Nvidia Shield och surroundsystem

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield och surroundsystem

Hej
Jag har problem att få till surroundljud med Nvidia Shield. Jag har ett Philips Home Theater System med några år på nacken. Den har enbart ett HDMI-uttag på baksidan. Hur kan jag koppla ihop dessa för att få surroundljud när jag tittar på Nvidia?
/Lotta

Permalänk
Medlem
Skrivet av annlotta:

Hej
Jag har problem att få till surroundljud med Nvidia Shield. Jag har ett Philips Home Theater System med några år på nacken. Den har enbart ett HDMI-uttag på baksidan. Hur kan jag koppla ihop dessa för att få surroundljud när jag tittar på Nvidia?
/Lotta

Hej! Du behöver berätta mer om ditt hemmabiosystem. Modell eller en bild på baksidan av huvudenheten (så att det går att se alla kontakterna) skulle underlätta. Även TV-modell är av relevans.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

jag har mitt LG system kopplat med HDMI till Tvn, ARC, och sen HDMI från tvn till min Shield, funkar utan problem för mig, så kolla hur det är inkopplat, får du surround ljud från andra källor om du spelar nått på tvn som har surround?
sen testa på Shield att spela upp något som har 5.1 ljud, finns en hel del i netflix som har det, så du inte testat med något som bara körs stereo eller så, gjorde det misstaget i början när jag inte tänkte mig för.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd

Har du ljudsystemet kopplat till TV'n idag så kan du eventuellt köra Shielden till TV via HDMI och sedan låta ljudet gå till Philipssystemet i den befintliga kopplingen.

Men som sagt ovan, svårt att säga om det funkar utan att veta mer om utrustningen du har.

Permalänk
Medlem

Shield -> HDMI -> TV -> HDMI eARC -> Hemmabio
Välj Passthrough i TV ljud inställningarna.

Shield kommer skicka ljud och bild till TV och TVn skickar ljudet vidare via en HDMI eARC kontakt till ditt ljudsystem.
Detta gäller dock endast nyare TV apparater som har ett eARC uttag.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Lite oklart gällande tvn då jag fått den men dessa bilder kommer upp när jag söker på modellnamnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Har du ljudsystemet kopplat till TV'n idag så kan du eventuellt köra Shielden till TV via HDMI och sedan låta ljudet gå till Philipssystemet i den befintliga kopplingen.

Men som sagt ovan, svårt att säga om det funkar utan att veta mer om utrustningen du har.

Jag har bara kopplat in receivern vilket även är dvd och fått igång ljudet som vanligt, alltså när jag kollat på en dvd.

Permalänk
Medlem

Baserat på bilden av manualen till hemmabiosystemet så kan du aldrig få riktigt surround från något annat än den inbyggda DVD-spelaren, endast stereo. Finns det ett hörlursuttag någon annanstans på TVn är det enklaste att koppla därifrån till den analoga ingången på systemet. Annars behöver du antingen en ljudextraktor mellan Shield och TV eller en omvandlare från TVns optiska utgång till analog stereo.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

jag har mitt LG system kopplat med HDMI till Tvn, ARC, och sen HDMI från tvn till min Shield, funkar utan problem för mig, så kolla hur det är inkopplat, får du surround ljud från andra källor om du spelar nått på tvn som har surround?
sen testa på Shield att spela upp något som har 5.1 ljud, finns en hel del i netflix som har det, så du inte testat med något som bara körs stereo eller så, gjorde det misstaget i början när jag inte tänkte mig för.

Hur "skickar" jag ljudet till receivern, vilka inställlningar behöver jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av annlotta:

Hur "skickar" jag ljudet till receivern, vilka inställlningar behöver jag göra?

Med tanke på tjockleken på din TV är den gissningsvis en bit över 10 år gammal och därmed saknas garanterat stöd för HDMI-ARC. Även försvinnande låg sannolikhet att ditt hemmabiosystem skulle ha stöd för det. Så det enkla svaret är att det kan du inte.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Baserat på bilden av manualen till hemmabiosystemet så kan du aldrig få riktigt surround från något annat än den inbyggda DVD-spelaren, endast stereo. Finns det ett hörlursuttag någon annanstans på TVn är det enklaste att koppla därifrån till den analoga ingången på systemet. Annars behöver du antingen en ljudextraktor mellan Shield och TV eller en omvandlare från TVns optiska utgång till analog stereo.

Jag skulle vara jättenöjd om jag bara kunde skicka tvns ljud till högtalarna nu när det är en massa musikprogram på gång men inte ens det har jag lyckats klura ut hur jag gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av annlotta:

Jag skulle vara jättenöjd om jag bara kunde skicka tvns ljud till högtalarna nu när det är en massa musikprogram på gång men inte ens det har jag lyckats klura ut hur jag gör

Det finns inget direkt sätt, utan du behöver koppla din RCA-ingång på DVD-spelaren till din Digital out på TV:n med hjälp av en signalomvandlare, RCA-kabel och en Toslink-kabel. Länkarna är exempel, finns säkert motsvarande alternativ på andra sidor också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Baserat på bilden av manualen till hemmabiosystemet så kan du aldrig få riktigt surround från något annat än den inbyggda DVD-spelaren, endast stereo. Finns det ett hörlursuttag någon annanstans på TVn är det enklaste att koppla därifrån till den analoga ingången på systemet. Annars behöver du antingen en ljudextraktor mellan Shield och TV eller en omvandlare från TVns optiska utgång till analog stereo.

Vilken är den analoga ingången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av annlotta:

Vilken är den analoga ingången?

Nummer 7 på den här:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)