Google släpper mer plånboksvänliga Pixel 7a

Permalänk
Melding Plague

Google släpper mer plånboksvänliga Pixel 7a

Med nära oförändrad hårdvara under huven blir Pixel 7a ett mindre och billigare alternativ med prislapp på 5 690 kronor i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var har ni hittat denna modell för 4699 kr? Får det till 5690 kr direkt från Google Store:
https://store.google.com/se/product/pixel_7a?hl=sv

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Var ser ni priset 4699 kr? Får det till 5690 kr:
https://store.google.com/se/product/pixel_7a?hl=sv

Får det också till det högre priset, och det är ju kanske mer rimligt också?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Icte:

Var har ni hittat denna modell för 4699 kr? Får det till 5690 kr direkt från Google Store:
https://store.google.com/se/product/pixel_7a?hl=sv

Priset kommunicerades till oss direkt via Googles PR-byrå och verkar ha kommunicerats fel. Vi korrigerar artikeln för närvarande och undersöker vad som blev knasigt

Permalänk
Medlem

Fortfarande för långsam laddning för att den ska vara intressant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Till ett pris av 4699kr får den mig att höja på ögonbrynen. Men för 5690kr, not so much...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Priset kommunicerades till oss direkt via Googles PR-byrå och verkar ha kommunicerats fel. Vi korrigerar artikeln för närvarande och undersöker vad som blev knasigt

Ni verkar ju inte ensamma om att ha fått det priset från Google om man tittar runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Priset kommunicerades till oss direkt via Googles PR-byrå och verkar ha kommunicerats fel. Vi korrigerar artikeln för närvarande och undersöker vad som blev knasigt

Aha såpass! Var kanske ett pris för produkten men exklusive Pixel Buds Series-A, som nu ingår i köpet via Google Store?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Squallie:

Ni verkar ju inte ensamma om att ha fått det priset från Google om man tittar runt.

Nej det verkar ha blivit ordentlig fnurra på tråden någonstans, oklart var. Jag gissar på att alla fått samma förhandsinformation att utgå från och sedan precis som vi blivit tagna på sängen vid publicering haha.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Icte:

Aha såpass! Var kanske ett pris för produkten men exklusive Pixel Buds Series-A, som nu ingår i köpet via Google Store?

Jag funderade över det, men det verkar inte gå att köpa dem utan, så det är fortfarande lite underligt. Frågan är åtminstone ivägslängd och jag får återkomma om vi får något vettigt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Till ett pris av 4699kr får den mig att höja på ögonbrynen. Men för 5690kr, not so much...

Till skillnad från GPU:er så går fortfarande telefonerna ner över tid och kan fås till bra pris på rea.
Pixel 6a kostade 5000:- när den släpptes men några månader senare så fanns den på BF och Julrea för 3000:- när jag köpte min.
Så förhoppningsvis så finns den att köpa på rea efter någon månad från 3700:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Till skillnad från GPU:er så går fortfarande telefonerna ner över tid och kan fås till bra pris på rea.
Pixel 6a kostade 5000:- när den släpptes men några månader senare så fanns den på BF och Julrea för 3000:- när jag köpte min.
Så förhoppningsvis så finns den att köpa på rea efter någon månad från 3700:-

Jo det är sant. Man får slå till vid rätt tillfälle 😉

Permalänk
Medlem

Lägger väl in den här på bevakning. Barnen behöver nya telefoner och dyker den här upp för 4000 så blir det nog ett köp (eller, 2 snarare). Men det tar väl ett tag. Hörlurar är inget som jag är beredd att ge mer än en hundring extra för...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Kanske blir nästa generation av Pixel vid nästa mobilbyte. Så pass få vettiga att välja på. Denna imponerande inte riktigt för priset och min nuvarande får rulla tills säkerhetsuppdateringarna upphör men kanske ger någon nostalgisk känsla då jag hade en Nexus 4 tidigare. Ligger fortfarande i någon låda någonstans.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Fortfarande för stor. Igentligen vill jag bara ha en Xperia Z5 med bättre skärm och modernare batteri. 5.4" är max jag kan tänka mig. Köpte en King Kong Mini 2 men den har så mycket malware att det är patetiskt. Installerade en de-virifierad version av android, men då får man en liten röd text som klagar på att man har felaktig tee key.

Var så hypad på Xperia Ace, men den rackaren kom aldrig till sverige och är inte kompatibel med våra nätverk.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Fortfarande för långsam laddning för att den ska vara intressant.

Jag har aldrig förstått det här. När exakt är det man behöver ladda så himla fort?

Batteriet på de vettiga telefonerna räcker ju typ 1,5 dygn redan. Ladda vid sömn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Jag har aldrig förstått det här. När exakt är det man behöver ladda så himla fort?

Batteriet på de vettiga telefonerna räcker ju typ 1,5 dygn redan. Ladda vid sömn?

Jag fattar verkligen din fråga.

65w laddning var inte ens något jag såg att min oneplus nord 2 hade - och jag hade inte brytt mig om det även om jag sett det.

Men efter att ha fått så snabb laddning så tycker jag det är telefonens bästa feature.

Ladda när man sover har jag slutat med. Inga sladdar i sovrummet.
Laddar när jag gör frukost eller duschar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag fattar verkligen din fråga.

65w laddning var inte ens något jag såg att min oneplus nord 2 hade - och jag hade inte brytt mig om det även om jag sett det.

Men efter att ha fått så snabb laddning så tycker jag det är telefonens bästa feature.

Ladda när man sover har jag slutat med. Inga sladdar i sovrummet.
Laddar när jag gör frukost eller duschar.

Personligen hade jag gärna sett att vi började få mobiler med längre batteritid.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

De kanske gick ut med rea priset av misstag? 😂
300kr billigare än min pixel 7 får inte mig att bli så upphetsad direkt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag fattar verkligen din fråga.

65w laddning var inte ens något jag såg att min oneplus nord 2 hade - och jag hade inte brytt mig om det även om jag sett det.

Men efter att ha fått så snabb laddning så tycker jag det är telefonens bästa feature.

Ladda när man sover har jag slutat med. Inga sladdar i sovrummet.
Laddar när jag gör frukost eller duschar.

Jo det finns ju tillfällen där snabb laddning är trevligt. Men egentligen de enda gångerna som jag tyckt att det varit en bra funktion är på telefoner där batteritiden varit så dåligt att man behövt toppa upp under dagen.

Nu ser det ut typ såhär för mig
Vakna med 100%
Åk till jobbet, lägg telefonen på trådlös laddare i bilen
Jobba
Åk hem, lägg telefonen på trådlös laddare i bilen
Gå och lägg mig med 40% kvar
"Adaptive charging" på Pixel laddar långsamt under natten på laddplatta på nattduksbord

Inga sladdar, aldrig slut på batteri.

Upplever bara rent generellt lite märkligt att många verkar vara så otroligt sålda på snabbladdning både på elbilar och telefoner när sanningen är att bägge hinner ladda fullt under natten då de flesta inte tömmer bilbatteriet varje dag. Förstår problemet med elbilarna på långresor, men de flesta gör trots allt väldigt få sådana med tanke på att snittbilen rullar sisådär 1000-1500 mil/år.

Permalänk
Medlem

Nästan det dubbla priset för vad Pixel 6a går för när den är på rea. Det är ett rätt duktigt prispåslag för "nyhetens behag". Men visst... Pixel 7a kommer väl också på rea om något år antagligen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Pixel 6a går för 2990, inte för det dubbla. Hittepå priser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Fortfarande för stor. Igentligen vill jag bara ha en Xperia Z5 med bättre skärm och modernare batteri. 5.4" är max jag kan tänka mig. Köpte en King Kong Mini 2 men den har så mycket malware att det är patetiskt. Installerade en de-virifierad version av android, men då får man en liten röd text som klagar på att man har felaktig tee key.

Var så hypad på Xperia Ace, men den rackaren kom aldrig till sverige och är inte kompatibel med våra nätverk.

Har du tittat på Sony Xperia 10 IV? Från 5.2" till 6" men från 424 dpi till 457 dpi. Från 2900 mAh till 5000 mAh. Jag vet att en max 5.4" typ iPhone 13 mini är 64.2mm bred, men Xperia 10 IV är 67mm bred. Du kommer knappt märka det på dessa 2.8mm. 6990 kr för Z5 mot 4990 för 10 IV.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Angående laddning. Jag förstår mig inte på er som laddar över natten.
Varför laddar ni inte innan ni lägger er? Att ladda under natten är för mig vansinne då risken att aldrig vakna mer på grund av brand är högre än vi vill erkänna.

Jag laddar innan jag lägger mig och vid behov när jag vaknar.
Här ser jag en klar fördel för snabb laddning.
Men mest ser jag ett behov för bra batteritid överlag.

Jag brukade ha en klocka kopplad till min telefon som jag fick ladda varannan dag.
Bytte ut den mot min nuvarande som jag laddar en gång i månaden.
Skönt att aldrig behöva tänka på batteriet på den.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Mått

7a : 152,4 × 72,9 × 9,0 mm

6 : 152,2 × 71,8 × 8,9 mm

7 : 155,6 × 73,2 × 8,9 mm

3,2 mm är inte direkt något att lyfta på hatten för.. "plånboksvänlig" mobil tycker jag börjar på 145mm eller mindre. För mig fortfarande för stor.

// M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Ingen större vits att välja 7a framför 7 imo, behövs större skillnad i priset annars upplever jag det bara som "dumsnål" inbesparing.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Ingen större vits att välja 7a framför 7 imo, behövs större skillnad i priset annars upplever jag det bara som "dumsnål" inbesparing.

Jag resonerar såhär: jag vill ha en mindre telefon med hög prestanda, gärna med baksida av plast. Då är prisskillnaden bara ett plus. Själv har jag en 6a och, som många andra här, vägrar tills bf för att kanske byta upp mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag fattar verkligen din fråga.

65w laddning var inte ens något jag såg att min oneplus nord 2 hade - och jag hade inte brytt mig om det även om jag sett det.

Men efter att ha fått så snabb laddning så tycker jag det är telefonens bästa feature.

Ladda när man sover har jag slutat med. Inga sladdar i sovrummet.
Laddar när jag gör frukost eller duschar.

Såpass hög C rate borde ju skada batteriet mycket snabbare än annan laddning. Allt är kompromisser med batterier, så för att klara sådan tokhög C rate så är troligen annat tummat på. Så som kapacitet och livslängd, även före den ökade degraderingen sett.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jag resonerar såhär: jag vill ha en mindre telefon med hög prestanda, gärna med baksida av plast. Då är prisskillnaden bara ett plus. Själv har jag en 6a och, som många andra här, vägrar tills bf för att kanske byta upp mig

Dock har 7a någorlunda tjockare kanter så skillnaden är ju inte stor, 0.3 mm på bredden och 3.6 mm på höjden (84,9% screen to body ratio vs 81,8%). Gillar nog kompaktare telefoner själv också och har om jag köpte ny telefon idagsläget 6.1" som undre gräns och 6.3" som övre gräns, tyckte i detta fall kändes inte 7a motiverande för mig iallafall, hade hellre tagit 7 som jag lite funderat på tidigare också men min Samsung A10e får rulla på ett tag ännu. Men måste se om det dyker upp nån Black Friday rabatt på dessa modeller i år så får man se hur de står sig då.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional