Permalänk
Medlem

Chieftec Dragon Röd Miditower projekt.

Chieftec Dragon Miditower? Va? Är det 2003? Nej men man kan ju alltid önska! UV kablar, floppys och fläkttunnlar? Nej jag hoppas på modernare innanmäte!

Jag har ett gammalt Chieftec Dragon ståendes som jag länge har funderat på att göra något med, idag fick jag tummen ur att laga ett av fästena till fronten som hade gått av (plast håller inte för evigt).
Så för att stärka upp använde jag mig av en lödpenna och ABS plast från en Switch Joy-Con, det verkar hålla bra men ser inte så snyggt ut.

Det enda jag har i nuläget för att ens bygga en dator är chassit och ett stativ för vattenkylning. Tyvärr finns inga pengar över huvud taget, så jag får bjuda på bilderna

Planer för framtiden(?):

Slipa ner och lacka om.
Nya fläkt på sidan.
Nya fläktar bak.
Dubbla 120mm fläktar i front.
Fläkt(ar) i taket?
Ta bort nedersta 3.5" vaggan.
Hjul? Har en uppsättning.
Göra något retro i fronten, kanske floppy eller fläktkontroller.

Besök galleriet här

Permalänk

har faktiskt ett grått fulltower jag använde tidigt 2000 ståendes under skrivbordet. man vet aldrig när man behöver ett stabilt chassi med gott om utrymme.

dock har jag målat centerpartiet på fronten startknappen metallic blått satt i blåa leds istället för den gröna och orange som jag har för mig orginalen var, körde vattenkylning i det vid tidigt 2000tal så körde blått tema för att matcha blåa glycolen i kylslingan man använde back then.

jäkligt bra chassi fortfarande även om 80 eller 92mm fläktar vad det nu var i dem är lite förlegat men vill minnas att de gick få till rätt bra cirkulation i det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

För något år sedan sökte jag faktiskt efter ett Chieftec Dragon. Ägde ett svart sådant för ganska precis tjugo år sedan och saknar det än. Tycker Chieftec borde släppa en nyversion med samma utseende, men med uppdaterat inre. Plats för fläktar i storleken 120-140mm och hål i moderkortsplåten för kabeldragning hade varit något!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Just denna modellen är den bästa med. Inga front-usb eller annat som stör lamellerna. Har ångest med jämna mellanrum över att man inte behöll några Dragon.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg låda, perfekt för en 2003 XP dator

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/