Snabbkoll: Delbetalar du hårdvaruköp?

Permalänk
Medlem

Aldrig delbetalning, men dyrare inköp i regel alltid med faktura p.g.a. tryggheten.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Min regel är att betala vid kassan men har hänt att jag tar avbetalning för att jag har velat ha produkten snabbt (tex vid black friday vill jag inte missa rabatten) men då har jag alltid betalat snabbare än avbetalningsplanen.

Permalänk

Generellt sett nej, men till julklapp så genomförde jag ett köp med räntefritt utan extra kostnader upp till 10 månader. Dock visste jag att jag inom de kommande månaderna utan problem kunde betala av skulden. Även om jag har en del pengar sparade så tycker jag att det är ganska skönt att kunna ta en räntefri avbetalning istället för att nalla på den buffert man har.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Gjorde det med TV förr i tiden när man var ung och själv i hushållet, fungerade hur bra som helst och ens sparkonto slapp bli helt tomt. Nu för tiden blir det inget på avbetalning förutom telefon med abonnemang.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jag delbetalar bara om slutpriset då blir lägre, och det är väldigt sällan så är fallet. Det har hänt ibland och då alltid varit en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem

Enda sakerna som jag tycker att man skall ta lån för är: Bostad, bil, hälsa och riktiga akuta behov. Absoluta måsten.

Ordet lån betyder egentligen "jag har inte råd". Har man inte råd till en ny dator så bör man inte köpa det heller.

Aldrig nöjeskonsumption, imo.

Man vet aldrig vad som händer i framtiden, man vet inte om man behöver pengarnas till något oförutsett och man ska inte vänja sig vid att låna. Vänjer man sig vid att låna så är det lätt att man gör det igen och igen. Det kan det resultera i en fattig framtid.

Ungefär som att supa. Ha jättekul i några timmar, men tråkigt efteråt i 1-2 dagar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Generellt sett betalar jag direkt. Det har dock hänt vid något enstaka tillfälle att jag köpt något med delbetalning. Det är svårt att leva i dagens samhälle utan dator och när t.ex. något går sönder så den blir obrukbar och kontanterna vid tillfället saknas så har det hänt. Aldrig varit särskilt dyra saker dock, medvetet försökt hålla nere kostnaden för att minimera skulden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Helbetalar.

Permalänk
Medlem

Nej, jag använder mig aldrig utav avbetalning/lån, annat än för bostad och kanske bil när det kommer till det.

Det var någon som sa till mig för kanske 10 år sedan att man aldrig ska köpa något om man inte har råd med minst två av den prylen. Det applicerar ju kanske inte på större inköp så som bostad och bil, men det är en bra tumregel att leva efter iaf.

Permalänk
Medlem

Brukar diska av det......... Nä kontokurt, lägger undan pengar till köpen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Köp av nöjesrelaterade produkter/tjänster på avbetalning med ränta är tragiskt.
Bostadsköp och bil är det enda rimliga att avbetala på.

Permalänk
Medlem

Brukar köra Klarnas 30-dagars faktura när jag beställer produkter. Och så fort jag får hem sakerna och dom funkar, så betalar jag allt direkt. Aldrig kört med någon månadskostnad. Däremot så kanske vi kommer använda det när vi ska renovera köket via Ikea, dom brukar köra en sån kampanj på 24 månaders betalning utan ränta om man beställer köket därifrån. Det låter lockande.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en tv på "räntefri" avbetalning utan dolda avgifter tidigt 2000-tal där beloppet i stort sett aldrig minskade oavsett antal betalningar.
Jag upptäckte flera dolda avgifter och ringde till slut upp och löste ut tv:n, en icke dyr tv blev den dyraste tv:n jag köpt, då sa jag aldrig mer.
Köptes i en av de största butikskedjorna i hemelektronikbranschen.

Permalänk
Medlem

Studielån och bostad är det enda på "kredit" för min del. Ja, jag betalar bilar direkt.

Betyder det att jag är oförstående till de som gör annorlunda? Nope, fritt val!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det enda jag köper på kredit är mat, när det är för mycket månad kvar och pengarna är slut.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tar alltid på kreditkortet som betalas vid slutet av månaden för föregående period. Så åker aldrig på någon avgift eller ränta.

Det vi funderar på att faktiskt avbetala är kök från IKEA då de erbjuder ränte- och avgiftsfritt lån till det.

Permalänk
Medlem

Betalar i regel allt jag köper direkt. Men det finns ett undantag och för tillfället är det mobiltelefonen. Väljer oftast att förlänga abonnemanget och tar med en ny telefon som jag får betala av på.

Permalänk
Medlem

Graffet delade jag upp för jag har massa annat i kostnader just för stunden, kostnaden blir typ 100kr dyrare. Annars blir det direktbetalt överlag.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det enda jag köper på kredit är mat, när det är för mycket månad kvar och pengarna är slut.

Köpte du prylar för pengarna istället då?

Permalänk
Snusfri

Japp.
Varför vänta med köp om det är något jag vill ha nu?

Den minimala extra kostnaden delbetalning medför om man delar upp det på 6 eller 12 månader är försumbar och jag får det jag vill ha direkt istället för att vänta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Köpte du prylar för pengarna istället då?

Det har väl hänt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Betalar vanligtvis direkt men har just nu 2 avbetalningar på 3 och 6 månader vilket jag inte ser som något problem alls. Minimal extra kostnad och med min lön är det svårt att betala högre summor på en gång.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det har väl hänt.

Helt rätt prio

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara delbetala om det var absolut nödvändigt.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Har gjort det någon enstaka gång när något oväntat gått sönder eller behövt ersättas. Typ "hade kunnat lägga hela nu, men skulle något annat oväntat hända är det mer bekvämt att sprida det på två månader" eller liknande. Aldrig längre än några månader.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Boredbynoobs:

Haha det vore roligt att jämföra resultatet från en sån här poll mellan typ sweclockers och familjeliv.

Vi vet att nördar generellt gillar att betala allt på en gång etc.

Bluestep bank har 2020 släppt en rapport (Pressmeddelande länkat) baserad på en SIFO-undersökning som pekar på att 1/5 köper konsumtion på kredit/avbetalning.

Skrivet av Tenerezza:

Saknar svaret ibland här med, oftast delbetalar jag inte men funnits de gånger saker har pajat och varit i behov att skaffa nytt på studs, och de brukar jag använda mitt kreditkort för ( dvs delbetalning ), men det är inte ofta, sist vart när ett grafikkort pajade.

När du gör detta, jämför du då kostnad via BNPL vs kreditkort eller väger bekvämligheten med kreditkortet tyngre?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tar dom allra flesta beställningar på faktura (14/30dgr) och betalar hela på ffd, så det blir lite som "betala direkt".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej jag avskyr all typ av pengalånande.

Permalänk
Medlem

Köper alltid allt på en gång.

Gjort två undantag dock. Förra mobilen som jag fick via ett abonnemang och min TV.

Mobilen vetifan varför jag gjorde så med var så länge sedan nu. TVn kunde jag köpt rakt av vet jag, men hade precis köpt lägenhet och helt nya möbler till den så kände inte för att länsa kontot ytterligare just då. Så det fick bli en sån lösning när den blev kraftigt nedsatt under Black Friday.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Haha det vore roligt att jämföra resultatet från en sån här poll mellan typ sweclockers och familjeliv.

Vi vet att nördar generellt gillar att betala allt på en gång etc.

Har inte sett något som skulle stödja att nördar gillar att betala allt direkt.

Men, men det sagt.

Sweclockers har en kraftig överrepresenation av män, har alltid uppfattat det omvända om familjeliv (men har inget som stödjer det), att det är en överrepresenation av kvinnor där.

Kvinnor har längre inkomster och klarar outförutsedda utgifter sämre än män.