Permalänk
Medlem

Värt laga liten skada på bil?

Hej!

Såg detta imorse när jag fyllde på luft i däcken.
Troligtvis har någon parkerat lite för nära en kant vid någon parkering och sedan skrapat undertill.
Där är på fronten under bilen. Syns endast om man lägger sig ned och tittar.

Men plastbiten som hängde drog jag bort då den satt väldigt löst. Nu är det ju ett hål.

Bilen är 2 år gammal och det är en BMW så antar att självrisk för att laga ligger på 5-10k

Kanske bara ska limma fast den?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hej!

Såg detta imorse när jag fyllde på luft i däcken.
Troligtvis har någon parkerat lite för nära en kant vid någon parkering och sedan skrapat undertill.
Där är på fronten under bilen. Syns endast om man lägger sig ned och tittar.

Men plastbiten som hängde drog jag bort då den satt väldigt löst. Nu är det ju ett hål.

Bilen är 2 år gammal och det är en BMW så antar att självrisk för att laga ligger på 5-10k

Kanske bara ska limma fast den?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Någon hade bumpat in i min lika nya bil och fick liknande resultat som du. Jag anmälde det till försäkringsbolaget, men insåg att det var billigare att byta skärmen än att göra ett försäkringsärende. Det hade nog t.o.m. varit billigare att betala verkstaden för själva jobbet än att betala självrisken. Jag lät det vara dock, syntes knappt när jag fixat till det.

Permalänk
Medlem

Lär ju inte vara sista märket under fronten på bilen under dess livstid...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Lär ju inte vara sista märket under fronten på bilen under dess livstid...

Nä jag tror inte det heller. Men har aldrig lyckats göra ett hål

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hej!

Såg detta imorse när jag fyllde på luft i däcken.
Troligtvis har någon parkerat lite för nära en kant vid någon parkering och sedan skrapat undertill.
Där är på fronten under bilen. Syns endast om man lägger sig ned och tittar.

Men plastbiten som hängde drog jag bort då den satt väldigt löst. Nu är det ju ett hål.

Bilen är 2 år gammal och det är en BMW så antar att självrisk för att laga ligger på 5-10k

Kanske bara ska limma fast den?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag hade lappat ihop med typ plastic padding eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog provat att limma fast biten igen.
Sätt dit biten utan lim först för att se hur det kommer att se ut, det kanske saknas en till bit.

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag hade lappat ihop med typ plastic padding eller liknande.

Skrivet av Skalaus:

Jag hade nog provat att limma fast biten igen.
Sätt dit biten utan lim först för att se hur det kommer att se ut, det kanske saknas en till bit.

Nah det är just denna bit som sitter där ganska bra. Saknas inget.

Tips på om det finns något vettigt att limma med hos Biltema? Har vägarna förbi där efter jobbet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag är ingen direkt bilexpert, men om hålet bara är visuellt skulle jag personligen inte bry mig. Problemet som jag ser det är väl att det möjligtvis kan leda till rost osv i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nah det är just denna bit som sitter där ganska bra. Saknas inget.

Tips på om det finns något vettigt att limma med hos Biltema? Har vägarna förbi där efter jobbet.

Är väl plast?
Kanske https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/snabb-epoxy-2...
eller
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/plastlim-25-ml-200...

Permalänk
Medlem

Ja det är plast. Känns ganska så mjuk också. Blev en bra kant på själva biten som man kan limma mot.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nah det är just denna bit som sitter där ganska bra. Saknas inget.

Tips på om det finns något vettigt att limma med hos Biltema? Har vägarna förbi där efter jobbet.

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/plastsvetsnin...

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=pw9bQupSQSQ

Går säkert få jämnare resultat än den där snubben och kör man limmet på baksidan så lär det inte synas något alls.

Eller valfritt annat epoxylim.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken modell du har, så eventuellt kanske du bara behöva byta nedre delen av fronten och inte hela. Och plastdetaljer brukar faktiskt inte kosta skjortan hos handlarna, speciellt om man kan lösa monteringen själv.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Nu vet jag inte vilken modell du har, så eventuellt kanske du bara behöva byta nedre delen av fronten och inte hela. Och plastdetaljer brukar faktiskt inte kosta skjortan hos handlarna, speciellt om man kan lösa monteringen själv.

Sitter tyvärr på den plastdelen som täcker hela fronten och upp till lyktorna. Så den kostar nog en del
Jag kommer försöka limma dit plastbiten senare idag.

Det sitter mer plast innanför hålet så jag tror inte det finns risk för någon rost senare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det är "hasplåten" eller blir väll has-plasten. Man kan montera bort den helt och hållet om man vill utan någon påverkan. Fyller ingen funktion mer än att hålla lite skit borta från motorrummet, som "alla" plastkåpor i motorrummet + att man hör tidigt när det dags att backa, kanske räddar den någon rem och en spännrulle 1 år till för det är renare med den på. Men försök laga själv på något sätt !

Jag hade skruvat loss och rengjort + limmat en ny platsbit från "insidan". Eller något hårdare flexibelt gummi bör lösa hålet med.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hej!

Såg detta imorse när jag fyllde på luft i däcken.
Troligtvis har någon parkerat lite för nära en kant vid någon parkering och sedan skrapat undertill.
Där är på fronten under bilen. Syns endast om man lägger sig ned och tittar.

Men plastbiten som hängde drog jag bort då den satt väldigt löst. Nu är det ju ett hål.

Bilen är 2 år gammal och det är en BMW så antar att självrisk för att laga ligger på 5-10k

Kanske bara ska limma fast den?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Anmäl till TFF https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inb...
Jag hade samma dilemma som dig, tror att jag fick betala 2000kr.
Obs glöm inte att polisanmäla parkeringsskadan!

Att göra fullösningar på en två år gammal BMW hade jag aldrig gjort för några tusenlappar.

Citat:

Självrisk

Om du får skadan godkänd görs det ett avdrag från ersättningen för självrisk. Denna självrisk är lagstadgad och uppgår till fem procent av bas­beloppet det år då skadan inträffade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Det är "hasplåten" eller blir väll has-plasten. Man kan montera bort den helt och hållet om man vill utan någon påverkan. Fyller ingen funktion mer än att hålla lite skit borta från motorrummet, som "alla" plastkåpor i motorrummet + att man hör tidigt när det dags att backa, kanske räddar den någon rem och en spännrulle 1 år till för det är renare med den på. Men försök laga själv på något sätt !

Jag hade skruvat loss och rengjort + limmat en ny platsbit från "insidan". Eller något hårdare flexibelt gummi bör lösa hålet med.

Nä detta är delen som täcker hela fronten. "Hasplasten" börjar under denna. Det är "hasplasten" jag ser på insidan av hålet

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Anmäl till TFF https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inb...
Jag hade samma dilemma som dig, tror att jag fick betala 2000kr.
Obs glöm inte att polisanmäla parkeringsskadan!

Att göra fullösningar på en två år gammal BMW hade jag aldrig gjort för några tusenlappar.

Detta är 99,99% orsakat av mig själv eller frugan. Kanske under vintern mot någon hög av snö/is eller kant vid en parkering.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Silvertejp? Är inte trasigt förns det inte går att fixa med silvertejp! Och det där går utan tvekan att fixa med silvertejp!

Visa signatur

here we go!

Permalänk

loctite superlim.

tror biltema har någon liknande variant för typ 5:- tuben

dra på ett tunt lager och tryck dit i typ 30 sec så kommer den aldrig lossna om du inte kör på något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Antar du har vagnskadegaranti på en så ny bil så du får kolla garantibeviset vad självrisken kan ligga på.

När den är så ny skulle jag nog kolla upp vad det kostar att få det ordentligt reparerat då en sådan skada, om än väldigt liten och svår att se, kan sänka värdet rejält på bilen när/om du ska sälja/byta den. Är det dessutom taffligt reparerat så är risken att värdeminskningen blir större då det kan signalera för en köpare att bilen inte är särskilt välskött i övrigt.

Jag har ingen koll på hur mycket jobb det innebär att byta hela stötfångarbeklädnaden på den bilen men dels måste man köpa delen och sedan ska den också lackeras. Vad delen kostar får du kontakta en märkesverkstad för att få reda på, lackeringen går nog på 3-6000 beroende på var du får den gjord och hur stor den är.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nä detta är delen som täcker hela fronten. "Hasplasten" börjar under denna. Det är "hasplasten" jag ser på insidan av hålet

Ajdå jag är väll blind

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Nu vet jag inte vilken modell du har, så eventuellt kanske du bara behöva byta nedre delen av fronten och inte hela. Och plastdetaljer brukar faktiskt inte kosta skjortan hos handlarna, speciellt om man kan lösa monteringen själv.

Plastskräpet under motorn gick på nästan 4000 spänn, plus montering*, nyligen... Fast det var betydligt värre än när jag för något årtionde sedan körde på en hare och hade sönder liknande del plus ytterligare några. Då kostade nog alla delarna så tillsammans, men det är nog rätt slumpmässigt vad det kostar... Sedan får man förstås betala för lagerhållning, rimligt snabb leverans och sådana saker inbakat i priset.

*Typ en tusenlapp och det var väl inte mycket att orda om med tanke på vad verkstäder har för timkostnad. Jag hade väl kunnat montera det själv, men ville ha en bil som gick att köra över 70, samt över gupp o dyl helst igår... Totalsumman var någon hundralapp eller två under 5 tkr. Det var lite monteringsmaterial också, så priset på plasten är avrundat uppåt inkl. det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nah det är just denna bit som sitter där ganska bra. Saknas inget.

Tips på om det finns något vettigt att limma med hos Biltema? Har vägarna förbi där efter jobbet.

Alltså jag menade att lägga dit plastbiten och sen lappa ihop med plastic padding. Då har man fördelen att det går lätt att slipa ner sen om det blir fulla skarvar.

Annars har du bra ytor går det säkert bra med epoxy också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Antar du har vagnskadegaranti på en så ny bil så du får kolla garantibeviset vad självrisken kan ligga på.

När den är så ny skulle jag nog kolla upp vad det kostar att få det ordentligt reparerat då en sådan skada, om än väldigt liten och svår att se, kan sänka värdet rejält på bilen när/om du ska sälja/byta den. Är det dessutom taffligt reparerat så är risken att värdeminskningen blir större då det kan signalera för en köpare att bilen inte är särskilt välskött i övrigt.

Jag har ingen koll på hur mycket jobb det innebär att byta hela stötfångarbeklädnaden på den bilen men dels måste man köpa delen och sedan ska den också lackeras. Vad delen kostar får du kontakta en märkesverkstad för att få reda på, lackeringen går nog på 3-6000 beroende på var du får den gjord och hur stor den är.

Jag har ett år kvar på vagnskadegaranti och självrisken är någonstans mellan 5-10k.
Den Volvo V40 jag hade innan hade självrisk på 6875kr så en BMW har nog inte mindre.

Känns inte helt värt det för detta.

Jag har även lyckats fått ett dörruppslag på vänster sida men det syns bara om jag kollar efter det. Ganska så minimalt. Drygt dock.

Men skulle jag ta båda dessa skador på vagnskadegarantin så blir det 2x denna summa.
Så cirka 12k?

Min plan är att ha denna bil i totalt 7 år och cirka 12000-14000 mil.
Tror inte värdet påverkas så mycket av detta att det blir 12k skillnad på säljpriset på en 7 år gammal bil.
Jag tar väl hand om den i övrigt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag har ett år kvar på vagnskadegaranti och självrisken är någonstans mellan 5-10k.
Den Volvo V40 jag hade innan hade självrisk på 6875kr så en BMW har nog inte mindre.

Känns inte helt värt det för detta.

Jag har även lyckats fått ett dörruppslag på vänster sida men det syns bara om jag kollar efter det. Ganska så minimalt. Drygt dock.

Men skulle jag ta båda dessa skador på vagnskadegarantin så blir det 2x denna summa.
Så cirka 12k?

Min plan är att ha denna bil i totalt 7 år och cirka 12000-14000 mil.
Tror inte värdet påverkas så mycket av detta att det blir 12k skillnad på säljpriset på en 7 år gammal bil.
Jag tar väl hand om den i övrigt.

Självrisken är inte så beroende av vad det är för bil utan det beror på vilken försäkring du tecknat. Jag kan exempelvis välja mellan olika självrisker för olika månadskostnader på samma försäkring i övrigt.

Men har du två skador så kan du ju försöka hävda att de kom samtidigt och därmed borde betraktas som en.

Jag hade en BMW innan leasad med försäkringen från leasingbolaget. Jag råkade komma emot en bil lite i en stressad situation med höger bakskärm typ, jag hade självrisk på 7500 och tänkte att det kanske inte skulle kosta så mycket att laga, men det gick på 37K så 7500 var ju billigt i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har ett år kvar på vagnskadegaranti och självrisken är någonstans mellan 5-10k.
Den Volvo V40 jag hade innan hade självrisk på 6875kr så en BMW har nog inte mindre.

Känns inte helt värt det för detta.

Jag har även lyckats fått ett dörruppslag på vänster sida men det syns bara om jag kollar efter det. Ganska så minimalt. Drygt dock.

Men skulle jag ta båda dessa skador på vagnskadegarantin så blir det 2x denna summa.
Så cirka 12k?

Min plan är att ha denna bil i totalt 7 år och cirka 12000-14000 mil.
Tror inte värdet påverkas så mycket av detta att det blir 12k skillnad på säljpriset på en 7 år gammal bil.
Jag tar väl hand om den i övrigt.

Du kan alltid kontakta försäkringsbolaget och fråga om det går ta båda på samma. Alternativt glid lite på sanningen och säg de uppstod samtidigt.

Allt beror så klart på vem som ska köpa bilen. En del är extremt petiga och en liten detalj kan få dem att gnälla om priset. Det är mer en förvarning om att det kan i förlängningen innebära en viss värdesänkning, inte att det nödvändigtvis gör det. Har ändå pysslat med bilar i snart 40 år så jag har mött alla sorter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har för mig Biltema har bra epoxy lim som klarar både låga och höga temperaturer.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Äger också ny bil och hade inte tagit in försäkringsbolaget i det hela, lappa efter bästa förmåga och några dörrdingar / lackrepor kommer en bil som körs och parkeras nära andra bilar att få, tyvärr. Men då så gott som alla bilar får det är det knappast något som påverkar andrahandsvärdet. En petig köpare kommer inte hitta någon annan bil utan och det vet dom om, så stå på dig om att det är vad man får förvänta sig av en bil som inte är ny från fabrik.

Och som personer i tråden säger försöka lägga flera skador som om det vore från samma tillfälle mot försäkringsbolaget när man är tämligen säker på att så inte är fallet är bedrägeri och ett brott, inte jättesmart. Jag är absolut inget fan av försäkringsbolag och tycker hela modellen är rätt skev men knappast rätt att lura ens "dummingar" på pengar. Och uppmaningar till att begå brott hör inte hemma på forumet heller, i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självrisken är inte så beroende av vad det är för bil utan det beror på vilken försäkring du tecknat. Jag kan exempelvis välja mellan olika självrisker för olika månadskostnader på samma försäkring i övrigt.

Men har du två skador så kan du ju försöka hävda att de kom samtidigt och därmed borde betraktas som en.

Jag hade en BMW innan leasad med försäkringen från leasingbolaget. Jag råkade komma emot en bil lite i en stressad situation med höger bakskärm typ, jag hade självrisk på 7500 och tänkte att det kanske inte skulle kosta så mycket att laga, men det gick på 37K så 7500 var ju billigt i sammanhanget.

När bilen har vagnskadegaranti följer självrisken på den förstås av just vilken bil det är och vad importören satt för belopp, såvida man inte ändå t ex tecknat en helförsäkring själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självrisken är inte så beroende av vad det är för bil utan det beror på vilken försäkring du tecknat. Jag kan exempelvis välja mellan olika självrisker för olika månadskostnader på samma försäkring i övrigt.

Men har du två skador så kan du ju försöka hävda att de kom samtidigt och därmed borde betraktas som en.

Jag hade en BMW innan leasad med försäkringen från leasingbolaget. Jag råkade komma emot en bil lite i en stressad situation med höger bakskärm typ, jag hade självrisk på 7500 och tänkte att det kanske inte skulle kosta så mycket att laga, men det gick på 37K så 7500 var ju billigt i sammanhanget.

Jag har halvförsäkring så den täcker ju inte vagnskador. Det täcks av vagneskadegarantin. Den självrisken är högre.

Skrivet av Alphahanne:

Du kan alltid kontakta försäkringsbolaget och fråga om det går ta båda på samma. Alternativt glid lite på sanningen och säg de uppstod samtidigt.

Allt beror så klart på vem som ska köpa bilen. En del är extremt petiga och en liten detalj kan få dem att gnälla om priset. Det är mer en förvarning om att det kan i förlängningen innebära en viss värdesänkning, inte att det nödvändigtvis gör det. Har ändå pysslat med bilar i snart 40 år så jag har mött alla sorter.

Jag försökte detta med min förra bil och det gick inte alls. Dessa två är ju också väldigt tydligt helt separata skador så nja.
Visst kan det påverka värdet men om jag ska slänga ut en självrisk för varje enskild liten kosmetisk skada som uppstår under 7 år så kommer nog den kostnaden garanterat vara mer än minskningen vid försäljning.

Skrivet av takeoninja:

Äger också ny bil och hade inte tagit in försäkringsbolaget i det hela, lappa efter bästa förmåga och några dörrdingar / lackrepor kommer en bil som körs och parkeras nära andra bilar att få, tyvärr. Men då så gott som alla bilar får det är det knappast något som påverkar andrahandsvärdet. En petig köpare kommer inte hitta någon annan bil utan och det vet dom om, så stå på dig om att det är vad man får förvänta sig av en bil som inte är ny från fabrik.

Och som personer i tråden säger försöka lägga flera skador som om det vore från samma tillfälle mot försäkringsbolaget när man är tämligen säker på att så inte är fallet är bedrägeri och ett brott, inte jättesmart. Jag är absolut inget fan av försäkringsbolag och tycker hela modellen är rätt skev men knappast rätt att lura ens "dummingar" på pengar. Och uppmaningar till att begå brott hör inte hemma på forumet heller, i min mening.

Ja precis. Alla bilar jag haft har varit minst 7 år gamla när jag sålt dom. Omöjligt att ha en bil så länge utan att det blir någon liten skada. Stora skador tar man ju självklart ut på försäkring/självrisk.

Jag tänker försöka laga det själv med ett bra "plast-epoxi-lim"
Hålet sitter bra till för att komma åt och plastbiten har en perfekt form för att få dit.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken