Astro A50 wireless Gen4 Hjälp!

Permalänk
Medlem

Astro A50 wireless Gen4 Hjälp!

Tjena!

Har ett par Astro a50 wireless gen4 med basestation som jag har kopplat till min dator och kört med någon månad med. Endast med USB kabel.

Funkat helt okej! Men är nyfiken på om den optiska kabeln som följer med kan göra dom ännu bättre? Har dock inget sånt uttag i datorn, hur går jag till väga? Inte high på dessa kablar. Men den som kom med verkar vara "hane-hane". Dom uttag jag har är ett flertal USB och USB-c samt hörlurs utgångar. Så hur får jag till det? Med någon adapter = (?) "optisk-USB", "Optisk-USB-c" eller "Optisk-3.5"?

En till fråga, kommer det bli ännu bättre med en DAC också? Vad fan är en DAC? Är det något som förbättrar så köper jag en sådan också!

Lämnar över detta till er som är proffs!

Tack på förhand.

//M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Morrreee:

Tjena!

Har ett par Astro a50 wireless gen4 med basestation som jag har kopplat till min dator och kört med någon månad med. Endast med USB kabel.

Funkat helt okej! Men är nyfiken på om den optiska kabeln som följer med kan göra dom ännu bättre? Har dock inget sånt uttag i datorn, hur går jag till väga? Inte high på dessa kablar. Men den som kom med verkar vara "hane-hane". Dom uttag jag har är ett flertal USB och USB-c samt hörlurs utgångar. Så hur får jag till det? Med någon adapter = (?) "optisk-USB", "Optisk-USB-c" eller "Optisk-3.5"?

En till fråga, kommer det bli ännu bättre med en DAC också? Vad fan är en DAC? Är det något som förbättrar så köper jag en sådan också!

Lämnar över detta till er som är proffs!

Tack på förhand.

//M

Det blir ingen skillnad att byta typ av digitalanslutning från datorn eller av att ha en separat dac eftersom du överför samma digitala ljuddata från datorn och du använder dessutom alltid headsetets dac hur än du kopplar in det.

För att kunna dra nytta av en bättre dac måste du ansluta en hörlursförstärkare och sedan hörluren du vill driva analogt med "tråd"(kabel till dacen och det är tekniskt omöjligt om du ll använda något trådlöst.

Moderna trådlösa system har alltid dac och hörlursförstärkare integrerat i enheten du har på huvudet, äldre system kan ha analog signalöverföring och då har du mottagare och hörlursförstärkare integrerat i enheten på huvudet eftersom man inte behöver använda en dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir ingen skillnad att byta typ av digitalanslutning från datorn eller av att ha en separat dac eftersom du överför samma digitala ljuddata från datorn och du använder dessutom alltid headsetets dac hur än du kopplar in det.

För att kunna dra nytta av en bättre dac måste du ansluta en hörlursförstärkare och sedan hörluren du vill driva analogt med "tråd"(kabel till dacen och det är tekniskt omöjligt om du ll använda något trådlöst.

Moderna trådlösa system har alltid dac och hörlursförstärkare integrerat i enheten du har på huvudet, äldre system kan ha analog signalöverföring och då har du mottagare och hörlursförstärkare integrerat i enheten på huvudet eftersom man inte behöver använda en dac.

Okej, då förstår jag! 🙌 Tack för hjälpen! Sparade jag någon krona! 👌

//M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Om du vill tästa den optiska utgången så har mäst troligt din TV den. Men ja då blir det ju kopplat till TVin istället så... men kanske funkar bra med någon film om headset stödjer Dolby för surround, vilket det värkar göra 🤔 och din tv kan skicka ljudet som bitström och inte bara som PCM.

Men det här blev nog lite mer än du fråga efter . Men se om du får Dolby Atmos att fungera på dator om du inte redan har det. För det ser ut som de stöds om jag nu kollat på rätt lurar 🤔🙂 eller bara kolla så att inställningar för surround ljud och sådant är rätt inställt i datorn.

Och nej. Du kommer inte få bättre ljud med optisk mot usb.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Om du vill tästa den optiska utgången så har mäst troligt din TV den. Men ja då blir det ju kopplat till TVin istället så... men kanske funkar bra med någon film om headset stödjer Dolby för surround, vilket det värkar göra 🤔 och din tv kan skicka ljudet som bitström och inte bara som PCM.

Men det här blev nog lite mer än du fråga efter . Men se om du får Dolby Atmos att fungera på dator om du inte redan har det. För det ser ut som de stöds om jag nu kollat på rätt lurar 🤔🙂 eller bara kolla så att inställningar för surround ljud och sådant är rätt inställt i datorn.

Och nej. Du kommer inte få bättre ljud med optisk mot usb.

Aah jag har provat med dolby access appen på Windows, men blir alldeles för mycket bas. Jag använder headsetet endast till FPS spel, så det jag är ute efter är att höra klart och tydligt var mina fiender är. Fot steg osv. Men med dolby vart set sån jädrans bas så allt pangande och bomber hit och dit gjorde det svårare. Önskar man var mer High på ämnet så kunde man justera hz till sin fördel.. men icke! Så tänkte ifall optisk, dac och förstärkare och allt annat jag läst om kanske kunde hjälpa med mer tydligare ljud 🤷‍♂️ vild chansning!

Tack för svaret!

//M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

" Önskar man var mer High på ämnet så kunde man justera hz till sin fördel.. men icke! "

Tack för svaret!

//M

Fins ingen som säger att du kan bli om du vill det. Det är bara att läsa på och kolla lite Youtube och se hur andra har gjort
Typ https://youtu.be/c3Mg65uw5MM
https://youtu.be/BBysXpqqyHA
https://youtu.be/UTwwxLagf1w
https://youtu.be/kKMOBW7ji9s
Så det är bara att tästa sig fram och kanske skriv ner vad du ändrar så att du kan änkelt återställa det om det behövs senare.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem

Optisk överföring av ljud typ SPDIF är inte vad de flesta tror i det att det i de flesta fall inte ger någon fördel. Jag skulle säga att kontakten finns där för att öka kompatibiliteten med äldre utrustning.

Optisk kabel har några fördelar. Den funkar framför allt mycket bättre på längre avstånd. Det kan också finnas tillfällen då man vill skilja av utrustningen galvaniskt. Men en optisk kabel är också mycket mer känslig, den kan inte böjas hur som helst. Den klarar inte dubbelriktad kommunikation, vilket krävs av DRM-protokoll för ljud, vilket i sin tur gör att det finns begränsningar på vad som tillåts skickas över en optisk kabel. Signalmässigt ger en optisk kabel inga andra fördelar. Vi pratar om överföring av en digital signal som inte är lika störningskänslig som en analog.

Så allt som allt så skulle jag säga att man ska hålla sig till att använda optisk kabel när en kopparkabel inte fungerar. Använd USB, HDMI, digital RCA, osv. i första hand.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Fins ingen som säger att du kan bli om du vill det. Det är bara att läsa på och kolla lite Youtube och se hur andra har gjort
Typ https://youtu.be/c3Mg65uw5MM
https://youtu.be/BBysXpqqyHA
https://youtu.be/UTwwxLagf1w
https://youtu.be/kKMOBW7ji9s
Så det är bara att tästa sig fram och kanske skriv ner vad du ändrar så att du kan änkelt återställa det om det behövs senare.

Ska kanske ge det en chans! Tackar!

//M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.