Jag skulle också vilja bli av med 30fps-lägen helt och hållet men det kommer tyvärr inte hända. Utvecklare kommer vara fortsatt kassa på optimering och har ändå Xbox Series S att tänka på (som har sämre hårdvara än förra generationens Xbox One X).
Sony kommer inte lägga till Dolby Atmos för spel då dom har investerat i sitt egna (och sämre) 3D Tempest.
Visst finns det annat än 4K120 eller 8K. Hårdvaran är dock inte tillräckligt kraftfull för att kunna nå 4K60 med RT varken idag eller om två år. Den eventuella PS5 Pro som det ryktas om skulle använda hårdvara från ungefär idag ifall den skulle släppas Q4 2024 och det finns ingen hårdvara från AMD idag som skulle lyckas med något som gör stor skillnad utan ett rejält stort kliv upp i pris och strömkrav samt värme.
PS5 når inte upp till 4K60 idag, så att lägga till RT samtidigt som man ökar kraven till 4K60 är inte på kartan utöver i enstaka spel Spider-Man Remastered har ju ett 1080p-1440p läge med RT och 60fps, men det spelet är från förra generationen och extremt optimerat.
Det blir förstås mycket svårare att marknadsföra PS5 Pro jämfört med PS4 Pro där ett stort försäljningsargument var att kunna spela i 4K jämfört med 1080p. Argumentet för PS5 Pro skulle vara "snäppet snyggare, knappt märkbart för dom flesta" eller "med VRR kan du nå lite högre fps med samma upplösning" eller något i den stilen.
Det är högst troligt att jag personligen skulle köpa PS5 Pro då jag gärna tar en liten ökning av fps, men Sony vill förstås sälja fler än en handfull konsoler.