Problem med temperaturer på CPU med custom loop

Permalänk
Medlem

Problem med temperaturer på CPU med custom loop

Tjenare, har byggt en custom loop till min dator kortfattat och tyckte jag fick till det riktigt bra tills jag fick igång allt och insåg att cpun går varmare än vad den gjorde med en h100i kylare, då med 2 stycken radiatorer och gpun med i loopen. Flöde finns och det känns som att all luft är ur systemet (dock är slangarna svarta och jag har inga akrylblock så det går inte att säga helt säkert att det är så) och blir bara mer gråhårig ju mer jag försöker felsöka bekymret. Gpun ligger och myser i ca 60 grader i load medans cpun kan stiga uppemot 90 grader.. Har känt på skruvarna till CPU blocket och allt sitter stumt så jag vet inte vart jag ska börja riktigt.
Specs för referens:
I7 11700k
Msi rtx 3080ti gaming x trio
32gb ddr4
Gigabyte z590i aorus ultra

Permalänk
Medlem

Vad har du för vattentemperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Tjenare, har byggt en custom loop till min dator kortfattat och tyckte jag fick till det riktigt bra tills jag fick igång allt och insåg att cpun går varmare än vad den gjorde med en h100i kylare, då med 2 stycken radiatorer och gpun med i loopen. Flöde finns och det känns som att all luft är ur systemet (dock är slangarna svarta och jag har inga akrylblock så det går inte att säga helt säkert att det är så) och blir bara mer gråhårig ju mer jag försöker felsöka bekymret. Gpun ligger och myser i ca 60 grader i load medans cpun kan stiga uppemot 90 grader.. Har känt på skruvarna till CPU blocket och allt sitter stumt så jag vet inte vart jag ska börja riktigt.
Specs för referens:
I7 11700k
Msi rtx 3080ti gaming x trio
32gb ddr4
Gigabyte z590i aorus ultra<Uppladdad bildlänk>

Spontant 3 saker från egna erfarenheter.
1. CPU blocker sitter "kasst" alternativt för lite pasta.
2. Fel flöde på CPU blocket. Dvs att "inflödet" går in på "utflödet".
3. För låg kapacitet på rads/pump.

Är det passiv kylning på den övre radiatorn eller jag man bara inte fläktarna?

Pallar ddc pumpen att flytta tillräckligt med vätska?
Tycker att även GPUn ligger högt.

Långt ifrån expert så har säkert fel

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Spontant 3 saker från egna erfarenheter.
1. CPU blocker sitter "kasst" alternativt för lite pasta.
2. Fel flöde på CPU blocket. Dvs att "inflödet" går in på "utflödet".
3. För låg kapacitet på rads/pump.

Är det passiv kylning på den övre radiatorn eller jag man bara inte fläktarna?

Pallar ddc pumpen att flytta tillräckligt med vätska?
Tycker att även GPUn ligger högt.

Långt ifrån expert så har säkert fel

Ja det skulle mycket väl kunna vara nånting med CPU blocket, kollade över in/ut och det ska stämma med flödet och det är bra tryck ut i returen till reservoaren så jag tror inte pumpen är bekymret.
Börjar fundera på om det är monteringssättet på blocket som är problemet för det var väldigt svårt att få det som jag ville ha det med monteringen.
Inte passiv kylning, det sitter 2 stycken noctua slimfläktar som ska bytas till rejälare fläktar framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad har du för vattentemperatur?

Tror inte jag kan se vattentemp tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Gör en fuling.
Lossa blocket på din cpu.
Pressa manuellt på blocket så du får ordentlig kontakt. Blir det bättre resultat då?
Ta gärna till hjälp när du gör detta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Tror inte jag kan se vattentemp tyvärr :/

Blir slangar/radiator märkbart varma?

Permalänk
Avstängd

Du bör styra loopen mha vattentemperaturen. Skaffa en temperaturmätare och koppla in den till moderkortet eller ex. en Aquacomputer Quadro för styrning av fläktar och pump.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har varit skyldig till detta själv, är du säker på att du tog av klisterlappen under cpu-blocket?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av illeliss:

Tjenare, har byggt en custom loop till min dator kortfattat och tyckte jag fick till det riktigt bra tills jag fick igång allt och insåg att cpun går varmare än vad den gjorde med en h100i kylare, då med 2 stycken radiatorer och gpun med i loopen. Flöde finns och det känns som att all luft är ur systemet (dock är slangarna svarta och jag har inga akrylblock så det går inte att säga helt säkert att det är så) och blir bara mer gråhårig ju mer jag försöker felsöka bekymret. Gpun ligger och myser i ca 60 grader i load medans cpun kan stiga uppemot 90 grader.. Har känt på skruvarna till CPU blocket och allt sitter stumt så jag vet inte vart jag ska börja riktigt.
Specs för referens:
I7 11700k
Msi rtx 3080ti gaming x trio
32gb ddr4
Gigabyte z590i aorus ultra<Uppladdad bildlänk>

Montera om CPU blocket, du har antagligen dålig kontakt och snåla inte med kylpastan

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Kör du cpu och gpu parralellt?

Majoriteten av vattnet kommer försöka ta lättaste vägen och inte omöjligt att gpublocket går mycket lättare så majoriteten av vattnet tar den vägen.

Testa att klämma litepå returslangen från gpuslingan så flödet stryps lite och se om cpu tempen sjunker medans du testar.

Om tempen sjunker är det för att du har ojämnt motstånd i slingorna så gpu snor för mycket flöde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasOp:

Eftersom jag har varit skyldig till detta själv, är du säker på att du tog av klisterlappen under cpu-blocket?

Yes skyddsplasten är av så det är ingen fara, det kommer under load liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gör en fuling.
Lossa blocket på din cpu.
Pressa manuellt på blocket så du får ordentlig kontakt. Blir det bättre resultat då?
Ta gärna till hjälp när du gör detta.

Ska kika på det om möjligt, är så sjukt trångt i detta chassit att komma åt cpublocket tyvärr, men det kommer ju efter en stund under load liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör du cpu och gpu parralellt?

Majoriteten av vattnet kommer försöka ta lättaste vägen och inte omöjligt att gpublocket går mycket lättare så majoriteten av vattnet tar den vägen.

Testa att klämma litepå returslangen från gpuslingan så flödet stryps lite och se om cpu tempen sjunker medans du testar.

Om tempen sjunker är det för att du har ojämnt motstånd i slingorna så gpu snor för mycket flöde.

Loopen går genom cpu, till toppradiator, till bottenradiator, till gpu och sist reservoaren så jag tycker ju inte att det borde kunna bli så liksom men man kan ju ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Montera om CPU blocket, du har antagligen dålig kontakt och snåla inte med kylpastan

det sitter skruvat till botten av gängorna, är ett corsair xc8 men funderar på om blocket i sig inte är nå vidare till min cpu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Du bör styra loopen mha vattentemperaturen. Skaffa en temperaturmätare och koppla in den till moderkortet eller ex. en Aquacomputer Quadro för styrning av fläktar och pump.

Får kika på det, vet inte vart jag ska få plats med det bara, dock börjar jag fundera mer på att skaffa ett större chassi igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Loopen går genom cpu, till toppradiator, till bottenradiator, till gpu och sist reservoaren så jag tycker ju inte att det borde kunna bli så liksom men man kan ju ha fel

Nu ska jag inte vara petig, men det betyder alltså att all värme från GPU passerar CPU, så några grader borde det göra, men antagligen inte mer än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu ska jag inte vara petig, men det betyder alltså att all värme från GPU passerar CPU, så några grader borde det göra, men antagligen inte mer än så

Tyvärr va det typ enda rimliga sättet att dra slangarna på också, ska se över allting men jag har förstått det som att det inte ska spela nån större roll egentligen vilken ordning allt går

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Tyvärr va det typ enda rimliga sättet att dra slangarna på också, ska se över allting men jag har förstått det som att det inte ska spela nån större roll egentligen vilken ordning allt går

Absolut inte något större fel, men det hjälper inte heller såklart. Tror det gör någon grad eller så om man har tillräckligt med flöde

Permalänk
Skrivet av illeliss:

Tror inte jag kan se vattentemp tyvärr :/

Har man custom är tempgivare ett måste då man ställer fläktarna efter vattnet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har man custom är tempgivare ett måste då man ställer fläktarna efter vattnet.

Nja måste är nog överdrift. Men QoL är det helt klart. Iaf om man vill slippa konstant upp och ner varvning av fläktar.

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Skrivet av mkrl:

Nja måste är nog överdrift. Men QoL är det helt klart. Iaf om man vill slippa konstant upp och ner varvning av fläktar.

Jag kör med 3. Luft in/ut och vatten. 😂

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av illeliss:

Loopen går genom cpu, till toppradiator, till bottenradiator, till gpu och sist reservoaren så jag tycker ju inte att det borde kunna bli så liksom men man kan ju ha fel

Nä då har du allt i serie. Va svårt att se vilken slang som gick till vad på bilden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nä då har du allt i serie. Va svårt att se vilken slang som gick till vad på bilden.

Spelar ingen roll vilken ordning man har allt. Dra allt så det blir så enkelt det kan.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Spelar ingen roll vilken ordning man har allt. Dra allt så det blir så enkelt det kan.

du läste inte mitt första inlägg va?

där skrev jag att om han körde gpu och cpu paralellt på varsin slinga med en pump som matar bägge så behöver han motståndsbalansera slingorna för att få lika flöde i bägge slingorna (50/50).

men iom att han sa att allt i satt i serie i slingan behöver han inte ta hänsyn till det då flödet alldrig kommer dela på sig utan flöde in kommer va lika med flöde ut ur den genom allt inkopplat.

anledningen till att jag frågade det var för att jag satt på telefonen och var svårt att se hur slingan var kopplad på den lilla bilden tyckte det såg ut som att det var delat vid pumpen till cpu+rad och gpu+rad från pumpen på varsin slinga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illeliss:

Får kika på det, vet inte vart jag ska få plats med det bara, dock börjar jag fundera mer på att skaffa ett större chassi igen.

Om du kollar youtube på ex aquacomputer quadro så ser du att det följer med en tempsensor. Du kan köpa en sånt litet snöre och rentav tejpa fast den på en radiator, sen koppla in den i moderkortet om det har en ingång. Annars är quadron liten och passar nästan överallt.

Permalänk
Medlem

Det verkar ha stabiliserat sig så att den inte överhettat längre men det känns ändå som att det går varmt för att vara custom loop tycker jag (men ioförsig är ju grafikkortet kapabelt till att dra 450w så det blir ju varmt ändå) nu ligger CPU och gpu runt 60-75 grader i spel så det är ju inte katastrofalt iallafall. Tror dock att chassit är en faktor i det hela med temperaturerna eftersom toppradiatorn inte har möjlighet till frisk luft när man har den som utblås

Permalänk
Skrivet av medbor:

Nu ska jag inte vara petig, men det betyder alltså att all värme från GPU passerar CPU, så några grader borde det göra, men antagligen inte mer än så

Nej. Det spelar ingen roll hur man kopplar loopen. Kan inte fatta att detta rykte lever kvar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av illeliss:

Får kika på det, vet inte vart jag ska få plats med det bara, dock börjar jag fundera mer på att skaffa ett större chassi igen.

Plats? Givaren tar ju ingen plats, monteras ju mellan kopplingarna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Plats? Givaren tar ju ingen plats, monteras ju mellan kopplingarna.

Har aldrig behövt använda såna förut så jag har absolut ingen aning 😂