Hur stänger man av synkningen till Onedrive?

Permalänk

Hur stänger man av synkningen till Onedrive?

Ett litet irriterande problem är att Onedrive skall börja synka filer när man loggar in i Windows 11.
Jag tror att jag fått bort det nu, genom att stänga av så att Onedrive autostartar.
Dock har den såklart hunnit synka en del filer redan, vilket såklart äter upp mitt utrymme lokalt.
Jag vill alltså bara använda Onedrive i molnet, inte synka lokalt
Det är ingen bock i Utforskaren vad jag kan se, men någon får gärna hjälpa mig dubbelkolla.

Räcker det att stänga av Onedrive i autostart?

Om jag tar bort filer lokalt i Utforskaren, kommer de även att försvinna från Onedrive på webben?
Alltså även efter jag tagit bort autostart-funktionen till Onedrive i Windows 11?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du stänger av OD så kan den ju inte synka något eftersom programmet inte körs, så ja det funkar. Du borde kunna bocka ur vad du vill synka på andra datorer? Men OD är ju en synktjänst..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Om du stänger av OD så kan den ju inte synka något eftersom programmet inte körs, så ja det funkar. Du borde kunna bocka ur vad du vill synka på andra datorer? Men OD är ju en synktjänst..

Ja, vet du hur och vart man gör detta i Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, vet du hur och vart man gör detta i Windows 11?

Klicka på pilen nere vid klockan sen högerklicka på ikonen för onedrive.

Glöm inte sen att stänga av autostart, lättast gör du detta genom att öppna start menyn och skriver autostart, väl där bockar du helt enkelt ur onedrive

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Klicka på pilen nere vid klockan sen högerklicka på ikonen för onedrive.

Glöm inte sen att stänga av autostart, lättast gör du detta genom att öppna start menyn och skriver autostart, väl där bockar du helt enkelt ur onedrive

Har endast avslutat Onedrive och sedan tagit bort det från autostart.

Räcker det, eller måste jag starta Onedrive för att sedan avlänka det?

Nu startar ju inte Onedrive med Windows.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Eduardo_S:

Har endast avslutat Onedrive och sedan tagit bort det från autostart.

Räcker det, eller måste jag starta Onedrive för att sedan avlänka det?

Nu startar ju inte Onedrive med Windows.

Som vi skrivit så räcker det.. Programmet körs ju inte så det kan inte synka något.
Vill du avlänka det så varsågod. Du kan alltid använda webbversionen för OD

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Som vi skrivit så räcker det.. Programmet körs ju inte så det kan inte synka något.
Vill du avlänka det så varsågod. Du kan alltid använda webbversionen för OD

Ok, var lite bekymrad eftersom jag bara har 128GB SSD lokalt och 90 GB filer på OneDrive.

Så nu kan jag med gott samvete deleta mina filer lokalt, och de ligger kvar i molnet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, var lite bekymrad eftersom jag bara har 128GB SSD lokalt och 90 GB filer på OneDrive.

Så nu kan jag med gott samvete deleta mina filer lokalt, och de ligger kvar i molnet?

Ja eftersom programmet inte körs, men så fort du kör OD så kommer de synkas mot datorn igen pga de finns på annan dator.
Jag utgår från att du alltid har uppdaterad backup på viktiga filer

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ja eftersom programmet inte körs, men så fort du kör OD så kommer de synkas mot datorn igen pga de finns på annan dator.
Jag utgår från att du alltid har uppdaterad backup på viktiga filer

Ja, allt viktigt finns ju i molnet på mitt MS konto.

Är det bästa att starta OD, pausa synkningen och avlänka OD från denna datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, allt viktigt finns ju i molnet på mitt MS konto.

Är det bästa att starta OD, pausa synkningen och avlänka OD från denna datorn?

Ja, avlänka OD från din dator är det bästa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja, avlänka OD från din dator är det bästa

Ok är det bara att aktivera OD från autostart?

Behöver jag starta om datorn?

Efter jag avlänkat OD från datorn, är det då fritt fram att ta bort mina filer lokalt?

De ligger fortfarande kvar i molnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok är det bara att aktivera OD från autostart?

Behöver jag starta om datorn?

Efter jag avlänkat OD från datorn, är det då fritt fram att ta bort mina filer lokalt?

De ligger fortfarande kvar i molnet?

Öppna OD inställningar genom att klicka på OD ikon och sedan på kugghjulet i höger hörn, se bild

Tryck sedan på Account (Konto på svenska) och sedan tyck på avlänka denna PC (eller om de översatt till Avlänka den här PC)

Du kanske får upp en vill du avlänka, i så fall tryck ja/ok eller vad som kommer upp.

När du avlänkat har du ju kopplat från OD så självklart är det fritt fram...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, allt viktigt finns ju i molnet på mitt MS konto.

Då har du ingen backup. Backup är när du har datat på flera, av varandra oberoende, ställen.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

@jnsson har gjort en bra guide. Men tänk på att inte ta bort några filer lokalt innan du kör igång Onedrive för att göra guiden. Då försvinner filerna från Onedrive också.

Onedrive brukar ha inställningen att den bara laddar ner filerna när de används och bara ligger i molnet. Det är en variant för att kunna ha Onedrive igång men att slippa ha filerna lokalt i datorn.
Denna brukar vara PÅ

@FoxOne har en bra poäng.
Det här är så viktigt, HA backup! Lita aldrig på att Onedrive kommer ha kvar filerna åt dig. Om du råkar ta bort filer och sedan en 2 månader efter märker att din mapp med bilder är borta, då kan inte Onedrive rädda dig alls. Så ha backup på något annat sätt också. Vi vet inte om du har koll på det här med backup, men bättre att skriva om det extra gång än en för lite.
Jag har backup på ett till Onedrivekonto + ca 4 hds hemma liggandes i lådan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

AFAIK så är default att den inte laddar ner något lokalt utan endast visar molnkopiorna i Explorer men inte laddar ned filen förrän du öppnar den. Du kan bekräfta med vilken overlay ikonen har.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, allt viktigt finns ju i molnet på mitt MS konto.

Är det bästa att starta OD, pausa synkningen och avlänka OD från denna datorn?

Enbart i molnet är ingen backup, molnet är en synktjänst!
Ja, du fick bra instruktioner ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Onedrive brukar ha inställningen att den bara laddar ner filerna när de används och bara ligger i molnet. Det är en variant för att kunna ha Onedrive igång men att slippa ha filerna lokalt i datorn.
Denna brukar vara PÅ
<Uppladdad bildlänk>

Den inställningen finns inte i Onedrive appens inställningar i Windows 11, däremot finns detta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den inställningen finns inte i Onedrive appens inställningar i Windows 11, däremot finns detta
<Uppladdad bildlänk>

Okej, de har ändrat det till Windows 11. Bra med olika inställningar beroende på Win 10 eller 11. Så den laddar ner filen när den öppnas, men den laddar inte ner alla filer på en gång? Eller tolkar jag det fel? Men då kan han säkert ställa in som på Windows 10 Onedrive (den bilden jag visade)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den inställningen finns inte i Onedrive appens inställningar i Windows 11, däremot finns detta
<Uppladdad bildlänk>

Cloud files är väl just det, endast "spökkopior" som visar vad som finns online. Vill man ha filerna lokalt så man kan komma åt dom utan att vara online väljer man "Download all files", kan även göras för specifika folders/filer i filhanteraren via högerklicksmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Så den laddar ner filen när den öppnas, men den laddar inte ner alla filer på en gång? Eller tolkar jag det fel?

Ja, så har jag också förstått det. Går dock på den bilden jag visade att ta bort filerna från datorn utan att de tas bort från Onedrive kontot.

Skrivet av Lagers:

Men då kan han säkert ställa in som på Windows 10 Onedrive (den bilden jag visade)

TS har Windows 11, så hur skulle han kunna ställa in det när det inte?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Enbart i molnet är ingen backup, molnet är en synktjänst!
Ja, du fick bra instruktioner ovan

Ok, med ditt resonemang så gör det alltså inget om din dator går sönder med dina filer på. Eftersom Onedrive är en synktjänst och ingen backuptjänst. Finns ju även artiklar som beskriver Onedrive som en backuptjänst.

Hur och om du väljer att synka filerna till datorn är ett val som man kan göra . Det är många, inklusive mig själv som enbart vill ha filerna i molnet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, med ditt resonemang så gör det alltså inget om din dator går sönder med dina filer på. Eftersom Onedrive är en synktjänst och ingen backuptjänst. Finns ju även artiklar som beskriver Onedrive som en backuptjänst.

Hur och om du väljer att synka filerna till datorn är ett val som man kan göra . Det är många, inklusive mig själv som enbart vill ha filerna i molnet.

En synktjänst = Om du raderar ett gäng filer på en dator så kommer synktjänst radera dessa på alla andra datorer med samma konto (Dessa slängs dock i en papperskorg)
En backup = Säkerhetskopia finns kvar om ursprungliga datan raderas av valfri anledning.

Det är sant att jag inte bryr mig om min dator går sönder då det jag har synkat till OD också finns på min laptop, inte är något viktigt och finns i minst en säkerhetskopia. Vad gäller mina viktiga filer så finns det krypterade säkerhetskopior offline både hemma och i skåpet på jobbet.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

En synktjänst = Om du raderar ett gäng filer på en dator så kommer synktjänst radera dessa på alla andra datorer med samma konto (Dessa slängs dock i en papperskorg)
En backup = Säkerhetskopia finns kvar om ursprungliga datan raderas av valfri anledning.

Det är sant att jag inte bryr mig om min dator går sönder då det jag har synkat till OD också finns på min laptop, inte är något viktigt och finns i minst en säkerhetskopia. Vad gäller mina viktiga filer så finns det krypterade säkerhetskopior offline både hemma och i skåpet på jobbet.

Bra för dig, för mig är det viktigast att jag kommer åt mina filer via en backupom något oförutsett som t ex brand skulle uppstå.

Har fått bra guide om hur man avlänkar OD lokalt, så för min del är tråden avslutad. Det är naturligtvis fritt fram att diskutera detaljer kring synkning och backup.