Metallfläkt lovar knäpptyst prestanda

Permalänk
Melding Plague

Metallfläkt lovar knäpptyst prestanda

Med ram i metall och vätskelager lovar Alphacool enastående prestanda till halvbilligt pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att mäta SPL vs RPM är ju rätt dumt, då RPM inte korrelerar med hur mycket luft fläkten faktiskt flyttar. Vilket är betydligt mer intressant än hur snabbt den kan snurra utan att låta.

Permalänk
Medlem

Bild 2 i diagrammet visar luftflöde vs rpm. Den ligger rätt bra till där med

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Att mäta SPL vs RPM är ju rätt dumt, då RPM inte korrelerar med hur mycket luft fläkten faktiskt flyttar. Vilket är betydligt mer intressant än hur snabbt den kan snurra utan att låta.

Precis, en graf som istället visar CFM/Db är väl rent objektivt det mest intressanta. Rimligt att anta att det inte är en solskenshistoria när den ställs mot samma konkurrens på det sättet.

Edit (bild 2 i grafen): Ser onekligen ut som att den flyttar ohemult mycket mer luft/ljud än de andra. Får vänta på när den testas av oberoende part hur det då ser ut.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Expertgissare

Ser hoppfullt fram emot ett besök i testlabbet

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Hade varit najs om man kunde byta ut motorn och lagren, så man inte behöver kasta hela alltet när det till slut slits ut. Hade ju varit hur enkelt som helst att sälja ramen och motor/fläktblad separat, bara att klicka i.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar för bra för att vara sant, om inte så håller jag nog med om deras påståenden om att det är den sista fläkten man vill ha.

80 CFM vid 24 dBA istället för den näst tystaste som gav 57 CFM vid 37 dBA? Det är en extremt stor skillnad i ljudnivå, och därtill blåser den 40% mer?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bäst att inte stoppa in fingrarna i dessa kanske?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bäst att inte stoppa in fingrarna i dessa kanske?

Tänkte detsamma men fläktbladen är i plast ändå. Plast i 2000RPM gör ont som det är
Trots namnet är inte hela fläkten konstruerad i metall. Fläktbladen är i plast och det är endast själva ramen som faktiskt är i metall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Discokungen

En annan gillar verkligen RGB men prestanda för väldigt låg ljudnivå är största anledningen till att köra vattenkylning i dagsläget också. Skulle säga att låg ljudnivå är väldigt viktigt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt....

I mitt huvud bör ju fläktbladen ha den absolut största påverkan på ljudnivå och cfm...om man då bara gjort om ramen så får jag inte riktigt ihop resultaten?

Nja. Det luktar Silent Typhoon över detta minsann. Ska bli intressant att se tester!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av SuperSverker:

Jag fattar inte riktigt....

I mitt huvud bör ju fläktbladen ha den absolut största påverkan på ljudnivå och cfm...om man då bara gjort om ramen så får jag inte riktigt ihop resultaten?

Nja. Det luktar Silent Typhoon över detta minsann. Ska bli intressant att se tester!

https://www.youtube.com/watch?v=4HzLAePT-5E

"The plastic, o-ring, and metal form 2 impedance transitions, this reduces vibration transfer between the layers. They may have also gotten lucky with the compression of the o-ring. The o-ring should act as a dampener under the right conditions."

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Fan, vilket flow.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Låter lite för bra för att va sant, behöver nog invänta verkliga test på dessa. Potentiellt om de är så bra som de påstås vore säkert bra fläktar till t.ex. en Arctic Cooling Freezer II 360. Men hoppas de går att seriekopplas också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Så metallram är nått nytt som magiskt gör fläkten tyst?

Antar att alla industrifläktar i 120mm format (även såklart 80mm och 92mm och övriga storlekar) som funnits sedan typ 70 talet i alla fall.

Fick en på Ringhals som praktikant för 20 år sedan, var 230V, så rätt vanligt där på 115V och 230V modellerna sedan kostade dom ju redan då runt 900Kr/st oftast då metall var klart dyrare än stålram men dom ser ut som vilken vanlig plastig 120x38mm fläkt som helst.

Du hittar ju vanliga fläktar med metallram i datorer och utrustning från 70-90 talet, bara extremt mycket dyrare än plast.

Men om det nu var så mycket tystare, vilket jag inte ser hur en metallram spelar roll så borde ju någon kommit fram till detta tidigare eller marknadsfört det tidigare dom senaste 50 åren.

En 120mm fläkt med metallram och impeller (fläktblad) i metall.
https://www.conrad.se/p/ebm-papst-4650-n-axialflaekt-230-vac-...

Skulle säga att 479Kr för all metall var rätt billigt.
Man hittade ju ofta sådana fläktar i riktigt gammal datorsystem eller labbutrustning eller kanske elskåp eller annat på en industri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Verkar för bra för att vara sant, om inte så håller jag nog med om deras påståenden om att det är den sista fläkten man vill ha.

80 CFM vid 24 dBA istället för den näst tystaste som gav 57 CFM vid 37 dBA? Det är en extremt stor skillnad i ljudnivå, och därtill blåser den 40% mer?

Håller med. När det verkar för bra för att vara sant så är det just det

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det bör dock noteras att diagrammets axlar inte börjar på noll, vilket kan göra diagrammets upplevda visuella skillnad större.

Det bör dock noteras att det är en logaritmisk skala där Noctuas uppmätta 45dB kommer upplevas runt fyra gånger så högljudd än metalfläktens 25dB.

Permalänk
Medlem

Jag har så jäkla många fläktar att slita ut först innan dessa skulle kunna bli aktuella, och fan vet var i livet man är då;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Hade varit najs om man kunde byta ut motorn och lagren, så man inte behöver kasta hela alltet när det till slut slits ut. Hade ju varit hur enkelt som helst att sälja ramen och motor/fläktblad separat, bara att klicka i.

Hur ofta byter du fläktar pga slitage? De håller ju tillräckligt länge så att 300kr för en ny inte är något att diskutera.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Hur ofta byter du fläktar pga slitage? De håller ju tillräckligt länge så att 300kr för en ny inte är något att diskutera.

Efter varje dammsugning?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Hur ofta byter du fläktar pga slitage? De håller ju tillräckligt länge så att 300kr för en ny inte är något att diskutera.

Absolut, fläktar håller otroligt länge nuförtiden, men de är trots allt mekaniska grejer som kommer gå sönder en dag.

Tänkte inte på pengarna dock, utan mer att det känns ju lite idiotiskt att slänga en sån stor bit metal bara för att fläkten väl ger upp. Att göra så själva armarna till motor och fläkt är avtagbara hade trots allt varit en relativt enkelt design grej, och gjort det hela mycket mer hållbart ut miljösynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det bör dock noteras att det är en logaritmisk skala där Noctuas uppmätta 45dB kommer upplevas runt fyra gånger så högljudd än metalfläktens 25dB.

Jag skulle också bli väldigt skeptisk till ett diagram över Db(A) som börjar mäta från 0. Ska man ner under 25 i ett rum behöver man börja arbeta aktivt med att nå dit och ljud som är tystare än så kan inte höras/mätas iaf, eftersom de försvinner i bakgrundsbruset.

Permalänk
Medlem

Om dessa mot förmodan är så bra som utlovat så hoppas jag på att man släpper 180/140mm varianter. Stockfläktarna i mitt FD Torrent är något högljudda...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Denna fläkt är väldigt mycket tystare om man läser precis det diagrammet visar.
Vilket inte alls är missvisande.
Vid 2100rpm är ju Nactuas dito Många gånger stökigare.

Permalänk
Medlem

Snygga var de iaf, chrome fläktarna skulle passa fint i min burk!

Permalänk
Medlem

"Fläkten är därtill konstruerad utan att fästa delarna i själva ramen, till skillnad från den vanligare lösningen med fastgjutna armar för att hålla motorn på plats."

Nähä så hur hålls motorn på plats då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Verkar för bra för att vara sant, om inte så håller jag nog med om deras påståenden om att det är den sista fläkten man vill ha.

80 CFM vid 24 dBA istället för den näst tystaste som gav 57 CFM vid 37 dBA? Det är en extremt stor skillnad i ljudnivå, och därtill blåser den 40% mer?

Jo känns ju helt klart som glädjesiffror, väntar tills jag kan läsa oberoende tester.

Permalänk
Medlem

Noctua hävdar att deras NFA12x25 flyttar 102,1 m3/h - men här toppar den ut på 60 m3/h.

De skriver även cfm i rubriken och m3/h på axeln i samma graf - så de verkar ha dålig koll på måtten. Är det kanske så att de helt enkelt gjort en felkonvertering som de inte upptäckt ännu? (0,589 m3/h = ca 1 cfm)

Är siffrorna sanna är det helt klart intressant.

Permalänk

Jag byggde äntligen min första gaming-PC förra Black Friday, och den blev helt knäpptyst.

Utvecklingen i ljuddämpning har kommit otroligt långt sen jag vägrade PC pga jetmotorljudet.

Permalänk
Medlem

Jag är extremt skeptisk, men har samtidigt väldigt gärna fel. Upp till bevis.

Låg ljudnivå och bra ljudbild (dvs bredbandsbrus utan tonalitet) är de viktigaste faktorerna för min del. Men självklart måste ju kylprestandan vara god, särskilt med hinder (kylfläns/radiator), annars är det givetvis meningslöst.

Visa signatur

5950X, 3090