Permalänk
Medlem

Buffer Bloat & SQM

Har uppmärksammat problemet med nätverkstrafik som bromsas upp i onödan beroende på ineffektiv köhantering i routern.

https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Nu undrar jag om det finns Smart Queue Management i de nyare routerna på marknaden? Inet listar bara QoS och det finns redan i min router. Hjälper dock inte för att få ner latencyn när nätet är belastat.

Har en del problem med instabil latency här hemma när vi är fler som kör samtidigt.

Lite dyr router som jag kollade på: https://www.inet.se/produkt/5412676/asus-rog-rapture-gt-axe11... frågade i Inets frågefält om SQM. Får se om de svarar.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Nu undrar jag om det finns Smart Queue Management i de nyare routerna på marknaden? Inet listar bara QoS och det finns redan i min router. Hjälper dock inte för att få ner latencyn när nätet är belastat.

Oavsett om svaret är "ja", så säger det ju inte ett skit. Är det fq_codel eller cake till exempel? Kör routern ens Linux? cake kom in i kerneln i 4.19 och de flesta routrarna som säljs idag har nog (med nöd och näppe) kommit dit, men det innebär ju inte att det är aktiverat.

Jag tvivlar på att tillverkare av konsumentroutrar dokumenterar detta på något vettigt vis. Det är nog ytterst ovanligt att det finns inställningsmöjligheter i stock-mjukvaran. Inställningsmöjligheter är om jag förstår saken rätt en nödvändighet om inte tillverkaren har uppfunnit någon magi för att automatiskt detektera bra inställningar. Och man kan ju inte lita på att användare kan ställa in saker...

Jag gjorde ett snabbtest...

Förutsättningar:

Utan SQM:

Citat:

Grade: A

Download (belastat):
113,6 Mbit/s
Min: 6 ms
Median: 13.4 ms
Max: 264 ms
Mean: 20.2 ms

Upload (belastat):
111,2 MBit/s
Min: 6 ms
Median: 7.1 ms
Max: 431.5 ms
Mean: 34.8 ms

Unloaded: 7ms, Download active +13ms, Upload active +28ms.

https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=67db0dde-0...

cake/piece_of_cake (default)/ethernet/overhead=44/download speed=110000 kbit/s/upload speed=110000 kbit/s.
ca 74% idle CPU under test, 98% idle utan belastning.

Citat:

Grade: A+

Download (belastat):
101,8 Mbit/s
Min: 6.2 ms
Median: 6.4 ms
Max: 19.2 ms
Mean: 7.1 ms

Upload (belastat):
100,5 Mbit/s
Min: 6.2 ms
Median: 6.5 ms
Max: 26.9 ms
Mean: 7.2 ms

Unloaded: 7 ms, Download active +0ms, Upload active +0ms.

https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=4eefc253-2...

Jahapp, det funkar tydligen. Jag är inte så säker på att jag bryr mig...

Om du är nyfiken på OpenWrt så skrev jag en lista för några dagar sedan om router-modeller som jag tycker är intressanta. Se min posthistorik.

Permalänk
Medlem

Sqm drar lite mer CPU än att köpa utan, särskilt om du har en riktigt snabb uppkoppling. Routrar brukar inte vara särskilt snabba och brukar använda hårdvaruassistans.

Kan dock inte rekommendera någon specifik modell, tyvärr. Om du orkar kan du kika på någon gammal, strömsnål pc med flera nätverksportar och kör openwrt/opnsense. Min router kostade mig ca 350 kr.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag förnekar inte att man kan lösa detta med ny router. Men om du är villig att lägga de pengarna har du övervägt att bara köpa mer kapacitet?

Nu vet jag inte dina förutsättningar men värt att fundera på. Annars så rekommenderar jag nästan att bygga egen router om detta är nått som påverkar dig mycket.

Permalänk
Medlem

Mina värden varierar ner till B ibland men verkar ok. Jag är nog mest intresserad av att få ner Max tiden.

Piece of cake verkar grymt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Har samma problem med bufferbloat här hemma. Hostar min egna Teamspeak3 server hemma på en 1000/1000 lina och får upp till 14-20% packet loss på servern så fort jag laddar ner något. Spelar ingen roll om jag laddar ner i 2MB/s eller 60MB/s, jag får lika mycket packet loss.

Har en Asus GT-AX6000 där jag provat med QoS utan skillnad. Har även installerat Asuswrt-Merlin och använt CakeQOS som ska vara en annan typ av QoS, fast mycket bättre, som dock inte hjälpte något heller.

Noterat att om jag gör bufferbloat testet precis när routern är omstartad så får jag oftast A eller A+, men efter ett tag så hamnar jag alltid på C.

Jag har gett upp och vet inte vad mer som går att göra förutom att köpa ny hårdvara, vilket suger att behöva göra.

Permalänk
Hedersmedlem

QoS implicerar ju mer buffring och processning av paketen, inte mindre. Har du Gbit i båda riktningar kan det vara en bättre ide att stänga av det, särskilt på en asus där QoS på brukar betyda HW acceleration av.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Gammal Fortigate 60D på 1000/1000 lina från bahnhof... (notera från 2013)
Köp en riktigt router alt opensource med bra prestanda...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Hej

Jag hittade den här tråden för jag har sånna sjuka problem med alla snabba shooters typ CS COD och likande. Känns som jag går runt i lera, blir skjuten innan jag ser folk, dör när jag egentligen är bakom väggar för mig, men uppenbarligen inte för dom, motståndarspelare som rör sig på ett sätt som inte är normalt halvt teleporterar sig/flyter/ändrar i hastighet eller bara dyker upp.

Vad göra nu? kan detta problem hjälpas av en nya "gaming" eller SQM router? eller är det uteslutet att problemet ligger hos telia/BRF utrustnign som matar till lägenheterna?

utan router

med router

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Hej

Jag hittade den här tråden för jag har sånna sjuka problem med alla snabba shooters typ CS COD och likande. Känns som jag går runt i lera, blir skjuten innan jag ser folk, dör när jag egentligen är bakom väggar för mig, men uppenbarligen inte för dom, motståndarspelare som rör sig på ett sätt som inte är normalt halvt teleporterar sig/flyter/ändrar i hastighet eller bara dyker upp.

Vad göra nu? kan detta problem hjälpas av en nya "gaming" eller SQM router? eller är det uteslutet att problemet ligger hos telia/BRF utrustnign som matar till lägenheterna?

utan router
<Uppladdad bildlänk>

med router
<Uppladdad bildlänk>

Det kan hjälpa med en bättre router. Men du behöver förstå att detta är bara ett problem när nätet för övrigt är överbelastat i din router.

Om du får dessa spika utan att nått använder bandbredd hemma hos dig så kommer inte en annan router hjälpa. Så enklast är väl testa att stänga ner alla program, koppla bort alla andra enheter från ditt nätverk en kväll och se om du fortfarande har problem.

Om du fortfarande har det då så felanmäl till din ISP istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det kan hjälpa med en bättre router. Men du behöver förstå att detta är bara ett problem när nätet för övrigt är överbelastat i din router.

Om du får dessa spika utan att nått använder bandbredd hemma hos dig så kommer inte en annan router hjälpa. Så enklast är väl testa att stänga ner alla program, koppla bort alla andra enheter från ditt nätverk en kväll och se om du fortfarande har problem.

Om du fortfarande har det då så felanmäl till din ISP istället

Som sagt kopplat bort alla enheter + router och kör ditekt med sladd i porten i lägenhet och får publik ip och har ändå samma liknande värden

Så kontakta telia antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Som sagt kopplat bort alla enheter + router och kör ditekt med sladd i porten i lägenhet och får publik ip och har ändå samma liknande värden

Så kontakta telia antar jag?

Menar du att du fortfarande upplever problem när du spelar eller att den där sidan säger samma sak?

Permalänk
Medlem

Hej igen ja exakt både sidan och min uplevelse när jag spelar blir den samma med eller utan router, det är liksom stunder där min dator och servern inte pratar med varandra, där ena sekunden har jag mina 5ms. Men så fort det händer något, till och från i dueller med spelare eller om jag skjuter är det som att jag har 200+ ms fast net_graph overlay i spel säger 5-10ms %0 loss och låg variance

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Hej igen ja exakt både sidan och min uplevelse när jag spelar blir den samma med eller utan router, det är liksom stunder där min dator och servern inte pratar med varandra, där ena sekunden har jag mina 5ms. Men så fort det händer något, till och från i dueller med spelare eller om jag skjuter är det som att jag har 200+ ms fast net_graph overlay i spel säger 5-10ms %0 loss och låg variance

Har du en annan dator att testa med? Med tanke på att du säger att net_graph säger att allt är bra så kanske det är läge att utesluta datorn. Eller iaf köra https://www.pingplotter.com/products/free/ i bakgrunden och se om du går med spikarna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Har du en annan dator att testa med? Med tanke på att du säger att net_graph säger att allt är bra så kanske det är läge att utesluta datorn. Eller iaf köra https://www.pingplotter.com/products/free/ i bakgrunden och se om du går med spikarna där.

Ska testa det, flera datorer har jag testat och det är samma resultat på alla 3 så det borde ju säga nått om att det är något problem med nätet, frågan är bara hur det kan vara så bedrövligt på en Gb/lina

Kan tillägga att när man kör trådlöst får jag bättre resutlat på bufferbloaten men hastigheterna då pendlar mellan 350-550mb
Men får betyg A i bufferbloat bra resultat både ner upp och den i mitten vad den nu säger