Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormraider:

Jag vill inte försvara CDON på något sätt för jag håller med alla om att dom blev extremt mycket sämre när dom började låta andra butiker sälja via dom. Men CDON har väl fortfarande lager och säljer vissa produkter via sitt eget namn fortfarande precis som Amazon? När jag handlar via dom vilket enbart brukar vara filmer och ibland cd skivor (när bengans inte har dom) så står det oftast "Säljs och levereras av CDON".
Då brukar det inte vara något problem, och det är ju samma sak man behöver göra när man handlar på Amazon. Annars får man ju kolla upp tredjepartssäljarens omdömen innan man gör en beställning.

Sedan CDON gjorde om sig, för närmare 10 år sedan har jag inte sett en enda vara som CDON själva sålt. Dock har jag inte kollat cd skivor, men allt inom elektronik som jag kollat har jag inte sett CDON som säljare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Certifikatet var inte påhittat. Det var legitimt - men drogs in under gårdagen från utgivarna.
Jag kollade med dem.

Får verkligen en att känna att det är certifikat att lita på

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av jnsson:

Sedan CDON gjorde om sig, för närmare 10 år sedan har jag inte sett en enda vara som CDON själva sålt. Dock har jag inte kollat cd skivor, men allt inom elektronik som jag kollat har jag inte sett CDON som säljare

Verkar som att CDON fortfarande tillhandahåller något slags lager?
Hittade detta t ex. som faktiskt säljs av CDON enligt hemsidan.

Spel: https://cdon.se/programvara/just-dance-2023-switch-c103307216...
Elektronik: https://cdon.se/hemelektronik/dualsense-charging-station-ps5-...

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Är ju fortfarande så att det inte är helt lätt för alla. CDON borde ta större ansvar för sin marknadsplats, men så länge de håvar in pengar utan påföljder så kommer det fortsätta se ut såhär.

Just Windows licens om man inte har koll så använder man väl t.ex. Google... att de som inte har koll då skulle köpa en licens på en "skum site" ser jag inte som helt otroligt. Särskilt när man tidigare fått sina licenser uppgraderade utan kostnad, Linux är typ gratis och Mac OS är gratis (tror det fortfarande är det?), varför skulle då en Windows-licens kosta 1700:- eller vad t.ex. Dustin tar?
<Uppladdad bildlänk>

Sluta beskylla dumma konsumenter, inte de som luras...

Jag förstår vad du menar. Men det borde vara uppenbart för folk på detta forumet att allt inte står rätt till när priset avviker så galet mycket.

Folk vill inte ta något eget ansvar mera. Det retar mig faktiskt galet mycket då jag nästan dagligen konfronteras med detta. Det handlar inte om dumhet, men girigheten och lyckosökande tog över här.

Tråden hade kunnat skapas för att fråga oss andra vad vi tycker innan produkten köptes. Då hade inget köp gjorts.

Visst borde dessa oseriösa människor bara försvinna från handeln, men det kommer aldrig ske. Folk är folk.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Moseby:

Verkar som att CDON fortfarande tillhandahåller något slags lager?
Hittade detta t ex. som faktiskt säljs av CDON enligt hemsidan.

Spel: https://cdon.se/programvara/just-dance-2023-switch-c103307216...
Elektronik: https://cdon.se/hemelektronik/dualsense-charging-station-ps5-...

Ja, klickar man på dem så får man upp en hel del listade produkter. >28 000.

Toppresultatet i deras shop just nu är lite grafiskt så gömmer länken.

Min okvalificerade gissning är att de deals (verkliga eller ej) man kanske lockas att titta på oftast är andra försäljare än cdon själva så man inte ser deras prylar lika ofta.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag förstår inte riktigt det resonemanget? Var går då gränsen? När är det alldeles för billigt?. I min värld är det aldrig ok att lura någon på pengar. Det är en kriminell handling oavsett.

Sade inte att det var ok. Sade bara att man får ta ansvar själv. Detta är stöldgods-billigt, så varför tar inte köparen ansvar själv?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Får verkligen en att känna att det är certifikat att lita på

Ja det är lite av ett gissel där ja.

Jag har förståelse för om de inte längre vill ge ut köpskydd/ kvalitetshandel-certifikat till en site som fynd24 när det här dykt upp - och därför ser till att få undan märkningen. Det kan vara väldigt bra att de agerat snabbt här.

Men ja - som konsument som redan har handlat blir det svårt att veta vilket skydd man hade om det inte finns underlag på hemsidan som visar att det fanns ett giltigt cert fram till en viss dag. I kombination då med att certifieringsutgivarna kan erbjuda ersättning för när det blivit fel är det väl ganska intressant.
Certifieringen var ju på plast vid köptillfället men det är lite klurigt att spåra i efterhand.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormraider:

Jag vill inte försvara CDON på något sätt för jag håller med alla om att dom blev extremt mycket sämre när dom började låta andra butiker sälja via dom. Men CDON har väl fortfarande lager och säljer vissa produkter via sitt eget namn fortfarande precis som Amazon? När jag handlar via dom vilket enbart brukar vara filmer och ibland cd skivor (när bengans inte har dom) så står det oftast "Säljs och levereras av CDON".
Då brukar det inte vara något problem, och det är ju samma sak man behöver göra när man handlar på Amazon. Annars får man ju kolla upp tredjepartssäljarens omdömen innan man gör en beställning.

Skillnaden är väl att CDON inte tar något som helst ansvar, mer eller mindre, för vad sina säljare hittar på och uppstår det problem så är det "lycka till". Amazon, i alla fall med den uppfattningen jag har, tar ansvar för att problem som uppstår inte ska drabba kunden, utan Amazon löser det och tar det sedan med säljaren.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Var inne på sidan nu och det verkar som om de säljer en del upphovsrättsskyddat material. Kanske kan vara bra att kontakta tex Nintendo eller Disney och påtala detta? De brukar inte vara superglada på detta.

Tänker att det kanske kan få likande sidor att tänka till innan de börjar bedra folk?

Skulle det fastna i tullen är det väl mottagaren som åker på en extrem smäll..?

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är lite av ett gissel där ja.

Jag har förståelse för om de inte längre vill ge ut köpskydd/ kvalitetshandel-certifikat till en site som fynd24 när det här dykt upp - och därför ser till att få undan märkningen. Det kan vara väldigt bra att de agerat snabbt här.

Men ja - som konsument som redan har handlat blir det svårt att veta vilket skydd man hade om det inte finns underlag på hemsidan som visar att det fanns ett giltigt cert fram till en viss dag. I kombination då med att certifieringsutgivarna kan erbjuda ersättning för när det blivit fel är det väl ganska intressant.
Certifieringen var ju på plast vid köptillfället men det är lite klurigt att spåra i efterhand.

Om skyddet tas bort vid missbruk så är det ju inte mycket till skydd, tänker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

Om skyddet tas bort vid missbruk så är det ju inte mycket till skydd, tänker jag.

Svårt att veta.

Det kan vara så att skyddet är bortdraget i efterhand.
Det är också möjligt att man är fortsatt skyddad som konsument så länge det fanns ett giltigt certifikat när man klickade på köpknappen.

Så det kanske är bra. Eller inte.
Det är väl just ovissheten - och den begänsade möjligheten att se bakåt i tid för certifikatet som är lite knivig här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
DingDongerMcDongface

***UPPDATERING***

Efter kontakt med Fynd24 från SweClockers sida finns en uppföljning att läsa här.

https://www.sweclockers.com/nyhet/36310

Inväntar fortfarande återkoppling från CDON, som kontaktade mig imorse och bad om att få återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Sade inte att det var ok. Sade bara att man får ta ansvar själv. Detta är stöldgods-billigt, så varför tar inte köparen ansvar själv?

För att säljaren enligt lag innehar ansvaret att kunden får rätt produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

För att säljaren enligt lag innehar ansvaret att kunden får rätt produkt?

Ok. Jag ger mig.

Känns inte som vi kommer någonstans.

Var försiktiga ute i handeln bara.

Trevlig helg.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av haijen:

Skillnaden är väl att CDON inte tar något som helst ansvar, mer eller mindre, för vad sina säljare hittar på och uppstår det problem så är det "lycka till". Amazon, i alla fall med den uppfattningen jag har, tar ansvar för att problem som uppstår inte ska drabba kunden, utan Amazon löser det och tar det sedan med säljaren.

Ja Amazon är definitivt bättre när det kommer till tredjepartsförsäljning. Varje gång jag haft något problem med tredjepartsäljare där med felaktiga eller trasiga produkter så har man kunna pratat med Amazons kundtjänst och få ersättning direkt, och inte kontakta tredjepartssäljaren som är CDON alternativ. Av den anledningen så köper jag inte saker från andra säljare på cdon än från deras eget lager. Men det gör ju att hela deras konvertering till marknadsplats är värdelös. Helst hade jag inte köpt något alls från dom längre, men andelen butiker som fortfarande säljer filmer och musik är ganska få nu så man får ta det som finns.

Permalänk
Medlem

Det är självklart både tråkigt och frustrerande att det finns bedragare. Men jag tycker också man har ett egenansvar. Om man beställer en 8 TB SSD för runt 1000 kr när "normala" priset är över 10 000 kr måste man förstå att någonting är lurt och risken att bli lurad är stor. Självklart synd om de som blir lurade men om man är så naiv så borde man kanske se över sitt kritiska tänkande. Om jag exempelvis ser en iPhone 14 för 2000kr hade jag inte beställt den då jag fattar det med 99% sannolikhet är fejk.

Hoppas det löser sig, men också att du lärt dig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Det är självklart både tråkigt och frustrerande att det finns bedragare. Men jag tycker också man har ett egenansvar. Om man beställer en 8 TB SSD för runt 1000 kr när "normala" priset är över 10 000 kr måste man förstå att någonting är lurt och risken att bli lurad är stor. Självklart synd om de som blir lurade men om man är så naiv så borde man kanske se över sitt kritiska tänkande. Om jag exempelvis ser en iPhone 14 för 2000kr hade jag inte beställt den då jag fattar det med 99% sannolikhet är fejk.

Hoppas det löser sig, men också att du lärt dig något.

Han var ju medveten om allt detta och ville testa.
Det är väl bra att sätta dit såna där bluffbutiker?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av enbom:

Han var ju medveten om allt detta och ville testa.
Det är väl bra att sätta dit såna där bluffbutiker?

Ja jättebra att det togs upp här, här fått stort genomslag. Bluffmakarna ska bort från Internethandel!
Och CDon kan man inte lita på heller, sånt här händer gång på gång trots deras snack om annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ok. Jag ger mig.

Känns inte som vi kommer någonstans.

Var försiktiga ute i handeln bara.

Trevlig helg.

Det spelar liksom ingen roll vad ditt ansvar är när vi kommit överens om vad lagarna säger och gäller. Jag tror jag förstår (och instämmer i) vad du egentligen menar (att du kan bespara dig själv en massa smärta genom att vara försiktig?) men sättet du kommunicerar det på är rätt klumpigt. Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Att köpa prylar "till bästa pris" är *spännande*, från att se upp med de alltför "bra" priserna/specarna/... till att även namngivna märkesprodukter kan av vissa handlare komma från annorlunda ställen. Flera handlare som ProShop och ComputerSalg är danska trots .se-adress, men har funkat bra för mig (leverans tar någon dag längre än Komplett, Inet, Webhallen och Dustin). Även beställt nån Samsung SSD från just CDON med leverans nerifrån Europa nånstans, funkade då efter lite längre väntan. Nu fick jag två Seagate-diskar från "annan handlare" (hänger inte ut dem...) där etiketten på disken anger:

"HDD sold as component of OEM solution and not for resale. The product warranty does not cover HDD if removed from OEM solution."

Diskarna var alltså nya i plastförpackning, Seagates "verify-funktion" fungerar på dem, men de verkar inte avsedda att säljas vidare. Dock 124 pix (8%) billigare än lägsta pris på prisjakt för just den modellen. Och de verkar fungera, synkar dem i en RAID1-array i detta nu, men garanti verkar inte ingå vilket sidan inte sa nåt om. Fast har ju "tjänat" 248 pix - räcker till grillad kycklingfilé och en flaska rött ikväll - än så länge "på plus" alltså

(...är inte sjuklig "bargain hunter", ännu iallafall...)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av ceggsy:

Helt ärligt, deras hemsida ser ut att vara skapad av en 12 åring som försökt efterlikna *insert valfri kinesisk näthandlare*. Man ser ju direkt på bild & text att det är scam eller skitprodukter rakt av, hoppas de slår igen omedelbart efter all uppmärksamhet och får näringsförbud.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRÅGA: Jag "lånar" tråden då jag inte hittade någon "letar du efter något - skriv här"-tråd i något forum, hoppas det går bra ändå.

När nya bedrägeriföretag kommer upp till ytan på olika forum som detta så tänker jag alltid tillbaka på en specifik tråd som fanns här på SweClockers för många år sen. Det som jag kan minnas idag är att någon här på forumet frågar om en specifik återförsäljare av datortillbehör var tillförlitlig då priserna på sidan var galet låga och jag har även för mig sidan såg ut att vara riktigt dåligt gjord, typ som fynd24.

Jag tror sen att någon på forumet offrade sig och testade att beställa ett grafikkort men fick aldrig någon vara. Tråden blossade upp och personen bakom sidan satt typ i Thailand eller nåt och skickade röstmeddelanden som "försvar" till SweClockers för att verka genuin, sidan stängdes ner kort därefter tror jag.

Någon som vet vilken tråd jag menar och i så fall, finns den kvar här på forumet?

Kan det vara denna tråden? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1296810-ar-computersto...

hittade den när jag googlade på Computerstocklots

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Hittade denna smickrande artikel om CDON. Att de inte tvingats stänga för alla skandaler är helt otroligt i sig.

"Hembränningsapparater och förbjudna CBD-oljor, som utvinns ur cannabisplantan, säljs på den välkända svenska sajten CDON."

https://sverigesradio.se/artikel/hembranningsapparater-och-ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Jag har nu fått lite nya svar ifrån fynd24, som av någon anledning?!? plötsligt helt bytt ton och nu uppför sig civiliserat. De har lovat att plocka bort fakturan och att sluta sälja de här diskarna. Jag fick förklaringen att även de blivit lurade av sin återförsäljare och skulle ta det vidare med denna. Jag har svårt att avgöra om detta är ren och skär bullshit eller om de nu helt plötsligt talar sanning. Å ena sidan är jag rätt övertygad om att de inte är fynd24 som satt ihop fake-disken men har också svårt att tro att de var helt omedvetna om diskens riktiga kapacitet och funktion, särskilt med tanke på vår tidigare mail-konversation och deras beteende. Oavsett så är det deras uppgift som säljare att försäkra sig om att deras produkter faktiskt är äkta. Det återstår såklart att se men om de håller sitt ord så ska disken iaf nu sluta säljas.
Stort tack till swec och dess fantastiska community som hjälp mig belysa och uppmärksamma dessa fake diskar!

Personen försöker släcka bränder. Att denne däremot skulle sluta sälja denna produkt ser jag som högst osannolikt. Bara att denne byter plattform. Att denne skulle blivit lurad är även det osannolikt... vilket de ursprungliga svaren på ditt email vittnar om och det faktum att de fått flertalet klagomål på just denna produkt på deras facebooksida men även på trustee. Ett annat belägg för att de medvetet försöker lura folk är att dessa produkter bokstavligen säljs på Wish så nog vet de vad de säljer allt.

Skrivet av ceggsy:

Helt ärligt, deras hemsida ser ut att vara skapad av en 12 åring som försökt efterlikna *insert valfri kinesisk näthandlare*. Man ser ju direkt på bild & text att det är scam eller skitprodukter rakt av, hoppas de slår igen omedelbart efter all uppmärksamhet och får näringsförbud.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRÅGA: Jag "lånar" tråden då jag inte hittade någon "letar du efter något - skriv här"-tråd i något forum, hoppas det går bra ändå.

När nya bedrägeriföretag kommer upp till ytan på olika forum som detta så tänker jag alltid tillbaka på en specifik tråd som fanns här på SweClockers för många år sen. Det som jag kan minnas idag är att någon här på forumet frågar om en specifik återförsäljare av datortillbehör var tillförlitlig då priserna på sidan var galet låga och jag har även för mig sidan såg ut att vara riktigt dåligt gjord, typ som fynd24.

Jag tror sen att någon på forumet offrade sig och testade att beställa ett grafikkort men fick aldrig någon vara. Tråden blossade upp och personen bakom sidan satt typ i Thailand eller nåt och skickade röstmeddelanden som "försvar" till SweClockers för att verka genuin, sidan stängdes ner kort därefter tror jag.

Någon som vet vilken tråd jag menar och i så fall, finns den kvar här på forumet?

Computerstockslots. Tror Sweclockers stängde ned tråden när killen bakom företaget började skapa en massa konton som påstod sig representera företaget och dessutom började ringa Sweclockers på deras telefon där han dels bjöd in dem att åka ned till Thailand för att möta honom och senare även började hota dem med rättsliga påföljder etc.

Det var en sjuk resa man fick följa i detta forum under den tiden. Vill minnas att det är även ett relativt frekvent förekommande som dyker upp si så där med två års mellanrum. Någon som kommer ihåg Kameraexperten? Den tråden höll ju på ETT BRAAAA TAG.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Har aldrig haft ett enda problem när jag handlar från CDON. Handlar där nästan varje månad.
Va är det för nöt som tror att han kan köpa en 8TB ssd för under 900kr.
Går man på dessa "erbjudanden" så får man skylla sig själv, Sunt förnuft verkar vara sällsynt idag.

Och hur vet du att du inte fått piratkopior när du med "sunt förnuft" handlar av på Cdon som tjänar pengar på företag som säljer piratkopior? Ett högt pris är inte en garanti för ok vara.

Permalänk
Medlem

Prisjakt har uppdaterat Fynd24's butikskonto med en varning, samt det går inte hitta butiken via deras sökfunktion.

(och ja, Prisjakt classic ftw)

https://classic.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=38809
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=38809

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Verkar som MÅNGA har samma problem, varan är BETALD, av företaget han har valt att betala med faktura, där han sen i sin tur är betalningsskyldig.

Dvs i detta fall är det Qliro som har betalt hans betalning till Fynd24, där Qliro senare kommer begära inbetalning av privatpersonen.
Så varan är betald.

"Ett samarbete med Klarna ger dig fler kunder som köper mer och gör det oftare. Det är det smidigaste sättet att öka din försäljning och ditt ordervärde. Du får alltid betalt av Klarna, alltmedan dina kunder betalar oss vid ett senare datum. Det blir inte enklare än så."

Nej varan är inte betald av kunden. Kunden har fått kredit. Att sen det finns en tredje part inblandad som ser till att handlaren får in likvida medel direkt (mot att den tredje parten får en del av kakan) innebär inte att kunden har betalt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av HKBY:

Intressant också att han som firman är skriven på är 76år? Känns inte som att det är han som driver företaget.

Vet inte om det blivit bättre, men när jag bodde i Malmö var det lägenhetshuset ganska ökänt för droghandel etc...

Jag är malmöbo o bor 3km från det huset. Det e lika illa lr värre idag.

Skrivet av fragande:

Tjommen bakom enmansfirman förekommer redan i belastningsregistret, så det är väl inte hans första rodeo. Polisanmälan är väl bra även om det inte kommer leda till något.

Att CDON får fortsätta med sin verksamhet trots alla bedrägerier som begås via deras marknadsplats är verkligen beklagligt.

Varför e jag inte förvånad….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Det är självklart både tråkigt och frustrerande att det finns bedragare. Men jag tycker också man har ett egenansvar. Om man beställer en 8 TB SSD för runt 1000 kr när "normala" priset är över 10 000 kr måste man förstå att någonting är lurt och risken att bli lurad är stor. Självklart synd om de som blir lurade men om man är så naiv så borde man kanske se över sitt kritiska tänkande. Om jag exempelvis ser en iPhone 14 för 2000kr hade jag inte beställt den då jag fattar det med 99% sannolikhet är fejk.

Hoppas det löser sig, men också att du lärt dig något.

Jag känner dock personer som inte klarar av att vara kritiska nog av olika skäl. Det är dessa personer som går och väntar på nämnda i iPhone i år efter år, utan att förstå att de blivit lurade och att det var naivt, som är offer för dessa scams. När de sedan får det till sig från någon vän så skäms de sönder men är fortfarande oförmögna att inte lita på folk. Jag är ledsen, men många av de snällaste och goaste personerna vi har omkring oss är också de som råkar illa ut om inte scams stoppas.

Permalänk
Medlem

Innan jag handlar något så gör jag alltid en sökning på företaget, både när det gäller omdöme samt på organisationsnumret för att se så att allt stämmer och att man inte sitter i ekonomisk knipa.

Skulle personligen aldrig handla av en enskild firma, och speciellt då inte en med adress till en lägenhet i Möllevången.

Sedan har väl alla hört: "Om det låter för bra för att vara sant, så är det nog det."

Permalänk
Medlem

Undrar hur lång tid innan de byter flagg till Fyndiq efter alla skandaler? Och var fasen får de pengarna ifrån då de går back hela tiden?
https://www.ehandel.se/cdon-koper-fyndiq-i-jatteaffar-sa-myck...