Uppgraderad ljudlösning till vardagsrum efter bygge av platsbyggd bokhylla längs tv-väggen

Permalänk
Hedersmedlem

Uppgraderad ljudlösning till vardagsrum efter bygge av platsbyggd bokhylla längs tv-väggen

Årets längsta rubrik?

Har som plan att platsbygga en bokhylla längs hela väggen där vi idag har TV med tillhörande ljud och andra prylar. Väggen som det ska byggas utmed är cirka 400x240cm så det är ett ganska stort projekt som kommer att dra igång "nån gång i framtiden". Förmodligen blir det ihop med att vardagsrummet renoveras ihop med ett fönsterbyte om ett par år.

Detta gör att nuvarande ljudanläggning bestående av ett par ganska stora fronthögtalare, en liten sub och tillhörande centerhögtalare och förstärkare behöver möbleras och till viss del ersättas för att få till det på ett bra sätt. Ett absolut krav är att få bättre ljud efter detta bygge och ska det kompromissas på något så är det pris/arbetsinsats på bokhyllebygget.

Nuvarande högtalare är Elac FS 187 med center från samma serie och en Marantz SR5006. Tanken är att flytta ner de prylarna till gillestugan eller nördhörnan för att få en välbehövlig uppgradering av ljudet där.

Hyllbygget har jag tänkt anpassa för ett par normalstora (30-35cm?) stativ/bokhylle-högtalare som kan stå brevid TVn i ett eget fack som går att anpassa för vettig akustik. Underlaget blir stadigt med en tjock bänkskiva. Exakt hur detta ska se ut känns som en vetenskap i sig men tänkte i alla fall försöka bygga någorlunda rätt.

Centerhögtalaren tänker jag kan få bo ovanför TVn vilket ställer en del krav på dess djup, max 25cm ungefär så hyllan hittills är ritad med 30cm djupa hyllplan.

Sub tänker jag mig att man får gå upp lite i storlek eller ställa en i vardera hörn av rummet för att kompensera mindre fronthögtalare. Att bygga in ett eller två hemmabyggen i bokhyllebygget hade varit kul men känns som det övergår min kunskapsnivå ganska rejält.

Förstärkare kan jag egentligen behålla den jag har men då jag ändå behöver en till vettig förstärkare i huset kan den lika gärna uppgraderas till en som har stöd för lite nyare format och som går att köra 4K-upplösningar genom.

Budget
Budget är inte satt men nuvarande prylar blev ungefär dubbelt så dyrt som jag hade som tänkt från början... räknar med något liknande händer igen

Även TVn kommer att bytas ut i samband med bygget eller något senare, men räknar med att kunna hitta något bra kring 55" när det blir aktuellt.

Inköpslista
Fronthögtalare, ska kunna bo i en bokhylla, max 35cm höga (med lite marginal)
Centerhögtalare, storlekskrav max 25cm djup (med lite marginal)
Sub, en eller två modell bättre som passar bra ihop med resten av prylarna. Det finns bra plats till en sub bredvid soffan eller bakom den.
Bakhögtalare, ska matcha resten av systemet. Står nu på stativ bakom soffan med lite tveksam placering. Nya stativ finns det planer på.
Förstärkare, kommer att placeras i en anpassad del av underdelen på bokhyllan tillsammans med tv-dator. Standardformat på förstärkare kommer att få plats och ventilation är planerad till denna del.

Ska komplettera med lite ritningar och förutsättningar när det börjar bli mer klart hur det ska se ut.

Så.. vad köper jag?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har inget konkret exempel men tänker att du bör kolla efter högtalare som är portade framåt om de ska stå inne i hyllan. Alternativ kanske kan vara inbyggnadshögtalare och bygga in dem i hyllan? Har för lite erfarenhet av detta så vet inte om det kan bli bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Har inget konkret exempel men tänker att du bör kolla efter högtalare som är portade framåt om de ska stå inne i hyllan. Alternativ kanske kan vara inbyggnadshögtalare och bygga in dem i hyllan? Har för lite erfarenhet av detta så vet inte om det kan bli bra.

Jag har varit inne i liknande tankegångar tidigare. Ska försöka fördjupa mig lite mer i vad det finns för utbud på marknaden som uppfyller önskemålen jag har. Helt omöjligt borde det ju inte vara.

Högtalarna jag har på skrivbordet som datorhögtalare uppfyller ju i stort sett alla krav för att kunna bo i en bokhylla utan att låta illa. Men det är en modell som slutade tillverkas för 15 år sedan så lär inte kunna bygga något med de som utgångspunkt.

Inbyggnadshögtalare tror jag kan bli knepigt som fronthögtalare... men möjligt som bakhögtalare om jag bara hade haft en vägg att sätta dem i

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte bygga in högtalare i hyllan eller åtminstone bassystemet när du ändå ska till att bygga ? Du kan ju utgå från nått färdigt byggprojekt och anpassa det och har du verkligen böcker runt det så funkar de som difraktorer och dämpning.
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte bygga in högtalare i hyllan eller åtminstone bassystemet när du ändå ska till att bygga ? Du kan ju utgå från nått färdigt byggprojekt och anpassa det och har du verkligen böcker runt det så funkar de som difraktorer och dämpning.
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Tanken är ju onekligen lockande och det skulle vara ett väldigt kul projekt förutsatt att jag lyckas få till det bra. Så mycket böcker kommer det nog inte bli i hyllan men man kan ju alltid se till att bygga "onödigt stadigt" och placera rätt saker runt högtalarna.

Med tanke på tidplanen "nån gång i framtiden" så kanske det inte är en omöjlighet ens...

Prislappen på rena komponentinköp blir ju lägre på ett sånt bygge även med lite experimenterande och utveckling. Tid är svårt att mäta i pengar men har man kul jobbar man ju gärna gratis

Lite högre nördfaktor än att kasta en hög med tusenlappar på en färdig lösning dessutom

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

Tanken är ju onekligen lockande och det skulle vara ett väldigt kul projekt förutsatt att jag lyckas få till det bra. Så mycket böcker kommer det nog inte bli i hyllan men man kan ju alltid se till att bygga "onödigt stadigt" och placera rätt saker runt högtalarna.

Med tanke på tidplanen "nån gång i framtiden" så kanske det inte är en omöjlighet ens...

Prislappen på rena komponentinköp blir ju lägre på ett sånt bygge även med lite experimenterande och utveckling. Tid är svårt att mäta i pengar men har man kul jobbar man ju gärna gratis

Lite högre nördfaktor än att kasta en hög med tusenlappar på en färdig lösning dessutom

Du behöver ju inte göra allt konstruerande själv utan det går ju att fuska och anpassa nått projekt från nån diy sida likt den jag länkade och det går ju också att vända lite på det och välja nått diy projekt och anpassa hyllans mått så att det kan integreras.
Du kan ju också kolla hos tex Seas för förslag http://seas.no/index.php?option=com_content&view=category&id=...
Det finns ju egentligen inte så mycket begränsningar om du ändå ska platsbygga en stor hylla så att integrera en högtalare innebär inte så mycket mer jobb och gör man det smart så kan den ju dessutom göras så den går att ta bort eller kan ändras på om man vill i framtiden, typ skruva baffeln...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Att använda något kit framtaget för DYI är ju som sagt en smidig idé. Här finns endel att shoppa runt bland.
https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsatser.html
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself-Products/speaker-kits...

Det som kräver lite tankeverksamhet är placering och givetvis konstruktionen. Det kommer avgöra hur det låter. Som du säkert vet och provat så låter en högtalare ganska olika beroende på placering i ett rum. Samma högtalare placerad på vägg kontra placerad en meter från vägg låter helt olika. Varför vet du säkert men om inte så finns Google.
Placering, höjd, bredd och vinkel på framförallt diskant kan du också ta med i sökningen.
Bästa brukar ju vara att experimentera sig fram. Du kan ju även leka med lådvolymer till skillnad från när man köper en färdig högtalare. Viss dämpning/diffusering i rummet och bakom eller runt högtalarna kan också göra underverk. Är det inte enkom en bioanläggning utan det ska lyssnas musik också så överdriv inte med dämpning.
Du kommer ju köra med bioreceiver så EQ finns ju för att pusta bort endel skavanker men det är inte alltid man blir sådär jäkla övertygad av resultatet. Framförallt inte vid musiklyssning..
En mätmic/mjukvara/dator/iPad och en DSP att leka med skulle vara oslagbart i sammanhanget. Framförallt med högtalare placerad mot/i vägg så kan det behövas för att få ett ljud som du gillar. Det kan göra underverk (rätt använt)
https://www.minidsp.com/
Finns flera

Jag har en https://studiosixdigital.com/audio-hardware/itestmic/ kopplad till iPad och tycker det är en smidig lösning. Good enough för hemmapularen.

Ett varningens finger till DSP spåret, tycker man inte det är intressant att lära sig vad som kan göras med det så släpp det det tar tid och mycket experimenterande. En del av tjusningen om du frågar mig!

Det var mina tips iaf
Lycka till med projektet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du ska byta tv också, köp en Sony oled med acoustic surface som du kan använda som center, så slipper du en center ovanför/under tvn.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ajn:

Om du ska byta tv också, köp en Sony oled med acoustic surface som du kan använda som center, så slipper du en center ovanför/under tvn.

Ny TV, absolut!
Men det brukar vara mindre lyckat att ha helt olika högtalare framtill. Om möjligt så ska man ha så lika som möjligt. Helst exakt samma men som nästan altid så får man kompromissa. Att köra centerkanaöen via TVns inbyggda bör man nog undvika om man vill ha bra ljud.
För diverse suroundkanaler så är det inte lika kinkigt…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så bygger du in alltsammans i väggarna och taket samtidigt som du renoverar.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ny TV, absolut!
Men det brukar vara mindre lyckat att ha helt olika högtalare framtill. Om möjligt så ska man ha så lika som möjligt. Helst exakt samma men som nästan altid så får man kompromissa. Att köra centerkanaöen via TVns inbyggda bör man nog undvika om man vill ha bra ljud.
För diverse suroundkanaler så är det inte lika kinkigt…

Fast att ha ljudet över/under bilden är också en kompromiss, skillnaden i frekvenssvar bör en lite bättre receiver kunba kalibrera bort. Lämpligen delar man i så fall centerkanalen lite högre eftersom den troligen inte går så djupt och låter frontarna fylla i det som saknas .

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ajn:

Fast att ha ljudet över/under bilden är också en kompromiss, skillnaden i frekvenssvar bör en lite bättre receiver kunba kalibrera bort. Lämpligen delar man i så fall centerkanalen lite högre eftersom den troligen inte går så djupt och låter frontarna fylla i det som saknas .

Jag tror att det tillför mer problem and det löser. Jag hade inte satsat pengar på att det blir bra om man säger så, men det hade ju varit kul att testa.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Kul med mycket respons på ett förmodligen väldigt långsamt projekt

Skrivet av Trigger:

Att använda något kit framtaget för DYI är ju som sagt en smidig idé. Här finns endel att shoppa runt bland.
https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsatser.html
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself-Products/speaker-kits...

Det som kräver lite tankeverksamhet är placering och givetvis konstruktionen. Det kommer avgöra hur det låter. Som du säkert vet och provat så låter en högtalare ganska olika beroende på placering i ett rum. Samma högtalare placerad på vägg kontra placerad en meter från vägg låter helt olika. Varför vet du säkert men om inte så finns Google.
Placering, höjd, bredd och vinkel på framförallt diskant kan du också ta med i sökningen.
Bästa brukar ju vara att experimentera sig fram. Du kan ju även leka med lådvolymer till skillnad från när man köper en färdig högtalare. Viss dämpning/diffusering i rummet och bakom eller runt högtalarna kan också göra underverk. Är det inte enkom en bioanläggning utan det ska lyssnas musik också så överdriv inte med dämpning.
Du kommer ju köra med bioreceiver så EQ finns ju för att pusta bort endel skavanker men det är inte alltid man blir sådär jäkla övertygad av resultatet. Framförallt inte vid musiklyssning..
En mätmic/mjukvara/dator/iPad och en DSP att leka med skulle vara oslagbart i sammanhanget. Framförallt med högtalare placerad mot/i vägg så kan det behövas för att få ett ljud som du gillar. Det kan göra underverk (rätt använt)
https://www.minidsp.com/
Finns flera

Jag har en https://studiosixdigital.com/audio-hardware/itestmic/ kopplad till iPad och tycker det är en smidig lösning. Good enough för hemmapularen.

Ett varningens finger till DSP spåret, tycker man inte det är intressant att lära sig vad som kan göras med det så släpp det det tar tid och mycket experimenterande. En del av tjusningen om du frågar mig!

Det var mina tips iaf
Lycka till med projektet!

Bra input!

Ska sätta mig och läsa på mer när tid finns att fördjupa sig.

Ska jag ge mig på att bygga in högtalare i hyllan så får jag prova mina kunskaper på nåt billigare och enklare projekt. Verktyg och rymligt garage finns ju men finsnickeri är inget jag gett mig på ännu.

Skrivet av cheddar_bob5:

Eller så bygger du in alltsammans i väggarna och taket samtidigt som du renoverar.

Tveksamt för det är brist på väggar och tak som är lämpliga att bygga i. 70tals-hus med låglutande tak och tunna väggar ger inte mycket att bygga i.

Skrivet av ajn:

Fast att ha ljudet över/under bilden är också en kompromiss, skillnaden i frekvenssvar bör en lite bättre receiver kunba kalibrera bort. Lämpligen delar man i så fall centerkanalen lite högre eftersom den troligen inte går så djupt och låter frontarna fylla i det som saknas .

TVn som center känns som en tveksam lösning för att få ett komplett system som fungerar länge. (20-30 år) Ljudmässigt är erfarenheten att en TV låter nånstans mellan kass och oanvändbart.

Om man skulle kolla på färdiga lösningar istället och inte vill handla på Hifiklubben. Vad finns det då runt Örebrotrakten?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

Kul med mycket respons på ett förmodligen väldigt långsamt projekt

Bra input!

Ska sätta mig och läsa på mer när tid finns att fördjupa sig.

Ska jag ge mig på att bygga in högtalare i hyllan så får jag prova mina kunskaper på nåt billigare och enklare projekt. Verktyg och rymligt garage finns ju men finsnickeri är inget jag gett mig på ännu.

Tveksamt för det är brist på väggar och tak som är lämpliga att bygga i. 70tals-hus med låglutande tak och tunna väggar ger inte mycket att bygga i.

TVn som center känns som en tveksam lösning för att få ett komplett system som fungerar länge. (20-30 år) Ljudmässigt är erfarenheten att en TV låter nånstans mellan kass och oanvändbart.

Om man skulle kolla på färdiga lösningar istället och inte vill handla på Hifiklubben. Vad finns det då runt Örebrotrakten?

Jag bor inte i Örebro men Hificonsult har numera en butik där https://www.hificonsult.se/content/8-oerebro och när jag sökte så hittade jag Thomas audio som jag inte vet nått alls om mer än att de uppenbarligen finns i Örebro https://www.thomasaudio.se/?v=f003c44deab6

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nämner samma sak som tidigare sagts. Högtalare vill ha plats och luft. Så att ställa in ett par i ett "hål" i en hylla är inte optimalt. Men som nån skrev, bygga eget, alternativt hitta inbyggnadshögtalare i lämplig storlek.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag tror att det tillför mer problem and det löser. Jag hade inte satsat pengar på att det blir bra om man säger så, men det hade ju varit kul att testa.

Tänkte själv testa när det blir dags att uppgradera, om sony fotfarande kör acoustic surface på sina top oleds då. Men tv är inte en prioriterad utgift för närvarande.

Körde tidigare projektor på 104" duk med center under, där störde placeringen mig definitivt, men är ju stor skillnad mot en 55" tv. Men när det blir bio i källaren blir det såklart akustiskt transparant duk och riktiga högtalare bakom.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har det här projektet börjat röra på sig en aning. Vardagsrummet är katastrofområde och hyllritandet är igång när jag är trött på att riva tretex och skruva OSB.

Nulägesbild som referens

Och en liten skärmdump från Sketchup på ungefär vad som är tanken i framtiden (förhoppningsvis till sommaren.

Måtten på gluggarna där högtalarna ska stå är cirka 37x56cm, djupet på hyllan är 30cm och bänken drygt 60cm.

Att bygga egna högtalare får jag skjuta på framtiden och då för nån form av enklare användning. Att ge sig på ett bygge som "måste" bli bra som förstaprojekt känns som något som bara kommer bli fel och prestationsångest.

Funderingar såhär långt:
Dämpmaterial i gluggarna där högtalarna ska stå? Det finns plats för att ordna något runtom hela högtalarna
Ställa högtalarna på några ministativ för att få upp dem lite och få mindre påverkan av skivan som det står på?
I stort sett alla högtalarmodeller jag tittar på har basreflexporten bakåt, jag antar det ställer högre krav på hur utrymmet bakom ser ut eller tänker jag fel nu?
Storleksmässigt verkar "alla" stativ/bokhyllehögtalar vara i storleksordningen 20x30x25 (BxHxD). Är det nån större ide att ens försöka hitta några som är större?

Lämpliga produktserier att titta på önskas såklart. Tittade lite på Audiovector QR1 som hastigast men det är förstås svårt att säga något om dem av att bara ha sett bilder och en kort produktbeskrivning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

Nu har det här projektet börjat röra på sig en aning. Vardagsrummet är katastrofområde och hyllritandet är igång när jag är trött på att riva tretex och skruva OSB.

Nulägesbild som referens
https://i.imgur.com/POaib1q.jpeg

Och en liten skärmdump från Sketchup på ungefär vad som är tanken i framtiden (förhoppningsvis till sommaren.
https://i.imgur.com/TFpHqA4.png

Måtten på gluggarna där högtalarna ska stå är cirka 37x56cm, djupet på hyllan är 30cm och bänken drygt 60cm.

Att bygga egna högtalare får jag skjuta på framtiden och då för nån form av enklare användning. Att ge sig på ett bygge som "måste" bli bra som förstaprojekt känns som något som bara kommer bli fel och prestationsångest.

Funderingar såhär långt:
Dämpmaterial i gluggarna där högtalarna ska stå? Det finns plats för att ordna något runtom hela högtalarna
Ställa högtalarna på några ministativ för att få upp dem lite och få mindre påverkan av skivan som det står på?
I stort sett alla högtalarmodeller jag tittar på har basreflexporten bakåt, jag antar det ställer högre krav på hur utrymmet bakom ser ut eller tänker jag fel nu?
Storleksmässigt verkar "alla" stativ/bokhyllehögtalar vara i storleksordningen 20x30x25 (BxHxD). Är det nån större ide att ens försöka hitta några som är större?

Lämpliga produktserier att titta på önskas såklart. Tittade lite på Audiovector QR1 som hastigast men det är förstås svårt att säga något om dem av att bara ha sett bilder och en kort produktbeskrivning.

Väljer du en högtalare med 8" så är den kring 25 cm bred men det finns ju även de med dubbla bas/mellanrtegister men 10" are är ovanligt på 2 vägare utan då brukar det bli 3vägs och ofta golvare och då blir det för stort för ditt fack.
Men letar man lite bara på måtten så fyller de här upp ganska bra.
https://www.dynaudio.com/professional-audio/core/core-59#tech...
https://www.psiaudio.swiss/a23-m-three-way-studio-monitor-per...

Det är bra om du har nån dämpande fot snarare än stativ och om du har en högtalare som inte sticker ut ur facket så bör du ha nån dämpning då det inte blir en massa reflexer i skivan du bygger hyllan med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Väljer du en högtalare med 8" så är den kring 25 cm bred men det finns ju även de med dubbla bas/mellanrtegister men 10" are är ovanligt på 2 vägare utan då brukar det bli 3vägs och ofta golvare och då blir det för stort för ditt fack.
Men letar man lite bara på måtten så fyller de här upp ganska bra.
https://www.dynaudio.com/professional-audio/core/core-59#tech...
https://www.psiaudio.swiss/a23-m-three-way-studio-monitor-per...

Det är bra om du har nån dämpande fot snarare än stativ och om du har en högtalare som inte sticker ut ur facket så bör du ha nån dämpning då det inte blir en massa reflexer i skivan du bygger hyllan med.

Tackar för din respons Det är alltid uppskattat med dina svar här.

Jo, det finns ju större högtalare om man letar lite, är mest de modeller som jag ögnat igenom snabbt som ligger i tidigare nämnd storleksklass. Golvare är förstås trevligt men får överge det i vardagsrummet nu och satsa på att ha finlyssnande på musik i gillestugan och hobbyrummet framöver.

Jag har tänkt att högtalarna kan få stå 10-15 cm ut från gluggen där de ska stå om det ljudmässigt är en fördel. Upphöjningen kanske snare ska vara något lagom mjukt som den står på kombinerat med dämpade väggar bakom? Det där är också sånt som går att laborera vidare med när allt är på plats också.

Nåt annat jag kom att tänka på nu är placering av subwoofern. Jag tänker nu att den ska få bo bakom soffan i fortsättningen. Kanske inte optimalt rakt igenom men där hamnar den bäst i förhållande till rummets möblering. Tyvärr blir det öppet ut mot resten av vardagsrummet med en sån placering men det kanske inte har nån jättebetydelse i praktiken? Ska rita upp möbleringen klart när jag hinner sitta vid datorn imorn så blir det kanske lite mer begripligt för de som inte vet hur vårt vardagsrum ser ut.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

Tackar för din respons Det är alltid uppskattat med dina svar här.

Jo, det finns ju större högtalare om man letar lite, är mest de modeller som jag ögnat igenom snabbt som ligger i tidigare nämnd storleksklass. Golvare är förstås trevligt men får överge det i vardagsrummet nu och satsa på att ha finlyssnande på musik i gillestugan och hobbyrummet framöver.

Jag har tänkt att högtalarna kan få stå 10-15 cm ut från gluggen där de ska stå om det ljudmässigt är en fördel. Upphöjningen kanske snare ska vara något lagom mjukt som den står på kombinerat med dämpade väggar bakom? Det där är också sånt som går att laborera vidare med när allt är på plats också.

Nåt annat jag kom att tänka på nu är placering av subwoofern. Jag tänker nu att den ska få bo bakom soffan i fortsättningen. Kanske inte optimalt rakt igenom men där hamnar den bäst i förhållande till rummets möblering. Tyvärr blir det öppet ut mot resten av vardagsrummet med en sån placering men det kanske inte har nån jättebetydelse i praktiken? Ska rita upp möbleringen klart när jag hinner sitta vid datorn imorn så blir det kanske lite mer begripligt för de som inte vet hur vårt vardagsrum ser ut.

Du kanske kan ha en plats för basmoduler i underdelen på hyllan ?
Använd Vibra absorbent eller motsvarande att ställa topphögtalarna på för den typer av fötter är de som ger bäst ljud och hur man ska dämpa beror ju på vilken högtalare det blir i hålet, du bör inte strypa luftrörelserna kring en basport om den är på baksidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske kan ha en plats för basmoduler i underdelen på hyllan ?
Använd Vibra absorbent eller motsvarande att ställa topphögtalarna på för den typer av fötter är de som ger bäst ljud och hur man ska dämpa beror ju på vilken högtalare det blir i hålet, du bör inte strypa luftrörelserna kring en basport om den är på baksidan.

Jag har funderat på en inbyggd lösning för subbarna men inte kommit på nån som blir bra. Inbyggd hade förstås varit en snygg lösning men känns lite som det finns risk att det blir en kompromiss som gör att allt i hyllorna står och skakar. Det ska ju ändå stå några dussin muminmuggar i vitrinskåpen längst upp och det är bra om de inte får eget liv.

Enklast kanske är att försöka hitta en högtalarserie som har basreflexporten framåt eller möjligen nedåt? Det finns ju ändå en del att välja på när jag tittar runt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

Jag har funderat på en inbyggd lösning för subbarna men inte kommit på nån som blir bra. Inbyggd hade förstås varit en snygg lösning men känns lite som det finns risk att det blir en kompromiss som gör att allt i hyllorna står och skakar. Det ska ju ändå stå några dussin muminmuggar i vitrinskåpen längst upp och det är bra om de inte får eget liv.

Enklast kanske är att försöka hitta en högtalarserie som har basreflexporten framåt eller möjligen nedåt? Det finns ju ändå en del att välja på när jag tittar runt.

Port neråt finns inte på annat än basmoduler som har relativt höga fötter, det är inte så praktiskt att täppa till porten när man ställer högtalaren på något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Låt mig spåna lite på andra lösningar.
Om du inte är helt låst vid att du måste ha två bokhyllehögtalare i den storlek du tänk finns bättre lösningar.
Om du i stället för ett par bokhyllehögtalare + center tar tre center högtalare. En center två center som höger, vänster löser du en rad problem. Klangmatchningen. Den blir bra med tre lika lådor Placeringen nära vägg i hylla. Center högtalare är ofta byggde för det och låter därmed bra trots placeringen. Du slipper ofta basreflexportar. Vilket på ett antal sätt är bara till nackdel så som du tänker bygga med två sub. Du får visserligen tänka annorlunda runt hyllorna bredvid tv där de närmaste måste göras högre. Å andra sidan får du då ljudet mer "mitt i" tv bilden.

Så tre av dessa exempelvis fungerar mycket bra. Jag har inte hört modellen så jag kan inte säga av erfarenhet hur denna modell låter. (obs att det finns en felaktig rad om bas portar i annonsen)
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/center/33423...

Rent generellt gör du dig själv en tjänst rent ljudmässigt om du väljer lådor UTAN bas reflex portar om du ska ha en sub.
Om du ändock väljer modeller med basreflexport så är ofta bästa lösningen att helt enkelt plugga bas reflex porten på lådor med basreflexport och låta subben, framförallt om du har två, dela något lite högre.

Vad händer om du pluggar basreflex porten på ett par bokhylle högtalare.
1 dom blir något svagare i basen (givetvis) i ett kort frekvens intervall.
2 dom faller av långsammare neråt. Dem kommer falla 12 db oktav i stället för 18 som bas reflex gör.
3 du får lite större konutslag där basreflexporten är som "bäst" (men mindre vid riktigt låga frekvenser)
4 dom blir mer fas linjära och, mer tids riktig puls. Det gör dom MYCKET enklare att del mot en sub med god total klangbild.
5 du slipper resonanser i basreflexporten vilka brukar ligga i intervallet 500 -1000 på en bokhyllehögtalare (röster blir ofta mycket bättre)
6 du slipper ljud genom bas reflex porten inifrån lådan. Ofta en klart hörbar förbättring att slipa "låd ljud" som slipper ut den vägen.
Anledningen till man riktar bas reflex porten bakåt är att man då stör mindre av punkt 5 och 6.
Missljuden dämpas då de släpps bakåt helst mot en dämpande yta.

Titta på vilken tre eller fyrvägs högtalare som helst. Det är bara den som återger det lägsta ljudet som är portad på något sätt.
Bas reflex, ljudledning osv. Att alla över är slutna har många skäl inte minst ljudmässiga. Tänker dig ett system med en två eller trevägs högtalare - sub så har du ett tre eller fyrvägs system och dom låter nästan alltid bäst om bara de för det lägsta registret har någon form av portning.

Subbaran skulle jag utan tvekan ställa i den väggfasta konstruktionen. I ditt fall i facket 2 räknat från vägarna med en "tråd" dörr eller likande. Om dom inte fysiskt berör konstruktionen så ser jag inget skäl till de skulle vibrera nämnvärt. Vibrerar det beror det på resonanser i konstruktionen och det får du oberoende av vart du ställer subben i rummet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Port neråt finns inte på annat än basmoduler som har relativt höga fötter, det är inte så praktiskt att täppa till porten när man ställer högtalaren på något.

De högtalarna som är frontar nu har porten riktad nedåt så visst finns de. Har även tittat på andra högtalare från Elac som kanske kan vara aktuella som har det så helt ovanligt är det inte.

Skrivet av Mediabrus:

Låt mig spåna lite på andra lösningar.
Om du inte är helt låst vid att du måste ha två bokhyllehögtalare i den storlek du tänk finns bättre lösningar.
Om du i stället för ett par bokhyllehögtalare + center tar tre center högtalare. En center två center som höger, vänster löser du en rad problem. Klangmatchningen. Den blir bra med tre lika lådor Placeringen nära vägg i hylla. Center högtalare är ofta byggde för det och låter därmed bra trots placeringen. Du slipper ofta basreflexportar. Vilket på ett antal sätt är bara till nackdel så som du tänker bygga med två sub. Du får visserligen tänka annorlunda runt hyllorna bredvid tv där de närmaste måste göras högre. Å andra sidan får du då ljudet mer "mitt i" tv bilden.

Så tre av dessa exempelvis fungerar mycket bra. Jag har inte hört modellen så jag kan inte säga av erfarenhet hur denna modell låter. (obs att det finns en felaktig rad om bas portar i annonsen)
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/center/33423...

Rent generellt gör du dig själv en tjänst rent ljudmässigt om du väljer lådor UTAN bas reflex portar om du ska ha en sub.
Om du ändock väljer modeller med basreflexport så är ofta bästa lösningen att helt enkelt plugga bas reflex porten på lådor med basreflexport och låta subben, framförallt om du har två, dela något lite högre.

Vad händer om du pluggar basreflex porten på ett par bokhylle högtalare.
1 dom blir något svagare i basen (givetvis) i ett kort frekvens intervall.
2 dom faller av långsammare neråt. Dem kommer falla 12 db oktav i stället för 18 som bas reflex gör.
3 du får lite större konutslag där basreflexporten är som "bäst" (men mindre vid riktigt låga frekvenser)
4 dom blir mer fas linjära och, mer tids riktig puls. Det gör dom MYCKET enklare att del mot en sub med god total klangbild.
5 du slipper resonanser i basreflexporten vilka brukar ligga i intervallet 500 -1000 på en bokhyllehögtalare (röster blir ofta mycket bättre)
6 du slipper ljud genom bas reflex porten inifrån lådan. Ofta en klart hörbar förbättring att slipa "låd ljud" som slipper ut den vägen.
Anledningen till man riktar bas reflex porten bakåt är att man då stör mindre av punkt 5 och 6.
Missljuden dämpas då de släpps bakåt helst mot en dämpande yta.

Titta på vilken tre eller fyrvägs högtalare som helst. Det är bara den som återger det lägsta ljudet som är portad på något sätt.
Bas reflex, ljudledning osv. Att alla över är slutna har många skäl inte minst ljudmässiga. Tänker dig ett system med en två eller trevägs högtalare - sub så har du ett tre eller fyrvägs system och dom låter nästan alltid bäst om bara de för det lägsta registret har någon form av portning.

Subbaran skulle jag utan tvekan ställa i den väggfasta konstruktionen. I ditt fall i facket 2 räknat från vägarna med en "tråd" dörr eller likande. Om dom inte fysiskt berör konstruktionen så ser jag inget skäl till de skulle vibrera nämnvärt. Vibrerar det beror det på resonanser i konstruktionen och det får du oberoende av vart du ställer subben i rummet.

Kul med lite ideer utanför standardlösningarna!
Lösningen med tre centerhögtalare kanske inte är helt tokig när man tänker efter. Hyllan är än så länge bara en principskiss så det är långt ifrån spikat hur den ska se ut. Kräver ljudet att den ska anpassa sig så får den göra det (inom rimliga gränser).

Att få in en eller två subbar skulle ur möbleringsperspektiv vara en stor fördel. Det skulle gå att dela upp skåpen och bygga ett stabilt tomrum mellan dem. I så fall skulle det troligen vara dörr nummer 3 och 8 som ersätts med utrymme för subbar då skåpet längst till höger behöver vara ganska rymligt för förstärkare och annan teknik och då räcker inte riktigt 40cm. En extra spånskiva eller MDF på sidorna borde göra det tillräckligt stumt och subbarna kan då stå direkt på golvet.

Nytt att tänka på och klura kring. Bra!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Det vore en överdrift att påstå att det här projektet går fort.. men nu är väggarna på plats och det ska tapetseras inom kort.

Nuvarande status:

(det är målat en gång till sen bilden togs så färgen är lite jämnare nu...)

Håller på och tittar på olika högtalarserier utan att bli klokare. Känns som det behövs ett besök i en butik med hyggligt utbud.

Det jag har landat på hittills är följande:
Audiovector QR 1 + QR C
Dynaudio Emit 20 + Emit 25C
KEF R3 + R2C (lite för djup center tyvärr)
Monitor Audio Gold 100 + C250

Prismässigt en del skillnad men allt är inom gränsen för vad som är okej kring vad det får kosta.

Sen råkade jag titta vad en av mina tidigare favoriter hade att erbjuda nu, Wharfedale
Wharfedale Evo 4.2 + Evo 4c Blev lite småkär i dessa med tanke på stil/utseende och bra erfarenheter av andra högtalare från dem. Gillar fortfarande mina Wharfedale Diamond 70th anniversary som tjänstgjort på datorbordet i nästan 20 år nu.

Synpunkter och ideér? Butiksbesök borde prioriteras känns det som...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Långtidsprojekt var det ja...

Nu är det "bara lite målning och lister" kvar så med andra ord är det fritt fram att köpa högtalare.

Just nu lutar det starkt mot Elac Uni-Fi Reference tillsammans med centern från Elac Debut Reference-serie pga utrymmesskäl. Lite kompromiss men de ska matcha varandra bra.
https://www.referenceaudio.se/produkt/elac-uni-fi-reference-b...

https://www.referenceaudio.se/produkt/elac-debut-20-c62

Förstärkare får vänta ett tag till men förmodligen blir det en nyare Marantz när det råkar bli rea.

Något som fortfarande står på önskelistan är en ny sub. Den vi har i vardagsrummet är inte i direkt toppklass och har dessutom problem med att inte vilja starta automatiskt... Förslag på vad som är lämpligt att titta på? Den kommer att stå ganska öppet bakom soffan, rummet är drygt 24 kvadratmeter med öppen planlösning sen mot hall och trappor. Så tyvärr dåligt med väggar att ställa den mot.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Något som fortfarande står på önskelistan är en ny sub. Den vi har i vardagsrummet är inte i direkt toppklass och har dessutom problem med att inte vilja starta automatiskt... Förslag på vad som är lämpligt att titta på? Den kommer att stå ganska öppet bakom soffan, rummet är drygt 24 kvadratmeter med öppen planlösning sen mot hall och trappor. Så tyvärr dåligt med väggar att ställa den mot.

Norska Arendal Sound hyllas rejält, mest för högtalarna men även subbarna går goda omdömen. Alternativt SVS men sägs inte vara lika prisvärda längre. 1000 / 2000 serien beroende på hur mycket du vill kunna dra på, PRO om du vill ha nyare modell och kunna styra via mobil osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Långtidsprojekt var det ja...

Nu är det "bara lite målning och lister" kvar så med andra ord är det fritt fram att köpa högtalare.

Just nu lutar det starkt mot Elac Uni-Fi Reference tillsammans med centern från Elac Debut Reference-serie pga utrymmesskäl. Lite kompromiss men de ska matcha varandra bra.
https://www.referenceaudio.se/produkt/elac-uni-fi-reference-b...

https://www.referenceaudio.se/produkt/elac-debut-20-c62

Förstärkare får vänta ett tag till men förmodligen blir det en nyare Marantz när det råkar bli rea.

Något som fortfarande står på önskelistan är en ny sub. Den vi har i vardagsrummet är inte i direkt toppklass och har dessutom problem med att inte vilja starta automatiskt... Förslag på vad som är lämpligt att titta på? Den kommer att stå ganska öppet bakom soffan, rummet är drygt 24 kvadratmeter med öppen planlösning sen mot hall och trappor. Så tyvärr dåligt med väggar att ställa den mot.

När det gäller sub så finns ju alltid REL som alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Norska Arendal Sound hyllas rejält, mest för högtalarna men även subbarna går goda omdömen. Alternativt SVS men sägs inte vara lika prisvärda längre. 1000 / 2000 serien beroende på hur mycket du vill kunna dra på, PRO om du vill ha nyare modell och kunna styra via mobil osv.

Arendal har jag sett i förbifarten tidigare och SVS låter också bekant. Kan tänka mig att vänta ett tag och se vad som "saknas" när högtalare och annat är på plats. Prismässigt är väl inget hugget i sten, men 15-20k för en sub kanske inte är förstahandsprio i nuläget. Dock långt från omöjligt om ett par år

Skrivet av pt96hni:

När det gäller sub så finns ju alltid REL som alternativ.

Ska kolla in även dem

Om jag ska vara riktigt jobbig/kräsen så är det nästan ett krav att subben inte ska vara svart eller vit samt vara någorlunda småbarnsvänlig. Fick skruva i ett fläktgaller på basreflexporten på den vi har nu för att slippa tömma den på duplo-gubbar en gång i månaden.

Lite bilder på hur det ser ut nu. Bortse från bristen på skåpsluckor, de ligger i garaget för målning.

Sub bakom soffan. Öppet cirka 2 meter bakåt i rummet från den sett.

Tv-bänk/bokhylla. Temporärt placerad center, den är för djup och dessutom portad bakåt. Ska användas i gillestugan sen. Högtalarna är mina kontorshögtalare som ska tillbaka dit igen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||