2 Grafikkort i samma dator

Permalänk
Medlem

2 Grafikkort i samma dator

Funderar på om det skulle vara värt att montera in 2 gpu i datorn som jag vet man gjorde förr. Säg med dubbla 3090 ti.

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem

Nvidia har inte längre något stöd för SLI för spel i sina drivrutiner så det är upp till spelutvecklare att lägga till stöd i sina spel. Ingen utvecklare är intresserad av att slösa resurser på en funktion som inte längre stöds av tillverkaren.

4000-serien går inte att använda med SLI överhuvudtaget, så SLI är dött.

Edit: Jag antog bara att det gällde för spelande men så behöver det förstås inte vara.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda dom till?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar inte ha satsat på SLI på länge, så iaf min uppfattning är att det inte är värt det för spel, dator beräkningar är en annan sak.
Men borde finnas flera som testat så du borde hitta flera tester på nätet/Youtube.
Finns kanske någon i forumet som testat som kan kommentera.

Permalänk
Medlem

Tänkte för spel

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ha en extra gammal gpu i datorn för blender och emulatorer, så man kan spela med kontroll när man väntar på något i main-spelet utan fps drop.
Fungerar bäst om spelet stödjer val av gpu eller stödjer opengl.
I nvidia kontrollpanel väljer du då vilken gpu som ska rendera spelet, om det stödjer opengl.

Bilspel iallmänhet kan också rekommenderas i bakgrunden på detta vis.

Kan ofta även användas om du upplever att du får fpsdrops med vissa program i bakgrunden, att dedikera det då till gpu2.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag håller på med en 2080 rtx sedan En tesla k80 ska försöks få dom att lira.
Blir nog en windows ominstallation snart se ifall det löser problemet jag har nu.

Tänkt lira på 2080 redering på k80