Permalänk
Medlem

m2 sata och m2 nvme

Ställdes inför ett nytt intressant problem som jag inte tänkt på.

Passade på att beställa nya m2or till min och sonens datorer då de är ont om plats, i och med priset på SN770 som webhallen hade.
Sambons dator är nyare och kör nvme pcie 4.0 utan problem.

Våra är dock nu 6 år gamla. Jag sitter på ett GA-AX370-Gaming K7, med en 2700x.
Lite osäker vad sonen har. Men rätt säker att den också har m.2 sata anslutning. Köpt denna begagnad, men det är en m.2 iaf.
1600x CPU.

Hittar lite olika vad gäller om det går att köra m2 nvme i m2 sata connectors, som jag tolkar det så ska det gå åt det håller men inte andra hållet?

Ps
Förstår självklart att hastigheten blir långt mycket sämre än om vi haft m2 nvme pcie4. Men priserna i dagsläget tillåter inte fullständig uppgradering på direkten.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

GA-AX370-Gaming K7 har en M.2-port som klarar både SATA och PCIe (NVMe), vilket oftast är fallet med M.2. I vissa fall har de endast stöd för SATA (mest äldre moderkort) eller endast PCIe (vanligt på modernare moderkort), men oftast finns det åtminstone en port som har stöd för båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

GA-AX370-Gaming K7 har en M.2-port som klarar både SATA och PCIe (NVMe), vilket oftast är fallet med M.2. I vissa fall har de endast stöd för SATA (mest äldre moderkort) eller endast PCIe (vanligt på modernare moderkort), men oftast finns det åtminstone en port som har stöd för båda.

Toppen, tack för info!

Ska ta och gräva fram hur det är på sonens burk med då

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.