Permalänk
Medlem

Som 3D-film och foto-älskare njuter jag av att se all uppmärksamhet det får igen.

Go go 3D!

2D hör hemma på 1800-talet

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Ojoj. Vilket announcement. Jag blev väldigt nyfiken och har många frågor. Jobbar själva med utveckling av kameror och det är ju en fundamental del i denna produkt så har lite orosmoment. Om någon vet svaret eller vill spekulera kring mina frågor får ni jättegärna svara!

1. Kommer det vara "VR" och inte "AR"? D.v.s., man ser faktiskt inte verkligheten, utan man kommer se en livestream från kameran på en display inuti headsetet? Eftersom yttre personer kan se ens ögon ifall man inte är "upptagen" antar jag då att det finns en kamera som filmar ens ögon också? Eller är det AI genererat precis som facetime avatarerna de marknadsför?

2. Kommer man faktiskt se skärm i 180 grader? De marknadsför ju starkt att det kommer vara isolerande från ljus runtom skärmen, en oro för mig är då att om jag sneglar åt vänster kommer jag se en svart vägg, vilket känns som att det lätt kommer bryta förtrollningen och göra en illamående.

3. Hur mycket kommer audion att läcka? Om vi säger att man sitter 2 personer med varsin och vill kolla på samma film så borde det ju tekniskt sett vara möjligt att kolla på samma "window" där båda kan välja vilken storlek de vill ha, ljudnivå etc, men då vill man ju inte att det ska läcka och störa varandras upplevelse.

4. Som utvecklare blir jag smått kåt av bara tanken att koppla upp ett tangentbord till denna och koda utomhus, men det kommer kanske finnas smartare utrustning, det kanske skulle vara användbart med någon form av stenografi-tangentbord som man kan stå och använda? På så sätt skulle det nog vara otroligt mycket roligare att programmera exempelvis ute i naturen. Också så extremt lätt det kommer att bli context switcha mellan olika projekt, eller workspaces i tmux. Kommer nog inte komma in mycket mer till kontoret isåfall.

5. Slutligen, största oron. Snygghet. Jag hoppas så innerligt att det kommer se lika stabilt och snyggt ut som de visar i sitt announcement. Annars finns det en stor oro att det kommer bli helt oanvändbart ifall alla fönster "skakar" lite så som i all annan VR. Det skulle förstöra hela upplevelsen. Men om någon förstår att UI är viktigt så är det Apple. Tror verkligen att de kan lösa detta.

Permalänk

Jag var skeptiskt. Men detta är första gången jag hör icke-gamers vara svintaggade på VR. Min sambo (som avskyr datorspel) var lyrisk över att kunna använda produkten i jobbet och för att se på film. Prismässigt går det lätt att rymma inom företagsbudgeten. Svårt att se att det kan nå en bred massa utanför företag på den prisnivån. Kanske kommer nått billigare sen?

Who knows om det är tillräckligt. Men det verkar i alla fall en ansats till att bli något annat än supernischad gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vill man se på film kan man ju lika gärna köpa en HTC Vive Flow för 3500kr. (https://www.komplett.se/product/1205149/gaming/vr/vr-glasogon...) Även om jag tror att de flesta som är intresserade detta är främst intresserade av VR, inte AR och video-tittande. (vilket verkar vara fokuset för Apple Vision Pro)

Skulle du ha möjlighet att jämföra sida vid sida skulle det vara uppenbart att det inte är ”lika gärna”. Enbart displayerna utgör en massiv skillnad, sen är det allt annat runtomkring.

4K micro-OLED lär dock dyka upp i fler headset inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Ojoj. Vilket announcement. Jag blev väldigt nyfiken och har många frågor. Jobbar själva med utveckling av kameror och det är ju en fundamental del i denna produkt så har lite orosmoment. Om någon vet svaret eller vill spekulera kring mina frågor får ni jättegärna svara!

1. Kommer det vara "VR" och inte "AR"? D.v.s., man ser faktiskt inte verkligheten, utan man kommer se en livestream från kameran på en display inuti headsetet? Eftersom yttre personer kan se ens ögon ifall man inte är "upptagen" antar jag då att det finns en kamera som filmar ens ögon också? Eller är det AI genererat precis som facetime avatarerna de marknadsför?

2. Kommer man faktiskt se skärm i 180 grader? De marknadsför ju starkt att det kommer vara isolerande från ljus runtom skärmen, en oro för mig är då att om jag sneglar åt vänster kommer jag se en svart vägg, vilket känns som att det lätt kommer bryta förtrollningen och göra en illamående.

3. Hur mycket kommer audion att läcka? Om vi säger att man sitter 2 personer med varsin och vill kolla på samma film så borde det ju tekniskt sett vara möjligt att kolla på samma "window" där båda kan välja vilken storlek de vill ha, ljudnivå etc, men då vill man ju inte att det ska läcka och störa varandras upplevelse.

4. Som utvecklare blir jag smått kåt av bara tanken att koppla upp ett tangentbord till denna och koda utomhus, men det kommer kanske finnas smartare utrustning, det kanske skulle vara användbart med någon form av stenografi-tangentbord som man kan stå och använda? På så sätt skulle det nog vara otroligt mycket roligare att programmera exempelvis ute i naturen. Också så extremt lätt det kommer att bli context switcha mellan olika projekt, eller workspaces i tmux. Kommer nog inte komma in mycket mer till kontoret isåfall.

5. Slutligen, största oron. Snygghet. Jag hoppas så innerligt att det kommer se lika stabilt och snyggt ut som de visar i sitt announcement. Annars finns det en stor oro att det kommer bli helt oanvändbart ifall alla fönster "skakar" lite så som i all annan VR. Det skulle förstöra hela upplevelsen. Men om någon förstår att UI är viktigt så är det Apple. Tror verkligen att de kan lösa detta.

1. MR som det ofta kallas, omgivningen ses med kameror. Den har ögonspårning ja, det är grunden för interfacet.

2. FOV ryktas vara omkring 120 grader, men lär dröja med bekräftelse. The Verge skriver:

Citat:

Apple wouldn’t say anything specific about its field of view this long before launch, but I definitely saw black in my peripheral vision. The Vision Pro is not as totally immersive as the marketing videos would have you believe

3. Vet ej, men det går att köra med AirPods Pro 2 annars.

4. Oklart hur bra trackingen funkar i starkt solljus, men kanske. Känner dock på mig att ögonen kommer bli trötta efter ett tag utan varifocal, men man får se.

5. Verkar OK baserat på hands on-intrycken som florerat.

Permalänk
Medlem

Norm på Tested:

Permalänk
Medlem

Jag tycker spontant att det mest är bättre AR-funktioner som skiljer detta från Q2.

Usecasen som visas upp är som vanligt extremt krystade och i praktiken oanvändbara. Titta på barnen som leker med din fula HMD på? Sitta i soffan (själv antar jag) och svettas i denna istället för att titta på TV? Alltså Q2 har tillräcklig upplösning för att titta på "bio" och det är kul i typ 2 minuter, sen slötittar man hellre på TVn/datorskärmen/mobilen.

Därmed inte sagt att denna inte är cool och måste fasen vara bättre än Q2 med tanke på att den kostar mer än 10 ggr så mycket(!), men det är vanlig Apple-hype i övrigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Skulle du ha möjlighet att jämföra sida vid sida skulle det vara uppenbart att det inte är ”lika gärna”. Enbart displayerna utgör en massiv skillnad, sen är det allt annat runtomkring.

4K micro-OLED lär dock dyka upp i fler headset inom 1-2 år.

Säger en människa som definitivt har sett Apple Vision Pro i verkliga livet. Nä men självklart lär Apple's headset vara bättre än Vive Flow, inga tvivel om saken. Min poäng var dock att det är svårt att motivera 50 000kr för konsumenter som troligen primärt kommer att "titta på film", speciellt när det finns gott om headsets som gör just 80% av jobbet till en 1/20 av priset. Vive Flow har definitivt inte samma upplösning eller färger, men sett till att man får ett otroligt bekvämt headset och en personlig biograf så skiljer sig inte funktionaliteten så mycket för slutkunden.

Man måste kunna motivera de andra funktionerna, vilket jag tror att man har svårt att sälja in till gemene man fram tills dagen då det kommer en icke-pro variant som människor har råd med.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av _genki:

Säger en människa som definitivt har sett Apple Vision Pro i verkliga livet. Nä men självklart lär Apple's headset vara bättre än Vive Flow, inga tvivel om saken. Min poäng var dock att det är svårt att motivera 50 000kr för konsumenter som troligen primärt kommer att "titta på film", speciellt när det finns gott om headsets som gör just 80% av jobbet till en 1/20 av priset. Vive Flow har definitivt inte samma upplösning eller färger, men sett till att man får ett otroligt bekvämt headset och en personlig biograf så skiljer sig inte funktionaliteten så mycket för slutkunden.

Man måste kunna motivera de andra funktionerna, vilket jag tror att man har svårt att sälja in till gemene man fram tills dagen då det kommer en icke-pro variant som människor har råd med.

Man behöver inte sett den i verkliga livet, man behöver enbart läsa specifikationerna för de två olika produkterna för att se att det kommer vara en stor prisskillnad. Sen om det är värt eller inte är upp till var och en. Men blev precis som svararen också trött på ditt ursprungliga inlägg och du verkar fortfarande inte förstå att det finns skillnad mellan olika skärmar och det handlar inte enbart om att "göra jobbet". Det är också konstigt at denna produkt marknadsförs som PRO och då också marknadsförs åtminstone delvis till folk som jobbar, är något du som väljer att jämföra med lågbudget system där man enbart ska slänga upp ett fönster i AR.

Det känns verkligen som att du inte förstår hur kraftfull den apparat kommer vara, hur väl det ska integreras in i Apples ekosystem, samt hur detta ska kunna öka produktivitet, komfort och nöje i arbetet.

Permalänk
Medlem

Jag som gått och drömt om att köpa projektor med hemmabiohögtalare istället för mina Sonos.
Bara för den användningen så är detta en prisbesparing. Bara en 4K projektor kostar uppemot 50k+. Den går det förvisso att titta flera på, men jag lever själv. Då har jag inte ens räknat in duk eller högtalarsystem. Och så är det bara en av användningarna. Kan använda det för annan mediakonsumption jag idag använder dator till, ex YouTube. Plus produktivitet.

Och då snackar vi bara att ersätta det på vanligt sätt, sen har du ju hela grejen med att kunna blockera ut ditt rum och placera dig själv på en klippa med en massiv skärm framför dig, från soffan, något som inte går med vanlig projektor och duk. Jag slipper också skaffa mörkläggningsgardiner, etc. för att ljuskontrollera rummet.

48k (eller vad det nu landar på) är mycket pengar, helt klart. Men för mig skulle det ersätta användningsområden som är dyrare på "vanligt" sätt. Är definitivt intresserad av att skaffa det redan gen 1!

Permalänk
Medlem

Tycker jag får ont i huvudet/ögonen av att använda mitt Pico-headset någon längre stund. Om de löst det är det nog värt 12 gånger pengarna. Fast jag skulle vilja prova mer än 5 minuter innan köp om jag ska lägga 50 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Man behöver inte sett den i verkliga livet, man behöver enbart läsa specifikationerna för de två olika produkterna för att se att det kommer vara en stor prisskillnad. Sen om det är värt eller inte är upp till var och en. Men blev precis som svararen också trött på ditt ursprungliga inlägg och du verkar fortfarande inte förstå att det finns skillnad mellan olika skärmar och det handlar inte enbart om att "göra jobbet". Det är också konstigt at denna produkt marknadsförs som PRO och då också marknadsförs åtminstone delvis till folk som jobbar, är något du som väljer att jämföra med lågbudget system där man enbart ska slänga upp ett fönster i AR.

Det känns verkligen som att du inte förstår hur kraftfull den apparat kommer vara, hur väl det ska integreras in i Apples ekosystem, samt hur detta ska kunna öka produktivitet, komfort och nöje i arbetet.

Som att Apple någonsin brytt sig om att PRO suffixet skulle vara specifikt riktat mot professionella användare. Så har det aldrig varit, varken med MacBooks, iPhone eller iPad. De har ju designat bort saker som professionella behöver i sitt arbete; SD-kortläsare, hörlur/mikrofon-ingång, filsystem - i fallet om iPad och iPhone etc. Jag förstår syftet med Vision Pro för företag, även om användningsområdet är OTROLIGT nischat i dagsläget (precis som jag skrev i mitt inlägg). Marknadsföringsmaterialet däremot är väldigt mycket mer riktat mot vanliga konsumenter ("livsstilsinspirerat", i vanlig apple-ton) snarare än fokus på professionell användning. Några exempel: Återupplev dina minnen, håll kontakten med nära och kära, titta på film i soffan, slippa skärmen på skrivbordet. Saker som primärt är riktat mot vanliga konsumenter.

Missförstå mig inte. Tekniken är cool, avancerad och dyr, men jag har fortfarande svårt att se att användningsområdena motiverar prislappen (även om det inkluderar beräkningskraften av en laptop), jag ser inte heller hur produktiviteten skulle bli magiskt bättre (bara för att Apple säger det). Apple är duktiga på att marknadsföra och sälja in sina visioner om framtiden. Men likt Mark Zuckerberg är även denna vision mörk och dystopisk. Jag skulle vilja se någon använda denna i flera timmar (låt säga en hel arbetsdag) utan att för den delen få markant negativa följdeffekter av användningen. Jag tänker främst på saker som ögonirritation, trötthet, yrsel etc. som vi människa naturligt får genom att vi glömmer att blinka när skärmar sätts framför ögonen, samt de latenser som tillkommer med tekniken. Detta är fortfarande ett mänskligt problem inom VR och/eller AR. Kvittar hur högupplösta, ljusstarka eller tydlig skärmtekniken är. Det finns PC headsets med ljusstarka Micro-OLED, med klara pankakslinser etc. och dessa problemen kvarstår. Det enda sättet att komma runt detta i dagsläget är ifall glasögonen enbart ger en digital overlay ovanpå den verkliga världen. (och att produkten är mer av ett par "vanliga glasögon" snarare än ett headset)

När det kommer till produktivitet. Jag kan också ha virtuella fönster på min HP Reverb G2, ett headset med ruggigt hög upplösning. Men det är inte i närheten lika produktivt som en vanlig skärm. Och även om jag skulle sätta upp mina fönster perfekt för mitt professionella arbete i en båge runt mig, föredrar jag fortfarande min skärm med råge där jag enkelt kan titta ut genom fönstret och få mikro-pauser från arbetet. Det är ju där produktiviteten och livskvalitén finns. Inte en dystopisk framtid där man är instängd i datorns och företagets värld där man enbart ser världen genom ett virtuellt filter. Man kan förstå att chefer går igång hårt på detta dock. Bara tanken om att deras arbetare skulle kunna bli magiskt mer produktiva genom att sätta ett headset på deras huvuden och placera dem i en billig källare kan nog få dem att öppna upp plånböckerna...

I slutändan, detta är en förstagenerationsprodukt, R&Dn är imponerande, men jag tror fortfarande vi är långt ifrån en produkt som man faktiskt vill köpa/använda för priset.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Här är mina två ören till alla VR-företag: Om vi vill se VR bli stort, måste vi ha några riktigt bra startpaket till ett rimligt pris.

Väldigt få, om ens några, framgångsrika konsumentprodukter har startat på rimliga priser.
Det är ju redan prövat med VR, och det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Med en Quest 3 som släpps till hösten kommer man kunna göra nästan samma sak som AVP.
självklart inte med samma kvalitet och smidighet mellan enheter som Apples.
Men till nästan en 10e del av priset kan det vara värt med lite eget trixande plus att man får mest troligt marknades mest prisvärda och bästa allround gaming vr-headset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag får smälta det hela lite, men det som såg enskilt mest intressant ut var 3D-kameran med rumsljud för att återuppleva ögonblick som om man var där igen. I teorin är det nästan ovärderligt att kunna känna att man umgås med människor som gått bort (eller se sina barn som små), om det är så bra som utlovat. Sen lär väl porrindustrin bli eld och lågor...

Missar du inte nu att du måste ha på dig grejen när du upplever det hela för det? I en framtida version stor som ett par glasögon och med 8 timmar+ batteritid absolut men att leva sitt liv genom ett par space:ade skidglasögon känns lite, extra? Och till det 2 timmar drifttid?

"Nu har pappa glasögonen på sig så gör något sött barn så jag kan minnas er!"

Nä jag vet inte.

Finns absolut arbetsuppgifter där detta kan vara en otroligt intressant produkt. Eller för att t.ex. demonstrera stadsplanering / en större byggnad med invändig och utvändig design etc. men personligt bruk tror jag inte alls på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Missar du inte nu att du måste ha på dig grejen när du upplever det hela för det? I en framtida version stor som ett par glasögon och med 8 timmar+ batteritid absolut men att leva sitt liv genom ett par space:ade skidglasögon känns lite, extra? Och till det 2 timmar drifttid?

"Nu har pappa glasögonen på sig så gör något sött barn så jag kan minnas er!"

Nä jag vet inte.

Finns absolut arbetsuppgifter där detta kan vara en otroligt intressant produkt. Eller för att t.ex. demonstrera stadsplanering / en större byggnad med invändig och utvändig design etc. men personligt bruk tror jag inte alls på.

Ja exakt, hur läskigt är inte det för barnen när föräldrarna sitter och stirrar genom skidmasker. Nä tekniken i denna är trevlig men det är väldigt krystade användningsexempel.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Missar du inte nu att du måste ha på dig grejen när du upplever det hela för det? I en framtida version stor som ett par glasögon och med 8 timmar+ batteritid absolut men att leva sitt liv genom ett par space:ade skidglasögon känns lite, extra? Och till det 2 timmar drifttid?

"Nu har pappa glasögonen på sig så gör något sött barn så jag kan minnas er!"

Nä jag vet inte.

Finns absolut arbetsuppgifter där detta kan vara en otroligt intressant produkt. Eller för att t.ex. demonstrera stadsplanering / en större byggnad med invändig och utvändig design etc. men personligt bruk tror jag inte alls på.

Skrivet av Hulle:

Ja exakt, hur läskigt är inte det för barnen när föräldrarna sitter och stirrar genom skidmasker. Nä tekniken i denna är trevlig men det är väldigt krystade användningsexempel.

/hulle.

Ja, exemplet i presentationen såg dystopiskt ut men det missar poängen. Det skulle gå att antingen filma med headsetet utan att ha det på sig, eller att iPhone i framtida versioner får stöd för att filma i 3D. Poängen är att du kan återuppleva ögonblick med ultrarealism, även saker andra har filmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ja, exemplet i presentationen såg dystopiskt ut men det missar poängen. Det skulle gå att antingen filma med headsetet utan att ha det på sig, eller att iPhone i framtida versioner får stöd för att filma i 3D. Poängen är att du kan återuppleva ögonblick med ultrarealism, även saker andra har filmat.

Ja jag är helt klart för den typen av sparande av minnen. Jag brukar bla ta 3D-panoraman och ibland 3D-scanna rum osv.

Ultrarealism ska nog tas med en nypa salt enligt vad Norm på Tested tog upp i sitt första test. Bildkvalitet osv var bra, men inte revolutionerande.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Väldigt få, om ens några, framgångsrika konsumentprodukter har startat på rimliga priser.
Det är ju redan prövat med VR, och det hjälpte inte.

Apples telefoner, plattor, hörlurar klockor - med mera har väl visserligen inte startat som dyrare produkter än de är nu.
Det har varit priser som höjt på ögonbrynen vid lansering - sure.
Men de har inte direkt gått ner i pris över tid heller ;).

Jag skulle väl säga att en del pryttlar inte behöver vara billiga när de kommer utan de kan sjunka i pris över tid.
För VR är det lite... speciellt. Mjukvaran är key för att hitta användningsområden. Det får inte fastna vid demon som är fräcka några minuter om det här ska ta fart.
Utan stor användarskara vill få satsa på att göra mjukvara.
Och ja, för mobiler är det dessutom ganska mycket enklare med mjukvara. Appar är i många fall inte svårare än hemsidor funktionsmässigt.
VR och AR kräver en helt annat nivå av mjukvaruutveckling - för det är svårare.

Jag vågar inte säga om det här kommer landa bra eller dåligt. Vi får se hur det går. Men ja - mjukvara som gör det hela användbart mer än ett gäng minuter utom som behövs över tid tror jag är superrelevant iaf!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ultrarealism ska nog tas med en nypa salt enligt vad Norm på Tested tog upp i sitt första test. Bildkvalitet osv var bra, men inte revolutionerande.

/hulle.

Var det inte passthroughkvalitén han kommenterade, snarare än 3D-kamerorna? Kollade igenom den sömndrucken imorse men orkar inte leta igenom en halvtimme igen. Men det spelar egentligen inte så stor roll, kamerakvalitén kommer bara bli bättre och flera har kommenterat på känslan av ”presence” under demot.

Så här kommenterar för övrigt UploadVR vad gäller passthrough:

Citat:

My first moment with Vision Pro seeing the physical room viewed through the headset's display in passthrough, I looked down at my own hands and it felt as if I was looking at them directly. This was a powerful moment, more powerful than any previous "first" I'd experienced in VR. I feel the need to reiterate. I was looking at my own hands reconstructed by a headset's sensors and it felt as if I was looking at them directly.

Citat:

Passthrough was by no means perfect – I could still see a kind of jittery visual artifact with fast head or hand movements. Also, in some of Apple's software, I could see a thin outline around my fingertips. But these are incredibly minor critiques relative to the idea that this was night-and-day better than every other passthrough experience I've ever seen. From now on, every time I look through Quest Pro passthrough, I'll be frustrated that I'm not using Vision Pro.

https://www.uploadvr.com/apple-vision-pro/

Permalänk
Medlem

Tror att Thrillseeker har en poäng i att Apple's headset rätt hårt slår ex. Varjo XR-3 för den professionella marknaden där det varit "top dog" fram till nu. Apple's headset är till och med "billigare" - Varjo XR-3 kostar just nu €6495 + minst €1495 per år i prenumerationsavgift och kräver en fet Windows-dator + basstationer. Varjo verkar ha sin största kundgrupp inom flygindustrin där det bland annat används vid träning av piloter.

Hoppas fortfarande att Lynx-R1 skall börja leverera sina headset så man kan testa att använda lite mer gedigen MR/AR. Inte lika mycket funktioner eller lika polerat som Apple's headset, men inte heller låst till deras ekosystem.

Länkar:
- Thrillseeker video - https://youtu.be/A5358trQvv0
- Varjo XR-3, produktsida - https://varjo.com/products/xr-3
- Lynx-R, hemsida - https://www.lynx-r.com/

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Tror att Thrillseeker har en poäng i att Apple's headset rätt hårt slår ex. Varjo XR-3 för den professionella marknaden där det varit "top dog" fram till nu. Apple's headset är till och med "billigare" - Varjo XR-3 kostar just nu €6495 + minst €1495 per år i prenumerationsavgift och kräver en fet Windows-dator + basstationer. Varjo verkar ha sin största kundgrupp inom flygindustrin där det bland annat används vid träning av piloter.

Hoppas fortfarande att Lynx-R1 skall börja leverera sina headset så man kan testa att använda lite mer gedigen MR/AR. Inte lika mycket funktioner eller lika polerat som Apple's headset, men inte heller låst till deras ekosystem.

Länkar:
- Thrillseeker video - https://youtu.be/A5358trQvv0
- Varjo XR-3, produktsida - https://varjo.com/products/xr-3
- Lynx-R, hemsida - https://www.lynx-r.com/

Apple har lite underlig placering av Vision Pro dock. Som du säger, Varjo och andra proffs-HMDer har ju kunder som flygindustrin och liknande och där är ju för det första priset helt oväsentligt och för det andra programvaran det absolut viktigaste. De struntar såklart i spel och virtuell bio och fåniga avatarer, de vill kunna integrera sin egna programvara.

Alla Apples funktioner känns som något som ska attrahera vanliga konsumenter... men vem har råd med 48 000 kr för en leksak?

Mycket underligt, men jag antar att de kanske satsar på att folk ska utveckla appar till denna nu så att det finns lite kul att testa när nästa eller nästnästa version kostar 5 000 kr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alla Apples funktioner känns som något som ska attrahera vanliga konsumenter... men vem har råd med 48 000 kr för en leksak?

Jag tycker folk hänger upp sig mycket på priset. Man tänker på annan elektronik och jämför priset på den och kommer fram till "Apples kostar mycket mer". Men det finns unika egenskaper i Apples produkter som ingen annan kan matcha, och ofta är det grejer som tekniskt kanske inte verkar så svårt att åstadkomma ("det är ju bara mjukvara!", de här andra tio grunkorna är alla bättre på var sin egenskap, osv), men i praktiken ger en enorm skillnad i användarupplevelse.

Folk har pengar. Det är egentligen inga problem, bara en fråga om prioriteringar. Folk köper dyra bilar och renoverar sitt hus eller sin lägenhet för hundratusentals kronor utan att blinka, eller åker på dyra semestrar. Nog kan man lägga 50 000 kr för en sån här grej om den är både rolig och praktisk.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Jag tycker folk hänger upp sig mycket på priset. Man tänker på annan elektronik och jämför priset på den och kommer fram till "Apples kostar mycket mer". Men det finns unika egenskaper i Apples produkter som ingen annan kan matcha, och ofta är det grejer som tekniskt kanske inte verkar så svårt att åstadkomma ("det är ju bara mjukvara!", de här andra tio grunkorna är alla bättre på var sin egenskap, osv), men i praktiken ger en enorm skillnad i användarupplevelse.

Folk har pengar. Det är egentligen inga problem, bara en fråga om prioriteringar. Folk köper dyra bilar och renoverar sitt hus eller sin lägenhet för hundratusentals kronor utan att blinka, eller åker på dyra semestrar. Nog kan man lägga 50 000 kr för en sån här grej om den är både rolig och praktisk.

Lite märklig jämförelse, köpa bil eller renovera är kanske lite mer måsten som behövs göra emellanåt för klara & underlätta vardagen. Tekniken är imponerad men samtidigt väldigt kostsam leksak för kolla på film. Sen blir man ju rätt isolerad från omvärlden när man använder dessa, kanske mer än du i familjen som vill se filmen. Tror det lätt sugas in i denna värld att man tappar tidsuppfattningen. Har man familj finns många andra måsten som prioriteras så har svårt se alla familjer kommer prioritera köpa en sådan särskilt med nuvarande inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo81:

Lite märklig jämförelse, köpa bil eller renovera är kanske lite mer måsten som behövs göra emellanåt för klara & underlätta vardagen. Tekniken är imponerad men samtidigt väldigt kostsam leksak för kolla på film. Sen blir man ju rätt isolerad från omvärlden när man använder dessa, kanske mer än du i familjen som vill se filmen. Tror det lätt sugas in i denna värld att man tappar tidsuppfattningen. Har man familj finns många andra måsten som prioriteras så har svårt se alla familjer kommer prioritera köpa en sådan särskilt med nuvarande inflation.

Vad som är socialt accepterat att lägga pengar på är extremt godtyckligt. Du kanske behöver en bil, men ingen höjer ett ögonbryn för att du bränner 50k (eller betydligt mer) på en lyxigare bil som i grunden gör samma sak. Samma gäller resor, bostäder och annat som är socialt accepterat att lägga ungefär hur mycket som helst på.

Tror inte heller den här är direkt prisvärd för gemene man eller något för en familj, men för en viss målgrupp är det helt rätt.

Permalänk
Avstängd

Det är förstås early adaptor pris. Om Apple lyckas så kommer Pico, Meta m.fl. kopiera från den och göra det billigare med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo81:

Lite märklig jämförelse, köpa bil eller renovera är kanske lite mer måsten som behövs göra emellanåt för klara & underlätta vardagen. Tekniken är imponerad men samtidigt väldigt kostsam leksak för kolla på film. Sen blir man ju rätt isolerad från omvärlden när man använder dessa, kanske mer än du i familjen som vill se filmen. Tror det lätt sugas in i denna värld att man tappar tidsuppfattningen. Har man familj finns många andra måsten som prioriteras så har svårt se alla familjer kommer prioritera köpa en sådan särskilt med nuvarande inflation.

Tycker det var en suverän jämförelse.
Kollat lite på ny kyl/frys, näst populäraste produkten på prisjakt i den kategorin är en Smeg för 45tkr, den gör i stort samma sak som en Scandomestic för 9tkr.
Kollat begagnatmarknaden för en bänkskiva till ett utekök, hittar granit och marmorskivor med nypriser mellan 30-70tkr, som folk haft i sina kök några år och nu säljer i bra skick för 5tkr. Du kan få en bra laminatskiva som håller lika länge bra mycket billigare
Det gäller prioriteringar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Äntligen självklart köp värt varenda spänn för att titta på verklighetstrogen porr😇👍! Who needs a girlfriend! Right!? right...? yaaaay!

Permalänk
Medlem