Iran förväxlar kvantdator med Ica Kvantum-dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Propaganda fungerar. Många här tycker Ryssland självklart ljuger men väldigt många i Ryssland tror på det och inte konstigt då varenda TV, radio, tidning mm upprepar det som sanning och skolan och arbetsgivaren med. Till slut börjar man själv tro på eller bete sig som man gör det även om man inte tror på det för man vill inte känna sig som utanför då alla andra verkar köpa det. Om man inte själv håller med är man inte bara konspirationsteoretiker utan även förrädare. De yngre som hänger mer på nätet än tittar på TV är svårare att lura men en väldigt stor del av befolkningen köper det Putin säger som den enda som talar sanningen.

Är inte så insatt i Iran men är nog liknande där.

Propagandan här är ju inte iransk, utan amerikansk. Sett till kommentarerna fungerar den utmärkt.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Haha veckans flabb! Iranska agenter smyger runt på ICA Kvantum för att stjäla teknologi

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Kanske bara jag, men med tanke på Irans cyber-förmågor som gång på gång uppvisats senaste åren - samt faktumet att de var nära på att bygga kärnvapen några gånger så är jag faktiskt lite förvånad över detta. Men kanske är de också som Ryssland i de att de gillar att prata mycket och att failade dataintrång är de man faktiskt hör om (inte de mest lyckade).

Dom kanske HAR byggt en men inte är såna idioter som jag tror och skulle visa upp den i sin äkta form för världen?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Snart hittar de väl även gamla Intel Atom-brädor för användning i kärnkraftverken

Haha på kärnkraftverk kör man gärna gammal beprövad teknik. Intel Atom känns lite för nytt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Har nog ett par tre stycken Zedboards hemma, undra om man är miljardär nu med andra ord?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Lät mer som en "quack-dator" (kvacksalvare)

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Wow!
Inte visste jag att Irans militär prioriterar audio out så mycket på sina militära kvant-datorer.
De färgglada "plastpluttarna" för headset, mic och line out lyser klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Har nog ett par tre stycken Zedboards hemma, undra om man är miljardär nu med andra ord?

Om inget annat, så kan du säkerligen kalla dig militär!

Permalänk
Medlem

Irans nya taktiska missil:

Permalänk
Medlem

Säkert någon student som lyckats dupera irans (supersmarta) militär, får hoppas studenten lyckats fly landet efteråt.

Är hur som århundradets bästa practical joke

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Betänk följande scenario. Du har precis gjort stora framsteg inom kvantteknik, men är rädd att information om detta ska läcka ut och dra till sig oönskad uppmärksamhet. Vad kan du göra åt saken? Visa medvetet upp ett kretskort som relativt lätt går att identifiera som något helt annat. De flesta kommer tolka detta som att du inte har en aning om vad du pratar om och döma ut dig som inkompetent på området. Skulle det då börja gå rykten kopplade till ditt verkliga genombrott kommer dessa med stor sannolikhet att avfärdas.

Jag hävdar inte att det nödvändigtvis är så här - kanske är detta bara ett misslyckat försök till propaganda som en del menar. Jag har dock väldigt svårt att tro att de är så naiva att de inte förväntar sig att någon ska undersöka saken närmare.

Permalänk
Hedersmedlem

Min dator använder redan Kvanttunnling, den hade inte fungerat utan det. Jag väljer därför likt Irans militär att kalla den för kvantdator.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Propaganda fungerar. Många här tycker Ryssland självklart ljuger men väldigt många i Ryssland tror på det och inte konstigt då varenda TV, radio, tidning mm upprepar det som sanning och skolan och arbetsgivaren med. Till slut börjar man själv tro på eller bete sig som man gör det även om man inte tror på det för man vill inte känna sig som utanför då alla andra verkar köpa det. Om man inte själv håller med är man inte bara konspirationsteoretiker utan även förrädare. De yngre som hänger mer på nätet än tittar på TV är svårare att lura men en väldigt stor del av befolkningen köper det Putin säger som den enda som talar sanningen.

Är inte så insatt i Iran men är nog liknande där.

Det går att applicera på vilket land som helst. Sverige, USA etc
Alla tror att media försöker påverka befolkningen, men ingen tror sig lustigt nog blivit påverkad själv..

Permalänk
Medlem

Ser att SweClockers har hoppat på nyhetsrapporteringen som cirkulerat på massa andra tech-siter och precis som de inte har gjort egen research. Övriga aktörer, Toms Hardware, PC Gamer osv. osv. återger samma nyhet med samma hänvisning till Iran International. För SweClockers och andra ovetande är Iran International en propaganda-arm i Saudiarabiens informationskrig med Iran. Att kalla Iran International för ett iransk media är som att kalla BBC för svensk media för att de rapporterar om händelser i Sverige.

Om man hade valt att sätta sig in i originalmaterialet så hade man upptäckt att det inte påstås att detta är en kvantdator utan snarare en första produkt med en kvantalgoritm (som kan bearbetas på vilken dator som helst). Länk till Fars och Tasnim. Det upptäcker man enkelt genom att översätta sidan och ta en bild med Google Translate på bilden som cirkulerar i media.

Med det sagt så har det tidigare förekommit lanseringar av knasig materiel från militärt håll i Iran. De knasiga lanseringarna har oftast en inrikespolitisk anledning snarare än en utrikespolitisk men jag låter bli att fördjupa detta här. Men nuvarande verkar inte vara av sådan karaktär som det felaktigt rapporteras om.

Permalänk

Jag mins det som att några forskare för nått år sen byggde en emulering av en kvant dator modell som var bra på att lösa vissa problem snabbare än vanliga servrar. Den använde en ARM kärna och ett externt grafikkort.

Det är möjligt att det kan vara något sådant de gjort för något specifikt use case i brist på riktig kvantdator teknik.

Permalänk
Medlem

Hahaha av titeln så trodde jag nästan att dom lyckats hitta en kassa-maskin från Ica-Kvantum på något outlet-store xD

Permalänk
Medlem

Lider med Irans befolkning som ska behöva stå ut med dessa fullständigt inkompetenta tyranner till ledare. Måtte förändring ligga nära i tiden.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Dom kanske HAR byggt en men inte är såna idioter som jag tror och skulle visa upp den i sin äkta form för världen?

Varför inte? Inte så det går att utröna mycket från design på hårdvaran. Nu gör de sig till åtlöje.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hakd:

Det är Iran så ingen är förvånad.
Sen hade man haft en riktig pågående utveckling av kretsar så är det inte man visar upp utan alla patent och regler på sin sida.

Om militären i nått land gör nått banbrytande tekniskt genombrott i sin vapenforskning så är nog patent det sista de vill ha för då avslöjar de allt för mycket om tekniken. De kommer att vara otroligt tysta och hemlighetsfulla och i Iran skulle de nog inte tveka att avrätta nån som avslöjar militära hemligheter med tanke på att de har dödsstraff för betydligt lindrigare förseelser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Iran är ju rätt värdelösa. Men rätt ska vara rätt och jag tror denna nyhet är propaganda mer än sanning.

Dessa publicerade orginalnyheten som alla sedan hängde på utan att kolla vidare på:
https://en.wikipedia.org/wiki/Iran_International

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Åh nej, en sanktionerad, fattig, religiös diktatur har lyckats slå USA och Väst i teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Ser att SweClockers har hoppat på nyhetsrapporteringen som cirkulerat på massa andra tech-siter och precis som de inte har gjort egen research. Övriga aktörer, Toms Hardware, PC Gamer osv. osv. återger samma nyhet med samma hänvisning till Iran International. För SweClockers och andra ovetande är Iran International en propaganda-arm i Saudiarabiens informationskrig med Iran. Att kalla Iran International för ett iransk media är som att kalla BBC för svensk media för att de rapporterar om händelser i Sverige.

Om man hade valt att sätta sig in i originalmaterialet så hade man upptäckt att det inte påstås att detta är en kvantdator utan snarare en första produkt med en kvantalgoritm (som kan bearbetas på vilken dator som helst). Länk till Fars och Tasnim. Det upptäcker man enkelt genom att översätta sidan och ta en bild med Google Translate på bilden som cirkulerar i media.

Med det sagt så har det tidigare förekommit lanseringar av knasig materiel från militärt håll i Iran. De knasiga lanseringarna har oftast en inrikespolitisk anledning snarare än en utrikespolitisk men jag låter bli att fördjupa detta här. Men nuvarande verkar inte vara av sådan karaktär som det felaktigt rapporteras om.

Skickade in en rättelse och de kunde inte ens bemöta sig med ett svar. Tragiskt på riktigt.

Samma sida som inte ens kan ta negativa kommentarer över att han FZ snubben slutade.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Propaganda fungerar. Många här tycker Ryssland självklart ljuger men väldigt många i Ryssland tror på det och inte konstigt då varenda TV, radio, tidning mm upprepar det som sanning och skolan och arbetsgivaren med. Till slut börjar man själv tro på eller bete sig som man gör det även om man inte tror på det för man vill inte känna sig som utanför då alla andra verkar köpa det. Om man inte själv håller med är man inte bara konspirationsteoretiker utan även förrädare. De yngre som hänger mer på nätet än tittar på TV är svårare att lura men en väldigt stor del av befolkningen köper det Putin säger som den enda som talar sanningen.

Är inte så insatt i Iran men är nog liknande där.

Om du visste hur vanligt det är med det omvända skulle du antagligen bli lätt chockad.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Ser att SweClockers har hoppat på nyhetsrapporteringen som cirkulerat på massa andra tech-siter och precis som de inte har gjort egen research. Övriga aktörer, Toms Hardware, PC Gamer osv. osv. återger samma nyhet med samma hänvisning till Iran International. För SweClockers och andra ovetande är Iran International en propaganda-arm i Saudiarabiens informationskrig med Iran. Att kalla Iran International för ett iransk media är som att kalla BBC för svensk media för att de rapporterar om händelser i Sverige.

Om man hade valt att sätta sig in i originalmaterialet så hade man upptäckt att det inte påstås att detta är en kvantdator utan snarare en första produkt med en kvantalgoritm (som kan bearbetas på vilken dator som helst). Länk till Fars och Tasnim. Det upptäcker man enkelt genom att översätta sidan och ta en bild med Google Translate på bilden som cirkulerar i media.

Med det sagt så har det tidigare förekommit lanseringar av knasig materiel från militärt håll i Iran. De knasiga lanseringarna har oftast en inrikespolitisk anledning snarare än en utrikespolitisk men jag låter bli att fördjupa detta här. Men nuvarande verkar inte vara av sådan karaktär som det felaktigt rapporteras om.

Det är väl lite av ett av de största problemen med dagens nyhetsflöde. Ingen eller få tar reda på ifall informationen som delas runt verkligen bottnar i ovinklad fakta...alla bara publicerar/delar vidare. Vi dränks i "sanning", men det leder ofta till att de flesta sanningar har en agenda bakom sig. Nyhetsmedier kan välja att publicera nyheter som passar deras målgrupp i smaken för att inte förlora prenumeranter/köpare precis som "streamers" inte vill förlora subs genom att presentera innehåll som skär sig med tittarskaran.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Ser att SweClockers har hoppat på nyhetsrapporteringen som cirkulerat på massa andra tech-siter och precis som de inte har gjort egen research. Övriga aktörer, Toms Hardware, PC Gamer osv. osv. återger samma nyhet med samma hänvisning till Iran International. För SweClockers och andra ovetande är Iran International en propaganda-arm i Saudiarabiens informationskrig med Iran. Att kalla Iran International för ett iransk media är som att kalla BBC för svensk media för att de rapporterar om händelser i Sverige.

Om man hade valt att sätta sig in i originalmaterialet så hade man upptäckt att det inte påstås att detta är en kvantdator utan snarare en första produkt med en kvantalgoritm (som kan bearbetas på vilken dator som helst). Länk till Fars och Tasnim. Det upptäcker man enkelt genom att översätta sidan och ta en bild med Google Translate på bilden som cirkulerar i media.

Med det sagt så har det tidigare förekommit lanseringar av knasig materiel från militärt håll i Iran. De knasiga lanseringarna har oftast en inrikespolitisk anledning snarare än en utrikespolitisk men jag låter bli att fördjupa detta här. Men nuvarande verkar inte vara av sådan karaktär som det felaktigt rapporteras om.

Börjar likna all rapportering om Nordkorea

Så det är inte svårare än att någon presenterar forskningsarbete på en militärhögskola med tillhörande universitet som bland annat har program inom elektroteknik och har använt ett utvecklingskort. Plattformen (kortet) var inte poängen och någon produkt finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Kanske bara jag, men med tanke på Irans cyber-förmågor som gång på gång uppvisats senaste åren - samt faktumet att de var nära på att bygga kärnvapen några gånger så är jag faktiskt lite förvånad över detta. Men kanske är de också som Ryssland i de att de gillar att prata mycket och att failade dataintrång är de man faktiskt hör om (inte de mest lyckade).

De som styr och som syns i sån här propaganda har säkert en del smarta/duktiga folk under sig som vet hur fel sånt här ser ut för folk som har lite datorkunskap. Kanske till och med nån av dessa utvecklare eller ingenjörer som vågat sig på att lura dem att det är en kvantdator .

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Intressant, länken till iranintl.com säger att det tydligen regelbundet kommer häpnadsväckande löjliga påståenden om högteknologi uppfunna av olika iranska institutioner. Håller landet på att bli som Nordkorea eller är det något sätt att lura till sig pengar av staten eller något annat?

Som halviranie är det hysteriskt roligt att läsa om deras framgångar Min favorit är när man under pandemin hade utvecklat teknologi som dödade viruset och det fanns självklart inga fall i landet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shirre:

Som halviranie är det hysteriskt roligt att läsa om deras framgångar Min favorit är när man under pandemin hade utvecklat teknologi som dödade viruset och det fanns självklart inga fall i landet.

Värsta var ju när man i början såg klippet där vissa snubbar slickade allt eftersom viruset inte fanns eller något liknande, Gud skyddar dem? Det klippet kom från Iran.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det vill jag ha redan nu! Låter som bästa sortens dator.

När man surfar på nätet kommer det plötsligt ut en plåt nybakta kakor! 😊

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis 100st kvantdatorer! Det var dyrt, men det är lugnt. Jag kommer minea alla coins i hela världen och bli rik!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan