Snabbkoll: Mus och tangentbord eller handkontroll för spel?

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord för det mesta.

Hädar lite och använder en gamepad för bilspel, då digital gas och styr via piltangenterna är raka motsatsen till precision. Där får jag ge gamepaden att den är bättre. Även om det är rätt intressant att lira LFS med gas/broms på ena musaxeln och styr på andra.

Nån gång skaffar man väl ratt istället.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag kan använda handkontroll hyfsat bra (efter lååång inlärningskurva) men har i princip bara använt det för emulering av gamla konsolspel, då jag t.ex. styrt alla slags fordon i Battlefield och GTA betydligt mer precist med mus och tangentbord. Köpte dock en Starfield-brandad Xbox-kontroller häromdan som förhoppningsvis inte lider av analog stick drift.

Jag har en typ 10 år gammal Xbox 360 trådad handkontroll som var hopplös att använda i några PC-spel p.g.a. att det inte gick att konfigurera känsligheten i de analoga spakarna vettigt (som på en normal joystick) samt att de var såpass låg kvalitet att de inte höll nollan utan krävde omkalibrering lite för ofta. Jag tänker att något kanske förbättrats med kvalitén och/eller tekniken, och i värsta fall så blir det en samlargrunka att lägga på hyllan.

Handkontroll är ju också anledningen till att 30 FPS känns OK på konsoler, då den effektivt blurrar fördröjningen man annars upplever med musen. Det handlar bara om några tiotals millisekunder men är tillräckligt för att hjärnan ska uppfatta det som laggigt.

Permalänk

Joystick/pedaler/TrackIR för flygspel.
Handkontroll/TrackIR för bilspel - har inte känt för att lägga ut pengar på det jag verkligen vill ha i termer av ratt och pedaler.
Handkontroll för fordonselementen i GTA-spelen.
Tangentbord/mus för det mesta andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jodå, i några dagar så. Säg 14 dagar på 30 års spelande, så 0.13%. Det avrundar jag till "mus och tangentbord".

Du tänker så du. Ja, inte helt orimligt resonemang och troligen så jag borde resonerat

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bilspel - mus och tangentbord? Nej tack.
Fightingspel - mus och tangentbord? Nej tack.
2D plattformsspel - mus och tangentbord? Nej.
Sportspel typ hockey, basket, fotboll. Handkontroll alla dagar i veckan.

Sen finns det lika många genres som det känns uteslutet att använda annat än tangentbord och mus - 1st person shooters, obviously peka- och klickaspel, simspel, diablo (3rd person top view-stil) manager-spel.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar OFTAST mus och tangentbord. Men kör ajg tex ett plattformsspel som t.ex Mario eller Crash Bandicoot så hellre kontroll. Men konsollportar kör jag med mus och tangentbord, tex God of War.

Permalänk
Medlem

Beror helt på spel, men generellt beror det på genre:
Racing- handkontroll (eller ratt)
Fighting & Plattform - handkontroll
FPS & Strategi - Mus & TGB

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Beror på spel. Generellt tycker jag att handkontroll (främst DualSense numera) är bättre, med mer känsla/inlevelse och bättre ergonomi. Mus och tangentbord är ju givetvis det bästa till t.ex. FPS (i dom flesta fallen), men det är helt klart fler genres som gör sig bättre med handkontroll, enligt mitt tycke iallafall. Jag kanske är lite partisk eftersom jag spelar en hel del på konsol också och vilken typ av spel jag spelar mest. Jag spelar inga online/tävlings fps spel alls. Kör dock med KontrolFreeks på mina handkontroller, har vant mig vid det och vill nästan inte spela utan sen tiden då jag spelade en del FPS (Battlefield 3 m.m.) på konsol.

Permalänk
Avstängd

Valde att det beror på spel, för det gör det ju. Men nog minst 90% kontroll i alla fall de senaste typ tio åren.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord. Men racing spelas såklart med kontroll.

Permalänk
Medlem

Hehe! Har en (eller fler) sån(a), men har väl inte använts på minst 25 år. Tror den/dom ligger ihop med dom gamla Amiga grejerna i förrådet.

Permalänk
Medlem

Alltid mus & tangentbord. Äger ingen handkontroll, och tycker inte om dem. Äger heller ingen annan platform än PC. Kan dock se att ratt hade varit trevligt om man spelar racing spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Äventyrsspel tycker jag fungerar bättre med handkontroll, typ Witcher 3 och Elden Ring. RTS och FPS fungerar bättre med mus och tangentbord...

... förutom Halo. Spelar som en kratta utan handkontroll.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Alla spel som det funkar med kör jag med kontroller. FPS med kontroller är klart överlägset.
Skyr mus och tangentbord som pesten.
Det finns en uppsjö kul spel som inte funkar med kontroller, dom spelen är helt ok utan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Racing - Ratt
Flyg - HOTAS/Yoke, pedaler och trackIR.

Annars körs det mesta med mus och tangentbord, men vissa spel funkar bättre med kontroller och då blir det så.

Permalänk
Medlem

Väljer alltid tngtbrd och mus framför kontroll, men ibland när spelet är menat för konsol så väljer jag givetvis kontroll. Tex horizon kör jag exklusivt på konsol. Men The Division körde jag på PC. Framför allt RPG funkar med kontroller, FPS går inte alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Alltså detta är jefligt jobbigt och frustrerande för mig.

Av någon anledning så gillar jag några spel som har utvecklats för konsol i första hand, eller i varje fall stöd för konsol.
Assassins Creed. Darksiders. Elden Ring.

Det leder till att när jag försöker spela PC porten av dessa spel så är vissa svåra att hantera och kräver en del ommappning av tangenter osv för att mina fingrar inte skall slå knut på sig själva. Resultatet är blandat. I vissa har jag inte kommit så långt, även efter att ha köpt dem för flera år sedan, exempelvis Darksiders (1). Har iofs inte försökt på ett tag, men det var ett ställe man skulle hoppa och slå samtidigt som man var attackerad för nåt lås, och jag kommer helt enkelt inte längre.

Har köpt en handkontroll, men kommer aldrig igång med den. Det är så mycket annat man behöver tangentbordet till att jag kan helt enkelt inte släppa det och fokusera 100% på kontrollern.

Det var ingen som köpte konsol åt mig när jag var liten på 70-talet så det är nog mina föräldrars fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De flesta FPS med MnK, tyvärr blir det handkontroll i både Halo och CoD pga aim assist (ehrm *bot).
Spelade Warzone 1 med MnK men Warzone 2 är det för OP med AA.

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord nästan alltid. Spelar ju mest RTS, så det är inte så konstigt.

Lös kontroller kommer jag inte överrens med så speciellt bra, men Steam Deck går hyfsat ändå!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord valde jag. Är det jag kör med och föredrar i mer eller mindre alla spel.

Det finns ett undantag och det är om jag kör någon racing simulator, då jag kör med ratt. Men det är inte ofta så jag räknade allvarligt talat inte det som orsak att välja att det beror på spel.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det varierar från spel till spel. Bioshock spelar jag gärna med handkontroll, men inte Doom Eternal.

Visa signatur

naDah

Permalänk

Beror helt på vilket spel som spelas och i vilket sammanhang.

FPS- och strategispel spelar jag helst med mus och tangentbord då det är helt klart överlägset. Det kan dock förekomma att jag kopplar in datorn till tv:n och sitter i soffan och spelar något single player FPS eller liknande som är mer casual.

Fighting, racing och plattformsspel spelar jag helst med handkontroll men även det beror på spel såklart.

Exempel på mus och tangentbordspel: Deep Rock Galactic, Age of Empires 2/3/Mythology, Diablo 2/3, Trackmania och Doom 2016/Eternal.
Handkontrollspel: Danganronpa, Yakuza, Spelunky och God of War.

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk
Medlem

Jag sitter vid datorn med mus och tangentbord hela dagarna när jag jobbar. När jag är ledig vill jag absolut inte sitta vid datorn med mus och tangentbord.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Alla former av shooters och RTS spel kör jag med mus/tangentbord. Sportspel och fightingspel kör jag med min Xboxkontroll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Noterat att det finns dels oss som gillar mus och tangentbord till skjutspel och kontroll racing spel.
Även hört vissa säga precis motsatsen.
Min fundering är, utan auto aim i tex CoD eller Fortnite, skulle dessa människor ändå föredra kontroller för FPS/TPS?
Om någon här föredrar kontroller för shooters, varför? Kör du utan auto aim?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Efter att ha spelat på konsol i några år säger jag handkontroll. Visst funkar mus och tangentbord bättre i strategispel men generellt tycker jag att en handkontroll passar bättre i näven.

Permalänk
Medlem

utan att ha lästa alla svar men undrar hur svaren skulle vara utan aim assist för er som spelar FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

utan att ha lästa alla svar men undrar hur svaren skulle vara utan aim assist för er som spelar FPS

I princip ingen spelar väl pangare med handkontroll helt utan aim assist? Det är väl inte alltid det ens finns ett val?
Misstänker iaf också det du verkar vara inne på; att just den delfrågan i det närmaste skulle kunna omformuleras som "gillar du aim assist?".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Noterat att det finns dels oss som gillar mus och tangentbord till skjutspel och kontroll racing spel.
Även hört vissa säga precis motsatsen.
Min fundering är, utan auto aim i tex CoD eller Fortnite, skulle dessa människor ändå föredra kontroller för FPS/TPS?
Om någon här föredrar kontroller för shooters, varför? Kör du utan auto aim?

Skrivet av MrB123:

utan att ha lästa alla svar men undrar hur svaren skulle vara utan aim assist för er som spelar FPS

Aim assist hör ju till, jag ser inte vad det har för betydelse. Jag spelar inte för att plåga mig själv eller för att vara macho utan för att det är kul, och det är mer kul om jag kan sitta bekvämt tillbakalutad i soffan med en kontroll. Svårighetsgraden går att ställa in om det är för lätt. Men ni kör väl på "Svårast" i alla lägen antar jag?