Permalänk

Avbetalning på ny mobil?

Min polares telefon som är en iPhone XR från 2017, är på väg att ge upp, och är därför inne på att köpa ny mobil. Dock har han redan ett abonnemang, så han behöver inte det. Att köpa kontant är inget alternativ, då det kostar väldigt mycket pengar. Operatörerna jag kollat på är Comviq och Tele2. Det verkar som det går att köpa en ny mobil på avbetalning 12, 24 eller 36 månader.

Nämnas bör att han är en iPhone fantast, så det lutar åt en iPhone 14 i någon variant.

Kan man köpa en mobil hos Tele2 på avbetalning, utan att behöva skaffa ett nytt abonnemang?

Samma fråga gäller för mig, då jag är sugen på att skaffa en Pixel 6a eller 7a. Om jag minns rätt, så är det bara Elgiganten och Telia som tar in dom i Sverige.

Hur fungerar det hos Elgiganten och Telia?

Skaffa 6a eller vänta på 7a?

Permalänk
Medlem

Varför köpa genom operatör? Går väl o köpa löst på elgiganten eller liknande med kreditköp. Alltså typ räntefritt 12mån eller nåt genom klarna eller liknande?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Genom att lägga bindningstid på abonnemanget brukar operatörerna ge en rabatt på inköpspriset på telefonen och avbetalningen är då också räntefri. Att köpa en telefon med "blancolån" är otroligt korkat. Abonnemanget ska ni väl ha oavsett?

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Varför köpa genom operatör? Går väl o köpa löst på elgiganten eller liknande med kreditköp. Alltså typ räntefritt 12mån eller nåt genom klarna eller liknande?

Detta gäller endast hos operatör, då det blir för dyrt tyvärr att köpa löst eller räntefritt 12 mån. Vill inte veta vad räntan ligger på efter 12 mån .

Permalänk
Medlem

Ej råd med en dyr ny telefon = köp en billigare telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Detta gäller endast hos operatör, då det blir för dyrt tyvärr att köpa löst eller räntefritt 12 mån. Vill inte veta vad räntan ligger på efter 12 mån .

Gör dig själv en tjänst och köp en telefon du har råd med

Permalänk
Medlem

Vad har din vän för abonnemang idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Genom att lägga bindningstid på abonnemanget brukar operatörerna ge en rabatt på inköpspriset på telefonen och avbetalningen är då också räntefri. Att köpa en telefon med "blancolån" är otroligt korkat. Abonnemanget ska ni väl ha oavsett?

Det var så förr, men numer tycker jag det ser ut som det enda man kan få är lite bättre pris på abonnemanget, men det kan man få om man binder det utan att inkludera ett avbetalningsköp på telefon också.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Detta gäller endast hos operatör, då det blir för dyrt tyvärr att köpa löst eller räntefritt 12 mån. Vill inte veta vad räntan ligger på efter 12 mån .

Binda om abonnemang brukar ge bra priser. Vill man ha bättre pris på ny telefon så brukar följande vara bra att göra, byt leverantör och bind dig hos denna leverantör i 24 månder, men portera över numret. Olika leverantörer ger olika rabatter. Min erfarenhet är att det är rätt ok att gå in på nån av dom stora varuhusen eftersom dom oxå kan ge kickback på telefon från leverantör, utöver det operatören ger.

Jag hade inte gått in på tre, telia, telenor eller liknande utan att jämfört priset hos elgiganten, etc, som har alla operatörer, men är agnostik och kan ge kick back på telefon... alternativt kanske annan kickback.

Sen har jag slutet portera mitt nummer eftersom alla når mig via mail, linkedin, teams, discord... osv. Numret är nu bara transportlagret för internet. Och bästa av allt. Man trillar ur alla rullar för telemarketing ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det var så förr, men numer tycker jag det ser ut som det enda man kan få är lite bättre pris på abonnemanget, men det kan man få om man binder det utan att inkludera ett avbetalningsköp på telefon också.

Då får jag revidera mitt utlåtande. När jag sålde abonnemang med telefon åt telia fick man en "pott" att rabattera telefonen med, hur stor den var berodde på abonnemangets månadskostnad. Dyrare abonnemang = mer rabatt. Ibland var det kampanjer på abonnemanget också men det påverkade inte potten. Den modellen kan säkert ha ändrats under de senaste 12 åren.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte köpa senaste modellen, det räcker ju med en något äldre toppmodell för att få premiumkänsla, men till bra mycket lägre pris.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av izzie:

Ej råd med en dyr ny telefon = köp en billigare telefon.

Förklara det för en iPhone fantast 😅

Permalänk
Skrivet av Linus:

Gör dig själv en tjänst och köp en telefon du har råd med

Inte till mig som jag skrev. Själv kör jag Android .

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Vad har din vän för abonnemang idag?

Comviq för 100 kr i månaden.

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Genom att lägga bindningstid på abonnemanget brukar operatörerna ge en rabatt på inköpspriset på telefonen och avbetalningen är då också räntefri. Att köpa en telefon med "blancolån" är otroligt korkat. Abonnemanget ska ni väl ha oavsett?

Som jag skrev har han redan ett bra abonnemang hos Comviq för 100 kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Då får jag revidera mitt utlåtande. När jag sålde abonnemang med telefon åt telia fick man en "pott" att rabattera telefonen med, hur stor den var berodde på abonnemangets månadskostnad. Dyrare abonnemang = mer rabatt. Ibland var det kampanjer på abonnemanget också men det påverkade inte potten. Den modellen kan säkert ha ändrats under de senaste 12 åren.

Telia har fortfarande ganska bra rabatter på mobiler. T ex får man en iPhone 13 för 6 900 om man tecknar 15 GB abbonemang.

Men till TS så kan jag bara rekommendera att köpa den telefon man har råd med iPhone 12 eller SE är ju fortfarande bra mobiler som går att hitta för bra pris. Ett annat tips är ju att kolla på renoverade telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Som jag skrev har han redan ett bra abonnemang hos Comviq för 100 kr i månaden.

Varför ska han köpa dyrare än vad han har råd med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Telia har fortfarande ganska bra rabatter på mobiler. T ex får man en iPhone 13 för 6 900 om man tecknar 15 GB abbonemang.

Istället är deras abonemang svindyra. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Viking
Skrivet av Mullvaden83:

Istället är deras abonemang svindyra. XD

Japp. Blir alltid lika förvånad när folk endast kollar ”priset på mobilen”.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag har Comviq. Gick jättebra att köpa telefon där utan att skaffa nytt abonnemang, jag flyttade helt sonika det jag redan hade till Comviq. Eller, har kompisen bundet abonnemang? Varför det? Det har man väl endast om man samtidigt har en mobil på avbetalning eftersom det totalt sett kan bli billigare då, och en mobil från 2017 kan väl knappast vara på avbetalning/bundet abb?

Grundpriset på Iphone 14 är dock (som på många andra moderna mobiler) tämligen högt, så även om man förbinder sig i ett par år får man en ganska hög månadskostnad. Billigaste jag såg vid snabb anblick var 562kr/månad på Comviq med 10GB data bundet i 2 år men då får man inte 5G. Lägger man på en knapp hundring per månad får man 30-60GB data och 5G. Jag tror, baserat på magkänsla och en kopp starkt kaffe, att priserna inte kommer att bli så mycket lägre pga kronkurs och inflation. Däremot kan det säkert komma erbjudanden kring 500-550kr/månad (på 24 mån) som innehåller mer data, då data inte kostar operatörer lika mycket att "skicka med på köpet". Jag betalar 345kr/månad för Galaxy S21 och 100GB data, sällan jag använder mer än 25GB, men det är klart det lockade med 100GB och 5G när jag band mig på 2 år. (För min del är S21 egentligen 'onödigt bra', men jag behövde ny telefon och minst 25GB surf)

Pixel6a gick nyss att få för 2990, det är ett mycket bra pris (och kanske kommer det inte tillbaks - kanske tömdes lagren?)
Det finns sällan "deals" på abonnemang till så billiga telefoner så det är ofta bra att köpa telefon och abonnemang löst (och obundet - om man inte tror att priserna på abonnemang ska gå upp, då kan det såklart vara bra att binda, det finns tendenser till att operatörer höjer/ändrar prisbilder för abonnemang nu).

Om man räknar med att man behöver ca 20GB data (inte orimligt) och att det nog inte går att hitta ett sådant abonnemang för mindre än 150-200kr/månad, så kan det finnas en vits med att binda sig 24 mån på Halebop och betala 319kr/månad och få en Pixel6a "på köpet". Utslaget på 24 månader, och en extrakostnad per månad på ca 150kr (för telefonen) betalar man ju då ca 3600 för telefonen - men slipper ta allt på ett bräde och är garderad mot prishöjningar/räntehöjningar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Istället är deras abonemang svindyra. XD

Japp, ett likvärdigt abonnemang som jag har skulle gå på 280 kr mer i månaden såg jag. Det blir strax över 10 000 kr extra på 36 månader som mobiler brukar betalas av under numera.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det går att köpa mobiltelefoner hos Telia utan abonnemang och upp till 36 månaders avbetalning utan extra kostnad.

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Istället är deras abonemang svindyra. XD

Jepp de är onekligen dyra men då har jag 5G här mitt i skogen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Istället är deras abonemang svindyra. XD

Inte bara abben som är dyra. Utan även telefonerna.

När jag klickar i iphone 14 pro 128 gb så tar de 14995:- kronor för den.

Enligt prisjakt så är billigast 13.588 kr, computersalg

Inet tar 14 290:- om man vill köpa från en mer ”trygg” butik.

Så visst, man får rabatt aom kanske ser hög ut. Men om varan är dyrare än på andra ställen så kanske det inte riktigt är lika bra som man kan tro.

Så en ”räntefri” avbetalning hos telia innebär att du måste köpa från ett ställe som tar 800-1700 kronor mer totalt sätt ändå.

Skrivet av Skalaus:

Det går att köpa mobiltelefoner hos Telia utan abonnemang och upp till 36 månaders avbetalning utan extra kostnad.

Så det är visst en kostnad att köp en telefon dyrare än på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Inte bara abben som är dyra. Utan även telefonerna.

När jag klickar i iphone 14 pro 128 gb så tar de 14995:- kronor för den.

Enligt prisjakt så är billigast 13.588 kr, computersalg

Inet tar 14 290:- om man vill köpa från en mer ”trygg” butik.

Så visst, man får rabatt aom kanske ser hög ut. Men om varan är dyrare än på andra ställen så kanske det inte riktigt är lika bra som man kan tro.

Så en ”räntefri” avbetalning hos telia innebär att du måste köpa från ett ställe som tar 800-1700 kronor mer totalt sätt ändå.

Så det är visst en kostnad att köp en telefon dyrare än på andra ställen.

Upplägget är ju att de rabatterar telefonen om man binder i 24 månader och tar ett lite dyrare abonnemang (15 GB eller mer för att få en meningsfull rabatt). Då kan du komma ned till ~13 tkr för telefonen du testade med.

Permalänk
Avstängd

Det kan vara fördelaktigt att köpa på avbetalning med abonnemang, men ofta gäller det bara rätt dyra abonnemang och det är lätt att fastna på månadskostnaden för telefonen och inte tänka så mycket på om man faktiskt behöver 15GB eller ifall det är ett bra pris för det med 389 i månaden liksom (som på Telia). Ett billigare abonnemang, typ Hallon, Vimla eller så, plus en telefon på vanlig avbetalning kan mycket väl vara rätt mycket billigare än ett dyrt abonnemang med rabatt på telefonavbetalningen.

Sen är det ju lite jobbigare om man vill ha just en Iphone för de är dyra, eller snarare finns det inte något billigare alternativ som det finns massor av om man kör Android. Däremot finns det ju en ganska stor marknad med begagnade eller refurbed iphones, vilka kan vara ett bra alternativ om man nu måste ha Iphone. Annars är ju Pixel 6a exempelvis ett väldigt prisvärt alternativ.

Permalänk
Medlem

Varför vill man köpa en så dyr telefon om man inte kan betala kontant? Köp en billigare istället för att sätta dig i skuld? Men 95 av 100 verkar hellre ta blancolån än att vänta tills man har råd eller justera köpen efter ens ekonomi. Tycker det är konstigt att trenden går mot att priserna ökar när nu även de billigaste budget mobilerna har mer än nog prestanda vilket inte var fallet för 10 år sedan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Förklara det för en iPhone fantast 😅

Jag har haft android sen 2010, provat iphone men jag ser väldigt många nackdelar med dem.
De verkar känsliga för slag mot skärm på ett sätt som androider sällan verkar vara, androidskärmar funkar fast spruckna medan iphones får osynliga skador med hela glas fast halva eller hela skärmens touch slutat funka.

Låst till appstore, låst till särskilda iOS versioner.
Visst android har låsningar med, men ekosystemet verkar öppnare på många sätt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Jag har haft android sen 2010, provat iphone men jag ser väldigt många nackdelar med dem.
De verkar känsliga för slag mot skärm på ett sätt som androider sällan verkar vara, androidskärmar funkar fast spruckna medan iphones får osynliga skador med hela glas fast halva eller hela skärmens touch slutat funka.

Låst till appstore, låst till särskilda iOS versioner.
Visst android har låsningar med, men ekosystemet verkar öppnare på många sätt.

Håller med dig, men lycka till att försöka förklara det för en medlem ur iPhone sekten.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Varför vill man köpa en så dyr telefon om man inte kan betala kontant? Köp en billigare istället för att sätta dig i skuld? Men 95 av 100 verkar hellre ta blancolån än att vänta tills man har råd eller justera köpen efter ens ekonomi. Tycker det är konstigt att trenden går mot att priserna ökar när nu även de billigaste budget mobilerna har mer än nog prestanda vilket inte var fallet för 10 år sedan.

Ok detta har att göra med tråden hur?
Blancolån och avbetalning är två olika saker.
Detta gällde avbetalning, inte blancolån.