Krönika: 50-åringen vi tar för givet

Permalänk
Melding Plague

Krönika: 50-åringen vi tar för givet

För 50 år sedan beskrevs ethernet för första gången i ett memo och det är dags att fira 50-åringen som får vår vardag att fungera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket enormt lyft det var när jag kunde förpassa modemet till historien och sätta in mitt nya Ariadne-II (betalt av min dåvarande hyresvärd) för att utnyttja internet via kabelnätet. Helt plötsligt var världen mycket mer lättillgänglig jämfört med det krångliga modemet.

Minns inte exakt vilket år men 97-98 kan det ha varit.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Citat:

Utan ethernet ingen fungerande sjukvård, skola, brottsbekämpning eller forskning.

Det är verkligen märkligt hur mänskligheten har klarat sig utan alla dessa saker innan ethernet kom till…

Permalänk
Medlem

Enda kontakten som jag blir glad av att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Enda kontakten som jag blir glad av att se.

Så länge piggen finns kvar. 😅

Permalänk
Medlem

Få inga idéer nu Apple, med tanke på hur de poängterade 3.5mm-jackets ålder som argument för att plocka bort det til fördel för trådlös teknik.

Permalänk
Medlem

Minns att jag tyckte det var onödigt dyrt med hubbar och switchar. Så 10BASE2 blev valet till en början för nätverket i min första lägenhet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Få inga idéer nu Apple, med tanke på hur de poängterade 3.5mm-jackets ålder som argument för att plocka bort det til fördel för trådlös teknik.

Sett många macbooks med ethernetport på det senaste?

Permalänk
Medlem

Ethernet vann inte på nytänkande, teknisk överlägsenhet eller pris mor ARCNet, utan pga IBM's och microsofts dominans och därmed dess masspridning till mindre företag.
ARCNet hade bättre throughput vid lägre hastigheter, var billigare (fram till NE2000 standarden kom), kom ut före och led inte av kollissionsproblemet som tog evigheter i IT-termer för ethernet att fixa.
Det fanns över 10 000 nätverk av ARCNet redan när första versionen av ethernet släpptes på marknaden, och flera tiotusentals vid den tid som ethernet standardiserades.
Här har ni en kort summering på youtube om varför ARCNet utkonkurrerades, ge britten en like eller så om ni gillar hans mycket bra förklaringar. Han har även en som mycket bra förklarar varför AMD_64 slog intel på fingrarna när de försökte få alla att köra Itanium, och den arkitekturens tillkortakommanden.

https://www.youtube.com/watch?v=Gx0v0CyIps8

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Sett många macbooks med ethernetport på det senaste?

Brukar inte köpa Mac så ingen aning

Permalänk
Medlem

'thicknet', haha : )

Har ägnat halva lördagen åt att försöka få ett ethernetinterface att visa sig, Intel I219-V närmare bestämt, på ett MSI-mobo. Krävde drivrutin i Windows 10 (provade som led i diagnostik), finns drivrutin i Linux-kerneln men precis https://superuser.com/questions/1104537/how-to-repair-the-che... sådär. Svaret var rätt kul med, aktivera IPV4 UEFI PXE-boot-alt i BIOS, försök sedan att boota via det. Går antagligen ej men nåt görs nånstans för därefter spottar inte kerneln ut drivrutinen mer. Ethernet uppskattas när mobot inte har wifi.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ysr1:

Det är verkligen märkligt hur mänskligheten har klarat sig utan alla dessa saker innan ethernet kom till…

Hehe ja det var lite konstigt formulerat

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Datavetare

"Det är väl ingen som vet exakt, men olika undersökningar pekar på att det idag finns hundratals miljoner ethernet-nätverkskort, repeaters, hubbar och switchar i bruk över världen. Ethernet är med bred marginal den mest populära nätverkstekniken i världen och är idag ett fundament som de flesta samhällen är beroende av."

Det borde väl vara i den högre "hundratals miljoner" delen av spektrat, eller?

Men det sista stämmer inte, Ethernet hamnar rimligen inte på pallen längre om man menar "teknik för att koppla en enhet till internet".

Vanligast teknik är Wifi. Det används inte bara för PC, utan det är också den vanligaste (ca 1/3) tekniken för "Internet of Things" enheter. Säljs ca 3 miljarder Wifi-kapabla kretsar per år i nuläget och man uppskattar att de finns ca 16 miljarder IoT-prylar.

Som nummer två ligger endera mobilnät alt. Bluetooth (osäker på ordningen mellan dessa). Den senare är i alla fall väldigt vanlig just för IoT, i stort sätt samma nivå som Wifi, d.v.s. ca 1/3. För IoT står olika mobilnät för ca 1/5, men sedan tillkommer ju alla mobiler till detta (säljs väl >1 miljard mobiler per år).

Sen kommer rimligen Ethernet, om jag inte missat någon väldigt vanlig teknik.

Det skrivet: Ethernet ligger väldigt varmt om hjärtat. Fick tidigt Internet (10 Mbit/s via Bredbandsbolaget) och skaffade ett par Ne2000 Ethernet PCIe kort med PHY för både Coax (vem hade råd med switch de tidigare åren) och "vanlig" TP-kabel. Jobbade också flertalet år med att utveckla TCP/IP-stackar och bygga IP-routers.

Skrivet av Timmy Fox:

Brukar inte köpa Mac så ingen aning

De ledde utveckling mot vad som idag är världens vanligast nätverksteknik

"The major commercial breakthrough came with Apple Inc. adopting Wi-Fi for their iBook series of laptops in 1999."

och idag är det väl nästan bara "släpbara" laptops som fortfarande har kvar Ethernet-porten. De flesta "USB-dongles" har en Ethernet-port, nu börjar allt fler få 2,5 Gbit/s också vilket är trevligt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ethernet vann inte på nytänkande, teknisk överlägsenhet eller pris mor ARCNet, utan pga IBM's och microsofts dominans och därmed dess masspridning till mindre företag.

Varken IBM eller Microsoft var särskilt pådrivande för Ethernet. IBM hade väl nån proprietär teknik för sina stordatorer, och för de mindre så pushade de för Token Ring som en tid var den stora konkurrenten till Ethernet.
Det var väl främst i Unix-världen som Ethernet blev populärt till en början, och så småningom spred sig till persondatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Varken IBM eller Microsoft var särskilt pådrivande för Ethernet. IBM hade väl nån proprietär teknik för sina stordatorer, och för de mindre så pushade de för Token Ring som en tid var den stora konkurrenten till Ethernet.
Det var väl främst i Unix-världen som Ethernet blev populärt till en början, och så småningom spred sig till persondatorer.

Jo IBM pushade för token ring. Men Microsoft var redan etablerat med 3.1 med enorm marknadsmakt och när de valde ethernet istället för ARCNet för 3.11 for workgroups var det bara för alla andra att följa efter.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ah, LAN, 10Mbit och 32 ports hubbar.
Där kan man tala om förstoppning på nätverket.
Men bättre än COAX i alla fall.

Otroligt egentligen att man fick Gbit LAN för över 20 år sedan tack vare ett ASUS P4G8X.
Som var ett intressant modekort av flera anledningar, och ligger i sin låda här hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vilket enormt lyft det var när jag kunde förpassa modemet till historien och sätta in mitt nya Ariadne-II (betalt av min dåvarande hyresvärd) för att utnyttja internet via kabelnätet. Helt plötsligt var världen mycket mer lättillgänglig jämfört med det krångliga modemet.

Hade också ett Ariadne II Hade hela 10Mbit via Bredbandsbolaget på den tiden (97-98). Ett stort lyft från min A500 med Supra 2400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

och idag är det väl nästan bara "släpbara" laptops som fortfarande har kvar Ethernet-porten.

Har inte haft Ethernet-port på någon privat laptop sedan 2012, trots att jag främst kört med Lenovo-laptops.

Däremot har jag Ethernet i dockor, dongles och mini-routers. Men bortsett från ren felsökning av nätet, så kan jag inte minnas när jag körde trådat sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade också ett Ariadne II Hade hela 1Mbit via Bredbandsbolaget på den tiden (97-98). Ett stort lyft från min A500 med Supra 2400.

Hade ett 56k-modem (zyxel) vid den tiden, började med ett 2400 och uppgraderade successivt, och gick över till kabelvisions 512 kbit vilket var nära 10 gånger snabbare. Lycksele bostäder var väldigt tidiga med internet via kabelnätet, mycket pga att jag själv satt i styrelsen där och argumenterade för hur viktigt det var att satsa på detta. Ariadne-II hade/har ju stöd för 10 Mbit vilket var mer än nog för den uppkopplingen på den tiden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jo IBM pushade för token ring. Men Microsoft var redan etablerat med 3.1 med enorm marknadsmakt och när de valde ethernet istället för ARCNet för 3.11 for workgroups var det bara för alla andra att följa efter.

ARCNet hade redan förlorat slaget mot Ethernet när Windows 3.11 for Workgroups släpptes och dessutom så har ju Windows 3.11 inget stöd för varken Ethernet eller ARCNet utan för kort som stödjer NDIS så Microsoft valde ingen sida här utan det stod ju fritt alla att skriva drivrutiner som stödjer NDIS.

edit: japp hittade tom detta i en gammal manual för 3.11:

Citat:

8.0 Using Windows for Workgroups 3.11 with ArcNet

If you are setting up an ArcNet network for use with Windows for
Workgroups, follow the instructions in Appendix C, "Installing Network
Hardware," in the Microsoft Workgroup Add-On "User's Guide" for setting up
a network using Thin Ethernet, but with these exceptions:

- Instead of RG-58 cable, use RG-62U thin coaxial cable.

- You do not need to use BNC T-Connectors. You can plug RG-62U cable
directly into ArcNet cards.

edit2, Windows 3.11 kom med drivers för ArcNet:

Citat:

Windows for Workgroups 3.11: Windows for Workgroups (WFW) was the first version of Windows to
contain built in networking. This version of Windows contains an NDIS version 3.0 library. We have
found that the ARCNET ODI drivers will work with this version of Windows. We have also authored an
application note (AN-209) that describes the setup process for these drivers. This operating system also
provides NDIS 2 drivers for SMC ARCNET cards.
The provided SMC PC600W driver is compatible with
our PCA66 products. The provided SMC PC130/E driver is compatible with our PCX products. Using
these drivers with WFW 3.11 bound to NetBEUI will allow communications with NT 4.0 systems
containing a PCA66 using the ARCNET/TCNS driver or a PCX20 using a special version of our NDIS 4.0
driver (CCSI/SMSC NDIS 4.0 enhanced NetBEUI version) both of which are bound to NetBEUI.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Det är lätt att i sammanhanget "glömma bort" att det fortfarande måste dras "700 kablar" från varje enskilt hushåll till "växeln" som i ett flerbostadshus ofta befinner sig i källaren/närområdet, eller som i ett villaområde i närmaste teleskåp. Så antalet kablar som måste dras har inte minskat med Ethernet - enbart längden på kablarna har minskat.

Även om många anser att att "jag använder bara Wifi/3G/LTE/5G" så är det ingen som kommer åt några tjänster på Internet utan Ethernet. Om man bortser från uppkoppling via satellit så är den absoluta merparten av alla Wifi-routrar, basstationer för mobilnät, servrar och routrar på Internet sammankopplade med Ethernet över antingen twisted-pair eller fiber.

Internet och tjänsterna det tillhandahåller fungerar alldeles utmärkt utan både satelliter, mobilnät, Wifi och Bluetooth - men det fungerar inte alls utan Ethernet.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yoshman:

"Det är väl ingen som vet exakt, men olika undersökningar pekar på att det idag finns hundratals miljoner ethernet-nätverkskort, repeaters, hubbar och switchar i bruk över världen. Ethernet är med bred marginal den mest populära nätverkstekniken i världen och är idag ett fundament som de flesta samhällen är beroende av."

Det borde väl vara i den högre "hundratals miljoner" delen av spektrat, eller?

Men det sista stämmer inte, Ethernet hamnar rimligen inte på pallen längre om man menar "teknik för att koppla en enhet till internet".

Vanligast teknik är Wifi. Det används inte bara för PC, utan det är också den vanligaste (ca 1/3) tekniken för "Internet of Things" enheter. Säljs ca 3 miljarder Wifi-kapabla kretsar per år i nuläget och man uppskattar att de finns ca 16 miljarder IoT-prylar.

Som nummer två ligger endera mobilnät alt. Bluetooth (osäker på ordningen mellan dessa). Den senare är i alla fall väldigt vanlig just för IoT, i stort sätt samma nivå som Wifi, d.v.s. ca 1/3. För IoT står olika mobilnät för ca 1/5, men sedan tillkommer ju alla mobiler till detta (säljs väl >1 miljard mobiler per år).

Sen kommer rimligen Ethernet, om jag inte missat någon väldigt vanlig teknik.

Jag tolkar det inte som att skribenten menade att ethernet används för att direkt ansluta till flest enheter. Däremot så är ju alla de Wi-Fi-enheter du tar upp uppkopplade mot en router, accesspunkt eller repeater som i början av kedjan nästan alltid har en Ethernetport för anslutning ut mot internet.

Så alla dessa Wi-Fi-får ju ändå sin internetanslutning via ethernet i nästa led.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xyborg:

Jag tolkar det inte som att skribenten menade att ethernet används för att direkt ansluta till flest enheter. Däremot så är ju alla de Wi-Fi-enheter du tar upp uppkopplade mot en router, accesspunkt eller repeater som i början av kedjan nästan alltid har en Ethernetport för anslutning ut mot internet.

Så alla dessa Wi-Fi-får ju ändå sin internetanslutning via ethernet i nästa led.

Detta är i sammanhanget rätt irrelevant, men tar man just stycket jag citerade är kontexten "antal noder som använder Ethernet" för att sen säga att Ethernet är den "mest populära nätverkstekniken".

Tror ingen ifrågasätter hur dagens internet är uppbyggd, d.v.s. att kärnan är baserad på Ethernet råder det inget tvivel om. Men det ändrar inte att det finns andra "nätverkstekniker" och av de mest vanligt förekommande varianterna ligger Ethernet på plats 4 i "antal noder som använder sig av nätverksteknik X".

Man kan självklart sätta scope till: "nätverkstekniker som använder sladd", då blir Ethernet #1.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ethernet har varit en vital del av ens nätverksstruktur i hemmet sen början på nittiotalet och så fortfarande, inget ser ut att ändra på den saken.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

För sisådär 25+ år sedan när jag var ung och dum var vi runt på företag, sjukhus, försvarsmakten och liknande och rev ut Token Ring och smackade in Ethernet-prylar istället.

Primära anledningen var för att Token Ring-prylarna var så ruskigt dyra och hade en tendens att braka ihop / inte gå att laga, emedan Ethernet var förhållandevis tokbilligt.

Emedan Yoshman troligen kan skriva en halv avhandling inom ämnet, så nöjer jag mig med att säga att i vissa speciella fall är fortfarande nätverk av CSMA/CA-karaktär att föredra framför Ethernets /CD-dito, då likt en kärn-schemaläggare i realtids-system är det av yttersta vikt att veta exakt svarstid och latens.

Men Ethernet "duger" under krig, bevisligen

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Emedan Yoshman troligen kan skriva en halv avhandling inom ämnet, så nöjer jag mig med att säga att i vissa speciella fall är fortfarande nätverk av CSMA/CA-karaktär att föredra framför Ethernets /CD-dito, då likt en kärn-schemaläggare i realtids-system är det av yttersta vikt att veta exakt svarstid och latens.

Så är det visserligen, men Collision Detect har egentligen inte varit relevant för Ethernet sedan man gick över från coax-kablar till twisted-pair.
Med TP-kablar och switchar så finns det egentligen inget delat medium för Ethernet, och därmed ingen risk för kollisioner som sådana.
Du kan få långa kötider i switchar om det är mycket trafik, men sånt är ju svårt att undvika om inte varje enskilt trafikflöde har en dedicerad kanal.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KroesusSork:

För sisådär 25+ år sedan när jag var ung och dum var vi runt på företag, sjukhus, försvarsmakten och liknande och rev ut Token Ring och smackade in Ethernet-prylar istället.

Primära anledningen var för att Token Ring-prylarna var så ruskigt dyra och hade en tendens att braka ihop / inte gå att laga, emedan Ethernet var förhållandevis tokbilligt.

Emedan Yoshman troligen kan skriva en halv avhandling inom ämnet, så nöjer jag mig med att säga att i vissa speciella fall är fortfarande nätverk av CSMA/CA-karaktär att föredra framför Ethernets /CD-dito, då likt en kärn-schemaläggare i realtids-system är det av yttersta vikt att veta exakt svarstid och latens.

Men Ethernet "duger" under krig, bevisligen

Bristen på möjlighet till att ge "hårda realtidsgarantier" är något man identifierat som ett problem i Ethernet då det finns flera anledningar varför Ethernet är önskvärt i t.ex. industritillämpningar.

Därför har det skapats ett tillägg, Time Sensitive Network, som ger just möjlighet till hårda realtidskrav över Ethernet. För att det ska fungera måste switchar och alla ingående noder implementera TSN, i grunden bygger det på samma idéer man använder i realtids OS/hypervisors för att kunna ge hårda realtidskrav även fast man delar HW med programvara som inte alls uppfyller några realtidskrav: time-partition-scheduling (TSN kan sedan kombineras med denna teknik i RTOS för att kunna ge hårda realtidskrav över flera enheter i ett TSN-Ethernet-nät, har patent på det).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

AMD Ryzen 5950X, 128gb Quad Channel RAM, 2x AMD 6900XT

Orelaterat, men hur kör du quad channel på en cpu som max klarar dual channel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Orelaterat, men hur kör du quad channel på en cpu som max klarar dual channel?

Oj, ser att jag tabbat mig. får ändra snarast.
Använder mest min Xeon (därav är den överst) då den är mer kompatibel med äldre mjukvara. jag kör min ryzen i walk-in-garderoben (boot by lan) när jag vill spela, men då endast över steam link.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Så är det visserligen, men Collision Detect har egentligen inte varit relevant för Ethernet sedan man gick över från coax-kablar till twisted-pair.
Med TP-kablar och switchar så finns det egentligen inget delat medium för Ethernet, och därmed ingen risk för kollisioner som sådana.
Du kan få långa kötider i switchar om det är mycket trafik, men sånt är ju svårt att undvika om inte varje enskilt trafikflöde har en dedicerad kanal.

Vissa av oss minns tiden med hubbar rätt tydligt fortfarande...
(och kollision över tp)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.