Snabbkoll: Agerar du IT-support åt nära och kära?

Permalänk
Medlem

Svarade nej även om det sker men är så pass sällan nuförtiden. Annat var det för 10+ år sedan.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Utanför hushållet ställer jag i princip bara upp för min 90+-åriga morfar.

Permalänk
Medlem

Inte längre. Just till nära och kära var det inte så mycket förut heller ska sägas då jag har fler i släkten som är inne på området s.a.s. Däremot var jag frekvent support åt ett par bekanta på 90-talet. Blev till och med så mycket att jag till slut fick säga ifrån. Hade en bekant som kunde ringa mitt i natten och be om hjälp, fanns ingen hejd alls på honom. Han hade inte en susning om teknik, fullständigt okunnig om allt och fick reparera mycket som han ställt till med. Orkade till slut inte mer och sa ifrån, då började han ringa min bror istället. Troligen gör han fortfarande det...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har alltid försökt utbilda folk samtidigt som man hjälper, ingen som ringer idag om det inte är väldigt akuta problem.

Permalänk

jag är allt annat än en expert eller kunnig när det gäller datorer, men jag gör mitt bästa för att hjälpa tex morsan och farsan när deras datorer krånglar, men då pratar vi alltså om löjligt enkla "fel", som att de har råkat deleta ett program och kan nu inte hitta det eller att en genvägs ikon som befann sig på skrivbordet bara hokus pokus har försvunnit och nu kan de "inte starta programmet".

jag trodde fan man inte kunde bli mer okunnig än vad jag är när det gäller datorer, men att lösa morsan och farsans "hardcore dator fel" får en att känna sig som ett jäkla geni och att försöka få dem att förstå det man förklarar får mig att förstå hur en polare som brukar fixa med mina datorer måste känna sig när han försöker förklara nått för mig, typ total frustration.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Självklart, hjälper mina föräldrar och systrar med deras datorer och telefoner. Är dock inte så ofta de behöver hjälp.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Ja för fan! Trevligt att kunna va till hjälp. Särskilt de närmaste. En timme spenderad för mig kan spara dagar för dem ibland. Lite "kan själv"-attityd i släkten, så det är inte alltför många gånger per år det är något.

Förut plockade jag ihop någon dator till nån polare å byggde ibland, men det är mer sällan nu. Webbutikerna har vettigare paket klara nu, och det jagas inte hundralappar på samma sätt längre.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Vägrar, har inte tid. Undantaget är syster och mor jag köper datorer till. Och de har aldrig krånglat om de inte rent fysiskt gått sönder. Eller Windows 7 nu skriker "UPPDATERA"

Permalänk
Medlem

Straffet för att man har en hobby ...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har varit IT- support till svärmor och hennes sambo och tröttnade och gjorde följande:
- Skaffade Mac till dom, minskade säkert problem med 50%.
- Barnen som är vuxna fick börja hjälpa till och har nu fått tagit över supporten, lite pust och stön men dom är 4 st som kan hjälpa till.
- Har också börjat säga - "jag har ingen aning, använder inte det programmet" eller "jag känner inte igen problemet".

Får jag dåligt samvete? Ja i början men för min min egna sinnesfrid var detta tvunget att göras. Ska också tilläggas att vi bor grannar så svärmor kommer över när som helst under dagen (även under arbetstid) och helger. Det största problemet är att man fick hjälpa dom 50 gånger med samma sak.

Permalänk

Flygplansläget ON laptops på skolan jag arbetar på...

Permalänk
Medlem

Nej, varför skulle jag?

Med undantag av extremt få tillfällen.

Men visst, kommer de hem till mig och diskar och putsar fönster så kan ja hjälpa dem.

Annars var det väl särskilt så när man va yngre att folk trodde att jag skulle tycka det var roligt att komma hem och installera Windows eller nått annat totalt meningslöst. Tycker de själva att det hade varit kul o komma hem till mig och städa badrummet?
Bara för att man kan nått betyder det inte att man tycker det är kul.

Edit: sen är det ju lite så att hjälper man folk jämt och ständigt så lär de sig aldrig själva och då kommer man få fixa samma saker om och om igen...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Agerat IT-support åt vänner, släkt, grannar, arbetskollegor och arbetskollegor till bekanta. En gång fick jag betalt då personen i fråga insisterade. Det var inga större projekt, mest bara rensa datorn på virus, cache i webbläsaren, inställningar i router och köpråd stationär samt laptop.

Hjälper just nu farsan med att digitalisera gamla VHS-band med barndomsminnen.

Det bästa med detta är glädjen man fick efter att ha gjort någon annan glad och nöjd, finns ingen bättre glädje i min värld.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med IT-support i hemmet hos privatpersoner, så jag blir ju tillfrågad hela tiden. 1000 per påbörjad brukar jag svara så.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Numer är det bara svärföräldrar och mina föräldrar jag hjälper. Men tidigare har man ju hjälp andra och de blir ju direkt kränkta när jag ber om en hundring eller två för att ha tagit backups, installerat om hela maskinen och lagt in allt igen.

Har en släkting som sluta prata med mig efter att ja gjorde ovan sagda procedur, gav dem en ny mus och tangentbord.
HUR kan kunde ja be om 500kr för det?? Ja la ju bara ner 4-5h på det och tangentbord + mus värda drygt 500kr.

Boomergenerationen alltså...

Nej. Dina svärföräldrar. Vår överlägset största kundgrupp är just boomers.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja tålamodet är ett gigantisk problem.
Man ber att få fjärrstyra datorn, de får inte igång teams på 5 sekunder och kan säga att de klarar det ej och vill sluta. Om man väl har fått igång uppkoppling och man inte löser problemet på 2 minuter så kan de bli sura och säga att du kan inte detta och vill koppla ifrån för de ska kolla senaste facebook uppdateringar etc.

Maken till dryga personer att hjälpa som bekanta finns inte. Och jag har hjälp supermånga i yrket är jag ibland kostar det dubbla emot en junior och ingen beter sig som mina bekanta emot mig. I yrket värdesätter folk ens hjälp, de vet som sagt denna feta faktura de får om de inte är tillmötesgående och gör så att jobbet går att lösa snabbt.

*edit*
Jag gissar det är samma sak med andra yrken som bilmekaniker, målare etc.
Får man betala personen otroligt mycket per påbörjad timme, så kommer folk helt plötsligt ha helt andra fokus på att se till så att de kan utföra sitt arbete effektivt.

Fan vad konstig. Närmaste familjen hjälper jag ju givetvis gratis, men alla andra är jag supertydlig med att jag vill ha minst en röding för att göra saker som påminner om mitt jobb trots att jag är ledig, och det är alla helt okej med. Är det nån som kan något jag tror mig behöva hjälp med, så brukar jag påpeka jag förväntar mig dennes expertishjälp vid behov.

Jag är dock inte snål.och har hjälpt många grattis, men dom flesta är verkligen okej med att jag vill bli ersatt för att använda min lediga tid.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av naDah:

Nej. Dina svärföräldrar. Vår överlägset största kundgrupp är just boomers.

Vad svarar du på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Jo lite så är det tyvärr.
Hade dom behövt betala för tjänsten hade det kostat minst 500kr timmen.

1200 per påbörjad faktiskt. 599 med RUT.

Visa signatur

naDah

Permalänk

Jobbar dagligen som IT-Konsult/Tekniker men det blir allt för ofta "efter jobbet support" åt släkt å vänner.

Dock inte alltid helt gratis dock men betydligt billigare än vad samma ärende/tjänst skulle ha gått på via jobbet

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Det bästa med detta är glädjen man fick efter att ha gjort någon annan glad och nöjd, finns ingen bättre glädje i min värld.

På god andraplats efter lönen så kommer faktiskt känslan av lösa något som är ett gigantiskt problem för kunden. Mitt motto är det ska vara lika roligt och enkelt för dom att använda teknik som det är för mig. Och med tanke på att nästan alla mina kunder mest behöver grundläggande desktop-grejer så är det oftast en smal sak.
Så jag löser givetvis inte bara problemet utan gör mitt bästa för att utbilda kunderna också. Jag är också stenhårda med att ska man använda prylarna, så måste man ha lite intresse av vad man gör och att dom ska våga klicka runt i prylarna, för det värsta som kan hända är att dom får betala mig igen för att dom kan i stort sett inte förstöra prylen i sig bara genom att använda den.

Men som sagt, det är så jävla kul att lösa det som är ett stort problem för någon. För övrigt så är människor som får betala nästan alltid snabbare på att vara tacksamma än såna som förväntar sig gratishjälp.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vad svarar du på ?

Att boomers är otacksamma när dom får support. Jag säger att nästan alla mina kunder är boomers och tacksamma och falsifierar således hans tes och presenterar min egen, att det är hans svärisar som är otacksamma.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem

Så klart!
Och det har resulterat i mängder av bullpåsar, vinflaskor och annat gott.

Permalänk

Satte Ja med undantag.
Jag gillar mitt jobb som IT-konsult / Supporttekniker för företag.

Svärföräldrar och fru och svägerska får hjälp , dåde har eget företag och jag får faktiskt betalt för tiden.
Hjälper till numera om något är intressant och jag känner för det. Om jag blir tillfårgad så funderar jag och säger ja eller nej.
Nedanför kommer lite rant.

Mina föräldrar , väldigt begränsad omfattning , baserat på krångliga felsökningar och när de frågat vilken dator ska man ska köpa så skiter de i vad man rekommenderar på den budget de sagt att de haft och hittat det billigaste Elgiganten-skiten som de kunde hitta.

En typisk konversation med min mor när det handlar om datorstrul. ( True story , hon hade köpt 4 st olika nätverksadaptrar för USB istället för att byta ut nätverkskort som hade pajat , som jag bad henne att ordna , men det var ca 6 månader innan hon ringde. Detta var långt innan jag utbildade mig inom IT .)
Mamma : Det kom upp en ruta med något i förra veckan.
Me : Vad stod det och vad gjorde du när det skedde?
Mamma : Vet inte, det stod på utrikiska och jag klickade bort det , för jag skulle ju använda pluppemojjan för att komma ut på internet.
Me : Pluppemojjan? Sitter den på datorn ? Eller är det ett program?
Mamma : Nej , jag ska ut på internet och killen i butiken rekommenderade en pluppemoja man sätter i datorn.
Me : Hur ser den ut , för jag antar att du köpte kortet och fick det installerat? Då ska ju du bara koppla i din internetkabel ?
Mamma : Svart och avlång och ska sitta i datorn. Det står * säger något obegripligt , troligtvis MAC-adress ,serinummer och modellnummer i en mening utan andetag emellan.*
Me : Kan du fotografera av den?
Mamma : *Bild skickas på nån USB-Ethernet adapter utan Ethernet-kabel inkopplad. Förstås inkopplad i skärmens USB-uttag som inte har nån form av koppling till datorns USB*
Me : Följde du manualen när du satte dit den , och varför köpte du en USB-sticka ? När vi pratade om detta senast så skickade jag dig vad du skulle köpa och vart.
Mamma : Killen i butiken sade att det var allt jag behövde , då jag ville ut på internet. Det är den tredje jag köpt för de andra fungerade inte. Man stoppar in pluppemojjan men något är konstigt för det poppar upp en ruta hela tiden. Det är felet efter att jag stoppat in den i baksidan på datorn. Så jag satte den i skärmen istället.
Me : Kan du stoppa in den i baksidan och skicka mig en bild?
Mamma : Halvsuddig bild på installationsruta av drivrutiner för USB-nätverskortet. Klassisk Avbryt , fortsätt på svenska där det står att man behöver installera programvaran. ( Datorns OS var WinXP eller Vista )
Me : När du gick till butiken , visade du bild eller min förklaring på vad du behövde ?
Mamma : Nej , varför skulle jag göra det , de jobbar ju på *insert större teknikkedjas varuhusnamn * , de borde veta vad man behöver för att komma ut på internet.

Släktingar på min sida ett absolut och rungande nej och stick och brinn.
också innan man var utbildad IT-tekniker.
Träffade förr om åren min del av familjen och släktingarna 1-2 ggr per år max , och ville vara ledig.
En julhelg som var riktig arbetsgivarhelg med ytterst begränsad ledighet , så hade släkten samlat ihop 7 datorer ( laptops och desktops) med diverse problem ( Windows 7 och XP samt Vista ) som de ville ha hjälp med.
På frågan från mig var , varför inte be någon mera lokalt orienterad ordna detta , så var det för de hade aldrig tid eller kostade pengar.
Ordnade med 4 , och fick skit för att jag inte kunde orka med allihopa , med kommentarer : Då vi ses så sällan , så borde du hjälpa till lite mera.
Där och då så sade jag att gratishjälpen är avslutad , inga frågor svaras på och ingen hårdvara kommer petas på.
Inte så mycket kontakt längre med den sidan kan man säga.

Permalänk
Medlem

Jadå, senast var flickvännens lillebror som till att börja med ville ha tips om vad han bör uppgradera i sin färdigbyggda speldator. Alla hans vänner tjatade bara om grafikkort så därför var han helt inne på det, lyckades övertala om att börja med processorn istället då hans amd athlon var en flaskhals.

Julafton kommer och han får en Ryzen 5. Hade sagt åt honom och i princip hela familjen att moderkortets mjukvara MÅSTE uppdateras med den gamla processorn i innan den nya monteras för att bli kompatibel. Jag var ej på samma julfirande så gissa vad som händer... en viktigpetter som är där ska visa vad han kan och börjar slita i datorn, "inga konstigheter". Jovisst, får paniksamtal att han förstört datorn och inget fungerar.

Kommer dit 2 dagar senare och börjar inspektera, den nya cpu'n sitter såklart monterad, utan uppdatering av mobo, nu till det värsta.. den gamla cpu'n ligger där brevid med rader av böjda pins..

Löste allt tillslut med ny athlon på sabotörens bekostnad, lillebrorsan blev mycket nöjd och hela den släkten tror att jag är ett geni nu hahah.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk

Näe, skulle inte heller be någon släkting om bilrep, måleri eller gratissprit på restaurang.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Definitivt ja. Det har dock minskat på senare tid, mycket för att saker har blivit mer användarvänliga tror jag. Det var länge sedan jag fick komma och rädda någon Vista-laptop med lite för många porrbesök liksom. Delvis har det också att göra med att den äldre generationen har dött av, jag fick hjälpa min morfar med hans TV typ varje vecka i ett par år, när han lyckades tappa bort kanalerna, eller inte fattade något (han såg allt sämre mot slutet också), men han dog för många år sedan nu och mina föräldrar kan ju hantera mer saker själva.

Däremot är jag ofta rådgivande vid köp av olika prylar, mina systrar går igenom en hel del telefoner av någon anledning så det är typ en ny om året i julklapp eller födelsedagspresent, och är det inte det så har de lyckats paja sin laptop eller så, och jag får leta begagnat eller erbjudanden som vi sen köper ihop till dem. Mina föräldrar köper sina egna prylar, men jag måste ändå stödja dem i vilken de ska köpa och så.

Permalänk
Medlem

Kommer ganska långt med följande två:
"Jag använder inte Windows."
"Jag använder inte Android."
Kvarstående problem brukar vara få och lättlösta.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av naDah:

Att boomers är otacksamma när dom får support. Jag säger att nästan alla mina kunder är boomers och tacksamma och falsifierar således hans tes och presenterar min egen, att det är hans svärisar som är otacksamma.

Nu var det ju dock min upplevelse och ingen tes. Och jag vet inte hur jag ska tolka det du skriver då det är helt osammanhängande. Oavsett så är mina svärföräldrar tacksamma för den hjälp de får, de hjälper jag mer än gärna.

Det är mer avlägsna släktingar och bekanta som inte får hjälp av mig längre.
Och de boomers du hälsar på betalar ju för en tjänst, då har de ett helt annat mindset än om tex brorsonen kommer förbi och fixar samma saker gratis.

Permalänk

Röstade Ja.
Är ibland support åt närmaste familjen men jag är nog lyckligt lottad då dom förstår hur tjänster och gentjänster fungerar. Jag hjälper dom med datorer, jag får hjälp med annat som jag har svårt med.

Swec har skrivit om det här förut, men det var ett tag sen och sånt här tål att upprepas ibland...
https://www.sweclockers.com/artikel/5443-datornordens-forbannelse

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Skäggig legend

Jag har varit och är i viss mån... men på riktigt har jag börjat sluta och istället säga: skaffa apple. - på riktigt.

Router, telefoner, datorer - apple.

Allt hålls synkroniserat och man kan visa snabbt och enkelt hur det personerna vill dela med varandra - kan delas. Sjukt smidigt. Ju fler inom familjen/släkten som hålls inom samma ekosystem desto bättre.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 