradise
The Raid: Redemption
Bloodsport
Repo Man
Reservoir Dogs
Eraserhead

Detta är 10/11 slumpmässigt valda men ändå välkända filmer. Jag kontrollerade och kunde enkelt hitta samtliga på en välkänd torrentsida i flera olika kvalitetsnivåer och med många som delar. Hur många hittar du på din streamingtjänst?

Helt klart den stora nackdelen med merparten av streamingtjänsterna. Bortsett från Disney+, så är utbudet av filmer äldre än 2010 väldigt begränsat.

Brukar söka filmer och serier på Playpilot för att se vad som finns på de olika tjänsterna:
https://www.playpilot.com/se/

Ofta är det lättare att rota i sin egna DVD-/Bluray-samling än att hitta en fungerande streamingtjänst.

Sist försökte vi se om Avatar lagligt innan vi såg 2:an på bio. Blev till att rota fram PS4:an tillsammans med Bluray-utgåvan. Där hade jag både Director's Cut och bioversionen.

Bland streamingtjänserna, så fanns Avatar endast hos Disney+ i den kortare bioversionen med hårdkodad svensk översättning för Na'vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bahnhofs "barnsliga uppkäftighet" eller vad för annat trams nu folk brukar papegoja ur sig har funkat i alla år och gör det fortfarande

Kan ju bero på att dom är rätt små jämfört mot dessa leverantörer som Telia,Telenor och Tele2 ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nu är det inget fel på filmerna, men det är rätt nischat du har "slumpmässigt" valt filmerna då alla utom 2 är äldre än 2000-tal.

Jag hade givetvis kunnat valt betydligt nyare filmer, men detta hade inte påverkat piratsajterna. Som exempel finns Avatar 2 att ladda hem. Men filmen finns inte på någon av de legala streamingtjänsterna om man inte vill köpa filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Men alla dessa sidor med cryptovalutor stoppas inte. Huvuddelen av bitcoin används till droghandel och finansiering av terrorism. Som betalning vid gängmord. Hur länge ska detta få fortgå. Sverige går under.

2019 beräknades 2.1% av kryptotransaktioner haft med olagligheter att göra, 2020 endast 0.34% enligt Chainanalysis.
Hur detta blir "huvuddelen" har jag svårt att se. En gång i tiden var det betydligt större andel när det ansågs svårt och skumt att använda krypto, men jag tror du är några år efter och har missat att det blev mainstream i något skede.

https://www.forbes.com/sites/haileylennon/2021/01/19/the-fals...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

2019 beräknades 2.1% av kryptotransaktioner haft med olagligheter att göra, 2020 endast 0.34% enligt Chainanalysis.
Hur detta blir "huvuddelen" har jag svårt att se. En gång i tiden var det betydligt större andel när det ansågs svårt och skumt att använda krypto, men jag tror du är några år efter och har missat att det blev mainstream i något skede.

https://www.forbes.com/sites/haileylennon/2021/01/19/the-fals...

Det är den tysta majoriteten

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kan ju bero på att dom är rätt små jämfört mot dessa leverantörer som Telia,Telenor och Tele2 ?

Små eller inte så uppfattas de som trotsiga och alla vet att det är den operatören man ska ge sina pengar om man inte vill ha blockeringar eller bli utlämnad för skitsaker. Så vore jag upphovsrättsnisse är det Bahnhof jag skulle fokusera på att "få ordning på" först av alla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är den tysta majoriteten

LOL, visst finns där en viss felmarginal, men så stor är den garanterat inte att det går från en bråkdel av en procent till en majoritet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

LOL, visst finns där en viss felmarginal, men så stor är den garanterat inte att det går från en bråkdel av en procent till en majoritet...

glömde visst ett /s
Samma sak som att massövervakningen EU föreslår backas av att man vill sätta dit pedofiler och barnporr-sajter

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Det finns ju hundratals piratebay proxys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det något mer vi bara ska ha en tillverkare/leverantör av?

Bara 1 biltillverkare? Bara 1 mataffär? Bara en tillverkare av kläder?

Du blandar ihop distribution med produktion!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror inte nån har något emot om det finns flera leverantörer, så länge även flera av alternativen också har allt innehåll man vill se.

Igen, ska du kräva att 1 klädbutik har alla kläder du vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

glömde visst ett /s
Samma sak som att massövervakningen EU föreslår backas av att man vill sätta dit pedofiler och barnporr-sajter

Jag misstänkte/hoppades att där var en dos sarkasm inblandad
Exemplet du nämner är spot-on, då båda handlar om kontroll, eller rädslan att förlora kontroll, så då går man in som en ångvält och skiter i att man mosar 99%+ oskyldiga processen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Igen, ska du kräva att 1 klädbutik har alla kläder du vill ha?

Det är väl inte direkt samma sak? Onlinebutiker som Zalando har ett extremt stort utbud mot lokala butiker. Det finns väl inga direkta tekniska skäl till att det inte finns en streamingtjänst som har näst intill alla filmer och serier, utan det handlar nästan enbart om licenser och tillstånd.
Att ha en sådan tjänst online är fullt rimligt, men en butik i stan med samma utbud är inte rimligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nästa steg blir väl att de tänker förbjuda användning av VPN?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Nästa steg blir väl att de tänker förbjuda användning av VPN?

Det gör redan en bunt länder, än så länge mest av den mer ljusskygga typen (Kina, Ryssland, Iran, Belarus, Nord Korea, Turkiet etc..)
Men RESTRICT Act som riskerar införas i USA kan medföra problem. Den var egentligen tänkt att hindra TikTok, men är så vagt formulerad att den kan drabba VPN:er också.
Och om USA förbjuder VPN:er är det inte omöjligt att de försöker få med EU på tåget.

https://www.vice.com/en/article/4a3ddb/restrict-act-insanely-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Du blandar ihop distribution med produktion!

Nej det gör jag inte, eftersom (i princip) alla streamingtjänster är både distributörer och producenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Att ha en sådan tjänst online är fullt rimligt, men en butik i stan med samma utbud är inte rimligt.

Rimligt enl. vem? Dig?

Det enda som faktiskt är rimligt är väl att den som äger rättigheterna till innehållet också bestämmer var det ska säljas. Eftersom du själv producerar och säljer innehåll skulle jag bli extremt förvånad om du hade en avvikande åsikt i den frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Rimligt enl. vem? Dig?

Det enda som faktiskt är rimligt är väl att den som äger rättigheterna till innehållet också bestämmer var det ska säljas. Eftersom du själv producerar och säljer innehåll skulle jag bli extremt förvånad om du hade en avvikande åsikt i den frågan.

Rimligt som i tekniskt möjligt, alltså. Precis som det inte är tekniskt möjligt att ha en affär på stan med 38 000 olika T-shirts (och det enbart för män) som Zalando har online.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Låter som 3 riktiga dyngsidor 😂

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Men alla dessa sidor med cryptovalutor stoppas inte. Huvuddelen av bitcoin används till droghandel och finansiering av terrorism. Som betalning vid gängmord. Hur länge ska detta få fortgå. Sverige går under.

Skojar du? Det är en försvinnande liten del av Bitcoin som används för illegala ändamål. Det är otroligt korkat att använda Bitcoin för det då allt syns öppet.

Permalänk
Medlem

Det blir nog billigare att betala 500 000 för ISP'erna.
Pirater kan ju nu skylla på att sin ISP inte har blockerat sajten.
ISP'er har i flera decennier täljt guld på fildelning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Skrivet av Torpedvägg:

"Men alla dessa sidor med cryptovalutor stoppas inte. Huvuddelen av bitcoin används till droghandel och finansiering av terrorism. Som betalning vid gängmord. Hur länge ska detta få fortgå. Sverige går under.
Gå till inlägget!"

Skojar du? Det är en försvinnande liten del av Bitcoin som används för illegala ändamål. Det är otroligt korkat att använda Bitcoin för det då allt syns öppet.

Det där är samma dumargument som används mot kontanter. "Folk gör olagligheter med dom, så förbjud dom."

Människor har alltid haft olika betallösningar även innan mynt uppfanns, i spel som Fallout används t.ex kapsyler.
Anonymitet är essentiellt för att hålla olika dystopiska framtidsscenarion stångna.
Kan man inte köpa tomater anonymt så kan butiken sätta olika pris på tomaterna beroende på kön, ras, boplats, ålder etc.
Det kommer inte ske över en natt, men det leder garanterat åt det hållet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buffelapa:

2019 beräknades 2.1% av kryptotransaktioner haft med olagligheter att göra, 2020 endast 0.34% enligt Chainanalysis.
Hur detta blir "huvuddelen" har jag svårt att se. En gång i tiden var det betydligt större andel när det ansågs svårt och skumt att använda krypto, men jag tror du är några år efter och har missat att det blev mainstream i något skede.

https://www.forbes.com/sites/haileylennon/2021/01/19/the-fals...

100% av försäkringskassa bidrag och svenska kronor används för illegala aktiviteter. bitcoin är renare