Digitalt ID-kort i mobilen lanseras på måndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Vilken synnerligen märklig kommentar 😮

Tror hen menar att det bidrar till att folk hamnar utanför samhället, vilket det absolut kan göra men det ska ju å andra sidan inte vara ett hinder för att göra livet smidigt för majoriteten.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Enda nyttan jag skulle ha av detta vore vid paketuthämtning, men nuförtiden går det ju oftast att fixa det via BankID och bara visa QR-kod utan att behöva blanda in något id överhuvudtaget, så i praktiken vore detta nära nog 0 poäng för mig.

Skrivet av Nozomi:

Körkort? Är väl inte riktigt samma sak för staten.

Svenskt körkort är fortfarande en giltig id-handling i Sverige (enligt både Polisen och Skatteverket). Var något snack om att det skulle sluta gälla 2022, men uppenbarligen har det inte hänt något på den fronten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Förtjänar ju att slicka på ett 9-volts batteri.

Hahah, den ultimata bestraffningen! 😂😂

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ja men vem sköter all hennes business?

Bank? behövs bankid
betala räkningar? bankid
köpa online? bankid

Blir mer och mer. Till slut kommer man knappt kunna gå till affären och köpa mat

hon sköter det själv men köper inget på nätet men göra sina betalningar via swedbank med bank dosan.
Många äldra har inte mobilt bankid osv.
Men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Undrar hur det fungerar med att köra bil?
Vet att jag har blivit stoppad och glömt plånboken men då var det lugnt om jag uppgav personnummer. Men vad säger reglerna idag? Kommer Digitalt ID-kort gå att visa upp?

Det undrar jag oxå, hade varit skönt att slippa släpa med plånbok och körkort när man ska köra bil. Har ju redan både kontokort och bilnyckeln i mobilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

"För att använda funktionen krävs antingen nationellt ID-kort eller pass"

Sist jag hade något av dessa var omkring när jag mönstrade.

Så du har inte åkt utomlands sen du mönstrade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Körkortet håller i 10 år vilket gör det väldigt smidigt.

Körkort är inte giltligt utomlands dock så helt värdelöst så fort du passerar Sveriges gränser.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Watertrue:

Kul! Men folk som inte är svenska medborgare utelämnas från den digitala utvecklingen, som vanligt.

Du förstår nog att vanliga ID-kort fortsätter fungera jättebra, det finns lite alternativ där på hur det kan lösas som du får lista ut:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kommer nog vara något folk behöver bli vana med.
Några år sen betalade jag med mobilen på coop och kassörskan (äldre dam) trodde jag var en warlock som ”hackade” kortterminalen och centrumvakten blev inkallad… Jag skulle inte förlita mig på att lämna idkortet hemma än om jag t.ex ska till systemet.

Då skulle du sett kassörskan när jag betalde med Samsung pay på min klocka för X antal år sedan.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Hade varit najs att kunna använda detta att man är över 15/18 när man ska handla energidricka/öl/tobak och ska ta snabbkassan, så kan man skanna mobilen och slippa vänta på att en kassör ska märka att man sitter och väntar i en halv evighet.

Precis det jag tänkte också. Ett legg kan man låna (eller smyglåna föräldrarnas körkort) men en telefon med bankid och dess kod lånar man nog inte ut. Så det borde öppna upp för att man slipper att personalen manuellt verifierar

Permalänk
Medlem

Idk. Känns som staten själva borde införa något sådant istället för bankid.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Så du har inte åkt utomlands sen du mönstrade?

Aldrig åkt utomlands, nope.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Undrar hur det fungerar med att köra bil?
Vet att jag har blivit stoppad och glömt plånboken men då var det lugnt om jag uppgav personnummer. Men vad säger reglerna idag? Kommer Digitalt ID-kort gå att visa upp?

Du behöver inte ha körkort med dig, sålä ge du kan identifiera dig kan polisen göra en slagning och se ditt körkort

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Fast Norge VILLE ju inte vara i union med Sverige, nu får de stå sitt kast!

Nej men det är ju inte realistiskt att tillgodose alla specialfall. Detta är något som eventuellt förenklar vardagen för den stora massan. Lansera det nu eller vänta fem år och täck in ett par specialfall till.

EU standard på detta så man kan resa med endast sin mobil, tack.

Det är passfrihet inom norden vilket innebär att du behöver enbart visa upp en giltlig legitimation ifall du blir stoppad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ännu ett ägg i samma korg, njae.
-Telefoni
-Textmeddelanden
-Ljud
-Musik
-Grafik/bilder
-Kamera
-Internet/webläsare
-Ficklampa
-IR
-QR
-Emalj, erhm E-mail heter det visst.
-Bankkort
-BankID
-Nycklar
och nu alltså även ID-kort.

Saknar tiden där jag var fri att bära runt på min ficklampa i bakfickan. God damn gLoBaLiSeRiNG!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kommer nog vara något folk behöver bli vana med.
Några år sen betalade jag med mobilen på coop och kassörskan (äldre dam) trodde jag var en warlock som ”hackade” kortterminalen och centrumvakten blev inkallad… Jag skulle inte förlita mig på att lämna idkortet hemma än om jag t.ex ska till systemet.

Minns första gången jag betalade med min Samsung klocka... De trodde jag hackat deras system

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ett steg närmre "The fourth industrial revolution".
"You will own nothing and be happy" - Klaus Schwab
Nästa steg är ett https://en.m.wikipedia.org/wiki/Social_Credit_System

Det går läskigt snabbt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Du behöver inte ha körkort med dig, sålä ge du kan identifiera dig kan polisen göra en slagning och se ditt körkort

Förut kunde man dock få betala en avgift för det om jag minns rätt?

Permalänk
Medlem

Nästa steg digitalt körkort, pass och valuta. Då kommer bankerna kunna införa obegränsade avgifter för ditt vanliga lönekonto.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grimmerd:

Du behöver inte ha körkort med dig, sålä ge du kan identifiera dig kan polisen göra en slagning och se ditt körkort

Frågan är om det tekniskt sett är tillåtet dock? Jag är inte ens hobbyadvokat men i lagtexten ser det ut som om det är olagligt, men enbart straffbart om man inte kan identifiera sig alls.

Klicka för mer information

Skyldighet att medföra identitetshandling

3 kap 15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).

Sedan har vi även denna (9 kap 2 §):
Föraren ska inte dömas till straff,
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).

Visa mer

3 kap 15 § lämnar ju inte öppet att det är tillåtet med något annat än körkortet, så länge som man hunnit få det, medan 9 kap 2 § säger att man inte skall dömas till straff om man kan identifiera sig.

https://lagen.nu/1998:488#K3P15S1

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Saknar tiden där jag var fri att bära runt på min ficklampa i bakfickan. God damn gLoBaLiSeRiNG!!!

Det är dock ganska bra att ha en ficklampa när man letar efter mobilen i mörkret till exempel om man tappat in den under soffan eller nåt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är dock ganska bra att ha en ficklampa när man letar efter mobilen i mörkret till exempel om man tappat in den under soffan eller nåt.

Who's stopping ya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

"För att använda funktionen krävs antingen nationellt ID-kort eller pass"

Sist jag hade något av dessa var omkring när jag mönstrade.

Visst, om du aldrig reser utanför Sverige så går det ju fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan är om det tekniskt sett är tillåtet dock? Jag är inte ens hobbyadvokat men i lagtexten ser det ut som om det är olagligt, men enbart straffbart om man inte kan identifiera sig alls.

Klicka för mer information

Skyldighet att medföra identitetshandling

3 kap 15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).

Sedan har vi även denna (9 kap 2 §):
Föraren ska inte dömas till straff,
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).

Visa mer

3 kap 15 § lämnar ju inte öppet att det är tillåtet med något annat än körkortet, så länge som man hunnit få det, medan 9 kap 2 § säger att man inte skall dömas till straff om man kan identifiera sig.

https://lagen.nu/1998:488#K3P15S1

En föredetta polis berättade för mig att de numera får upp bilder från körkortet när de slår på personnummer, så de räcker oftast som identifikation.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag kunna lägga till körkortet också

Bra att BankID efter så många år äntligen kommer lite ikapp Freja eID! Vore bra om BankID eller Freja eID kunde läsa in mitt körkort också. Nu måste man ju alltid ha med sig körkortet i vilket fall när man kör bil. Det är väldigt olyckligt att båda Swish, Freja eID och BankID drivs av privata aktörer. Hade varit bättre med en statlig e-legitimation och dito betaltjänst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Foliehattigt skitsnack såklart, om behovet finns går det utmärkt att lagra digitala uppgifter så att de förblir oföränderliga, verifierbara och redundanta i tusentals exemplar om du så vill. Prova det med en akt i ett arkiv som någon tjänsteman råkat spilla kaffe på.

Du förstår ju inte ens problemet.

Ett pass äger du.

Ett digital pass äger inte DU.

Det tillhandahålls utav en tredje part.

Det är problemet med allt digitalt, precis som vi sitter och bygger allt i cloud miljöer idag. En dag kanske Amazon bestämmer sig för jacka upp priset något enormt och du sitter där med hela din jävla infrastruktur ägd utav en tredje part.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cameltotem:

Du förstår ju inte ens problemet.

Ett pass äger du.

Ett digital pass äger inte DU.

Det tillhandahålls utav en tredje part.

Det är problemet med allt digitalt, precis som vi sitter och bygger allt i cloud miljöer idag. En dag kanske Amazon bestämmer sig för jacka upp priset något enormt och du sitter där med hela din jävla infrastruktur ägd utav en tredje part.

Du äger pappersbiten, men du äger inte infrastrukturen som är nödvändig för att verifiera den. Den är också utsatt för samma risk att utfärdaren upphör att existera eller bestämmer att det inte gäller längre, då kan du vifta med din ägda pappersbit så mycket du vill, det gör ingen skillnad att den är analog och i din hand.

Se Mehran Karimi Nasseri för exempel.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nu är det måndag och jag hittar inget om detta iaf

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Nu är det måndag och jag hittar inget om detta iaf

Jag kan aktivera, men sitter på jobbet nu utan tillgång till passet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Bra komplement till vanlig legitimation, men frågan är hur användbart det kommer bli eftersom alla kontroller kommer behöva stödja BankID.. Internationellt så lär det bli knepigt

Aktiverat bank id id på kul, så får man pröva 🙂