Helgsnack: Vilken uppgradering har varit viktigast för dig?

Permalänk
Medlem

Att gå till en OLED ultrawide spelskärm med HDR
Största lyftet jag varit med om.

Andra viktiga för mig
Senaste 970 till 4080
3dfx Voodoo 2
SSD
Trådlös lätt gaming-mus.

och Ray tracing har ju grym potential för framtiden.

Permalänk
Medlem

För spel var det voodoo kortet.
På senare år att cpu fått fler kärnor till en rimlig kostnad

Permalänk
Medlem

Minns när man första gången slantade upp för tillräckligt med RAM för att starta Windows och ha något enstaka program igång utan att det blev fyllt. Sedan absolut SSD, men alla gånger fett med RAM först och främst.
Med den aggressiva Superfetch som Vista hade så kunde det mesta av spelet man körde redan ligga förladddat i diskcache några minuter efter att datorn startat. Tidiga SSD'er var inte i närheten av snabba nog för att man inte skulle sakna det.

Permalänk
Medlem

I ”modern” tid måste det helst klart vara övergång från 60hz till 144hz.
Helt ny spelupplevelse i FPS-genren

Permalänk
Medlem

Kluven under alla år. Övergången till SSD när Intels X25-M G2 80GB köptes vid lanseringen för vad som måste vara runt 14 år sedan var stort. Övergången till 144Hz 32" 3840x2160 skärm ihop med ett RTX 4090 likaså. Maffigt. Första användbara laptopen man köpte och kunde få sitt datoranvändande portabelt var rätt stort med. USB, sett till allt skit vi hade innan. ADSL.

Kan nog fortsätta i evighet, utvecklingen och uppgraderingarna man på olika sätt gjort är så pass många. Men ärligt talat, och det svider nog faktiskt lite. Smartphone. Handhållen och alltid närvarande på gott och ont. Kan sköta det mesta i och runt mitt liv med den. Ersätter inte det en dator gör på något vis helt men som den kompromiss det ändå är. Smartphone. Sett till dumtelefonen, trådad och portabel och i viss mån PC'n.

Men egentligen vill jag ju säga SSD'n.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Om vi menar uppgradering av existerande dator så får jag nog säga att det ändå var SSD, skaffade en liten 40GB Intel-SSD 2010, den gav min dator ett fantastiskt lyft (och jag har numera den SSDn i en liten netbook).

Näst största uppgraderingen för min PC var att skaffa 4K-skärm. Kändes som en ny dator. Ok, att gå från tjock-skärm till plattskärm var också stor, men jag hade redan en företagsärvd (snordyr förmodligen) tjockskärm så övergången till plattskärm var inte så märkbar.

Om vi räknar in köp av hel dator så var ju uppgraderingen från Commodore 128 till Amiga 500 den galet största uppdateringen jag gjort, helt sjukt stor skillnad givetvis. Sedan uppgraderade jag Amigan från 68000 till 68030, vilket gjorde den magnituder snabbare men ändå inte jämfört med SSD för min PC. Å andra sidan bootade Amigan ännu snabbare då jag brukade ha hela systemet i en bootbar RAM-disk (RAD) så SSD var inte så nödvändigt. Var stort nog att gå från disketter till hårddisk. Ja, kanske var det en större uppgradering än att gå från HDD till SSD på min PC. Nåja, historia nu, har SSD i Amigan också.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Helt klart när man bytte till Voodoo-kort och plötsligt spelade i riktig 3D-grafik i Half Life och Unreal.

Efter det var det byte till SSD.

Ett för mig framtida steg blir att hoppa på OLED-tåget.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

3Dfx Voodoo 2. Wow, bara wow! Att gå från grynig soppa till riktig 3d var otroligt.

En rolig anekdot är att jag som 12-13-åring gjorde upprepade försök att ladda ner 3dfx från internet innan jag förstod att det var en fysisk mojäng som man köpte och skruvade fast inne i datorn. En på den tiden revolutionerande tanke, för mig. På så sätt kan man säga att Voodoo-kortet födde mitt hårdvaruintresse.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma på SSD!

Permalänk
Medlem

SSD 100%

Permalänk
Medlem

C64—>Amiga 500

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Första gången jag såg Nintendo 64 blev jag riktigt imponerad och tyckte fortfarande N64 var imponerande när jag lite senare skaffade en själv.

Pentium 4 3.2GHz (Socket 775) --> Core 2 Duo 8500 var också häftigt.
Samma socket. Ungefär samma klockfrekvens. Men Core 2 var såå mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Bytet från Xbox360 till Xbox Series X gjorde sjukt stor skillnad, fick mig att börja spela konsol igen, samtidigt bytte jag från 42" 1080p till 55" 4k oled vilket säkert bidrog en hel del till upplevelsen.

Annars vill jag minnas att det gjorde sjukt stor skillnad när jag köpte en P2 300mhz-dator istället för den Pentium MMX som min pappa hade innan dess. Bytet innebar också att en dator med dedikerat 3d-kort istället för vad jag tror var ett matrox millenium (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Fast LCD är sämre än CRT. Inte ens dagens skärmar med 360hz slår CRT. Enligt John på Digital Foundry skulle man behöva ungefär 1000hz innan man är på samma nivå som CRT i image blur eller vad det heter. Även på de snabbaste LCD idag kan man se hur suddigt det är med UFO testet och de tidiga LCD var helt värdelösa när det gällde det. Men vi alla lurades att byta till LCD för det var det nya moderna.

Beror helt klart vad man prioriterar. LCD hade från en början sämre teknisk bildkvalitet på dom flesta sätt än en CRT, men en av dom viktigare sakerna är mycket bättre på en LCD enligt mig o det är sample and hold så man slipper det där totalt vidriga CRT-flimret. Dessutom är det där med djupstorleken på en LCD verkligen helt överlägset en CRT.
Så jag var iaf väldigt glad över att gå från en 21" CRT till en 24" widescreen LCD, för mig då bättre på dom allra flesta sätt förutom svärtan, men det har vi nu löst med övergången till OLED.

Permalänk
Medlem

Att gå till Windows NT4 från MS-DOS.

Inte smärtfritt, men ett lyft när inte hela operativet hängde sig utan bara ett program kraschade.

Fast SSD är definitivt också på listan. Får mig att börja fundera på ett bygge körandes MS-DOS med en SSD. Klassiska spel borde bli skapligt rappa att ladda och köra så länge som de fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Från 56k till 10Mbit

Permalänk
Medlem

En av det viktigare uppgraderingarna va när men gick från Pentium till Core 2, samt SSD.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Pentium 4 3.2GHz (Socket 775) --> Core 2 Duo 8500 var också häftigt.
Samma socket. Ungefär samma klockfrekvens. Men Core 2 var såå mycket snabbare.

Och hur mycket svalare gick den också?👍

Permalänk
Medlem

Det där är jy typ omöjlig...haha

56K till 10Mbit.
1080p.
Platta skärmar så att mina ögon inte dör.
3d-grafikkort, hello Voodoo

Permalänk

jag har gjort många dator uppgraderingar och ingen har väl egentligen känns viktigare än någon annan, bättre, ja, men inte viktigare.

den uppgraderingen som jag känner har varit den viktigaste, och troligtvis den bästa med, var när jag skaffade xbox one dosan till datorn min. har i decennier kört alla spel med tangentbord och mus, vilket i vissa fall varit helt ok men i andra fall varit ren katastrof.
köpet av dosan gjorde allt spelande ljusår mycket bättre och lättare.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Uppgraderingen från Amiga A500+ till Amiga A1200 var rätt stor. Men när jag satte i ett Blizzard 1260 så jäklar hände det grejjer. Och det var ändå en uppgradering från ett 28Mhz 030-kort. Det var nog sista gången jag blev riktigt imponerad av en uppgradering. Visst är det praktiskt med feta GeForce-kort, mycket RAM, SSD, stor högupplöst skärm. Men så länge den kan köra en webbläsare, visa YouTube, redigera lite foton och videor och köra IntelliJ utan att det hackar eller för långa väntetider så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Fast LCD är sämre än CRT. Inte ens dagens skärmar med 360hz slår CRT. Enligt John på Digital Foundry skulle man behöva ungefär 1000hz innan man är på samma nivå som CRT i image blur eller vad det heter. Även på de snabbaste LCD idag kan man se hur suddigt det är med UFO testet och de tidiga LCD var helt värdelösa när det gällde det. Men vi alla lurades att byta till LCD för det var det nya moderna.

SSD är nog ett av de största uppgraderingarna jag gjort. Men att gå från dial up till bredband är nog ändå det största. Att plötsligt gå från att man fick vara på internet en timme i veckan och det var otroligt segt till att man kunde vara konstant uppkopplad med hissnande hastigheter som 0,5mbit som var 10x snabbare och sedan snabbt gå till 2mbit, 8 och 24 och sen 100 som jag hållt mig till i 16 år för det räcker. Men just det där att konstant ha internet var enorm skillnad. Smartphones fanns inte ännu så man satt hela tonåren hemma på datorn och hade kontakt med alla via MSN, ICQ, Skype och liknande. Man i stort sett bodde vid datorn. Idag använder jag telefonen mycket mer än datorn.

CRT har ju väldiga "problem" med colour bleed och är allmänt väldigt diffusa vilket gör skärpan på LCD väldigt mycket bättre till allt möjligt. LCD drar heller inte lika mycket el och avger inte så mycket värme, hade en användare på jobbet som bytte från CRT till LCD-skärm och blev av med sina utslag i ansiktet efter det, det kan möjligen ha att göra med något annat men utslagen återkom när hon var tvungen att byta tillbaka till CRT en stund. CRT går inte att göra så stora, är fruktansvärt tunga och jobbiga att transportera. Visst mycket av detta kanske inte är nödvändigt men det gjorde saker väldigt mycket bättre på många ställen, hade en användare som även jobbade som läkare på röntgen och var helt lyrisk när dom gick över till plasmaskärmar istället för deras CRT-monitorer.

Permalänk
Medlem

För mig som varit med lite längre så skulle jag säga från modem till ADSL. Högre hastighet, fast kostnad och inte upptaget i långa perioder på telefon.

Permalänk
Medlem

SSD måste det vara för min del. Satte mig framför brorsans gamla pjäs med Win install på HDD för ett tag sedan. Herregud vad hemskt det var. Helt glömt !

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Bra skärm, tänker senast på min OLED TV

Extrem skillnad med allt man gör, så mycket mer värt än till och med dubblerad bildfrekvens

Permalänk
Medlem

Ljud:
PC Speaker -> Soundblaster 16

Extern Lagring:
Diskett -> CD-Rom

Intern lagring:
HD -> SSD

GPU:
Cirrus Logic CL-GD5420 -> Matrox Mystique 220

CPU:
486SX-33 -> 486DX2-66
AMD K6-2 350 -> AMD Duron 800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det där är jy typ omöjlig...haha

56K till 10Mbit.

Ja, det hade jag nästan glömt då det var så länge sedan, men det har du ju rätt i. Galen skillnad att gå från modem till fast lina, om än delad med många andra på studenthemmet. På min Amigatid spelade det dock mindre roll då exempelvis program kunde ligga på ca 100Kbyte och det gick ju att ta hem även via modem, även om det var lite drygt. Brukade spela Civilization eller liknande om jag skulle tanka hem mycket så det var snarare telefonräkningen som var dryg än själva nedladdningstiden.

Nu har jag 1 GBit, men hade nog nästan lika gärna kunnat nöja mig med ynka 100Mbit.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

FX8350 till Ryzen 2600X.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Finns inget som slår wowkänslan som 3dfx korten gjorde på sin tid.
Att gå från en DX4 120 till en Cyrix 686 var ett stort hopp. Kommer ihåg att Gforce 256 var nästan på samma wowkänsla som 3dfx korten var på ett speciellt bilspel (minns inte vilket spel det var). SSD var väl nästa wowkänsla i sammanhanget.
Sämsta är väl när Intel införde sina i3-5-7 och fick skriva om Moores lag...
Efter det är det bara procentuella förbättringar om man inte köpte Titankort för gigantiska fantasisummor. Sedan kom kryptovaluta på tapeten och vips blev instegskort till priset av titankort normaliserat...

Permalänk
Hedersmedlem

Det är svårt att välja men det roligaste hände för 20-25 år sedan.

386DX 33 till Pentium 133
Voodoo 2
K6-2 450 till Athlon Thunderbird 1,33

2600k till Ryzen 3900x är inte i närheten av de tre tidigare nämnda.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||